Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@06:06:10 GMT

پروژه آبرسانی بن- بروجن در پیچ و خم وعده‌ها ماند

تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۱۹۱۰۵

پروژه آبرسانی بن- بروجن در پیچ و خم وعده‌ها ماند

ایسنا/چهارمحال و بختیاری نیمی از مردم چهارمحال و بختیاری با مشکل دسترسی به آب شرب سالم مواجه‌اند، به‌منظور برای تامین آب شرب سالم برای ۱۱ شهر و ۱۳ روستا در این استان کلنگ پروژه آبرسانی بن به بروجن در سال ۹۱ بر زمین زده شد، مردم این استان پس از سال‌ها چشم‌انتظاری هم‌چنان در پیچ و خم تکمیل و به بهره‌برداری رسیدن این پروژه هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، اهمیت تامین آب شرب سالم بر هیچ‌کس پوشیده نیست، پروژه آبرسانی محور بن به بروجن در طول سالیان گذشته به‌علت مشکلات بسیار هم‌چنان نیمه‌تمام مانده است، بارها و بارها وعده اتمام این پروژه دارای اولویت در چهارمحال و بختیاری از سوی مسئولان ارشد وقت و نمایندگان مجلس داده شد اما شاهد بهره‌برداری از این پروژه نبودیم.

در طول چند سال اخیر با تامین اعتبار این پروژه پیشرفت فیزیکی بالایی پیدا کرد، لوله‌گذاری مسیر اصلی این پروژه رو به اتمام است و باتوجه به اهمیت بالای اجرای این پروژه برای مردم چهارمحال و بختیاری که از کمبود آب شرب سالم رنج می‌برند، مسئولان ارشد استان این طرح را به‌عنوان یکی از ۳۱ طرح دارای اولویت در کشور معرفی کردند و مقرر شد این طرح تا پایان دولت دوازدهم به بهره‌برداری برسد.

پروژه آبرسانی بن- بروجن به‌نوعی ویترین پروژه‌های عمرانی در چهارمحال و بختیاری محسوب می‌شود، در طول چهار سال گذشته پیگیری‌های متعددی برای فعال شدن این پروژه از سوی مسئولان استانی انجام شد، اما یکی از عمده‌ترین مشکلات این پروژه وجود معارضان از استان مجاور است، این افراد چندین بار اقدام به تخریب آبگیر این پروژه که در استان مجاور واقع شده، کرده‌اند و آخرین اقدام غیرقانونی این افراد آتش زدن خودروی آب منطقه‌ای این استان بود، این اقدام خرابکارانه در حالی رخ داد ‌که بارها و بارها وعده تامین امنیت این پروژه از سوی مسئولان کشوری داده شده بود.

تا پایان دولت زمان زیادی باقی نمانده است، مردم هم‌چنان چشم‌انتظار به اتمام رسیدن این پروژه ملی هستند، پروژه‌ای که در صورت اجرا بخش زیادی از مشکلات مردم این استان را در بحث تامین آب شرب سالم حل خواهد کرد، امید است متولیان امر در مهلت تعیین شده به وعده خود عمل کنند.

میانگین پیشرفت فیزیکی پروژه آبرسانی بن- بروجن بالای ۷۰ درصد است

فردوس کریمی- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه عملیات اجرایی پروژه آبرسانی بن به بروجن در حال انجام است، اظهار کرد: در حال حاضر این پروژه نیازمند تزریق اعتبار برای ادامه کار است، همچنین پیمانکاران این پروژه حدود ۲۰۰ میلیارد تومان دیون دارند.

وی ادامه داد: یکی از بزرگترین مشکلات پیش رو در اجرای طرح آبرسانی بن به بروجن وجود معارض از استان مجاور است، این افراد در چند مرحله اقدام به تخریب آبگیر این پروژه کرده‌اند، در صورتی که امنیت این بخش از پروژه در استان مجاور تامین شود، عملیات اجرایی در این بخش نیز از سر گرفته خواهد شد.

کریمی با اشاره به اینکه پروژه آبرسانی بن به بروجن در چند قسمت در حال اجرا است، گفت: در برخی از بخش‌های پروژه پیشرفت فیزیکی بالای ۹۰ درصد است، اما در مجموع میانگین پیشرفت فیزیکی این طرح در حال حاضر حدود ۷۰ درصد برآورد می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری یادآور شد: اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این طرح بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان است، در صورتی که اعتبار و امنیت مورد نیاز تامین شود، اجرای باقی‌مانده پروژه زمان زیادی نیاز ندارد، همچنین لوله‌گذاری مسیر اصلی در حال اتمام است.

مشکل آبگیر پروژه بن- بروجن حل می‌شود

اقبال عباسی استاندار چهارمحال و بختیاری نیز در خصوص پروژه آبرسانی بن- بروجن، اظهار کرد: این پروژه در سال ۹۶ عملا تعطیل بود و بودجه ۴۰ میلیاردی این پروژه به‌علت عدم جذب به خزانه برگشت خورده بود، اما خوشبختانه این پروژه در حال حاضر پیشرفت فیزیکی بسیار بالایی دارد و حدود ۱۱۵ کیلومتر لوله‌گذاری برای انتقال آب در این پروژه انجام شده است.

وی چالش جدی برای تکمیل طرح آبرسانی بن به بروجن را آبگیر آن دانست و گفت: جای نگرانی ندارد و امید می‌رود با تلاش‌ مسئولان این مشکل حل شود.

