Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، محمدجواد آذری جهرمی در حاشیه مراسم انعقاد تفاهم نامه میان معاونت پیشگیری از جرم قوه قضائیه و وزارت ارتباطات در مورد اختلالات اخیر تلفن همراه و ارتباط آن با قطعی برق گفت: طی دو ماه اخیر، فرآیند قطعی برق شبکه تلفن همراه ما را متأثر کرد. اما اختلال دو روز گذشته در برخی مناطق مربوط به قطعی برق نبوده بلکه درخواست وزارت علوم، برای جلوگیری از تقلب در برگزاری کنکور بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: به رغم تمهیدات و پیگیری‌های انجام شده، امنیت روانی خیلی از داوطلبان کنکور به دلیل احتمال لو رفتن سوالات در فضای مجازی سلب می‌شود از این رو با حساسیت به جای سازمان سنجش و وزارت علوم، از اپراتورهای تلفن همراه درخواست شد که در حوزه‌های امتحانی اینترنت ۳g و ۴g فعال نباشد. از این رو شبکه در ساعات برگزاری غیرفعال شد.

جهرمی ادامه داد: این موضوع تأثیری روی کیفیت شبکه در مناطق همسایگی نقاطی که کنکور در آنجا در حال برگزاری بود، داشت. البته ما از سال گذشته درخواست مان از وزارت علوم این بود که در این مناطق جمر نصب شود اما آنها مشکل هزینه را مطرح کردند. اما زیان اختلالات ایجاد شده در شبکه به مراتب بیشتر از هزینه جمر است. بنابراین باید سال آینده برای این موضوع فکر دیگری کرد.

وزیر ارتباطات درباره فعالیت شرکت‌های اینترنت ماهواره‌ای در کشور نیز خاطرنشان کرد: باید بپذیریم اینترنت ماهواره‌ای یک پدیده است که ما با آن مواجه خواهیم شد. هدف اصلی این منظومه‌ها این است که اینترنت اشیا را در سراسر دنیا فراهم کنند. زیرا خیلی از مناطق با اینترنت موبایل، پوشش دهی ندارند. برای مثال ما در پارک ملی گلستان پروژه‌ای را در خصوص اینترنت اشیا برای ایمنی و حفاظت محیط زیست اجرا کردیم. اینها همه مزایایی است که می‌تواند مفید باشد.

وی ادامه داد: البته همواره آمریکا به خاطر خویی که در سلطه جویی در همه عرصه‌ها از جمله فضای مجازی دارد دنبال این بوده که پلتفرم‌های خود را توسعه دهد و اقتصاد دیجیتال را برای خودش مطالبه کند. بنابراین از مدت‌ها قبل دنبال ابزاری برای بسط سلطه خود بوده و اینترنت ماهواره‌ای نیز یکی از آنها است. ما هم باید در این شرایط خودمان را تمهید می‌کنیم.

وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه برخی از سخت گیری ها باید در کشور مدیریت و اصلاح رویه شود، افزود: البته ما مقررات سرزمینی برای استفاده از اینترنت‌های ماهواره‌ای داریم و هر شرکتی که می‌خواهد در کشور ما فعال شود باید از ما مجوز بگیرد و مطابق با حقوق بین المللی آن را پیگیری می‌کنیم.

وی افزود: از سوی دیگر سازمان فضایی هم دنبال منظومه‌های ماهواره‌ای بوده است و شرایط مذاکرات بین المللی را هم دیده ایم. ما نباید بترسیم و باید خودمان را برای فراگیری از این فناوری آماده کنیم. باید اعتماد به نفس داشته باشیم و بدانیم که این فناوری تهدیدی برای ما نیست. ما از فرصت‌ها استفاده می‌کنیم.

کد خبر 5249426 معصومه بخشی پور

منبع: مهر

کلیدواژه: محمد جواد آذری جهرمی سازمان سنجش کنکور موبایل حاکمیت سایبری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نوآوری شرکت دانش بنیان فیس بوک آمازون فناوری فضایی ایرانسل همراه اول خودروی برقی روسیه اینترنت دولت الکترونیک فناوری 5G ماهواره ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۲۳۵۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اینترنت برای کنکور امسال قطع نمی‌شود؟

به دنبال برگزاری نوبت اول آزمون سراسری در روزهای پنچ شنبه و جمعه و ایجاد سوالاتی درباره وضعیت اینترنت هنگام برگزاری کنکور، رئیس سازمان سنجش کرد که اینترنت در هیچ کدام از حوزه‌های امتحانی نوبت اول کنکور قطع نمی‌شود؛ مسئله ای که رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت ارتباطات هم به آن اشاره و اعلام کرد در مقابل قطع اینترنت برای کنکور ایستاده اند.

