Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-02@03:18:48 GMT

چگونه از طریق محبت به فرزند، او را تربیت کنیم؟

تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۱۸۵۹۲

چگونه از طریق محبت به فرزند، او را تربیت کنیم؟

محبت کردن پدر و مادر به فرزند یکی از آموزه‌های مهم در سبک زندگی اسلامی است که علاوه بر پاسخ دادن به نیاز عاطفی، مسیر تربیت صحیح او را هموار می‌کند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، محبت کردن به عنوان یکی از آموزه‌های مهم در سبک زندگی اسلامی مطرح است و تأثیر بسیاری در تربیت آنها دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کودک، نوجوان و جوانی که از سوی والدین خود محبت دریافت می‌کند، پاسخ نیاز عاطفی خود را در خانواده پیدا کرده و در برابر بسیاری از آسیب‌های اجتماعی مصون می‌ماند.

از سوی دیگر والدین با محبتی که به فرزند خود ابراز می‌کنند، این امکان را فراهم می‌کنند تا کلام و آموزه‌های تربیتی آنها تأثیر بیشتری در فرزند داشته و بهتر و کامل‌تر مطیع اراده والدین خود باشند.

ابراز محبت رسول خدا صلوات الله علیه به فرزندان و نوه‌ها

در سبک زندگی اسلامی هم مشاهده می‌کنیم که محبت به فرزندان یکی از روش‌های مهم و قابل توجه در سیره پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله و ائمه اطهار علیهم السلام بوده است. چنانکه در کتاب اصول کافی روایتی نوشته شده با این مضمون که روزی پیامبر اسلام صلی‌الله علیه و آله، نوه‌های خود حسن و حسین علیهماالسلام را در حالی که کودک بودند روی پاهای خود نشانده بود و آن‌ها را می‌بوسید.

در همین زمان شخصی به نام اقرع بن حابس که از آنجا می‌گذشت، وقتی این شیوه اظهار محبت پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله نسبت به کودکان را دید، عرض کرد: «من ده فرزند دارم و تا به حال هیچ کدام از آن‌ها را نبوسیده‌ام.» آن حضرت در جواب فرمود: «چه کنم که رحمت خدا را از قلب تو برده است.»

روایت دیگری هم در جلد 43 کتاب بحارالانوار نوشته شده با این مضمون که شخصی به نام ابن عباس، از معاصران حیات پیامبر اسلام صلی‌الله علیه و آله، نقل کرده که روزی عایشه به خدمت پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله رفت و آن حضرت را در حالی دید که دختر خود، حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها را در آغوش گرفته و می‌بوسد. عایشه عرض کرد: «یا رسول‌الله! او را دوست دارید؟» آن حضرت در پاسخ فرمود: «آگاه باش که به خدا سوگند اگر تو از مقداری که من او را دوست دارم باخبر بودی، بر محبت خود نسبت به او می‌افزودی.»

 

سبک زندگی در کلام امام خمینی(ره)/ چگونه از فرصت جوانی بهترین استفاده را ببریم؟مسئولیت رسانه در نشر سبک زندگی دینی/ شیوه آشناسازی نسل جوان با آموزه‌های اسلامرویکرد اسلام به اوقات فراغت نوجوانان/ پیشنهاد‌هایی برای تعطیلات تابستانی دختران و پسرانخانواده‌ها چه برنامه‌ای برای پرکردن اوقات فراغت دانش آموزان در تابستان کرونایی دارند؟

 

حق فرزند بر والدین

دریافت محبت را می‌توان حقی عنوان کرد که فرزند بر عهده والدین خود دارد. این نحوه اظهار علاقه پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله نسبت به حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها و امام حسن و امام حسین علیهماالسلام نشان می‌دهد که یکی از حقوق کودک و نوجوان نسبت به بزرگ‌ترها این است که به او محبت کنند و با برآورده کردن این نیاز طبیعی در او، راه را برای هر نوع کمبود محبت و آثار منفی ناشی از آن ببندند.

