Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-29@15:02:10 GMT

پرده‌برداری از «خسارت محض و دیپلماسی هسته‌ای»

تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۲۲۱۶۴

پرده‌برداری از «خسارت محض و دیپلماسی هسته‌ای»

به گزارش خبرگزاری فارس،کتاب «خسارت محض و دیپلماسی هسته‌ای» روایتی مستند است که همزمان با انجام مذاکرات هسته‌ای و تصویب برخی کنوانسیون‌های بین‌المللی خطرساز، با هدف دفاع از منافع ملی و امنیت ملی توسط انتشارات شهیدکاظمی منتشر شد.

کتاب حاضر حاوی مطالب، مقالات و یادداشت‌هایی است که همزمان با انجام مذاکرات هسته‌ای و تصویب برخی کنوانسیون‌های بین‌المللی خطرساز، با هدف دفاع از منافع ملی و امنیت ملی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی طرح و یا در سطح رسانه‌های کشوری به رشته تحریر درآمده است و بنا به مقتضیات زمانی در برگیرنده هشدار‌های به‌هنگام به تیم مذاکره کننده و دستگاه‌های سیاسی و دیپلماسی کشور است که در وسط میدان جنگ نرم سیاسی، تهیه و تدوین شده است و بر همین اساس، تاریخ انتشار هر یادداشت که در ذیل آن آمده است از ویژگی‌های برجسته کتاب حاضر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ارتباط با موضوع هسته‌ای، تصمیم‌سازان برجام با خوش‌بینی به آمریکا و غرب و پیشدستی در اجرای سخاوتمندانه تعهدات، امضای «جان کری» وزیر امور خارجه وقت آمریکا را به‌عنوان تضمین پایبندی دشمن به تعهدات پذیرفتند و به رفع موقت و نیم‌بند ۱۲۰ روزه و ۸۰ ۱ روزه تحریم‌ها بر روی کاغذ اکتفا کردند که در نهایت با عدم موافقت رئیس‌جمهور بعدی آمریکا(دونالد ترامپ) در تمدید تعلیق تحریم‌ها، بنیان سست و پوشالی برجام در حالی از هم گسسته شد که آمریکا پس از خروج از برجام، بدون پرداخت کوچکترین هزینه‌ای به تمام خواسته‌های خود دست یافته بود و در تداوم سناریوی از قبل طراحی شده با اروپا و اعمال تحریم حداکثری نیز در صدد توقف قدرت موشکی و منطق‌های ایران برآمد و در مقابل، دولت جمهوری اسلامی ایران نه تنها به لغو تحریم‌ها که هدف ل اصلی توافق بود، دست نیافت؛ بلکه به اذعان وزیر امور خارجه «آقای دکتر ظریف » حتی موفق به افتتاح یک حساب بانکی در لندن نیز نشد! خود شیفتگی در تصویب برجام تا حدی بود که علیرغم هشدار‌ها و تأ کید‌های مقام معظم رهبری مبنی بر «توافق نکردن بهتر از توافق بد است»، استراتژی «توافق به هر شکل ممکن»، هدف اصلی تیم مذاکره کننده قرار گرفت و با نادیده گرفتن هشدار‌های مکرر رهبر حکیم و فرزانه انقلاب مبنی بر هوشیاری در برابر فریب و فرود شمشیر خیانت دشمن؛ تا حدی پیش رفتند که رهبر معظم انقلاب با صراحت اعلام فرمودند که: «برخی خطوط قرمز در برجام رعایت نشد» و بعد از تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان نیز در پاسخ به نامه رئیس‌جمهور، با ۲۸ شرط (۹ شرط رهبری، ۹ شرط مجلس و ۱۰ شرط شورای‌ عالی امنیت ملی)در حالی با اجرای برجام موافقت کردند، که اگر تنها ‌بند ۲ از شروط ۹‌ گانه رهبری که در آن بر اجرای‌بند۳ مصوبه اقدام متناسب و متقابل مجلس در رابطه با اجرای برجام تأکید شده بود، بلافاصله با نخستین عهد شکنی آمریکا که درست یک روز پس از اجرایی شدن برجام افتاد، اجرای برجام متوقف می‌شد و فعالیت‌های هسته‌ای از سر گرفته می‌شد، به‌طور قطع سرنوشت برجام به گونه دیگری رقم می‌خورد.

