Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-05@03:31:33 GMT

صادقانه یا تبلیغاتی؟

تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۱۹۲۸۸

صادقانه یا تبلیغاتی؟

گروه سیاست سایت فردا – رئیسی در گام اول بعد از رای آوردن با رقبای انتخاباتی خود جلسه گذاشت و هنوز از آن خیلی نگذشته بود که خبر رسید از طریق دفتر خود تماس‌هایی با برخی چهره‌های سیاسی و رسانه‌ای اصلاح‌طلب داشته است. همزمان با او محسنی‌اژه‌ای که حالا دیگر جای رئیسی را در دستگاه قضا گرفته است، نیز دست به اقدام مشابهی زده و نظر وکلای منتقد را جویا شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این رویکرد با واکنش‌ها گسترده و بسیاری مواجه شد. مثلا روزنامه اصلاح‌طلب «اعتماد» با تیتر «گام‌های نخست نقدپذیری» نگاه مثبت خود به این اقدام را نشان داد. «شرق» اما برای پرداختن به این موضوع مقدمه‌ای مفصل از مواضع رئیسی در سیاست خارجی که به نظر می‌رسد با برخی از جمله «کیهان» همخوانی نداشته باشد را شرح داد و دست آخر این اقدام را تلاشی برای اجماع‌سازی تلقی کرد. 

علاوه بر روزنامه‌ها شاهد استقبال برخی سیاسیون در جبهه اصلاح‌طلبی از این رویکرد نیز هستیم. مثلا سید مصطفی‌هاشمی‌طبا با نگاهی کاملا خوش‌بینانه به این موضوع می‌نگرد. او می‌گوید: «حالا که رییس‌جمهور منتخب چنین اقدامی را انجام می‌دهند ما هم باید مثبت باشیم و هرآنچه که به نظرمان می‌آید را بگوییم».

جلال میرزایی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم نیز از دیگر مثبت‌نگران به این رویکرد رییس‌جمهوری منتخب است. او می‌گوید: «به نظر من نفس این تماس‌ها نشانه یک تغییر رویکرد است. ... آقای رییسی یا آقای اژه‌ای که اکنون اقدام به این کار کرده‌اند وابسته به جریان اصولگرا نبوده و از متن حاکمیت آمده‌اند. حسابشان نیز از اصولگرایان و نئو‌اصولگرایان جدا است. آقای اژه‌ای که اصلا جناحی نبوده است. رییسی هم اگرچه در انتخابات سال ۹۶ مورد حمایت اصولگرایان بود، در این دوره گفت که مستقل آمده است. این البته به معنی فراجناحی بودن نیست، به معنای حاکمیتی عمل کردن او است و از همین منظر نیاز دارد که با افراد مختلف در تعامل باشد و پایگاه اجتماعی خود را تقویت کند».

محمدعلی ابطحی عضو مجمع روحانیون مبارز نیز به این رویکرد تازه بدبین نیست. او می‌گوید: «نسبت به تماس‌هایی که با برخی سیاسیون اصلاح‌طلب گرفته شده است، بدبین نیستم، چراکه فقط یک مشاوره است و فکر هم نمی‌کنم در بلندمدت ادامه داشته باشد. «این اقدام اگر نمایشی باشد هم به نظر من نمایش قشنگی است و ضرری ندارد».

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به اینکه آیا این اقدام موجب شریک شدن اصلاح‌طلبان در تصمیمات و اقدامات دولت آتی نخواهد شد؟ گفت: «فکر نمی‌کنم این‌طور باشد، برعکس اینکه ما پیشنهادات خود را بگوییم و به آن توجه نکنند می‌تواند ما را در موضع طلبکار قرار بدهد که بعدا بگوییم، ما اینها را گفته بودیم و توجه نکردید».

این خوشبینی‌ها و استقبال‌ها از رویکرد رئیسی در حالی است که برخی هم مثل همیشه عینک بدبینی به چشم زده‌اند. مثلا روزنامه «جهان صنعت» می‌نویسد: «نگاه بدبینانه‌ای هم اما وجود دارد که این اقدام را نمایشی تلقی می‌کند. از همان نمایش‌هایی که در دوران انتخابات و اوایل هر دولتی مشاهده می‌شود. بدبینانه‌تر از این هم اما می‌شود. مثلا می‌توان به این نکته توجه داشت که تماس با سیاسیون اصلاح‌طلب در ابتدای دولت و در بوق و کرنا کردن موضوع مشورت گرفتن از آنان، اصلاح‌طلبان را شریک عملکرد و اقدامات این دولت خواهد کرد. شاید حتی کار به اینجا برسد که تماس با برخی و عدم تماس با برخی به اختلافات موجود در جریان اصلاحات که اکنون بیش از هر وقت دیگری نمود پیدا کرده است، بیفزاید.»

