Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقتصاد آنلاین – مهسا نجاتی؛ بازار نفت که اخیرا تحت تاثیر عوامل متعدد نوساناتی را تجربه کرد و سرانجام توانست خود را به بالاترین سطح چند سال اخیر برساند، اکنون تا حدودی با عدم توانایی در تامین تقاضا روبه‌رو شده است.

از آنجا که به دلیل رشد اقتصادی قابل توجه و همچنین افزایش سفرها در طول فصل تابستان در نیمکره شمالی، میزان تقاضا در روزهای اخیر به میزان قابل توجهی افزایش یافته، به نظر می‌رسد بازار با کمبود عرضه مواجه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین تحلیلگران انتظار دارند که با گسترش واکسیناسیون کووید-۱۹ و کاهش محدودیت‌های سفر، تقاضای نفت در نیمه دوم امسال با سرعت بیشتری افزایش یابد.

از این رو، بازار در هفته گذشته عمدتا چشم‌انتظار تصمیم سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدان آن (اوپک پلاس) که قرار بود روز پنجشنبه برای تصمیم‌گیری در خصوص سیاست‌های تولید و عرضه خود دیدار داشته باشند، بود. لازم به ذکر است که سال گذشته به دنبال شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان که سبب اختلال در فعالیت اقتصادی شد، این گروه به منظور حمایت از قیمت‌ها، تولید خود را محدود کرد.

پس از مدتی به دنبال گسترش واکسیناسیون و از سر گرفتن فعالیت اقتصادی در برخی از نقاط جهان، اوپک پلاس به‌تدریج آغاز به کاهش محدودیت‌های عرضه خود کرد. در راستای این برنامه، این گروه صادرکننده، اکنون در حال بازگرداندن ۲.۱میلیون بشکه نفت خام در روز به بازارهای جهانی، از ماه می‌تا جولای است. در نشست اخیر قرار بود این گروه برای میزان افزایش عرضه خود از ماه آگوست به بعد تصمیم بگیرد.

عرضه نفت اوپک پلاس

از آنجا که تحلیلگران اذعان داشتند به منظور تامین تقاضای جهانی، اوپک پلاس باید پاسخگو باشد، گمانه‌زنی‌ها برای افزایش عرضه این گروه مشهود بود. از این رو، یکی از کارشناسان اظهار کرد که با توجه به بالا بودن قیمت‌ها، زمینه برای کاهش محدودیت‌های عرضه وجود دارد و ممکن است از ماه آگوست شاهد افزایش ۲۵۰هزار بشکه در روز باشیم. همچنین تحلیلگران ANZ و ING انتظار دارند که اوپک پلاس در ماه آگوست تولید خود را حدود ۵۰۰هزار بشکه در روز افزایش دهد. آنها در ادامه خاطرنشان کردند که افزایش کمتر از این مقدار باعث می‌شود شاهد روند صعودی بازار در کوتاه مدت باشیم.

از طرفی، برخی از تحلیلگران نگران افزایش عرضه بیش از یک میلیون بشکه در روز از سوی تولیدکنندگان عمده نفتی بودند، که اذعان داشتند در این حالت شاهد اصلاح قابل توجه قیمت نفت و همچنین مازاد عرضه خواهیم بود.

در این میان لازم به ذکر است که پیش‌بینی تقاضای اوپک نشان می‌دهد که عرضه جهانی نفت در سه ماهه چهارم سال، ۲.۲میلیون بشکه در روز کمتر از تقاضا خواهد بود و به همین دلیل، به تولیدکنندگان مجال توافق برای افزایش تولید را می‌دهد.

همچنین به دنبال اظهارات محمد بارکیندو، دبیر کل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در روز سه‌شنبه مبنی بر اینکه انتظار می‌رود تقاضا در سال ۲۰۲۱، ۶میلیون بشکه، که روزانه ۵میلیون بشکه از آن در نیمه دوم سال خواهد بود، رشد کند، امید به بهبود گسترده تقاضا افزایش یافت. گلدمن ساکس نیز در این زمینه اظهار کرد که پیش‌بینی می‌شود تقاضا تا پایان سال ۲۰۲۱، روزانه ۲.۲میلیون بشکه دیگر افزایش یابد و شاهد کمبود عرضه ۵میلیون بشکه در روز باشد.

