Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-30@19:01:14 GMT

خوابیدن در عرض یک دقیقه با تکنیکی ساده

تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۱۷۸۵۵

خوابیدن در عرض یک دقیقه با تکنیکی ساده

به گزارش حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، بیشتر افراد با مشکلات خواب از جمله نبود خواب کافی، نداشتن خواب آرام یا ترکیبی از هر دو دست و پنجه نرم می‌کنند. این ترفند ۴-۷-۸ با خاموش کردن واکنش استرس بدن تاثیر خود را می‌گذارد، به این معنی که خوابیدن راحت‌تر می‌شود  و تمام کاری که باید انجام بدهید این است که نفس بکشید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گاه کمبود این ماده عامل بدخوابی و بدخلقی شماست. اندرو وِیل، پزشک و نویسنده تحصیل کرده در هاروارد، از این روش پیروی می‌کند و می‌گوید این روش به اندازه دارو‌های آرام بخش موثر است.

نفس خود را به طور کامل از طریق دهان بیرون دهید و صدای وووو ایجاد کنید.

- دهان خود را ببندید و به آرامی و از طریق بینی نفس‌تان را داخل بکشید و در ذهن‌تان تا ۴ بشمارید.

- نفس خود را تا هفت شماره نگه دارید.

- نفس خود را به طور کامل از طریق دهان بیرون دهید و در ذهن تان تا ۸ بشمارید و صدای وووو را ایجاد کنید. این یک نفس است. حالا دوباره استنشاق کنید و این چرخه را سه بار دیگر و در مجموع چهار نفس تکرار کنید. تکنیک تنفس ۴-۷-۸ توسط معلمان یوگا و مدیتیشن تایید شده است و به گفته داکتر ویل: این تمرین در واقع یک آرام بخش طبیعی برای سیستم عصبی است.

برخلاف دارو‌های آرامش بخش که اغلب هنگام شروع مصرف موثر هستند، اما بعد از مدتی قدرت خود را از دست می‌دهند، این تمرین وقتی اولین بار آن را امتحان می‌کنید تاثیر کمی دارد، اما با تکرار و تمرین هر بار موثرتر می‌شود و کم کم کمک‌تان می‌کند که راحت‌تر به خواب بروید.دست کم دو بار در روز این کار را انجام دهید. نباید به دفعات زیاد این کار را انجام دهید. 

ویل می‌گوید که این تکنیک نه تنها برای داشتن خواب کافی بسیار موثر است، بلکه افراد می‌توانند در مواقع ناراحتی، تنش یا استرس هم از آن بهره‌مند شوند.

او گفت: هنگامی که این روش را با تمرین کردن آن به طور روزمره توسعه دهید، ابزار بسیار مفیدی خواهد بود که همیشه و در هر زمانی با خود خواهید داشت. خواب برای حفظ انرژی، متعادل کردن احساسات، کار و عملکرد تناسب اندام  همچنین سلامت کلی شما حیاتی است.

یک مطالعه در دانشگاه اوپسالا در سوئد نشان داد که اختلال خواب باعث تغییر متابولیسم و ​​افزایش توانایی بدن در ذخیره چربی می‌شود و این امر نشان دهنده ارتباطی قوی بین چاقی و کار‌های شیفتی است.به علاوه، برخی مطالعات نیز نشان داده‌اند که خواب کمتر از پنج ساعت در شب می‌تواند به اندازه استعمال سیگار مضر باشد.

بیشتربخوانید

افکار مزاحم قبل از خواب را اینگونه متوقف کنید

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بی خوابی تناسب اندام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۱۷۸۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علت تشنگی بعد از خواب چیست؟

آفتاب‌‌نیوز :

دانشمندان در سال ۲۰۱۰ میلادی کشف کردند که ساعت درونی بدن، یا چرخه خواب، هنگامی که مشغول استراحت هستید، به شدت میزان آبی را که بدن شما از دست می‌دهد، کنترل کرده و از این که بدن شما هیدراته بماند اطمینان حاصل می‌کند.

اما گاهی وقت‌ها در برخی از ما، این کنترل میزان آب بدن مختل می‌شود و این نشانه‌ای است مبنی بر به هم خوردن برخی از تنظیمات بدن.

