Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/فارس معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس، اجرای طرح مصلحین قرآنی و راه‌اندازی دفتر حمایت از اطفال و نوجوانان را جزو برنامه‌های اولویت‌دار دستگاه قضا در فارس برای سال ۱۴۰۰ ذکر کرد.

اسماعیل اکبری شنبه ۱۲ تیر در جمع خبرنگاران با اشاره به لزوم اقدامات پیشگیرانه در تمام حوزه های جرم خیز و آسیب پذیر، برخی از اقدامات معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس را برشمرد و گفت: سال گذشته جمعاً ۴۹ کد برنامه عملیاتی در حوزه پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی با همکاری اعضای شورای پیشگیری از وقوع جرم، معاونت‌ها و سازمان‌های تابعه دادگستری استان فارس انجام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس با بیان اینکه در سال ۹۹، چهار جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم استان و ۱۱۶ جلسه در کلیه حوزه های قضایی استان برگزار و چهار طرح پیشگیرانه تهیه، ابلاغ و اجراء شد، افزود:  گزارش تحلیلی سیمای جرایم، دعاوی و آسیب‌های اجتماعی استان فارس طی روند چهار ساله (سال های ۹۵ تا ۹۸) تهیه و در اختیار نهادهای ذیصلاح قرار گرفت. 

وی خاطرنشان کرد: در راستای تعاملات همکاری با جامعه دانشگاهی نیز، سه نشست تخصصی علمی کاربردی با موضوعات «آینده کلان شهر شیراز از منظر پیشگیری از وقوع جرایم و آسیب‌های اجتماعی»، «نقش سازمان های مردم نهاد در پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی» و «پیشگیری از جرایم رایانه‌ای» برگزار شد. 

این مقام قضایی با اشاره به مشارکت در برگزاری نخستین کنفرانس ملّی محیط زیست سالم و توسعه پایدار در پرتو حقوق شهروندی؛ چالشها و راهبردها، بیان کرد: برگزاری کارگاه‌های آموزشی حوزه پیشگیری‌های اجتماعی و فرهنگی؛ پیگیری اجرای برنامه جامع کنترل و کاهش خشونت؛ توسعه کمی و کیفی مراکز ملاقات فرزندان طلاق (مرکزمهرخانواده) و عملیاتی کردن دستورالعمل اداره مراکز مشاوره خانواده از دیگر اقدامات این معاونت است. 

اکبری، پیگیری اجرای آیین نامه مراقبت بعد ازخروج معتادان؛ اجرای دستورالعمل تشکیل پرونده شخصیت متهم؛ ارتقاء کمی و کیفی موسسات داوری؛ پیگیری اجرایی شدن تکالیف مقرر در قانون جامع حدنگار؛ اجرای برنامه صیانت از منابع آب و جلوگیری از حفره چاه غیر مجاز؛ نظارت بر مؤسسات پولی و بانکی و شرکتهای تجاری و پیگیری و اجرای راهکارهای کیفری کاربردی به منظور کاهش جمعیت کیفری را از دیگر اقدامات پیشگیرانه این اداره در سال ۹۹ خواند. 

دبیر شورای پیشگیری از جرم استان فارس متذکر شد: پیشگیری از تصادفات رانندگی؛ پیشگیری از رشد و گسترش مناطق جدید بافت های ناکارآمد جدید و حاشیه نشین، راهبری کارگروه پیشگیری از قاچاق کالا و ارز استان؛ اجرای دستورالعمل نحوه مشارکت و تعامل نهادهای مردمی با قوه قضاییه؛ سازماندهی و بهره مندی از ظرفیت‌های دیده بانان پیشگیری از طریق سامانه سجام و همچنین انجام فعالیت‌های رسانه‌ای و ارتقاء آگاهی‌های عمومی، اطلاع رسانی و افکارسنجی از سری اقداماتی است که ما در برنامه کاری خود قرار دادیم. 

وی تشکیل کمیته صیانت از اراضی ملی استان با هدف انسجام بخشی به اقدامات، ایجاد رویّه واحد، تشکیل گشت‌های مشترک جهت پیشگیری از تغییر کاربری و تصرف غیر مجاز اراضی منابع طبیعی را از سری اقدامات دیگر معاونت خواند و گفت: اجرای طرح بیمه زندگی ویژه زوجین متقاضی ازدواج (بیمه حامی)؛ طرح مسیر سبز زندگی ویژه زوجین متقاضی طلاق؛ طرح پاد (پیوند آگاهانه دلها) به منظور ارائه مشاوره رایگان به زوجین متقاضی ازدواج نیز در زمره مهمترین اقدامات انجام شده است. 