تکمیل پروژه آبرسانی بن به بروجن نیازمند ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار است

علی شهریارپور- رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری نیز در خصوص پروژه آبرسانی بن به بروجن، اظهار کرد: کل اعتبار در نظر گرفته شده برای اجرای این طرح در سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۷۰ میلیارد تومان بود که با پیگیری‌های صورت گرفته ۹۴ میلیارد تومان اعتبار مازاد بر این اعتبار، برای این پروژه از سوی سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: برای اتمام این پروژه نیازمند ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار هستیم، در صورت تامین اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه این طرح به سرعت تکمیل و به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی  همچنین تاکید کرد: برای جذب پیمانکار جدید برای یکی از قطعات پروژه آبرسانی بن به بروجن دقت لازم انجام بگیرد و روند نیز تسریع شود.

طبق گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری تا قبل از آغاز سال‌جاری حدود 29 روستا با تانکر در این استان آبرسانی می‌شد، اما پیش‌بینی می‌شود با ادامه‌دار شدن روند کمبود آب تعداد روستاهای نیازمند آبرسانی سیار  در این استان به 200 روستا برسد، همچنین از ۳۳۰ چاه تامین‌کننده آب شرب در این استان، حدود ۲۰۰ چاه نیازمند کف‌شکنی، اصلاح و یا جابجایی دارد.

این مسئول در خصوص نیترات موجود در آب برخی مناطق چهارمحال و بختیاری، خاطرنشان کرد: میزان نیترات مجاز موجود در آب، ۵۰ میلی‌گرم در لیتر است که در نقطه مصرف استان و در شبکه توزیع آب، نیترات موجود بیش‌تر از ۵۰ میلی‌گرم در لیتر نبوده، ولی ممکن است در چاه‌ها با توجه به کاهش منابع آب زیرزمینی در دشت‌ها، غلظت نیترات بیشتر باشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی منطقه چهارمحال و بختیاری عمل به وعده ها طرح بن بروجن آبرساني پروژه آبرسانی بن به بروجن چهارمحال و بختیاری پیشرفت فیزیکی بن به بروجن میلیارد تومان بهره برداری استان مجاور آب شرب سالم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۱۹۱۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تامین آب آشامیدنی روستای کهن دژ

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان چهارمحال وبختیاری ، مهندس محمد کریمی گفت دولت سیزدهم مصمم است با تمام توان برای رفع محرومیت‌ و آبادانی روستاها ۱۰۰۰۰ (ده هزار) روستا در کشور را در قالب جهاد آبرسانی تامین آب نماید.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای آبرسانی به این روستا گفت: بهسازی و محوطه سازی یک دهنه چشمه ، نصب اتاقک برق ، حفر و تجهیز چاهک پمپاژ همچنین نصب و راه اندازی سیستم گندزدایی آب شرب از جمله کارهایی است که در محل آبگیر انجام شده است.

وی از اقدامات دیگر در جهت بهره‌مندی مردم کهن دژ از نعمت آب شرب سالم و بهداشتی و پایدار را اجرای چهار کیلومتر شبکه آبرسانی در روستا ، اجرای ۱۲۵۰ متر خط انتقال آب از چشمه به مخزن، نصب و مدفون سازی یک عدد مخزن ذخیره آب به حجم ۵۰ مترمکعب از جنس پلی اتیلن ، خرید انشعاب و اجرای شبکه برق سه فاز ، نصب ۳۵ فقره انشعاب با تجهیزات کامل نظیر کنتور آب و...

مدیرعامل شرکت آبفا استان گفت:این پروژه آبرسانی با مشارکت قرارگاه محرومیت زدایی ارتش جمهوری اسلامی و با هدف تامین آب شرب اهالی این روستا اجرا شده است.

کریمی اعتبار هزینه شده برای این طرح آبرسانی روستایی را پنجاه میلیارد ریال معادل پنج میلیارد تومان اعلام کرد.

قابل ذکر است، روستای کهن دژ از توابع بخش ناغان شهرستان کیار در حدود یکصد کیلومتری شهرکرد مرکز چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

گفتنی است، در این آیین بهره برداری آقای حیدری استاندار چهارمحال و بختیاری ، سرهنگ رحمانی فرمانده قرارگاه محرومیت زدایی ارتش ، حاج آقا زمانی نماینده ولی فقیه در شهرستان ، ذیلایی فرماندار ‌کیار و دیگر مسئولین استانی و محلی و مردم مهمان نواز کهن دژ حضور داشتند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900035

دیگر خبرها

  • تحقق ۶۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای چهارمحال و بختیاری
  • احداث نخستین مرکز تخصصی نجوم چهارمحال و بختیاری
  • تخصیص ۳۰۴ میلیارد اعتبار برای پروژه جهاد آبرسانی همدان
  • تامین آب آشامیدنی روستای کهن دژ
  • تأمین آب آشامیدنی کهن دژ در بخش ناغان شهرستان کیار
  • بهره برداری از طرح آبرسانی روستای گل سفید کیار
  • پروژه پمپاژ آب ناغان می‌تواند در بخش کشاورزی تحول ایجاد کند
  • تجهیز مدارس چهارمحال و بختیاری با ۹۵ میلیارد تومان اعتبار
  • تجلیل از نامداران فرهنگ و هنر چهارمحال و بختیاری
  • ۹۵ میلیارد تومان صرف خرید تجهیزات مدارس چهارمحال وبختیاری شد