شاید اشکال از هورمون‌ها باشد، یا نحوه خوابیدن، یا شاخص‌های سبک زندگی و یا بیماری‌های پنهان؛ اما بیدار شدن بدون آب کافی در بدن به هر دلیلی که باشد باید اصلاح شود.

علائم دهیدراته شدن در طول روز شما را رها نخواهد کرد. کارشناسان مایوکلینیک توضیح می‌دهند که تشنگی بعد از خواب می‌تواند شما را گیج و سردرگم کند. همچنین مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۸ نشان داد که مقدار کمی دهیدراته شدن می‌تواند تمرکز شما را تحت تاثیر قرار دهد.

نحوه خوابیدن شما می‌تواند روی دهیدراته شدن بدنتان در طول شب اثر گذار باشد. حتی اگر شما در ابتدای شب بهترین وضعیت را داشته باشید، در طول خواب همراه با تنفس بخشی از مایعات بدنتان را به سادگی از دست می‌دهید. با این حال، برخی از روش‌های تنفس بیشتر مستعد از دست دادن آب بدن هستند.

به خصوص اگر شما با دهانتان نفس بکشید، خروپف کنید، یا آپنه خواب داشته باشید. اگر شما از طریق بینی نفس بکشید، بدن شما تقریبا هیچ آبی از دست نمی‌دهد.

عرق کردن در هنگام خواب به دلیل گرم شدن زیاد یا شرایط دیگری از قبیل داشتن عفونت اتفاق می‌افتد، اما فارغ از این که دلیل آن چه باشد به هر حال بیدار شدن در نیمه شب در حالی که خیس عرق هستید بیش از همیشه موجب احساس تشنگی بعد از خواب در روز بعد خواهد بود.

علت عرق کردن در هنگام شب ممکن است لباس خواب نامناسب یا بستر خواب، تشک و لحاف و ملحفه‌های نامناسب باشد و یا ممکن است علت آن داشتن بیماری‌های پنهانی در بدن باشد. برای رفع مشکل دهیدراته شدن ناشی از عرق کردن بیش از حد بدن باید علت آن را پیدا کرده و رفع کنید. بعضی وقت‌ها تعویض تشک یا لحافتان با کالای خوابی که قابلیت تنفس بهتری داشته باشند مشکل شما را به سادگی رفع می‌کند.

هنگامی که اتاق خوابتان خیلی گرم باشد تشنه خواهید بود. همچنین اتاق خوابی که هوایش خیلی خشک و بدون رطوبت باشد نیز می‌تواند موجب دهیدراته شدن بدن در طول خواب شبانه شود.

استفاده از یک مرطوب کننده هوا (سیستم تهویه مطبوع) در می‌تواند در طول زمستان از شما در برابر خشکی هوا محافظت کند.

پژوهش‌های علمی نشان داده اند که دمای خنک‌تر در اتاق خواب برای داشتن خوابی آرامش بخش‌تر بهتر است و استفاده از یک مرطوب کننده هوا می‌تواند در طول زمستان از شما در برابر خشکی هوا محافظت کند.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • طرز تهیه بستنی در خانه + ویدئو | فوت و فن درست کردن بستنی ساده بدون ثعلب و دستگاه | فقط ۱۰ دقیقه وقتتان را می‌گیرد
  • ریکاردو، چهارشنبه فرمانده باش!
  • بهترین مدل خوابیدن برای حفظ سلامتی بدن
  • با دقت در نحوه خوابیدن به خواسته‌های درونی خود پی ببرید
  • یک ترفند ساده و سریع: خرد کردن و تیکه کردن اصولی مرغ در ۲ دقیقه (فیلم)
  • راهکار ساده برای کمک به رژیم‌تان؛ نوشیدن آب داغ چگونه باعث کاهش وزن می‌شود؟
  • طرز تهیه پاستای اسفناج و خامه ساده و خوشمزه
  • تعریف حباب قیمت به زبان ساده + فیلم
  • علت تشنگی بعد از خواب چیست؟
  • (ویدئو) یک ترفند ساده و سریع: آسانترین راه پیچیدن دلمه برگ مو