از سوی دیگر، این گروه متشکل از کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدان آن از جمله روسیه، روز چهارشنبه در مورد "عدم اطمینان قابل توجه" و خطر مازاد عرضه در سال آینده هشدار دادند. همچنین، بحث‌های حاشیه‌ای نشان داد که روسیه پیشنهاد افزایش عرضه را خواهد داشت در حالی که عربستان سعودی خواستار رویکرد محتاطانه‌تری است.

حواشی نشست اوپک پلاس

سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدان آن، به رهبری روسیه، روز پنجشنبه به منظور تصمیم‌گیری در خصوص برنامه کاهش بیشتر محدودیت‌های عرضه، دیدار داشت. اما به دلیل اختلاف نظرها و بی‌نتیجه ماندن مذاکرات، این جلسه به روز جمعه موکول شد.

دلیل عمده به تعویق افتادن این نشست، مخالفت امارات متحده عربی با پیشنهادات میزان افزایش عرضه بود. طرح پیشنهادی عربستان سعودی و روسیه، افزایش عرضه ۲میلیون بشکه در روز تا پایان سال ۲۰۲۱ و تمدید محدودیت‌های باقی مانده تا آخر سال ۲۰۲۲، به جای پایان یافتن آن در ماه آوریل بود که از سوی امارات با مخالفت مواجه شد.

  تحلیلگران ابراز نگرانی کردند که در صورت عدم موافقت امارات با این طرح، احتمالا محدودیت‌های باقی مانده پابرجا خواهد بود. همچنین این احتمال وجود دارد که این توافق از هم بپاشد و کشورها هر اندازه که خود صلاح می‌دانند، میزان عرضه نفت خود را افزایش دهند.

منابع اوپک پلاس اذعان داشتند که امارات با اصل افزایش تولید توسط این گروه مخالف نیست، اما می‌خواهد تولید خود بیشتر باشد. این کشور خواستار افزایش سطح تولید مبنای خود به میزان ۳.۸۴میلیون بشکه در روز، به جای ۳.۱۶۸میلیون بشکه است. اگر میزان افزایش عرضه این کشور تغییر کند، می‌تواند به معنای اضافه شدن نفت بیش از میزان برنامه‌ریزی شده باشد یا سایر کشورهای تولیدکننده را مجبور به پذیرش افزایش تولید کمتر کند.

در این نشست، عربستان سعودی، رهبر گروه اوپک پلاس رویکرد محتاطانه‌تری را در پیش گرفت و اظهار کرد به دلیل عدم قطعیت که در خصوص روند شیوع بیماری همه‌گیر باقی مانده، بشکه‌های نفت کمتری باید روانه بازار شود.

بررسی سایر عوامل دخیل در روند بازار نفت

از دیگر عوامل دخیل در روند بازار در هفته گذشته، می‌توان به کاهش مجدد موجودی ذخایر نفت خام آمریکا برای ششمین هفته متوالی در واکنش به افزایش تقاضا اشاره کرد. آمار موسسه نفت آمریکا نشان داد که موجودی ذخایر نفت خام ایالات متحده در هفته گذشته ۸.۲میلیون بشکه کاهش یافته است. با این حال، ذخایر بنزین ۲.۴میلیون بشکه و ذخایر فرآورده‌های تقطیر شده ۴۲۸هزار بشکه افزایش را نشان داد. این موضوع باعث شد که قیمت نفت در اواخر هفته روند صعودی در پیش بگیرد.

اما از طرفی، افزایش موارد ابتلا به نوع دلتای ویروس کرونا که سبب ایجاد محدودیت‌های حرکتی در برخی از نقاط جهان شد، نگرانی از کاهش رشد تقاضای سوخت را افزایش داد. همچنین قرنطینه‌های مجدد و افزایش هزینه‌ها، باعث کاهش فعالیت کارخانه‌های آسیا در ماه ژوئن شد.

