Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-30@10:54:34 GMT

«صائب تبریزی» هم به فضای مجازی رفت!

تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۲۲۰۰۳

«صائب تبریزی» هم به فضای مجازی رفت!

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، شب «صائب تبریزی» غزلسرای بزرگ ایران به میزبانی گروه بین‌المللی هندیران و‌‌ با حضور استادان، شاعران و هنرمندان کشورهای فارسی زبان در جمعه شب یازدهم تیرماه ۱۴۰۰ برگزار شد.

در ابتدای این نشست مجازی که با حضور فرهیختگان و‌ شاعرانی از کشورهای ایران، هند، افغانستان، پاکستان، بنگلادش و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

..برگزار شد، دکتر علیرضا قزوه، پیرامون شخصیت، زندگی و آثار ِ منحصر به فرد صائب تبریزی، غزلی نوسروده با استقبال از شعر «صائب» مطالبی را به اشتراک گذاشت.

در این ویژه برنامه ادبی، استادانی از جمله علیرضا قزوه، غلامرضا کافی، مصطفی محدثی خراسانی، مهدی باقرخان، علی اصغر الحیدری، عزیز آذین فرد، سید سکندر حسینی، امیر عاملی و خانم‌ها فلیحه کاظمی، زهرا میریان کرمی و فاطمه نانی‌زاد به ارائه آثار خود و نمونه‌هایی از اشعارِ بزرگ‌ترین غزلسرای قرن یازدهم کشورمان پرداختند.

آثار خوشنویسی هنرمندانی همچون استاد محمد احرار، استاد مسعود ربانی، استاد داریوش کاظمی و استاد محمد یساری نیز زینت‌بخش این برنامه بود.

نمونه‌هایی از آثار ارائه شده را می‌خوانیم: 

نیست ایران من و هندوستان از هم جدا 
می‌شوند از سرد مهری دوستان از هم جدا
(صائب)

ما جدا هستیم، آری همچنان از هم جدا
نیست اما بر سر ما آسمان از هم جدا

فتنه می‌بارد بر این باغ خزانریز غریب؟
دشمنان یک جا نشسته، دوستان از هم جدا

جمع ما این سیب‌های سرخ روی یک درخت 
باز شد با باد عصیان خزان از هم جدا  

ما یکی بودیم در هند و عراق و روم و چین
کرد ما را ای دل غافل زبان از هم جدا

ما حقیقت را فدا کردیم در پای مجاز
وای بر قومی که شد پیر و جوان از هم جدا

هی به ایمان و یقین یکدگر شک می‌کنیم
مردمانی در صف اندوه نان از هم جدا

گردنه بسیار و دزدان بی شمار و راه صعب
می‌رود با چشم بسته کاروان از هم جدا

قرن‌ها قصاب استعمار ما را پوست کرد
گوشت‌ها از هم جدا و استخوان از هم جدا 

آه ای سنی جماعت! شیعه اهل سنت است
ما جدا ماندیم چون تیر و کمان از هم جدا

ای مسلمانان، مسلمانی به دست بسته نیست 
وای اگر اسلام را سازد اذان از هم جدا

همچو صائب هشت سالی هست دل بستم به هند 
نیست ایران من و هندوستان از هم جدا
«علیرضا قزوه»

درین بساط دگر روزی حلالی نیست
«صائب»

سخن، زلذّتِ هجر است و قیل و قالی نیست
خودم سؤالِ خودم هستم و سؤالی نیست

چگونه شیشه جان، نذرِ دوستان بکنم؟
که دست‌های رفیقان، ز سنگ، خالی نیست

بیا به حرفِ دلِ پاک، گوش بسپاریم
همیشه رند، سزاوارِ گوشمالی نیست

بهارِ زودگذر رفت و باز، فصلِ خزان
نمانده است کمالی که با زوالی نیست

به فیضِ هجرِ تو هر روز، اشک می‌بارم
دلِ شکسته، گرفتارِ خشکسالی نیست

به چه امید من خسته باغبان باشم
که در کویر زمینِ دلم نهالی نیست

پس از درازی شب‌های شکّ و شبهاتم
طلوعِ صبح، یقینی است، احتمالی نیست

«مهدی باقرخان، دهلی نو، هندوستان»