این مقام قضایی پس از بیان اقدامات سال گذشته به چشم انداز برنامه‌های معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس در سال ۱۴۰۰ اشاره و اضافه کرد: پیگیری و نظارت بر اجرای دقیق برنامه عملیاتی سال ۱۴۰۰؛ توسعه اجرای طرح مصلحین قرآنی در سطح استان فارس و استقرار دفتر حمایت اطفال و نوجوانان دادگستری کل استان فارس در محل معاونت از نخستین اقداماتی است که امسال پیگیری می شود. 

اکبری، تشکیل کمیته پیشگیری از وقوع جرم در دستگاه‌های اجرایی استان را یکی دیگر از برنامه های معاونت پیشگیری در سال جدید عنوان و بیان کرد: پیشگیری از جرایم و تخلفات مالیاتی؛ توسعه کمی و کیفی و تحقق اهداف مجمع نهادهای مردمی همکار با دادگستری استان؛ پیگیری تشکیل دفتر همکاری‌های مشترک علمی، پژوهشی و اجرایی دادگستری و دانشگاهها و مراکز آموزش عالی استان را در برنامه های اساسی خود در امسال قرار دادیم. 

وی توسعه فعالیت‌های مرکز تحقیقات و پژوهش‌های راهبردی پیشگیری و مبارزه با فساد اداری و حکمرانی مطلوب دادگستری کل استان فارس با همکاری جامعه علمی و دستگاههای دولتی و غیر دولتی استان و تهیه و اجرای طرح‌های پیشگیرانه اولویتی در سطح استان فارس را از مهم ترین محورهای چشم انداز برنامه‌های سال ۱۴۰۰ خواند. 

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس، برنامه های این معاونت را در راستای تحقق اهداف سند تحول قضایی خواند و افزود: همزمان با ابلاغ سند تحول قضایی، کارگروه پیشگیری از وقوع جرم و گفتمان سازی اجتماعی اجرای سند تحول قضایی دادگستری کل استان فارس در محل معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان فارس مستقر و فعالیت‌های خود را با همکاری مدیران و کارشناسان آغاز کرد و ارتباطات درون و برون سازمانی در راستای تحقق مفاد سند تحول قضایی ایجاد شد. 

اکبری با بیان اینکه با توجه به اهمیت موضوع، علاوه بر پیگیری و طرح موضوع در شورای برنامه ریزی دادگستری کل استان فارس، سه جلسه هماهنگی برگزار شد، اعلام کرد: ماحصل این جلسات تدوین برنامه عملیاتی با سازوکار اجرایی و زمانبندی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت؛ احصاء نقاط ضعف، قوت، ابهامات و سؤالات و همچنین پیشنهادات اصلاحی در خصوص سند و سپس انعکاس به مرکز بود. 

وی متذکر شد: در این راستا، شناسایی ظرفیت‌های موازی با سایر ادارت، سازمان‌ها و نهادها با تعیین میزان و نحوه عملکرد در دستور کار قرار گرفت و گام‌های اجرایی آن طراحی و جهت اجراء، ابلاغ شد. 

این مقام قضایی متذکر شد: در فرآیند نگارش سند تحول قضایی، هفت ماموریت اصلی قوه قضائیه از تکالیف تعیین شده در قانون اساسی نشأت می گیرد و همچنین سیاست های کلی نظام، مبنای تدوین سند فعلی شده است که برخی از اقدامات درج شده در آنها ارتباط مستقیمی با وظایف و مأموریت‌های این معاونت دارد. 

معاون قضایی دادگستری فارس خاطرنشان کرد: ایجاد رویّه واحد در فرایند دریافت و رسیدگی به اعلام جرم توسط نهادهای مردمی؛ شناسایی عوامل اصلی بروز جرائم و دعاوی در سطح استان و ارائه راهکارهای پیشگیرانه و شناسایی و پیگیری اصلاح قوانین و مقررات، فرایندها و ساختارهای مانع اجرای راهکارهای اصلاحی و پیگیری تعیین تکلیف و اخذ تصمیم مناسب در خصوص نگهداری یا واگذاری اطفال و نوجوانان در معرض خطر قبل از بازداشت یا زندانی شدن سرپرست خانواده از اقدامات منطبق بر سند تحول قضایی این اداره است. 

