Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، محسن مهدوی روز شنبه با اعلام این خبر افزود: در سال زراعی جاری ۹ هزار و ۷۰۰ هکتار جوی آبی و ۱۶ هزار و ۷۵۰ هکتار جو دیم در استان همانند سال زراعی گذشته کشت شده است که عملکرد برداشت جو آبی ۳.۴  تُن در هکتار و جو دیم یک  تُن در هکتار پیش بینی می‌شود.

وی با اشاره به خشکسالی اخیر گفت: با توجه به خسارت بی‌آبی سطح قابل برداشت دیم در استان ۱۰ هزار و ۷۵۰ هکتار و آبی هشت هزار و ۸۹۰ هکتار است که ۱۷ هزار و ۶۰۰  تُن کاهش تولید خواهیم داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته وی، در سال زراعی گذشته میزان برداشت محصول جو در استان ۵۸ هزار و ۶۰۰  تُن بود.

مهدوی اظهار داشت: نرخ برداشت غلات از جمله جو و گندم با کمباین‌های مجهز به مخزن‌گاه به ازای هر مخزن ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار ریال اعلام شده است.

وی افزود: نرخ برداشت گندم و جو در سالجاری نیز مزارع دیم و آبی برای کمباین متوسط داخلی به ترتیب سه میلیون و ۱۲۰ هزار و پنج میلیون و ۶۰۰هزار ریال در هکتار، کمباین نیمه سنگین به ترتیب سه میلیون و ۵۵۰ هزار ریال و پنج میلیون و ۹۲۰ هزار ریال و برای کمباین سنگین وارداتی نیز چهار میلیون و ۱۷۰ هزار ریال و ۶ میلیون و ۲۶۰ هزار ریال  اعلام شده است.

به گفته وی، این نرخ‌نامه براساس سوخت سه هزار و ۳۰۰ ریالی است و در اراضی کوهستانی و سنگلاخی نیز ۲۰ درصد به نرخ برداشت اضافه می‌شود.

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: استفاده از بذر مناسب، بارندگی‌های به‌موقع و استفاده از فناوری‌ روز تولید در افزایش عملکرد محصول موثر است و برای زراعی آینده کاشت ارقام زودرس و زودبازده در اراضی استان در دستور کار قرار دارد.

وی اظهار داشت: برداشت محصول از سطح مزارع جو با ۲۱۵ دستگاه کمباین در حال انجام است که از این تعداد ۱۳۴ دستگاه بومی استان و مابقی در برنامه زمان‌بندی شده از استان‌های فارس،  خوزستان و اصفهان به استان برداشت می‌شود.

مهدوی افزود: عملیات برداشت محصول جو در استان با نظارت ۳۲ اکیپ در حال انجام است.

به گزارش ایرنا، هم‌اکنون بیش از ۵۸ هزار هکتار از مزارع استان زیرکشت گندم دیم و آبی  و حدود ۲۶هزار هکتار زیر کشت جو دیم و آبی قرار گرفته است.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی برداشت محصول چهارمحال وبختیاری اراضی کشاورزی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی برداشت محصول چهارمحال وبختیاری وزارت جهاد کشاورزی برداشت محصول چهارمحال وبختیاری اراضی کشاورزی برداشت محصول هزار ریال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۲۱۷۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی برداشت بیش از ۲۰۰۰ تن گل محمدی در خراسان رضوی

ایسنا/خراسان رضوی کارشناس مسئول گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: پیش‌بینی می‌شود در سال‌جاری حدود ۲۸۰۰ تن گل محمدی تر در استان برداشت شود.

یوسف گازران در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص پیش‌بینی میزان تولید گل محمدی طی فصل برداشت این محصول در خراسان رضوی اظهارکرد: سطح زیر کشت گل محمدی به دلیل خشکسالی‌ها و افت چاه‌های آبیاری در استان از ۱۳۲۷ هکتار در سال ۱۴۰۱ به حدود ۱۲۰۰ هکتار در سال ۱۴۰۲ کاهش یافت.

وی افزود: این سطح در سال ۱۴۰۰ به میزان ۱۷۰۰ هکتار بوده که کشاورزان بدون آگاهی از اقلیم کاشت این گیاه که باید در کوهپایه‌ها توسعه یابد در دشت‌ها بدون در نظر گرفتن صنایع فرآوری اولیه مانند خشک‌کن‌ها و دستگاه‌های تقطیر اقدام به کاشت کردند.

کارشناس مسئول گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: به دلیل عدم تناسب هزینه‌ها با قیمت گل تر، آن تعداد از کشاورزانی که تنها گل تر می‌فروختند چون درآمد اقتصادی نداشتند، متاسفانه گلستان‌های چند ساله را از بین بردند.

گازران درباره پیش بینی تولید گل محمدی در سال جاری خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود در سال‌جاری حدود ۲۸۰۰ تن گل محمدی تر در استان برداشت شود.

کارشناس‌ مسئول گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: در حال حاضر در استان تعداد ۲۵ واحد صنایع بزرگ گلاب‌گیری و فراوری گل محمدی و حدود ۳۰۴ واحد سنتی فعالیت می‌کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی بارش باران در چهارمحال و بختیاری
  • خرید بیش از ۱۲ هزار تن گندم در خرمشهر
  • تولید کلزا به ۲۵۰ هزارتن می‌رسد
  • پیش‌بینی برداشت ۲۸۰۰ jk گل محمدی در خراسان رضوی
  • ۶۰ هزار هکتار از دیمزارهای چهارمحال و بختیاری زیر کشت رفت
  • جهش تولید در ۶۰ هزار هکتار اراضی دیم چهارمحال و بختیاری
  • پیش بینی برداشت یک میلیون و ۸۰۰ هزار تُن انواع محصولات کشاورزی در گلستان
  • پیش بینی برداشت یک میلیون و ۸۰۰ هزار تُن انواع محصولات کشاورزی در استان گلستان
  • پیش‌بینی برداشت بیش از ۲۰۰۰ تن گل محمدی در خراسان رضوی
  • تصاویر | ایران زیبا؛ چهارمحال و بختیاری