چه عاشقانه و رنگین بود هوای نجف
اگر دوباره بیایی به کوچه‌های نجف

غزلسرای دعا هست و ذره ذره‌ نور
به گوش دل چو رسد بانگ ربّنای نجف

طواف کعبه‌ عبث می‌کنی اَلا ای دوست
اگر به جان و دلت نیست آن ولای نجف

میان مروه‌ شوق و صفای عشق مجوی
به غیر مروه مولا و جز صفای نجف

اگر زبان مرا می‌برند و مشکل نیست
زبان دل همه گوید به حق، ثنای نجف

میان موج حوادث زمین نخواهم خورد
توکّل است و به کف دارم از عصای نجف

رها شدم ز همه‌ بارهای محنت و غم
وزیده است ز جیب سحر، صبای نجف

به صحن سلطنت و تاج، یافت می نشود
هر آنچه یافت دل من ز بوریای نجف

نسیم صبح! اگر بگذری ز کعبه‌ ناز
رسان به دوست که دارم به سر هوای نجف

بگو که شیفته‌ تو هنوز منتظر است،
به یک اشاره‌ انگشت تو، خدای نجف!
«علی اصغر الحیدری، شاعر فارسی زبان هندوستان»

«با کمال احتیاج، از خلق استغنا خوش است
با دهان خشک مردن بر لب دریا خوش است»
«صائب»

"هر کسی از ظن خود" یارکسی دیگر شود 
آن زمانی را که دل‌ها می شود پیداخوش است 

صحبت از تکرارها و صحبت از فرجام‌هاست 
روسفیدی در صف یاران خود، فردا خوش است 

حرص و محنت را زمین بگذار تادل خوش شوی
خویشتن داری ز رسم مردم دنیا خوش است

روز وشب طی می‌شود تا صبح موعود جهان 
می‌کنی از راه پستی‌ها اگر پروا ، خوش است 

می‌رسد روزی که دنیا چون گلستان می‌شود 
لحظه‌هایش مثل شیرین بودن رویا خوش است 

همچو صائب خوش تراین باشد بگویی مصرعی
«درکمال احتیاج از خلق استغنا خوش است»

«زهرا میریان کرمی»

نیست ایران من و هندوستان از هم جدا
می‌شوند از سرد مهری دوستان از هم جدا
(صائب)

«مرز هند و ایران»
می‌شود عطر گل و این گلستان از هم جدا
یا شود این سقف زیبای جهان از هم جدا

گشته انسان اشرف مخلوق لیکن بی دلیل
می‌شود با هر بهانه این و آن از هم جدا

ما همه از یک رگ و ریشه به هم پیوسته‌ایم
کی شود این ریشه فرهنگمان از هم جدا

مرزها با بازی بی رحم استعمار غرب
گشته این قوم بزرگ آریان از هم جدا

فرق بین ما فقط یک هدیه از سوی خداست
ابن آدم می‌شود آیا چنان از هم جدا

این تمدن این ثقافت حاصل هر دو بود
می‌شود آیا شود این جسم و جان از هم جدا

هر دو مرز پاک من ایران و هم هندوستان
می‌شود آیا شوند این دوستان از هم جدا

«فاطمه صغری زیدی، هندوستان»

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: شاعر گروه هندیران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۲۲۰۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اخبار جعلی از سر و کول هنرمندان بالا می‌رود

چندی پیش بود که عکسی جعلی از احسان علیخانی، مجری سابق تلویزیون در در فضای مجازی منتشر شد و حکایت از تغییرات باورنکردنی او داشت. بعد از بازتاب عکس دستکاری شده او در رسانه‌ها علیخانی با انتشار یک عکس سلفی نوشت: وسط این اوضاع و احوال عکس ادیت می‌کنند و هنرمندانه پخش می‌کنند. کلی پیج و خبرگزاری هم منتشر می‌کنند و منم باید جواب کلی آدم را بدهم، که نه بابا من نیستم!

از ۱۴ دی ۱۴۰۱ که ترانه علیدوستی با قرار وثیقه آزاد شد، دیگر کمتر مثل سابق با جنجال سر زبان‌ها بود، تا اینکه این اواخر نادره حکیم الهی، مادر ترانه علیدوستی بدون اینکه نامی از بیماری دخترش ببرد، گفت که ترانه به بیماری سختی مبتلا شده، که اکنون حالش خوب است. او بدون اینکه نامی از بیماری ببرد، گفت: منشا بیماری دخترش مشخص نیست.

چند روز بعد تصاویری از ترانه علیدوستی و ملاقات پدرش و بازیگران با او در فضای مجازی منتشر شد، که مشخص شد این تصاویر متعلق به بستری شدن الناز شاکردوست است، که چند سال پیش سر صحنه فیلمبرداری دچار حادثه شده بود. 

چندی پیش پرویز پرستویی در صفحه اینستاگرام خود عکسی از چهره تکیده بهرام بیضایی منتشر کرد و ضمن گلایه همیشگی‌اش نوشت: از دیروز عکس استاد بهرام بیضایی را در فضای مجازی دیدم، بسیار نگران شدم؛ دلم نمی‌خواست این عکس را منتشر کنم. ولی امروز استاد عزیز و بزرگوار آقای پرویز جاهد، منتقد و نویسنده در اینستاگرامش پستی درباره بیماری استاد بیضایی منتشر کرد و نوشت استاد بیضایی گرفتار هیولای وحشتناکی شده و با آن می‌جنگد، تا آن را شکست دهد.