به گزارش ایسنا، مسئله قطع اینترنت همزمان با برگزاری کنکور سراسری اگرچه در گذشته هم مطرح شده بود اما به صورت جدی در سال ۱۴۰۱ برای برگزاری نوبت اول کنکور مطرح و اجرا شد. پس از اعلام این خبر توسط معاون امور آزمون های سازمان سنجش، مسئولان از جمله وزیر علوم هم موافقت خود را با اجرای این روش جهت رعایت حقوق داوطلبان اعلام کردند. اگرچه مطرح شدن این موضوع حواشی بسیاری به همراه داشت اما در نهایت پس از موافقت‌ها و مخالفت‌ها قرار شد اینترنت همراه به صورت نقطه‌ای (مناطق نزدیک به حوزه‌های برگزاری کنکور) برای چند ساعتی قطع شد.

قطع اینترنت زمان برگزاری کنکور زمانی مورد توجه قرار گرفت که پدیده لو رفتن سؤالات و رواج تقلب در بین برخی داوطلبان کنکور همپای رشد شبکه‌های مجازی و وسایل الکترونیکی و ابزارهای هوشمند افزایش یافت و این نگرانی را برای داوطلبان کنکور و حتی خانواده‌های آن ها که به نوعی سرنوشتشان به این امتحان گره خورده ایجاد کرد.

اگرچه برای جلوگیری از تقلب و پخش سوالات هنگام برگزاری کنکور تدابیر گوناگونی از سوی سازمان سنجش درنظر گرفته شد اما به دلیل عدم تأثیر، به عنوان تنها روش تضمین امنیت برای این امتحان مورد تأکید قرار گرفت. پس از برگزاری نوبت اول کنکور اگرچه مسئولان اعلام کردند اجرای این روش تا حد زیادی موفق بوده اما پس از پایان برگزاری آزمون شهروندان از بروز مشکلاتی به دنبال قطع اینترنت اعلام نارضایتی کردند و همین امر سبب شد وزیر ارتباطات ضمن عذرخواهی از مردم تأکید کند این بار آخری است که اینترنت به خاطر کنکور قطع می‌شود و سازمان سنجش حتما باید برای دور بعدی کنکور به فکر راهکاری جایگزین باشد چراکه به هیچ وجه دیگر اینترنت را به خاطر کنکور قطع نمی‌کنند.

موضوعی که به دلیل اهمیت آن رئیس جمهور هم نسبت به آن واکنش نشان داد و با اشاره به اهمیت آن به‌ویژه برای دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان در عین حال به مسئولان مربوطه تاکید کرد، سلامت کنکور را از مسیری تامین و تضمین کنند که نیازی به قطع اینترنت نبوده و اختلال در زندگی روزمره مردم ایجاد نشود. بنابراین با توجه به تأکیدهای انجام شده پرونده قطع اینترنت برای حفظ سلامت کنکور و رعایت حقوق داوطلبان این آزمون سراسری بسته شد.

در همین رابطه امروز پنج شنبه و جمعه هفته جاری (ششم و هفتم اردیبهشت ماه) نوبت اول کنکور سراسری سال ۱۴۰۳ برگزار شود و به رسم هر سال این سوال مطرح شد که آیا اینترنت طی این دو روز قطع می‌شود؟

در این زمینه رئیس سازمان سنجش تأکید کرد اینترنت در هیچ کدام از حوزه‌های امتحانی نوبت اول کنکور قطع نمی‌شود و دستگاه‌های اجرایی، انتظامی، امنیتی و قضائی به صورت فعال برای برگزاری آزمون سراسری در امنیت و سلامت کامل در حال فعالیت هستند.

به گفته وی هماهنگی‌های لازم با مسئولان بخش‌های مختلف اعم از سازمان‌های اجرایی، اطلاعاتی و امنیتی برای برگزاری نوبت اول آزمون سراسری ۱۴۰۳ امن و سالم انجام شده است و داوطلبان با خیال راحت در جلسه آزمون شرکت کنند.

همچنین محمد احسان خرامید- مشاور وزیر ارتباطات و رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت ارتباطات- با انتشار پستی در یک شبکه اجتماعی داخلی با اشاره به این موضوع اظهار کرد: از دورانی که برای هر چیزی مثل کنکور اینترنت‌ را قطع می‌کردند، رسیدیم به وضعیتی که به جای قطع اینترنت راهکارهای مقابله با تقلب را به سازمان سنجش نشان دادیم و در مقابل قطع اینترنت برای کنکور ایستادیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کمک تصاویر ماهواره‌ای به تدقین بیلان حوضه آبریز کارون بزرگ
  • درآمد میلیون دلاری شبکه‌های ماهواره‌ای از سینمای ایران! چرا و چگونه؟!
  • از سینمای متفکر به فیلم های کمدی رسیدیم
  • دسترسی حمل‌و‌نقل‌ دریایی و هوایی به ارتباطات مخابراتی/آنتن‌های ماهواره‌ای سیار ساخته شد
  • ۷ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • مقررات جدید اروپا برای مبارزه با پولشویی
  • وزیر جهادکشاورزی؛ بر اقدام فوری مشترک کشورها برای مقابه با تخریب سرزمینی تاکید کرد
  • تاکید نیکبخت بر اقدام مشترک کشورها برای مقابله با تخریب سرزمینی
  • ناسا ۲ ماموریت رصد زمین را پس از ۱۸ سال متوقف کرد
  • اینترنت برای کنکور امسال قطع نمی‌شود؟