Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ــ ۱۳ اثر فرهنگی‌ و تاریخی به ثبت ملی رسید که به گفته مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی این موضوع به استاندار مرکزی نیز ابلاغ شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم ازاراک، بی‌شک می‌توان گفت هویت و شناسنامه هر کشوری آثار تاریخی و میراث فرهنگی آن سرزمین است که قدمت، تاریخ و تمدن هر کشور و منطقه و سرزمین را نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین مراقبت و حفاظت از این آثار تاریخی و فرهنگی امری ضروری و مهم به شمار می‌رود و نسل‌های مختلف باید از این میراث تاریخی پیشنیان خود حفاظت و پاسداری کنند.

کشور ما ایران و به تبع آن استان کهن و بزرگ مرکزی با قدمتی تاریخی نیز جزو استان‌های دارای آثار باستانی و ابنیه‌های تاریخی و فرهنگی به شمار می‌رود و دارای کهن ترین فرهنگ و تمدن هستند و ما نیز مانند سایر ملل وظیفه صیانت از این میراث مهم تاریخی و فرهنگی را برعهده داریم.

ابلاغ ثبت ملی 13 اثر استان به استاندار مرکزی

"مصطفی مرزبان" مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم با اشاره به ثبت ملی آثار فرهنگی و تاریخی استان مرکزی اظهار داشت: در نامه‌های جداگانه از سوی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، مراتب ثبت ملی 13اثر فرهنگی‌، تاریخی به استاندار مرکزی ابلاغ شد.

وی افزود: وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در نامه‌های جداگانه به استاندار مرکزی مراتب ثبت ملی سیزده اثر فرهنگی‌تاریخی را ابلاغ کرد.

مرزبان بیان کرد: براساس قوانین موجود درخصوص ثبت آثار ارزشمند منقول و غیرمنقول فرهنگی‌تاریخی کشور در فهرست آثار ملی و فهرست‌های مربوط به آن وزیر میراث فرهنگی در 13 نامه جداگانه ثبت این آثار را به سیدعلی آقازاده، استاندار مرکزی ابلاغ کرده است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی عنوان کرد: باتوجه به اقدامات صورت گرفته درخصوص ثبت ملی این 13 اثر، آنها تحت حفاظت و نظارت وزارت میراث فرهنگی خواهد بود و هرگونه دخل و تصرف یا اقدام عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود براساس قانون مجازات‌های اسلامی، تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده، جرم محسوب می‌شود و مرتکب مشمول مجازات‌های قانونی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: باتوجه به اهمیت آثاری که در فهرست آثار ملی ثبت شده مرمت و بازسازی اثر صرفا با تأیید و نظارت وزارت میراث فرهنگی در کشور ممکن خواهد بود.

میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد در کنترل تجمعات در تفرجگاه‌ها کوتاهی می‌کندکارگروه خصوصی‌سازی در میراث فرهنگی استان مرکزی تشکیل شد

1. "اندرونی پارک امیرحشمت" در شهرستان خمین، بخش مرکزی، دهستان صالحان، روستای میشیجان علیا که به شماره 33235 در تاریخ 99/11/13 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

2. "بقایای کاروانسرای حاجی‌آباد" واقع در شهرستان زرندیه به شماره 32498 در تاریخ 98/2/18 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

3. "ایستگاه راه‌آهن اراک (فهرست میراث صنعتی)" واقع در شهرستان اراک، بخش مرکزی، شهر اراک، خیابان شهید شیرودی، خیابان چهار سرباز به شماره 32856 مورخ 98/9/16 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

4. "حمام حاج محاسب" واقع در شهرستان محلات، بخش مرکزی، شهر محلات به شماره 32942 مورخ 98/11/15  در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

5. "عمارت دیوانخانه" واقع در شهرستان ساوه، بخش مرکزی، شهر ساوه به شماره 32943 مورخ 98/11/15 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

6. "بنای امامزاده سیدابورضا" واقع در شهرستان ساوه، بخش مرکزی، شهر ساوه، خیابان سیدابورضا به شماره 32944 در تاریخ 98/11/15  در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

7. "خانه رضا کلافی" واقع در شهرستان اراک، بخش مرکزی، شهر اراک، خیابان محسنی، به شماره 33154 در تاریخ 99/9/26  در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

8. "مدرسه صمصامیه بیات" واقع در شهرستان اراک، بخش مرکزی، شهر اراک، خیابان امام خمینی، روبروی خیابان پاسداران به شماره 33155 در تاریخ 99/9/26 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

9. "خانه محسنی اراک" واقع در شهرستان اراک، بخش مرکزی، شهر اراک، خیابان شهید بهشتی، به شماره 33230 در تاریخ 99/11/13 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

10. "خانه محمدتقی مقدس‌زاده" واقع در شهرستان ساوه، بخش مرکزی، شهر ساوه، بلوار ولیعصر شرقی، خیابان رضوانی به شماره 33231 در تاریخ 99/11/13 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

11. "خانه آقابها" واقع در شهرستان محلات، بخش مرکزی، شهر محلات، خیابان شهید قندی، کوچه پاچیان غربی، به شماره 33232 در تاریخ 99/11/13 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

12. "خانه جوکار" واقع در شهرستان ساوه، بخش مرکزی، شهر ساوه، خیابان طالقانی به شماره 33233 مورخ 99/11/13 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

13. "حمام میدان ساوه" واقع در شهرستان ساوه، بخش مرکزی، شهر ساوه، میدان انقلاب، به شماره 33234 مورخ 99/11/13 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