علی‌محمد نمازی عضو حزب کارگزاران نیز این اقدام رییس‌جمهور منتخب و رییس جدید قوه قضاییه را نمادین توصیف می‌کند. او در گفت‌وگویی با «جهان‌صنعت» گفت: «من این اقدام را نمایشی نمی‌خوانم اما به نظرم نمادین است و خروجی نخواهد داشت. به این خاطر که آقای رییسی حدود ۴۰ روز دیگر دولت را تحویل می‌گیرد و در این مدت هم تمام وقت او صرف شناسایی و تعیین کابینه خواهد شد بنابراین فرصتی برای رسیدگی به این پیشنهادات ندارد.بعد هم که دولت تشکیل شود باید سازمان و تشکیلاتی ایجاد کنند که این نظرات مشورتی را تفکیک کند و در اختیار وزارتخانه‌های مربوطه قرار دهد. تا آنها بررسی کنند، اگر خواستند لایحه تهیه کنند و… ماه‌ها خواهد گذشت و به نظر نمی‌رسد که خروجی موثری داشته باشد».

وی در پاسخ به اینکه بنابراین این کار چه فایده‌ای برای رییسی خواهد داشت؟ گفت: «این هم در ادامه نشست رییسی با رقبای انتخاباتی است که مطبوعات و جراید خیلی به آن پرداختند. اینجا هم اسم ابتکار به آن می‌دهند و می‌گویند که با رقیب مشورت کرده است. همه اینها تبلیغات است».

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پایان خاطرنشان کرد: «فراموش نکنیم که اشکالات کشور بیشتر در استراتژی‌هاست و نه برنامه‌های پایین‌دستی که با این دست مشورت‌ها سامان یابد.»


 

منبع: فردا

کلیدواژه: اصلاح طلبان رئیسی تماس مشورتی اصلاح طلب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۱۹۲۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفتار تبلیغاتی کاندیدهای انتخابات مجلس رصد می‌شود

ایسنا/کرمانشاه رییس دفتر شورای نگهبان در استان کرمانشاه با اشاره به شروع تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، گفت: رفتار تبلیغاتی چهار کاندیدای راه یافته به دور دوم انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه کرمانشاه به دقت تحت رصد قرار دارد.

حجت‌الاسلام و المسلمین محسن مفید در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به آغاز تبلیغات چهار کاندیدای انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه کرمانشاه از ساعت صفر امروز (۱۳ اردیبهشت) گفت: مدت تبلیغات یک هفته بوده و تا ساعت هشت صبح روز پنجشنبه (۲۰ اردیبهشت) ادامه دارد.

وی با اشاره به رصد دقیق تبلیغات کاندیداها، گفت: انتظار ما این است کاندیداهایی که برای ورود به یک نهاد قانونگذار با یکدیگر رقابت می کنند، خودشان بیش از همه به قانون احترام گذشته و در رعایت قانون از یکدیگر پیشی بگیرند.

وی افزود: بر اساس قانون جدید انتخابات تمام رفتارهای تبلیغاتی کاندیداها در فضای حقیقی و مجازی رصد شده و در صورت جرم انگاری به شعبه خاص جرائم انتخاباتی که در مرکز استان فعال است، ارجاع می‌شوند.

مفید در خصوص باید و نبایدهای تبلیغاتی کاندیداها گفت: راه اندازی هرگونه کاروان تبلیغاتی، ایجاد مزاحمت ترافیکی با برپایی تجمعات و تخریب سایر کاندیداها در سخنرانی ها تخلف بوده و با آن برخورد می شود.

وی افزود: همچنین شعارنویسی بر روی در و دیوار مراکز عمومی و خصوصی و نصب و الصاق محتوای تبلیغاتی در مکان‌های عمومی و نیز مکان‌های خصوصی که رضایت نداشته باشند هم جرم بوده و با آن برخورد می شود.

مفید با اشاره به برگزاری جلسات ستاد پیشگیری و برخورد با جرائم انتخاباتی برای مرحله دوم انتخابات گفت: در یکی از جلسات کاندیدها یا نمایندگان آنها حضور داشته و تذکرات لازم در خصوص تبلیغات به آنها داده شده است.

رییس دفتر شورای نگهبان در استان کرمانشاه، گفت: بر اساس قانون جدید انتخابات، شورای نگهبان درصورت مشاهده هرگونه جرم که ناقض صلاحیت کاندیدا باشد، می‌تواند تا قبل از صدور اعتبارنامه صلاحیت فرد را رصد کند.

در دور دوم انتخابات، در حوزه انتخابیه کرمانشاه، چهار کاندیدا - جهانبخش امینی، عبدالرضا مصری، ابراهیم رحیمی زنگنه و فضل‌الله رنجبر- برای کسب دو کرسی مجلس شورای اسلامی با هم رقابت می‌کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رقیبی تازه برای گوگل؛ موتور جستجو ChatGPT احتمالاً این هفته معرفی می‌شود
  • رویکرد فرهنگی دروازه قرآن باید تغییر یابد
  • تماس سنای آمریکا با دیوان بین‌المللی کیفری برای جلوگیری از اقدام احتمالی علیه سران تل‌آویو
  • خود را به رویکرد امنا برای تغییر مدیریت مجلس آینده پایبند می‌دانم
  • ابعاد رویکرد آمریکا و رژیم صهیونیستی در غزه
  • ◄ رویکرد ترافیک‌ زای شهرداری تهران در زمینه توسعه پارکینگ
  • پخش برنامه‌های تبلیغاتی نامزد‌های انتخابات از شبکه سهند
  • رفتار تبلیغاتی کاندیدهای انتخابات مجلس رصد می‌شود
  • رویکرد اصلی ما تفکیک زباله از مبدا است
  • مطهری؛ مدافع کیان سیاسی قرآن کریم