Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، استان گیلان جزو نخستین استانهایی بود که در واپسین روزهای بهمن ماه سال ۹۸ گرفتار ویروس کرونا شد و تاکنون چهار موج همه گیری را پشت سر گذاشته که این امواج حتی در برخی روزها شمار بیماران کوویدی بستری بیمارستان های استان را چهار رقمی کرده بود. 

آخرین موج همه گیری بیماری کووید۱۹ فروردین ماه امسال بود که تعداد بیماران بستری به یک هزار نفر نیز رسید و این استان را به مدت یک ماه در وضعیت قرمز رنگ بندی کرونایی نگهداشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سپس با سختگیری در اعمال محدودیت های کرونایی هفته های نخست اردیبهشت شاهد خروج گیلان از وضعیت قرمز به نارنجی و پس از آن زرد شدن چهره کرونایی کل استان بودیم که به مدت حدود سه هفته این وضعیت پایدار ماند.

حال با گذشت حدود ۲ ماه از اوج همه گیری موج چهارم، هفته گذشته شهرستان آستارا در غربی ترین نقطه استان از وضعیت زرد به رنگ بندی نارنجی تغییر وضعیت داد و اکنون نیز با گذشت یک هفته این شهرستان وارد شرایط قرمز شد تا بار دیگر گیلان در مسیر موج جدیدی از همه گیری قرار گیرد. 

طبق آخرین گزارش دانشگاه علوم پزشکی گیلان هم اکنون حدود ۲۸۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند که نسبت به مدت مشابه هفته گذشته رشد حدود ۳۰ درصدی داشته است که از این میزان حدود ۲۰ درصد به دلیل شرایط عمومی وخیم در بخش مراقبت های ویژه بستری هستند. 

بازگشت گیلان به موج جدید همه گیری ویروس کرونا در حالی است که از اواسط اردیبهشت ماه همراه با فروکش کردن موج چهارم متولیان بهداشتی گیلان نسبت به شکننده بودن وضعیت استان هشدار داده بودند و این وضعیت را ناپایدار عنوان کردند. 

مدیر گروه بیماری های مرکز بهداشت گیلان در حالی که استان ۵۲۰ بیمار بستری کرونایی در بیمارستان ها داشت هشدار داد که اگر چه آمار بستری بیماران مبتلا به کرونا کاهش یافته، اما این وضعیت بسیار شکننده است بنابر این رعایت پروتکل های بهداشتی باید جدی گرفته شود.

با وجود اینکه همواره رعایت پروتکل های بهداشتی تنها راه پیشگیری از انتشار ویروس کرونا عنوان شده است همچنان استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی، شستشوی دست ها و عدم تردد های غیرضروری و پرهیز از مسافرت به طور گسترده نادیده گرفته می شود.

مسئولان بهداشتی گیلان بارها مسافرت را موجب انتشار ویروس کرونا و شعله ور شدن بیماری دانسته و  از مردم گیلان درخواست کردند به هیچ وجه مسافرت نکنند و به دیگر استان ها نیز هشدار داده شد به استان گیلان سفر نکنند.

عادی انگاری و رنج مضاعف گیلان

با اینکه مسافرت مقصر ثابت شعله ور شدن همه گیری کرونا دانسته می شود، اما گویا آنچه بیش از سفر بر چهره در حال سرخ شدن کرونای گیلان اثر می گذارد عادی انگاری در رعایت پروتکل های بهداشتی به خصوص استفاده از ماسک است. 

کارشناسان بهداشتی گیلان همواره عادی انگاری، کاهش حساسیت و سهل انگاری عمومی در رعایت پروتکل های بهداشتی و  پیشگیری را عامل اصلی انتشار ویروس کرونا دانسته و همواره خواستار تداوم مراعات توصیه های بهداشتی هستند.

گذر در آمار رعایت پروتکل های بهداشتی بر نقش پر رنگ بازگشت گیلان به وضعیت قرمز و موج جدید صحه می گذارد به طوری که در اوایل خردادماه امسال میزان رعایت دستور العمل های بهداشتی به طور میانگین در این استان به حدود ۵۰ درصد رسیده بود در حالی که طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت ، درمان و اموزش پزشکی کشور برای مدیریت ویروس نیازمند رعایت بیش از ۹۰ درصدی پروتکل های بهداشتی هستیم.