قدردانی از نقدهای برتر درباره قوه قضاییه؛ اجرای قانون حمایت از اطفال و نوجوانان با تقویت نظارت قضایی بر فرآیند شناسایی، پذیرش، نگهداری، حمایت و توانمندسازی اطفال و نوجوانان در معرض خطر با تعیین شاخص‌های مرتبط و راهبری دفتر حمایت از اطفال و نوجوانان دادگستری استان فارس؛ ارتقاء آموزش‌های عمومی در زمینه جرایم و آسیب‌های اجتماعی اولویتی و پیگیری تکمیل پرونده شخصیت متهمان از جمله موارد مندرج در سند تحول قضایی است از جمله مواردی است که طبق گفته اکبری امسال در معاونت پیشگیری از وقوع جرم فارس پیگیری می شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی سیاسی دادگستری استان فارس طرح مصلحین قرآنی دفتر حمایت از اطفال و نوجوانان پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان فارس آسیب های اجتماعی اطفال و نوجوانان سند تحول قضایی حمایت از اطفال دفتر حمایت اجرای طرح سال ۱۴۰۰

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۲۳۶۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید اژه‌ای از نمایشگاه دستاورد‌های قضایی هرمزگان

رئیس قوه قضاییه در جریان سفر به استان هرمزگان، از نمایشگاه دستاوردهای قضایی این استان که در محل دادگستری هرمزگان برپا شده بود، بازدید به عمل آورد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در جریان سفر به استان هرمزگان، از نمایشگاه دستاوردهای قضایی این استان که در محل دادگستری هرمزگان برپا شده بود، بازدید به عمل آورد.

در این نمایشگاه که دارای 18 غرفه بود، دستاوردهای قضایی استان هرمزگان در بخش‌های ادارات کل «پزشکی قانونی»، «زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی»، «بازرسی»، «ثبت اسناد و املاک» و «سازمان قضایی نیروهای مسلح»، معاونت‌های «مالی پشتیبانی»، «منابع انسانی و امور فرهنگی»، «اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم» و «آمار و فناوری اطلاعات»، «تعزیرات حکومتی»، «بنادر، گمرکات و اموال تملیکی»، «مقابله با قاچاق سوخت»، «حقوق عامه، حفظ حقوق بیت‌المال، ساماندهی پارکینگ‌ها و اقتصاد مقاومتی»، «مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه»، «مرکز حل اختلاف»، «دیوان عدالت اداری» و «حفاظت اطلاعات» و «روابط عمومی و ارتباطات»، به نمایش در آمده بود.

در جریان این نمایشگاه اعلام شد که از مجموع 50 هزار فقره پرونده قابل سازش استان هرمزگان در سال گذشته، 22 هزار مورد منتهی به صلح و سازش شده است.

همچنین در بخش مربوط به دستاوردهای اداره کل ثبت اسناد و املاک استان هرمزگان اعلام شد که بیش از 90 درصد اراضی موقوفه، کل اراضی حریم دریا و بیش از 90 درصد جزایر استان هرمزگان حدنگاری شده است.

در غرفه مربوط به دستاوردهای اداره کل زندان‌های استان هرمزگان نیز ضمن نمایش آثار تولیدشده توسط زندانیان این استان، اعلام شد که 30 درصد ملاقات‌های زندانیان در استان هرمزگان به صورت الکترونیک انجام می‌شود.

همچنین در بخش مربوط به فناوری اطلاعات این نمایشگاه، گزارشی از روند اجرای طرح جهادی خدمات الکترونیک قضایی در مناطق محروم استان هرمزگان به رئیس قوه قضاییه ارائه شد.

در بخش دیگری از این نمایشگاه، عملکرد دادگستری استان هرمزگان در زمینه مبارزه با قاچاق در حوزه‌های کارت سوخت، مصرف‌کنندگان جزء، مصرف‌کنندگان عمده و جایگاه‌های عرضه سوخت ارائه شد.

انتهای پیام/864/.

دیگر خبرها

  • دادگاه‌های صلح تا مهرماه ایجاد شوند/ لزوم کاهش پرونده‌های معوق
  • دادگاه‌های «صلح» تا مهرماه ایجاد شوند/ لزوم کاهش پرونده‌های معوق
  • تکرار حمایت قاطع دستگاه قضایی شهرستان از طرح نور
  • بازدید اژه‌ای از نمایشگاه دستاورد‌های قضایی هرمزگان
  • افتتاح اولین دفتر خدمات الکترونیک قضایی شهرستان جرقویه
  • کاهش ۲۴ درصدی ورودی پرونده‌های طلاق توافقی در شهرستان بهارستان
  • استفاده از همه ظرفیت‌ها برای توسعه و پیشرفت مازندران
  • اقدام ویژه دستگاه قضایی زرند در حمایت از طرح عفاف و حجاب
  • دادسرا رکن اصلی تشکیل پرونده است
  • اجرای ۱۰۲۵ عنوان برنامه خدمت‌رسانی در هفته بسیج سازندگی فارس