لازم به ذکر است که اسپانیا و پرتغال که مقصدهای مورد علاقه اروپایی‌ها برای تعطیلات تابستانی به شمار می‌رود، روز دوشنبه محدودیت‌های جدیدی را برای انگلیسی‌هایی که واکسینه نشده‌اند، اعمال کرده، در حالی که ۸۰درصد از استرالیایی‌ها نیز به دلیل شیوع این ویروس در سراسر کشور با محدودیت‌های شدیدتری مواجه شده‌اند.

فایننشال تایمز به نقل از مقامات گزارش کرد، گفت‌وگوها در خصوص مسیرهای مسافرتی بین ایالات متحده و بریتانیا نیز کاهش یافته که تا حدودی به دلیل نگرانی‌ها در خصوص افزایش موارد ابتلا به گونه دلتای کرونا در بریتانیا بوده است.

اما به گفته تحلیلگران، به رغم شیوع این ویروس، بازار هنوز به طور گسترده‌ای انتظار دارد که عرضه واکسن باعث روشن شدن چشم‌انداز تقاضا شود. در راستای این امیدواری، یکی از کارشناسان اظهار کرد که روایت چند ماه گذشته تغییر نکرده است: جنگ علیه این ویروس به‌تدریج پیروز می‌شود، اقتصاد جهانی و تقاضای نفت در حال بهبود است.

از سوی دیگر، لازم به ذکر است که تاخیر در به سرانجام رسیدن مذاکرات ایران و آمریکا برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵، که موجب عدم قطعیت در خصوص زمان برداشته شدن تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران شد، نگرانی‌ها در خصوص افزایش عرضه ایران در زودهنگام کاهش یافت.

بررسی قیمت نفت

در نخستین روز معاملات هفته گذشته، از آنجا که بازار شاهد رشد تقاضا و همچنین کمبود عرضه بود، قیمت نفت در بالاترین سطح خود از اکتبر ۲۰۱۸ باقی ماند.

اما پس از آن، افزایش موارد ابتلا به نوع دلتای ویروس کرونا که باعث نگرانی از تحت تاثیر قرار گرفتن وضعیت تقاضا شد، قیمت نفت افت قابل توجهی را تجربه کرد.

با این وجود، کاهش موجودی ذخایر نفت آمریکا و همچنین خوش‌بینی به تداوم رشد تقاضا، توانست این نگرانی‌ها را جبران کند و باعث صعود قیمت نفت شود. روز پنجشنبه شاخص برنت شاهد رشد ۱.۶درصدی، و وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا شاهد جهش ۲.۴ بود.

لازم به ذکر است که شاخص وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا در ماه ژوئن شاهد ۱۰درصد رشد بود، در حالی که شاخص برنت دستاوردی ۸درصدی داشت که باعث شد هر دو بالاترین قیمت خود را از اکتبر سال ۲۰۱۸ تجربه کنند.

در خصوص رشد هفتگی نیز باید اشاره کرد از آنجا که پالایشگاه‌ها فعالیت خود را برای تامین تقاضای بنزین افزایش می‌دهند که باعث کمبود در بازار نفت خام آمریکا شده، قرارداد وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا در مسیر دستیابی به سود هفتگی ۱.۶درصدی قرار گرفت.

از طرفی، برنت در مسیر افت ۰.۵درصدی هفتگی قرار گرفت که نشان‌دهنده نگرانی در خصوص تقاضای سوخت در بخش‌هایی از آسیا به دلیل افزایش چشمگیر موارد ابتلا به نوع دلتای ویروس کرونا است.

تحلیلگران سیتی اذعان داشتند از آنجا که پیش‌بینی می‌شود تولید نفت ایالات متحده در پایان سال ۲۰۲۱ افزایش یابد و رشد بیشتری را در سال ۲۰۲۲ تجربه کند، انتظار ندارند وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا به قیمت برنت برسد.

در آخرین روز معاملات هفته گذشته، برنت به قیمت ۷۶دلار و ۱۷سنت، و وست تگزای اینترمیدیت آمریکا به قیمت ۷۵دلار و ۱۶سنت در هر بشکه مورد معامله قرار گرفت.