 در آخرین ارزیابی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز طی هفته های اخیر میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در استان حدود ۷۰ درصد اعلام شد که البته با توجه به مشاهدات عینی در سطح شهر و روستاهای استان این میزان نیز جای بحث دارد. 

طبق ارزیابی عینی و مشاهدات میدانی خبرنگار ایرنا ، در مناطق روستایی قاطبه مردم بدون توجه به پروتکل ها و حتی بدون استفاده از ماسک در انظار عمومی به زندگی عادی می پردازند. 

در مناطق شهری نیز شرایط دست کمی از روستاها ندارد و گرمای هوا و شرجی بودن استان نیز بر میزان عادی انگاری های کرونایی افزوده است به طوری که بسیاری از افراد یا ماسک نمی زنند یا اینکه فقط ماسک را به طور غیر استاندارد بر روی صورت و زیر چانه یا در دستهای خود نگه میدارند. 

علاوه بر این با وجود اینکه در فروشگاه های زنجیره ای و به اصطلاح هایپر مارکت ها سختگیری در مورد استفاده از ماسک همچنان ادامه دارد، اما در فروشگاه های کوچک این مسئله نادیده گرفته می شود و مشتریان و حتی کسبه نیز از رعایت پروتکل های بهداشتی فاصله می گیرند. 

البته در فروشگاه های زنجیره ای نیز ترافیک متقاضیان خود به نوعی میتواند ناقض رعایت پروتکل ها باشد که طبق مصوبات باید از هرگونه تجمع انسانی محسوس جلوگیری شود.

بازگشت مراسمات و دورهمی به سفره کرونایی گیلان

اما آنچه بیش از عادی انگاری های عمومی این روزها در خفا و به صورت شبانه بر رنگ بندی کرونایی و تصاحب تخت های بیمارستان استان توسط بیماران کوویدی تاثیر گذاشته است ، برگزاری مراسمات عروسی به خصوص در خانه باغ های شخصی است. 

بررسی خبرنگار ایرنا از چند شهر مرکزی استان از جمله رشت ، آستانه اشرفیه، لاهیجان و انزلی نشان می دهد که در هفته های اخیر شاهد برگزاری جشن های عروسی خانگی در سطح وسیع و پر تعداد بوده ایم.

فقط در یک نمونه شب گذشته  (۱۰ تیرماه) در یک مراسم عروسی روستایی در شهرستان آستانه اشرفیه بیش از ۴۰۰ نفر مهمان دعوت شدند که همگی در فضای کوچک حیات یک خانه روستایی در مراسم حضور یافتند و تقریبا تمامی مهمانان فاقد ماسک بودند. 

در گفت و گوی خبرنگار ایرنا با چندنفر از مهمانان همگی بر عادی بودن شرایط کرونایی تاکیدداشته و کرونا را پایان یافته می دانستند. 

ناباوری مردم نسبت به واقعیت خطرناک ویروس کرونا در حالی است که طبق گزارش دانشگاه علوم پزشکی گیلان هم اکنون این استان در مسیر صعودی همه گیری ویروس کرونا قرار دارد و آمارها و تغییر رنگ بندی نیز گواه بر این ادعا است. 

گیلان خسته از موج های مختلف کرونا اکنون در حال سپری کردن نخستین قدم ها در مسیر موج پنجم است، استانی سرسبز که به خصوص در بخش گردشگری خسارات شدیدی از میزبانی طولانی مدت کرونا را تجربه کرد. 

همانند امواج قبلی موج جدید بیماری کووید۱۹ میتواند بار دیگر هزینه سنگین و باری مضاعف را بر دوش مردم این خطه سرسبز تحمیل کند که در این میان کسبه و طبقه آسیب پذیر بیشترین خسارات را متحمل خواهند شد. 

