Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-01@10:43:46 GMT

حفاظت از قبای سبز مینودری

تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۲۱۸۲۱

حفاظت از قبای سبز مینودری

شهر مینودری قزوین که همچون بهشتی در کم نظیر می‌ماند و در کتب مختلف تاریخی از باغ‌های سرسبز این دیار به عنوان قطعه‌ای از بهشت یاد شده که هوای دلچسب و معتدلی را برای شهر قزوین رقم می‌زند حال در چند سال اخیر برای نگهداری از میراث کهن نیاکان تلاش‌هایی صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حفظ باغستان به عنوان گنجینه سبز شهر قزوین دغدغه حامیان محیط زیست و مسئولان بوده که در سال‌های اخیر با تشکیل کمیته صیانت و سازمان باغستان‌ها عزم خود را برای حفاظت از این میراث گرانبها جزم کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

و در سه سال اخیر مسئولان شهری و نهادهای مختلف برای نجات باغستان‌های سنتی جلسات متعدد برگزار کرده اند. باغستان علاوه بر حفظ فرهنگ بومی مردم شهر که تأثیر زیادی نیز بر زندگی آنها گذاشته قیمه نثار و باقلوا معروف آن نیز به عنوان سوغات و برند شهر قزوین مطرح بوده که امروز می‌تواند در جذب گردشگر که یکی از موضوعات مهم در مباحث رونق اقتصادی است تأثیر به سزایی داشته باشد.

۸۵ میلیارد تومان هزینه انتقال حقابه باغستان

«سیاوش طاهرخانی» شهردار قزوین با اشاره به اهمیت منطقه می‌گوید: باغستان همواره مورد توجه و اهمیت ویژه داشته و به همین دلیل علی‌رغم اینکه دستگاه‌های متولی هیچ کمکی برای احیای باغستان نکرده‌اند ما هزینه‌های سنگینی برای تأمین آب و جلوگیری از خشک شدن باغستان پرداخته ایم؛ تأمین آب باغستان از دغدغه‌های باغداران بوده و از سوی شهرداری ۸۵ میلیارد ریال برای انتقال آب و کمک به تأمین حقابه باغستان پرداخت کردیم.

وی با تاکید بر اهمیت باغستان سنتی قزوین به عنوان میراث ماندگار قزوین یادآور می‌شود: همچنان در احیا و صیانت از باغستان احساس وظیفه و مسئولیت می‌کنیم و پای کار هستیم، اما انتظار داریم سایر دستگاه‌های متولی هم به وظایف خود عمل کنند تا بتوانیم این میراث ارزشمند را حفظ کنیم، تاکنون اقدامات مؤثری برای حفظ باغات انجام داده‌ایم و در رفع سایر مشکلات باغداران هم آمادگی داریم همچنان همراهی لازم را داشته باشیم.

احیا چاه خانه‌های باغستان

«محمد کریم کاظم پور» مدیرعامل باغستان‌های سنتی قزوین در این باره به ایمنا می‌گوید: احداث چاه خانه جدید در باغستان ممنوع شده و باید به گونه‌ای اقدام شود که توقع جدید میان باغداران در این زمینه ایجاد نشود، اما لازم است احیا و مرمت چاه خانه‌ها در دستور کار قرار گیرد.

وی می‌افزاید: با توجه به اهمیت و نقش چاه خانه‌ها در باغستان سنتی قزوین اگرچه صلاح نیست که مجوزهای جدید احداث چاه خانه داده شود، اما می‌توان با همکاری و هماهنگی دستگاه‌های متولی از جمله سازمان جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی و سازمان باغستان زمینه مرمت و احیای چاه خانه‌های قدیمی را تسریع کرد.

مدیرعامل سازمان باغستان‌های سنتی شهرداری قزوین تصریح می‌کند: بیش از ۱۰۲ چاه خانه در باغستان موجود است که تاکنون فقط سه مورد آن مرمت شده و برای بقیه باید برنامه ریزی کنیم.

وی ادامه می‌دهد: باغستان قزوین به عنوان یک میراث ملی است که تخریب آن پیامدهای زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی فرا استانی دارد و می‌تواند استان‌های هم جوار را نیز تحت تأثیر قرار دهد لذا احیا و صیانت از آن یک الزام زیست محیطی و حیاتی است.

