Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدرضا پورخاتون روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه کمبود علوفه در کرمان سال گذشته با توجه به بارش های نسبتا خوب ، ۳۰۰ هزار تن بود افزود: خشکسالی این رقم را در سال جاری به مرز ۵۰۰ هزار تن رسانده است.

وی با بیان اینکه مجوز واردات علوفه از خارج از کشور در حال اخذ است تصریح کرد: استان های دیگر کشور نیز دچار خشکسالی هستند و اجازه خروج علوفه را ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان کرمان اظهار داشت: تغییر الگوی کشت با قدرت باید انجام شود و در این راستا چغندر علوفه ای می تواند جایگزین خوبی برای علوفه های خشبی باشد.

وی از ارزن، سورگوم و کاکتوس علوفه ای به عنوان نمونه ای از علوفه های کم مصرف در آب نام برد و گفت: در زمینه استفاده از این نوع علوفه ها باید روی تغذیه دام نیز کار شود تا معده دام با زیاده روی در مصرف برخی علوفه ها دچار مشکل نشود.

پورخاتون افزود: جلوگیری از کاشت بی حساب برخی اقلام محصولات کشاورزی و جایگزین کردن علوفه های کم مصرف در آب می تواند بخشی از نیاز استان کرمان را در تامین علوفه برآورده کند.

وی از ارائه تسهیلات به تولیدکنندگان علوفه با توجه به شرایط اقتصادی موجود به عنوان یک راهکار برای تامین علوفه نام برد و اظهار داشت: این اقدام تولیدکنندگان علوفه را دلگرم می کند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی کرمان، تامین علوفه مورد نیاز دام را یکی از دغدغه های این روزهای کشاورزان و دامداران این استان عنوان کرد و گفت: طبق برآورد کارشناسان هفت میلیون واحد دامی در جنوب و شمال کرمان وجود دارد که هم اکنون کمبود علوفه مرتعی و زراعی حیات آنان را در معرض تهدید قرار داده است.

وی ادامه داد: یک و نیم میلیون تن علوفه در سال برای تغذیه این هفت میلیون واحد دامی در استان کرمان نیاز است که حدود ۲۵۰ هزار تن از این مقدار از عرصه های منابع طبیعی تامین و مابقی به صورت زراعی کشت می‌شود.

پورخاتون گفت: افزایش تقاضا و کمبود عرضه موجب بالا رفتن قیمت علوفه در کشور و در نهایت در استان کرمان شده است.

وی با بیان اینکه کشت علوفه نیاز آبی بالایی دارد که با توجه به کاهش شدید منابع آبی کشت این علوفه های خشبی در استان کرمان مقدور نیست تصریح کرد: جهاد کشاورزی درصدد تامین محصولات علوفه ای با نیاز آبی اندک است.

برچسب‌ها خبرگزاری جمهوری اسلامی کرمان اتحادیه سراسری دامداران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: خبرگزاری جمهوری اسلامی کرمان اتحادیه سراسری دامداران خبرگزاری جمهوری اسلامی کرمان اتحادیه سراسری دامداران استان کرمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۲۰۲۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز کوچ بهاره عشایر خراسان شمالی به مناطق ییلاقی

به گزارش گزارش خبرگزاری صداوسیما خراسان شمالی؛ رضا روشن ضمیرگفت: سه هزار و ۶۰۰ خانوار عشایری استان کوچرو هستند که ۲ هزار خانوار از این دامداران، زمستان را در استان گلستان گذرانده و اکنون در حال جابه جایی به مناطق ییلاقی خراسان شمالی هستند، هزار و ۶۰۰ خانوار عشایری استان هم در داخل استان کوچروی دارند.
وی با بیان اینکه عشایر استان مکلف هستند مناطق قشلاقی استان گلستان را تا نیمه اردیبهشت ماه ترک کنند، افزود: برخی عشایر به صورت سنتی کوچ می‌کنند که این جابه جایی یک ماه تا بیش از ۴۰ روز طول می‌کشد و برخی هم به صورت مکانیزه کوچ می‌کنند که زمان کمتری در راه هستند.
روشن ضمیرگفت: برخی عشایر استان نیمه کوچرو و در جوار مناطق روستایی مستقر هستند و تابستان به مناطق ییلاقی اطراف کوچ می‌کنند که شمار این دامداران ۲ هزار و ۵۰۰ خانوار است.
وی با بیان اینکه در این زمینه تمهیدات لازم با نیروی انتظامی و پلیس راه انجام شده است، گفت: ناوگان مورد نیاز برای آبرسانی سیار به عشایر در مسیر کوچ انجام و آب مورد نیاز عشایر و دام‌ها تامین می‌شود.
مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی با اشاره به اینکه دام عشایر، پیش از کوچ علیه بیماری‌های مختلف مایه کوبی می‌شوند افزود: همچنین آرد مورد نیاز عشایر پیش از کوچ تامین شده و علاوه بر آن در مناطق ییلاقی هم آرد مورد نیاز توزیع می‌شود.
عشایر خراسان شمالی ۶۰۰ هزار واحد دامی در اختیار دارند و ۹۰ درصد درآمد آنان وابسته به دام است و مابقی از از محل تولید صنایع دستی، جمع آوری گیاهان دارویی و زراعت و باغداری تامین می‌شود.

دیگر خبرها

  • پرداخت حدود هزار میلیارد تومان غرامت بیمه به کشاورزان
  • وزیر کشاورزی: کالاهای مورد نیاز مردم تأمین شده است
  • معاون نیروی دریایی سپاه: مسکونی سازی برخی جزایر خلیج فارس با جدیت دنبال می‌شود
  • آغاز کوچ بهاره عشایر خراسان شمالی به مناطق ییلاقی
  • توزیع روزانه ۱۰۰۰ تن کود کشاورزی در مازندران
  • توزیع روزانه ۱۰۰۰ تن کود کشاورزی برای کشت برنج در مازندران
  • ترجیح ترانزیت کالا بر صادرات محصولات کشاورزی توسط راه آهن ملی قزاقستان
  • معاون نیروی دریایی سپاه: مسکونی سازی برخی جزایر خلیج فارس با جدیت دنبال می شود
  • قوانین کارگر وجود دارد اما اجرا نمی‌شود 
  • مراقبت کنید طرح هادی درزمین‌های مرغوب کشاورزی و روستایی اجرا نشود