Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-28@13:31:06 GMT

آموزش، بخشی از مسیر است نه همه آن!

تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۱۸۵۹۷

آموزش، بخشی از مسیر است نه همه آن!

چند سالی است که برپایی کارگاه‌های نویسندگی، تنها مختص بزرگسالان نیست، آنقدر که برخی چهره‌های شاخص ادبیات کودک و نوجوان هم ‌دست به کار برگزاری دوره‌هایی برای این دسته از مخاطبان شده‌اند. با این ‌حال هنوز بسیاری از خانواده‌ها نمی‌دانند که در این کارگاه‌ها چه می‌گذرد یا قرار است چه کارکردی داشته باشند.

پاسخ این سؤالات را در گزارش امروز به نقل از «محمدرضا شمس» و «حمیدرضا شاه‌آبادی» می‌خوانید؛ دو نویسنده ادبیات کودک و نوجوان که هر دو مدرس داستان‌نویسی نیز هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 توقع نابجا نداشته باشیم
این روزها شاهد برگزاری انواع و اقسامی از کلاس‌های فرهنگی-هنری برای اوقات فراغت دانش‌آموزان هستیم؛ در این ‌بین کارگاه‌های نویسندگی هم طرفداران خاص خود را دارند، بویژه در بین والدینی که خود اهل کتاب و کتابخوانی‌اند و شاید قدری هم سودای نویسندگی فرزندان‌شان را داشته باشند. چندی قبل، اطلاعاتی از کم و کیف آنچه در کارگاه‌های داستان‌نویسی بزرگسالان می‌گذرد در اختیارتان گذاشتیم و  امروز نکاتی درباره  دوره‌های خاص نویسندگی کودک و نوجوان را می‌خوانید.
محمدرضا شمس، نویسنده و مترجم کودک و نوجوان که خودش نیز کارگاه‌های نویسندگی برپا می‌کند در پاسخ به توقعی که می‌توان از این دوره‌های آموزشی داشت به «ایران» می‌گوید: «خانواده‌ها قبل از ثبت‌ نام فرزند خود در این کلاس‌ها باید تکلیف‌ خود را مشخص کنند؛ از آنجایی‌که عنوان این دوره‌ها، نویسندگی است اغلب والدین گمان می‌کنند قرار است فرزندان آنان در پایان کلاس‌ها نویسنده شوند!»
نکته‌ای که شمس به آن تأکید دارد هزینه‌های متفاوتی است که برای ثبت‌نام در این دوره‌ها باید پرداخت کرد؛ شهریه‌هایی که از 200-300 هزار تومان شروع می‌شود و گاه به 3 میلیون تومان هم می‌رسد. او ادامه می‌دهد: «خانواده‌ها با توجه به میزان شهریه پرداختی، بویژه وقتی‌که مبلغ بالایی باشد توقع‌شان زیاد می‌شود. فکر می‌کنند حالا که چند میلیون هزینه کرده‌اند فرزندشان باید حتماً نویسنده شود. این در شرایطی است که حتی از کارگاه‌های نویسندگی بزرگسال هم نمی‌توان چنین انتظاری داشت.»
بنابر گفته بسیاری از اهالی ادبیات، حضور در این دوره‌ها، تنها بخشی از راه نویسندگی است و نه همه آن.  این نویسنده تصریح می‌کند: «فقط درباره کارگاه‌های نویسندگی این‌طور نیست، شما سری به سایر کلاس‌های هنری هم بزنید این‌گونه است. مگر هرکسی به کلاس نقاشی یا موسیقی می‌رود حتماً نقاش و آهنگساز می‌شود؟ نه. کلاس بخش مهمی از فرایند یادگیری و اکتساب است اما بخش مهم‌تر به خود فرد بازمی‌گردد، اینکه چقدر استعداد و از طرفی انگیزه برای تلاش دارد.»