لیست آماری تعداد آثار ملی جدید به تفکیک شهرستانردیفنام شهرستانتعداد اثر1اراک4 اثر2خمینیک اثر3زرندیه یک اثر4ساوه 5 اثر5محلات2 اثر

انتهای پیام/711/س

منبع: تسنیم

کلیدواژه: فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید میراث فرهنگی استان مرکزی واقع در شهرستان ساوه واقع در شهرستان اراک استاندار مرکزی تاریخ 99 11 13 اثر فرهنگی بخش مرکزی شهر ساوه شهر اراک ثبت ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۲۱۲۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح دو نمایشگاه نقشه های تاریخی و کهن خلیج فارس و عروسک های بومی اقوام ایرانی برای اولین بار در خوزستان

به‌ گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، همایش روز ملی خلیج فارس و افتتاح دو نمایشگاه با حضور فرماندار بندرماهشهر، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خوزستان، رییس اداره میراث فرهنگی بندرماهشهر، مشاور وزیر میراث فرهنگی و مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی، نماینده اداره کل پایگاه های وزارت میراث فرهنگی و سایر مسئولین شهرستانی و استانی در بندرماهشهر افتتاح شد.

فریدون بندری فرماندار بندرماهشهر اظهار کرد:

در آستانه روز ملی خلیج فارس برنامه های متنوعی در سطح شهرستان بندرماهشهر اجرا شد. بندرماهشهر ظرفیت بسیار زیادی ابعاد مختلف ارائه تاریخ و فرهنگ غنی خود در کرانه خلیج فارس دارد.

فرماندار بندرماهشهر گفت: افتتاحیه دو نمایشگاه را در روز ملی خلیج فارس داشته ایم. در گستره خلیج فارس تنوع فرهنگی بسیاری وجود دارد، این تنوع فرهنگی در قالب نمایشگاه نقشه های تاریخی خلیج فارس از دوران باستان تا اخرین تغییر و تحولات خلیج فارس و نمایشگاه عروسک های زیبای اقوام ایران که برآیندی از فرهنگ های متنوع و منحصر به فرد است، در معرض دید عموم قرار گرفته است.

سارا عبادی رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بندرماهشهر بیان داشت: از حمایت و همکاری فرمانداری بندرماهشهر، منطقه سوم دریایی سپاه پاسداران، شرکت عملیات غیرصنعتی، پتروشیمی بندرامام، موسسه فرهنگی هنری آوای نصر ایرانیان، کانون فرهنگی هنری دایا، موسسه آموزشی گردشگری فراز علم و دانش پارس، پژوهشگاه میراث فرهنگی، دریابانی و شیلات کمال تشکر را داریم.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بندرماهشهر افزود: نمایشگاه نقشه های تاریخی و کهن خلیج فارس با این وسعت و اهمیت نقشه ها و نمایشگاه عروسک های بومی اقوام ایران برای اولین بار است که در استان خوزستان در بندرماهشهر برگزار می شود.

علیرضا ایزدی مشاور وزیر میراث فرهنگی و مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی بیان داشت: باعث خوشحالی است که روز بزرگداشت خلیج فارس در بندرماهشهر حضور داشته ایم. همدلی و همراهی مسئولین و مردم باعث اتفاقات خوب در این شهر شده و افتتاح دو نمایشگاه بسیار ارزشمند قابل تامل است.

غلامعباس اویسی مدیر موسسه فرهنگی هنری آوای نصر ایرانیان برگزار کننده دو نمایشگاه نقشه های تاریخی و کهن خلیج فارس و نمایشگاه عروسک های بومی اقوام ایران زمین بیان داشت: خلیج فارس جان ما هست و با توجه به هجمه های رسانه ای که در این سال ها بر نام خلیج فارس بود تصمیم گرفتیم برای آشنایی نسل جدید یا z برنامه های در کناره خلیج فارس در بندرماهشهر برگزار کنیم که خوشبختانه مورد استقبال فراوان نسل نوجوان و جوانان شهر قرار گرفت

همایش بزرگداشت روز ملی خلیج فارس از منظر پژوهش های مردم شناسی نیز در بندرماهشهر با حضور اساتید پژوهشکده مردم شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور، ژیلا مشیری، زهرا زارع، مریم کیان، گیتی دشتکی و نازنین نوری نژاد برگزار شد.

دو نمایشگاه نقشه های تاریخی و کهن خلیج فارس و عروسک های بومی اقوام ایران، از تاریخ ۱۰ الی ۱۳ اردیبهشت از ساعت ۱۷ الی ۲۲ در فرهنگسرای فردوسی بندرماهشهر دایر بود.

۵۷۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903164

دیگر خبرها

  • افتتاح دو نمایشگاه نقشه های تاریخی و کهن خلیج فارس و عروسک های بومی اقوام ایرانی برای اولین بار در خوزستان
  • کشف دیواره تاریخی در خیابان باباطاهر همدان
  • حفر گودال ١٥ متری برای کشف اشیاء تاریخی؛ ۳ نفر دستگیر شدند
  • ثبت اثر تاریخی در جواهرده رامسر در فهرست آثار ملی کشور
  • گردشگری نخستین رکن سند توسعه و پیشرفت شهرستان نایین است
  • ۹۴۰ اثر تاریخی زنجان در فهرست آثار ملی ثبت شده است
  • از سند ثبت ملی بافت تاریخی روستای بیابانک رونمایی شد
  • ساخت فیلم تاریخی جدید در ایران
  • آثار عیلامی در خطر تعرض است؟
  • چهار حفار غیرمجاز اماکن تاریخی در تربت‌حیدریه دستگیر شدند