کاظم پور خاطرنشان می‌کند: مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری به دلیل اهمیت باغستان قزوین، گزارشی را در این باره تهیه کرده که می‌تواند در تصمیم گیری های مدیران نیز مورد توجه قرار گیرد.

وی اظهار می‌کند: دستور رئیس‌جمهور نقطه عطفی در حوزه مدیریت باغستان سنتی قزوین است زیرا این منطقه یک ظرفیت مستعد کشاورزی، یا باغ معمولی نیست بلکه عرصه و ارزش هویتی و میراثی دارد.

تخریب ۶ هزار هکتار از باغستان‌ها در سال‌های اخیر

مدیرعامل سازمان باغستان قزوین می‌گوید: اجداد ما در شهر بی‌آب قزوین برای ساختن این مجموعه بزرگ هویتی زحمات زیادی متحمل شدند و کاشت قابل توجهی درخت و تأمین فضای سبزی انبوه یک اثر ارزشمند در اکوسیستم منطقه است و ما وظیفه داریم از آن به خوبی صیانت کنیم.

وی تاکید می‌کند: استاندار قزوین به نمایندگی از دولت، رئیس شورای باغستان سنتی است، شهردار قزوین نیز رئیس هیئت مدیره بوده و سیستم اداری و سازمانی باغستان بر عهده شهرداری و دستگاه‌های موازی که در این شورا حضور دارند نیز شامل آب منطقه‌ای، میراث فرهنگی، محیط‌زیست، منابع طبیعی و امور اراضی، راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی و سازمان باغستان سنتی دبیر این تشکیلات است.

کاظم پور تصریح می‌کند: از مجموع بیش از شش هزار هکتار باغستان‌های قزوین متأسفانه در سال‌های گذشته بیش از نیمی از آن تخریب و نابود شده و در حال حاضر ۲۵۰۰ هکتار باقیمانده که اگر برای آن برنامه مدونی نداشته باشیم و نتوانیم از اعتبارات ملی استفاده کنیم این میزان هم در معرض تهدید جدی است.

هدر رفت ۷۰ درصد آب در مسیر انتقال

«لطف الله سیاه‌کالی» رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین در این باره به ایمنا می‌گوید: هر جا دولت خواسته با رویکرد دولتی کارها را جلو ببرد موفق نبوده‌ایم و در مورد باغستان هم تنها راهکار این است که بخش دولتی نظارت و بسترسازی کند و دیگر اقدامات به خود باغداران سپرده شود، سازمان باغستان تشکیل شده، اما اختیار ندارد و هر دستگاهی خودش تصمیم می‌گیرد که مقررات وضع کند و به بهانه‌های مختلف مانع حفظ باغستان شده است.

وی می‌افزاید: میراث فرهنگی نباید تصدی‌گری کند و به بهانه ثبت باغستان در زمره آثار ملی به نیازهای این بخش بی‌توجه باشد لذا پیشنهاد می‌کنیم سازمان ملی باغستان متولی اصلی باشد و مقررات توسط این سازمان تهیه و نوشته شده و در شورای باغستان تصویب و سپس اجرایی شود.

نماینده قزوین البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی اظهار می‌کند: تأمین آب برای سیراب شدن باغستان از مهمترین نیازهای بهره برداران است و در حال حاضر بخشی از آب مورد نیاز از رودخانه فصلی تأمین می‌شود، اما حدود ۷۰ درصد آن در مسیر انتقال هدر می‌رود که در صورت احداث کانال آب به مسافت ۱۷ کیلومتر می‌توانیم بخشی از مشکلات را رفع کنیم که از جهاد سازندگی انتظار داریم در این زمینه اقدام کند.

سیاهکلی تصریح می‌کند: مسیر انتقال آب حدود ۳۵ کیلومتر است، اما با حدود ۱۷ کیلومتر کانال ضمن استفاده بهینه از منابع آبی می‌توانیم دغدغه باغداران را رفع کنیم.