در برشی از کتاب می‌خوانیم: در یکی از جلسات کمیسیون ویژه بررسی برجام از آقای عراقچی (عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده و رئیس ستاد اجرایی برجام) پرسیدم شما که همه امتیازات را یک‌جا پیش‌پرداخت کرده‌اید و دست خودتان را خالی نموده‌اید، چه تضمینی وجود دارد که فردا آمریکایی‌ها به تعهداتشان عمل کنند؟! ‌ایشان با صراحت عنوان کردند اگر آنان به تعهداتشان عمل نکنند، آبرو و هیثیت‌شان در جهان زیر سؤال می‌رود و آنان دست به این کار نخواهند زد و ما برای محکم‌کاری، برجام را به تأیید شورای امنیت رساند‌ه‌ایم تا جلو تخلف آنان گرفته شود! به این ترتیب، تیم مذاکره‌کننده آبروی (نداشته) آمریکا را به‌عنوان تضمین اجرای تعهدات آمریکا در برجام پذیرفت! و آنان در مقابل باحذف واژه اعتماد از قاموس مذاکرات جز با پیش‌پرداخت یک‌جای تمامی تعهدات جمهوری اسل‌امی ایران راضی به معامله نشدند! و این در حالی بود که مقام معظم رهبری بار‌ها تأکید فرموده بودند که آمریکایی‌ها قابل اعتماد نیستند و از پشت، شمشیر خیانت بلند می‌کنند. نتیجه این خوش‌خیالی سیاسی این شد که آمریکا که به تمامی خواسته‌های هسته‌ای خود دست یافت. اینک برای طرح خواسته‌های اصلی خود که توقف فعالیت‌های موشکی و قدرت منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران است، بازی برجامی جدیدی به راه انداخته است که در آن، اروپا به‌عنوان مدافع برجام و آمریکا به‌عنوان مخالف آن هدف مشترکی را علیه جمهوری اسلامی ایران تعقیب می‌کنند.

علاقه‌مندان می‌توانند این آثار را از طریق سایت رسمی انتشارات شهیدکاظمی تهیه کنند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: انتشارات شهید کاظمی مذاکرات هسته ای تازه های نشر تیم مذاکره کننده هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۲۲۱۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طوفانی که پرده از چهره غرب کنار زد  

اکنون طوفان الاقصی پرده از چهره واقعی سردمداران پرادعای غرب برافکنده است و دیگر کسی نمی‌تواند ژست‌های تهوع‌آور انسان دوستانه یا نگرانی آنها از تضییع حقوق زنان و کودکان را باور کند.

به گزارش مشرق، عباس شمسعلی طی یادداشتی در روزنامه کیهان نوشت: این روزها تصاویر تکان‌دهنده‌ای از اعتراض گسترده دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا به جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه و علیه سکوت و حمایت‌های آمریکا و سردمداران کشورهای غربی در قبال این جنایت‌ها پیش چشمان مردم دنیا قرار گرفته است، اعتراضی که با سرکوب خشن پلیس و نیروهای امنیتی آمریکا و بازداشت صدها دانشجو و تعدادی از اساتید معترض روبه‌رو شده است.

این قیام دانشجویان علاوه‌بر اینکه به صورت سریالی از چند دانشگاه به دانشگاه‌های مختلف آمریکا سرایت کرده است، حتی به کشورهای دیگر نیز رسیده است و دانشجویانی در فرانسه و استرالیا و... در حمایت از دانشجویان آمریکایی و در اعتراض به جنایات رژیم صهیونیستی به میدان آمده‌اند.

این اتفاقات اخیر در ادامه تظاهرات کم‌سابقه در ماه‌های گذشته در سراسر جهان نشان از برخاستن موجی عظیم از بیداری و آگاهی در بین مردم جهان پس از طوفان الاقصی و پس از عیان شدنبیش از پیش جنایات جنون‌آمیز رژیم جعلی صهیونیستی دارد، موجی که شاید کمتر کسی می‌توانست آن را پیش‌بینی کند.