نتیجه

  در مجموع، با وجود نبرد بین افزایش موارد ابتلا به نوع دلتای ویروس کرونا در برخی از نقاط جهان، و از طرفی خوش‌بینی به تداوم رشد تقاضا با برداشته‌ شدن محدودیت‌ها و افزایش سفرها در نیمکره شمالی، به نظر می‌رسد که سنگینی مورد دوم بر بازار بیشتر بوده است. با این حال، بازار فعلا باید منتظر نتیجه کشمکش اعضای گروه اوپک پلاس برای تصمیم‌گیری نهایی در خصوص سیاست‌های تولیدی باقی بماند. در صورت به نتیجه نرسیدن در زمینه برنامه افزایش عرضه، روانه کردن خودسرانه نفت از سوی این کشورها به بازارهای جهانی، سرانجام خوشی نخواهد داشت.

پربیننده ترین اوپک از زنگنه قدردانی کرد ایران تحت سخت‌ ترین تحریم‌ های آمریکا در ۳ سال گذشته بوده است / جلوی زورگویی کوتاه نمی‌ آییم ساعات کاری ادارات در ۱۹شهرستان فارس تغییر کرد برخی در اوپک نگران بازگشت نفت ایران به بازار هستند توافق نفتی جدید اوپک پلاس مشروط به موافقت امارات / پیمان محدودیت عرضه باعث توقف ۳۰درصد از ظرفیت تولید این کشور شده است

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: بازار نفت وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا کشورهای صادرکننده نفت افزایش موارد ابتلا لازم به ذکر هفته گذشته اذعان داشتند ۲میلیون بشکه افزایش عرضه بشکه در روز محدودیت ها قابل توجه قرار گرفت بازار نفت اوپک پلاس رشد تقاضا سال ۲۰۲۱ قیمت نفت نفت خام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۲۰۴۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازار میوه‌های نوبرانه تا پایان اردیبهشت به ثبات می‌رسد

اکبر یاوری در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: با توجه به افزایش دما و رسیدن محصول به انبوه، قیمت میوه های نوبرانه طی یک ماه اخیر ۶۰ درصد کاهش یافته است.

او قیمت هرکیلو گوجه سبز را ۱۰۰ تا ۳۵۰ هزارتومان، توت فرنگی ۷۰ تا ۱۲۰ هزارتومان، ملون ۸ تا ۱۲ هزارتومان، جانا ۱۰ تا ۱۵ هزارتومان، طالبی ۱۰ تا ۱۴ هزارتومان و چغاله بادام ۸۰ تا ۱۵۰ را هزارتومان اعلام کرد و افزود: برمبنای فاکتور رسمی حداکثر با احتساب ۳۵ درصد سود در خرده فروشی ها باید عرضه شود.

یاوری ادامه داد: قیمت گوجه سبز در ابتدای فصل یک‌میلیون تومان بود که با افزایش عرضه روند کاهشی به خود گرفته است و پیش بینی می شود که با افزایش عرضه تا پایان اردیبهشت، بازار به ثبات برسد.

رئیس اتحادیه بارفروشان از توزیع روزانه ۱۵۰ تن گوجه سبز، ۲۰۰تن توت فرنگی، ۳۰۰ تن طالبی و جانا و ۴۰۰ تا ۵۰۰ تن هندوانه در میدان مرکزی خبر داد.

او گفت: قیمت صیفی جات نظیر هندوانه، ملون و جانا توجیه اقتصادی برای کشاورز ندارد چراکه کمتر از ۱۰ هزارتومان از تولیدکننده خریداری می شود که جوابگوی هزینه های تولید نیست.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • گشتی در اقتصاد ایران | بازگشت ایران و امارات به میز همکاری‌های اقتصادی
  • کف قیمت نفت در ۸۰ دلار محکم شد
  • امارات سطح هشدار آب و هوایی خود را مجددا افزایش داد
  • قهوه یا چای؟ همون همیشگی!
  • افزایش پیش‌بینی قیمت نفت به دنبال احتمال کاهش عرضه
  • قیمت آپارتمان در محدوده «تهران قدیم»
  • کاهش ۱۰۰ بشکه ای تولید روزانه نفت اوپک
  • اصلاح بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳ چه تاثیری در بهبود وضعیت بازار سرمایه دارد؟
  • قیمت درهم امارات امروز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • بازار میوه‌های نوبرانه تا پایان اردیبهشت به ثبات می‌رسد