برچسب‌ها پروتکلهای بهداشتی گیلان بهداشت و سلامت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پروتکلهای بهداشتی گیلان بهداشت و سلامت پروتکلهای بهداشتی گیلان بهداشت و سلامت رعایت پروتکل های بهداشتی استفاده از ماسک رعایت پروتکل ها بهداشتی گیلان ویروس کرونا عادی انگاری همه گیری رنگ بندی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۲۱۲۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شکایت بازیکن فرانسوی از فایزر و بیونتک به دلیل عوارض واکسن کرونا

برخی همچنان بر این باور هستند که واکسن‌های ویروس کرونا، عوارض جبران ناپذیری را به همراه داشته است. 

فرانسوا ژاویه فومو تاموزو، فوتبالیست سابق اهل فرانسه و کنگو، علیه شرکت‌های فایزر و بیون‌تک به دادگاه شکایت کرده است. او معتقد است این شرکت‌ها که سازنده واکسن کووید-۱۹ هستند، بر حرفه او تأثیر گذاشته‌اند.

طرفداری | به گزارش اکیپ، فومو تاموزو در حالی که حالا در سن ۲۹ سالگی بازنشسته شده است، علیه شرکت‌های داروسازی فایزر و بیون‌تک به دادگاه شکایت کرده است. او می‌خواهد مشخص شود که آیا واکسن کووید-۱۹ نقش مهمی در مصدومیت‌های او داشته که به شدت بر حرفه وی تأثیر گذاشته است. فومو تاموزو که پیش از خداحافظی از فوتبال در تیم‌های اوسر، یو اس کویوی-روئن، ماریتیمو و استاد لاوال بازی می‌کرد، همچنین از فدراسیون فوتبال فرانسه به دلیل تحت فشار گذاشتن بازیکنان زیر نظر خود برای واکسینه شدن، شکایت کرده است.

به گفته‌ این بازیکن، از زمان واکسیناسیون، مصدومیت‌های پی در پی باعث آسیب به دوران حرفه‌ای او شده است: درد زانو (گونالژی)، تاندونوپاتی و پارگی تاندون آشیل، او را ماه‌ها از زمین دور نگه داشته‌ است. این مصدومیت‌ها اکنون بر زندگی روزمره او نیز تأثیر می‌گذارد:

راه رفتن طولانی مدت به سختی قابل تحمل است، از طرف دیگر دویدن هم برایم غیرممکن است. به محض اینکه می‌خواهم به خودم فشار بیاورم، مثلاً از پله‌ها بالا بروم یا چیزی از قفسه بردارم یا حتی پایین بیایم، درد شدیدی احساس می‌کنم.

دادگاهی برای تعیین ارتباط احتمالی بین واکسن و مصدومیت‌های فومو تاموزو در نظر گرفته شده است. دادگاه پاریس در تاریخ ۲ جولای جلسه‌ای برای این پرونده برگزار خواهد کرد تا در مورد لزوم تشکیل هیئت کارشناسان که وظیفه آن‌ها تعیین ارتباط (یا عدم ارتباط) بین دوزهای واکسن و مصدومیت‌های این بازیکن ۲۹ ساله است، تصمیم‌گیری کند.

 

از دست ندهید ????????????????????????

درخواست دروسی: سردار را در رم حفظ کنید اختلاف علنی رئیس فدراسیون با مجری تلویزیون اعتراض هوادار بارسلونا: ژاوی، مرد سر حرفش می‌ماند! رد پای آرتتا؛ اورتون بعد از 14 سال لیورپول را در خانه شکست داد!

دیگر خبرها

  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • نمایندگان پارلمان عراق خواستار اخراج سفیر آمریکا شدند
  • عراق قانون جرم‌انگاری همجنس‌گرایی را تصویب کرد
  • پلمب یک واحد قصابی به دلیل عدم رعایت ضوابط بهداشتی در رامهرمز
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • آیا نانوذرات از طریق دستگاه گوارش به بافت مغز می‌رسند؟
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • شکایت بازیکن فرانسوی از فایزر و بیونتک به دلیل عوارض واکسن کرونا
  • واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!