طوفان‌الاقصی بود که در بیش از ۶ ماه گذشته، توانست ذهن بی‌اطلاع نگاه داشته‌شده مردم را در بسیاری از نقاط جهان متوجه نقطه‌ای از این زمین کند که یک رژیم جنایتکار طی ۷۵ سال با انواع حمایت‌ها و کمک‌های سیاسی، مالی، تسلیحاتی و... از سوی آمریکا و برخی دیگر از کشورهای غربی انواع جنایت‌ها را علیه یک ملت مظلوم و ستم‌دیده روا داشته بود.

این‌بار اما انواع و اقسام دستگاه‌های تبلیغاتی کشورهای غربی حامی رژیم صهیونیستی نتوانست این حجم از جنایت در ۶ ماه را از چشم جهانیان پنهان نگاه دارد. مگر می‌شود قتل عام و نسل‌کشی با این حجم و گرفتن جان بیش از ۳۴ هزار انسان بی‌گناه از جمله هزاران زن و کودک معصوم و تخریب وحشیانه خانه و بیمارستان را پنهان کرد؟ مگر می‌شود کشف صدها پیکر دست‌بسته از گورهای دسته‌جمعی داخل محوطه بیمارستان‌ها که به دست جنایتکاران صهیونیست به قتل رسیده‌اند را کتمان کرد؟

اکنون صدای مظلومیت مردم غزه به برکت خون کودکان بی‌گناه و آه مادران داغدیده فلسطینی به گوش مردم جهان رسیده است و وجدان‌های بیدار در اقصی نقاط عالم نمی‌توانند سکوت کنند. این را در تظاهرات مردم سراسر دنیا در حمایت از مردم غزه و محکومیت جنایات صهیونیست‌ها و در برافراشته شدن پرچم فلسطین در ورزشگاه‌ها و دانشگاه‌های دنیا می‌توان دید.

اکنون طوفان الاقصی پرده از چهره واقعی سردمداران پرادعای غرب برافکنده است و دیگر کسی نمی‌تواند ژست‌های تهوع‌آور انسان دوستانه یا نگرانی آنها از تضییع حقوق زنان و کودکان را باور کند.

وجدان‌های بیدار در دنیا می‌پرسند، اگر ادعای سردمداران کشورهای غربی در خصوص حقوق بشر، حقوق زنان و کودکان و در خصوص کرامت انسانی واقعی بود، چرا طی ۶ ماه گذشته نه‌تنها در برابر انواع و اقسام جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه مردم بی‌گناه و زنان و کودکان غزه سکوت کرده‌اند بلکه از هرگونه حمایت و تجهیز رژیم صهیونیستی نیز دریغ نکرده‌اند؟

این چهره واقعی و بی‌پرده سران آمریکا و دیگر رهبران غربی است که در برابر مردم دنیا قرار گرفته است. این واقعیت عیان شده نهادهای بین‌المللی از شورای امنیت سازمان ملل و سازمان‌های حقوق بشری و... است که سال‌ها با سکوت و انفعال خود در برابر رژیمی جعلی و سفاک، در نسل‌کشی مردم فلسطین دست خود را آلوده کرده‌اند. نهادهایی که گاه کوچک‌ترین مسئله داخلی در یک کشور در حوزه زنان و... را با انواع موضع‌گیری‌ها و دخالت‌ها مورد توجه قرار می‌دهند و گاه در برابر هزاران جنایت چشم می‌بندند.

و چه خوش‌باور بودند عده‌ای در کشورمان که فریب ادعا و ظاهر و ژست انسان‌دوستی و دفاع از حقوق بشر غربی‌ها و سازمان‌های بین‌المللی را خورده بودند! حال این خوش‌باوران باید پاسخ دهند مگر هزاران زن و کودک اهل غزه که بی‌رحمانه به خاک و خون کشیده شدند، زن و کودک نبودند تا مدافعان دروغین حقوق بشر نگران آنها شوند؟ مگر نهادهای غربی و بین‌المللی با تنظیم و تجویز و تحمیل اسنادی مانند ۲۰۳۰ خود را مدافع حقوق و شرایط زندگی کودکان دنیا نشان نمی‌دادند؛ اکنون این مدعیان دروغین در قبال سرنوشت کودکان مظلوم در غزه و به خون کشیده شدن جسم کوچک‌شان نگرانی و حساسیتی ندارند؟

این طوفان رسواکننده نقاب از چهره فریبنده و واقعی سران آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و بسیاری از کشورهای غربی انداخته است.