در مقابل، حمید امجد هنرمند تئاتر و سینما و از دوستان نزدیک بهرام بیضایی واکنش تندی به خبرسازی‌های جعلی داد و آن را نتیجه شلوغ بازی ژورنالیستی و خبرسازی جعلی دانست و با طعنه نوشت: در حال حاضر، استاد بیضایی با آمادگی و روحیه‌ای بهتر از قبل تمرین‌های نمایش خود را از سر گرفته‌اند. به جای دست به دست کردن اخبار نادرست می‌شود منتظر تماشای اجرای نمایش تازه استاد بود.

بر اساس ماده ۱۶، قانون جرائم رایانه‌ای، هرکس به وسیله سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی فیلم یا صوت یا تصویر دیگری را تغییر دهد، یا تحریف کند و آن را منتشر یا با علم به تغییر یا تحریف منتشر کند، به نحوی که عرفاً موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا چهل میلیون (۴۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد. اگر تغییر یا تحریف به صورت مستهجن باشد، متهم به حداکثر هر دو مجازات مقرر محکوم خواهد شد.

بر اساس ماده ۱۷، هرکس به وسیله سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی صوت یا تصویر یا فیلم خصوصی یا خانوادگی یا اسرار دیگری را بدون رضایت او جز در موارد قانونی منتشر کند یا دسترس دیگران قرار دهد، به نحوی که منجر به ضرر یا عرفاً موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا چهل میلیون (۴۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

سید رضا نقی‌نژاد اورنگ، کارشناس و منتقد سینما در واکنش به خبرسازی‌های جعلی که چند وقت یکبار یقه هنرمندان را می‌گیرد، گفت: متاسفانه بعضی از شبه هنرمندان و شبه بازیگران برای اینکه توی چشم باشند، برای خودشان شایعه درست می‌کنند، یا به افرادی پول می‌دهند تا برایشان اینکار را کند. وقتی خبر منفی درباره آنها منتشر شد، ناگهان سر زبان‌ها می‌افتند. چون آنها نمی‌توانند با هنرشان دیده شوند، دست به دامن اخبار جعلی می‌شوند.

اورنگ ادامه داد: بعضی از فعالان فضای مجازی به دنبال خوراک می‌گردنند. آنها وقتی می‌بینند خوراکی ندارند، از صدا، تصویر و فیلم افراد سوء استفاده می‌کنند. افراد باید به حریم یکدیگر احترام بگذارند. اگر بنا به کنترل فضای مجازی است، باید نظارت‌ها شدید باشد تا دیگر شاهد این سوء استفاده‌ها نباشیم. وقتی ناگهان در فضای مجازی اعلام می‌شود که فلان شخص فوت کرده یا در بیمارستان بستری است و بلافاصله تکذیب می‌شود، با جان مردم بازی می‌کند. الان فضای مجازی به گونه‌ای شده که آدم‌ها فکر می‌کنند هر کاری می‌توانند انجام دهند و دیده نمی‌شوند. 

به گفته این کارشناس سینما، وقتی یک خبرنگار مطلبی را می‌نویسد، همه نهاد‌ها به سراغش می‌روند و شکایت می‌کنند. چرا برای بی‌سامانی فضای مجازی کاری نمی‌شود؟ حتماً باید سوء استفاده رخ دهد؟ ما باید به دنبال پیشگیری باشیم. از طرفی، استفاده از هوش مصنوعی در فضای مجازی قوز بالا قوز شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ساير حوزه ها

دیگر خبرها

  • پشت‌پرده عکس‌ جعلی ترانه علیدوستی و پدرش
  • حکمرانی رسانه را جدی بگیریم
  • ترانه کودکان که ترند شد: ببعی چقدر باهوشی!
  • امروز با صائب تبریزی: شرم یوسف مانع رسوایی یعقوب ماست
  • اخبار جعلی از سر و کول هنرمندان بالا می‌رود
  • اقدامی غیرقانونی علیه کسب‌وکارهای آنلاین ایرانی/ پای رانت به فضای مجازی کشیده شد!
  • شعری که در فضای مجازی ۱۰ میلیون بازدیدکننده داشت
  • انفصال از خدمت شهردار گلستان صحت ندارد
  • فیلم پربـازدید فضای مجازی؛ سخنرانی اقتصادی رئیسی در جنوب تهـران!
  • حمله سگ ولگرد به پسر بچه ۱۲ ساله در کرج