 کارکردهای مهم این کارگاه‌ها در روند جامعه پذیری
در کارگاه‌های خاص بزرگسالان ازجمله مضامین مشترکی که آموزش داده می‌شود صحبت درباره عناصر داستان نویسی و حتی سبک‌های ادبی است، اما وقتی بحث مخاطبان کم سن و سال و بویژه کودکان در میان باشد این آموزش‌ها به چه شکل خواهند بود؟ شمس در پاسخ می‌گوید: «شرایط آموزش نوجوانان شباهت‌هایی به بزرگسالان دارد اما درباره کودکان اوضاع فرق می‌کند. به آن‌ها که نمی‌توان عناصر داستان‌نویسی را آموزش داد. اینجا بیش از همه بحث پرورش خلاقیت بچه‌ها به کمک حواس آنهاست، این‌که فلان تکه ابری که با حواس خود دیده و درک می‌کنند را بتوانند به شکلی درباره‌اش بنویسند.»
اگر فرض را بر برپایی اصولی این کارگاه‌ها بگذاریم تنها کارکرد شرکت در آن‌ها بالا رفتن شانس نویسندگی و آموزش بخشی از مقدمات نیست؛ شمس در این باره می‌گوید: «در کنار آنکه تأکید دارم والدین باید انتظار معقولی از این کارگاه‌ها داشته باشند اما نباید دیگر کارکردهای آن را دست‌ کم بگیرند. اتفاق بسیار مهمی که برای کودکان و نوجوانان شرکت‌کننده در آن‌ها می‌افتد، از بین رفتن ترس نوشتن است.»
او ادامه می‌دهد: «خود من‌بعد از سال‌ها نویسندگی وقتی به ‌قصد آغاز کتابی تازه، قلم‌به‌دست می‌گیرم گرفتار کمی ترس می‌شوم؛ شرکت در این کلاس‌ها از این بابت خیلی مفید است. از سوی دیگر سبب مسئولیت‌پذیر شدن و  شکل‌گیری روحیه کارگروهی و حتی افزایش اعتماد به ‌نفس آنان می‌شود. وقتی مدرس از آنها انجام تکلیفی را می‌خواهد که می‌دانند باید در جمع دیگران آن را بخوانند این اتفاقی مهم درروند شکل‌گیری شخصیت آنان خواهد بود.»
شمس یکی دیگر از کارکردهای این کارگاه‌ها را تحمل نقدپذیری می‌داند؛ مسأله‌ای که درخصوص جامعه خودمان گلایه‌های بی‌شماری متوجه آن است، این‌که هنوز تحمل انتقاد شنیدن نداریم و... این هم یکی از کارکردهای مهم کارگاه‌های داستان‌نویسی  است که می‌تواند آینده بهتری را برای حاضران در این کلاس‌ها در هر عرصه و حرفه‌ای رقم بزند. آخرین توصیه‌ای که این نویسنده برای خانواده ها دارد، این است که برای ثبت‌ نام فرزندان خود قدری پرس‌وجو کنند تا کارگاه‌هایی  را که اصولی برپا می‌شوند  بیابند. او تأکید دارد کارگاه‌هایی که به شکل غیراستاندارد برگزار می‌شوند  نه‌تنها تأثیری در پرورش خلاقیت ندارند بلکه می‌توانند ناخودآگاه سبک نویسندگی مدرس را به حاضران دیکته کنند که این آسیبی جدی در پرورش خلاقیت‌شان به شمار می‌آید.