از سوی دیگر؛ همین اعتراضات گسترده دانشجویان آمریکایی، تبدیل به صحنه رسوایی و عیان شدن همه دروغ‌های سران آمریکا و غرب در خصوص آزادی بیان، کرامت انسانی، جایگاه دانشجو و دانشگاه و حتی زنان شده است.

بازداشت همراه با ضرب و شتم صدها نفر از دانشجویان و تعدادی از اساتید به جرم اعتراض آرام علیه جنایات اسرائیل و سکوت و حمایت آمریکا در قبال این جنایت‌ها، لشکرکشی و استقرار تیربار در صحن دانشگاه و تهدید به اخراج از تحصیل؛ آبرویی برای قبله آمال غربزدگان خوش‌باور باقی گذاشته است؟ حمله وحشیانه پلیس به دانشجویان دختر و کتک‌زدن و بر زمین کشاندن آنها در کجای حقوق بشر ادعایی آمریکایی‌ها و طرفداران چشم و گوش بسته آنها قرار دارد؟

اگر یک هزارم این برخوردهای وحشیانه علیه دانشجویان به‌ویژه دختران دانشجوی آمریکایی؛ در ایران رخ داده بود؛ اکنون از سخنگوی وزارت خارجه و دولت آمریکا و کشورهای غربی تا شورای امنیت سازمان ملل، از رسانه‌های غربی و سازمان‌های بین‌المللی تا برخی رسانه‌های غربگرای داخلی، از هنرپیشه‌های‌ هالیوودی تا برخی سلبریتی‌های وطنی مشغول سبقت گرفتن از یکدیگر در سیاه‌نمایی و هجمه علیه جمهوری اسلامی بودند، اما اکنون نه از فلان هنرپیشه آمریکایی مثلاً نگران زنان ایرانی که در اغتشاشات سال ۱۴۰۱ موضع‌گیری می‌کرد و نه از سلبریتی‌های داخلی و نه از رسانه‌های وابسته، صدای اعتراضی در سرکوب بی‌رحمانه و وحشیانه دختران و پسران دانشجوی آمریکایی به گوش نمی‌رسد.

گاه وقتی در ایران یک استاد دانشگاه پس از ۴۰ سال تدریس در یک روال قانونی بازنشسته می‌شود، انبوه رسانه‌های داخلی و خارجی نظام را به خفقان و مخالفت با علم محکوم می‌کنند،

حال باید دید این رسانه‌ها درباره به زمین کوبیدن استاد زن آمریکایی توسط پلیس و دستبند زدن به وی در محوطه دانشگاه تنها به جرم اعتراض به جنایات اسرائیل نظری ندارند؟

کاش دلباختگان ساده‌اندیش غرب در داخل؛ اکنون که وجدان‌های بیدار در دنیا به میدان آمده‌اند اندکی با خود خلوت کنند و از خود بپرسند، این همان نظام ارزشی غربی و قبله آمالی بود که به هر بهانه‌ای آن را چماق کرده و بر سر منتقدان غرب می‌کوبیدند؟

این واقعیت است که مردم در دنیای امروز و پس از جنایات عریان رژیم صهیونیستی و حمایت آشکار غرب به رهبری آمریکا از این جنایات، به مرحله‌ای از بیداری و آگاهی رسیده‌اند که دیگر به‌سختی می‌توان آنها را فریب داد. این آغاز ضربه‌ای سهمگین به حیثیت پوشالی غرب است که ماجراهای مهمی در پیش دارد.

دیگر خبرها

  • علیرضا عسگری؛ سوژه‌ای سوخته برای فرار از شکست
  • پشت پرده فعال‌شدن دیپلماسی آفریقاییِ ایران چیست؟
  • فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف! | ماده ۴۹ لایحه عفاف و حجاب یعنی پول بده و کشف حجاب کن! | انتقاد تند حسین شریعتمداری
  • فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • طوفانی که پرده‌ها را کنار زد
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • طوفانی که پرده از چهره غرب کنار زد