اگر کودک و نوجوان از سمت والدین خود محبتی دریافت نکند، برای اینکه این کمبود به جای دیگری پناه می‌برد. از طرف دیگر دریافت نکردن توجه از طرف خانواده باعث می‌شود که کودک و نوجوان دچار نوعی افسردگی روحی و روانی شده و زمینه انحرافات اجتماعی در وجود او شکل بگیرد.

انتهای پیام/

 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: حضرت فاطمه س پیامبر ص سبک زندگی ایرانی اسلامی خانواده حضرت فاطمه س پیامبر ص سبک زندگی ایرانی اسلامی خانواده پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله والدین خود سبک زندگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۱۸۵۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش حزب‌الله به حمله‌های رژیم صهیونیستی علیه روستاهای لبنانی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از النشره، حزب‌الله لبنان با صدور بیانیه‌هایی اعلام کرد که در واکنش به تعرض‌های رژیم صهیونیستی علیه خاک لبنان عملیات‌های جدیدی را علیه شهرک‌های صهیونیست‌نشین واقع در منطقه‌های شمالی سرزمین‌های اشغالی به انجام رسانده است.

اداره اطلاع‌رسانی جنگی حزب‌الله لبنان تاکید کرد: در حمایت از ملت پایدار فلسطین در نوار غزه و مقاومت شجاع و شریف آنان و در واکنش به تعرض‌های دشمن اسرائیلی علیه روستاهای پایدار جنوبی و خانه‌های غیرنظامیان، رزمندگان مقاومت اسلامی ساعت ۵ عصر امروز چهارشنبه یکم ماه مه ۲۰۲۴ ساختمانی را در شهرک المطله با تسلیحات مناسب هدف گرفتند و آن را به صورت مستقیم مورد اصابت قرار دادند.

علاوه بر این حزب‌الله لبنان اعلام کرد که در حمایت از ملت و مقاومت فلسطین و در ادامه واکنش به حمله‌های رژیم صهیونیستی علیه روستاهای جنوب لبنان، رزمندگان مقاومت اسلامی ساعت ۵:۳۵ عصر امروز ۲ ساختمان را در شهرک صهیونیست‌نشین «شتولا» با موشک‌های هدایت‌شونده هدف قرار داده‌اند.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی نیز ضمن اذعان به اصابت این موشک‌ها به ۲ ساختمان در شهرک صهیونیست‌نشین شتولا در الجلیل علیا واقع در شمال سرزمین‌های اشغالی از به صدادرآمدن آژیر هشدار در شهرک صهیونیستی «المطله» خبر دادند.

از سوی دیگر حمله‌های ارتش رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان نیز همچنان ادامه دارد.

خبرنگار المیادین در جنوب لبنان از حمله توپخانه‌ای ارتش رژیم صهیونیستی به شهرک «عیتا الشعب» در جنوب لبنان خبر داد.

خبرگزاری رسمی لبنان نیز اعلام کرد که یک پهپاد ارتش رژیم صهیونیستی با ۲ موشک منطقه واقع در حدفاصل «بلاط» و «مروحین» در جنوب لبنان را هدف قرار داده است.

کد خبر 6094609

دیگر خبرها

  • واکنش حزب‌الله به حمله‌های رژیم صهیونیستی علیه روستاهای لبنانی
  • تعلیم و تربیت مقوله‌ای مهم در محاسبات نظامی کشور است
  • هدیه زاکانی به معلمان تهرانی: خدمات رایگان فرهنگی و ورزشی را از طریق اپلیکیشن شهرزاد دریافت کنید
  • ۷۱۹ حمله حزب‌الله علیه رژیم صهیونیستی در یک ماه
  • آیت الله ابراهیم امینی و تربیت عقلانی
  • نرمخویی و مدارا از خصوصیات پیامبر (ص) بود
  • شباهتهای جنگ غزه و ائتلاف کفار و مشرکین مکه و یهود مدینه در جنگ احزاب
  • آیت‌الله علم‌الهدی:تربیت باید از سطح مدرسه آغاز شود/ ترویج حجاب، نیازمند مزج اجتماعی و منطق تبیین
  • روز عشق ۱۴۰۳ + تاریخچه و پوستر Global Love Day
  • آیت الله نورمفیدی: با توجه به اهمیت تعلیم و تربیت معلمان باید از میان بهترین‌ها انتخاب شوند