گرفتار مدعیان نشوید

حمیدرضا شاه آبادی
نویسنده و مدرس داستان نویسی
کارگاه‌های نویسندگی خلاق قبل از هر چیز، محفلی برای پرورش خلاقیت کودکان و نوجوانان هستند. بنابراین نکته مهم برای والدین این است که نباید فرزندان خود را تنها به هدف نویسندگی ثبت‌ نام کنند و از سوی دیگر نقش قوه خلاقه را هم در زندگی کاری آینده‌شان دست‌کم نگیرند. دختر یا پسری که در این کلاس‌ها شرکت کند، حتی اگر بعدها به‌ جای نویسنده، مهندس یا معلم هم شود از خلاقیت بیشتری در مقایسه با دیگران در حرفه‌اش برخوردار می شود که این اتفاقی مهم است. آموزش در این کارگاه‌ها، بنا به گروه‌های سنی شرکت‌کننده متفاوت خواهد بود و شاید بهتر باشد که ثبت‌ نام از کلاس سوم ابتدایی به بالا صورت پذیرد. شیوه تدریس در این کلاس‌ها هرگز شبیه دوره‌های ویژه بزرگسالان نیست؛ مگر درباره گروه سنی نوجوان که تا حدی عناصر داستان‌نویسی هم به آنان آموزش داده می‌شود، اما برای کودکان بحث پرورش حواس پنجگانه و بهره‌گیری از آن‌ها در نوشتن است. در این ‌بین والدین باید مراقب باشند که فرزند خود را در چه کلاسی ثبت‌ نام می‌کنند. در بحث آموزش نویسندگی هم نظیر دیگر حرفه‌ها مدعی زیاد شده، آن‌هم مدعیانی که گاه تجربه و دانش لازم را ندارند. این‌ها حتی سبب شکل‌گیری توقع نادرست در والدین می‌شوند و به آن‌ها وعده نویسنده شدن فرزندان‌شان را می‌دهند.


 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: کارگاه های نویسندگی کلاس ها کودک و نوجوان کارگاه ها داستان نویسی پرورش خلاقیت دوره ها خانواده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۱۸۵۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح «هر کلاس یک قفسه کتاب» در خوزستان

به گزارش خبرنگار مهر، بهرام یارزاده دهکردی عصر امروز شنبه در جمع خبرنگاران گفت: پیرو تفاهم‌نامه مشترک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با سازمان امور اجتماعی وزارت کشور در سال ۱۴۰۲ و در راستای اجرای برنامه‌های سلامت اجتماعی و کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در مناطق کم برخوردار طرح «هر کلاس، یک قفسه کتاب» با همکاری اداره کل آموزش و پرورش خوزستان در مدارس منتخب استان اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از اولویت‌های مهم کانون پرورش فکری در استان خوزستان توجه به امر کتاب و کتابخوانی در بین کودکان و نوجوانان است، افزود: در گام اول اجرای این طرح در نظر داریم تعداد ۱۱ کلاس درس، دو مدرسه منتخب در کوی علوی شهرستان اهواز را با حضور نمایندگان استانداری و آموزش و پرورش استان به قفسه‌های کتاب که هر کدام شامل ۸۰ جلد کتاب متنوع و تازه منتشر شده و بازی و سرگرمی است، مجهز کنیم.

یارزاده دهکردی یادآور شد: طرح یادشده در قالب تفاهم نامه بین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با سازمان امور اجتماعی وزارت کشور، در راستای اجرای برنامه‌های سلامت اجتماعی، کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی و تأکید وزیر آموزش و پرورش بر تجهیز کتابخانه مدارس صورت می‌گیرد.

کد خبر 6090270

دیگر خبرها

  • آغاز ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت
  • روز خاص ورزش با رویداد هم‌مسیر اتیسم(عکس)
  • اجرای طرح «هر کلاس یک قفسه کتاب» در خوزستان
  • دوی نمادین با بزرگسالان اتیسم در تهران، رشت و ماهشهر
  • کلاس آموزش بازیگری کودک بارانا
  • آموزش و پرورش احیا کننده نسل جدید ما است
  • برگزاری دوی نمادین با بزرگسالان اتیسم به میزبانی ۳ شهر
  • برگزاری رویداد «هم‌مسیر اوتیسم» در ۳ شهر ایران
  • برگزاری دوی نمادین با بزرگسالان اتیسم در تهران، رشت و ماهشهر
  • «چرم دوزی» اشتغال کهن برای نسل نو