راه اندازی شعب ویژه رسیدگی به امور باغستان

«علی فولیان» معاون اجتماعی و پیشگیری دادگستری قزوین در این باره به ایمنا می‌گوید: در این گزارش اهمیت اکولوژیک، تاریخی و تمدنی، اقتصادی، روند و عوامل نابودی از بین رفتن ساختار اجتماعی، جاده کشی در باغستان، کمبود آب، ناامنی، آتش سوزی، طرح احیای باغستان سنتی، تضعیف نهاد اجتماعی باغستان، رانت حاصل از تغییر کاربری زمین، قانون حفظ و گسترش فضای سبز مطرح شده و مطالعه آن نشان می‌دهد برای حفظ باغستان به عنوان ریه شهر نیازمند عزم جدی همه مسئولان هستیم.

وی تاکید می‌کند: اگر باغستان را به خود باغداران بسپاریم آن را بهتر اداره می‌کنند و سپردن امور آن به شهرداری قانونا درست نیست و البته شهرداری نیز با این همه مشکلات و تعدد وظایف قادر به انجام آن است، دستگاه قضائی آمادگی دارد برای حفاظت از باغستان به عنوان یک میراث کهن فرهنگی و ارزشمند به متولیان کمک کند و در این راستا کمیته صیانت از باغستان را تشکیل داده‌ایم که به عنوان حقوق عامه وارد موضوعات می‌شود.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قزوین تصریح می‌کند: ممنوعیت تغییر کاربری و جمع آوری ادوات غیرمجاز و کمک به مرمت چاه خانه‌ها، بررسی طرح‌های عمرانی که حقوق باغستان را نادیده بگیرد مورد توجه دستگاه قضائی قرار دارد با استفاده از اساتید مجرب و دانشگاهیان تلاش می‌کنیم در صیانت از باغستان مشارکت کنیم و شعب ویژه رسیدگی به امور باغستان هم راه اندازی شده است.

وی می‌افزاید: با پلمب واحدهای ضایعاتی در پهنه باغستان‌ها که اموال مسروقه خرید و فروش می‌کنند و جمع آوری معتادان متجاهر در راستای صیانت از باغستان‌ها با جدیت همکاری می‌کنیم.

کد خبر 504630

منبع: ایمنا

کلیدواژه: شهرهاي ايران شهر مینودری باغستان قزوین شهرداری قزوین قزوین شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق صیانت از باغستان سازمان باغستان باغستان سنتی چاه خانه ها باغستان ها سنتی قزوین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۲۱۸۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عضو شورای شهر باغستان بازداشت شد

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: یکی از اعضای شورای اسلامی شهر باغستان به اتهام اعمال‌نفوذ برخلاف حق و قانون بازداشت شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهریار، مهدی محمدی در جمع خبرنگاران با اشاره به بازداشت عضو شورای شهر باغستان شهریار، اظهار داشت: این عضو شورا به اتهام اعمال‌نفوذ برخلاف حق و قانون دستگیر شده است.

وی با بیان اینکه تحقیقات تکمیلی در رابطه با پرونده عضو شورا ادامه دارد، افزود: برخورد با مظاهر فساد و سوءاستفاده از حقوق دولتی از برنامه‌های اصلی دستگاه قضایی بوده و با جدیت و اقتدار پیگیری خواهد شد.

دستگیری سارق مامورنما با 8 فقره اخاذی در مشهد

دادستان شهرستان شهریار در پایان خاطرنشان کرد: دستگاه قضایی با هیچ مسئولی در رابطه با فساد و سوءاستفاده از موقعیت شغلی مماشات نخواهد کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اقامتگاه سنتی گل‌سنگ دربند افتتاح شد
  • ۱۰ حفار غیرمجاز در منطقه تاریخی ارومیه دستگیر شدند
  • بازداشت یکی از اعضای شورای شهر باغستان شهریار تهران
  • یکی از اعضای شورای شهر باغستان شهریار بازداشت شد
  • عضو شورای شهر باغستان بازداشت شد
  • بازدید وزیر نیرو از پست‌های ۴۰۰ کیلوولت برق باغستان کرج و چهارباغ
  • دستگیری ۵ حفارغیر مجاز در شهرستان سوادکوه
  • ۳۴ باند حفاری اموال تاریخی در آذربایجان‌غربی منهدم شد
  • دومین جشنواره غذاهای سنتی (آش نغوزه) در چناران برگزار می‌شود
  • ۵ حفار غیر مجاز در شهرستان نیشابور دستگیر شدند