Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: یکی از دلایلی که آمریکایی‌ها نمی‌خواهند از عراق خارج شوند موضوع اسرائیل و امنیت این رژیم است آمریکایی‌ها نمی‌خواهند رژیم صهیونیستی را در منطقه تنها رها کنند.

عفر قنادباشی، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، در خصوص اخبار اخیر مبنی بر ادعای سخنگوی جنبش النجباء مبنی بر اینکه آمریکا از طریق میانجی‌ها اعلام کرده که برای خروج ۲۰۰۰ نظامی آمریکایی از عراق به دنبال مهلت است، گفت: گذشته از اینکه این درخواست آمریکایی‌ها نوعی وقت کشی است باید این نکته را نیز در نظر گرفت که موضوع عراق برای آمریکا با افغانستان کاملا متفاوت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی دلیل این ادعا را به چند بخش مختلف تقسیم بندی کرد و گفت: یکی از دلایلی که آمریکایی‌ها نمی‌خواهند از عراق خارج شوند مسئله نفت است. دلیل دیگر موضوع اسرائیل و امنیت این رژیم است که آمریکایی‌ها نمی‌خواهند رژیم صهیونیستی را در منطقه تنها رها کنند.

قنادباشی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها هزینه‌های حضور خود در عراق را از جیب عربستان تامین می‌کنند، گفت: عربستان سعودی همسایه جنوبی عراق است و سعودی‌ها برای این حضور پیوسته در حال باج دادن به آمریکا و تامین هزینه‌های نظامیان این کشور هستند تا با این حضور رضایت متحدین عربستان تامین شود.

این کارشناس مسائل غرب آسیا دلیل بعدی علاقه آمریکا برای حضور در عراق را جلوگیری از قدرت گرفتن ایران به تبع آن برقراری ارتباط دو سویه بین ایران و عراق دانست و گفت: آمریکا می‌خواهد شکاف ایجاد شده توسط صدام در سال‌ها پیش را بین دو کشور حفظ کند و نمونه عملی اقدامات آمریکا برای عدم خروج از عراق اقدامات هفته گذشته این کشور در بمباران گروه حشد شعبی است و اساسا بایدن با این اقدام ثابت کرد به شدت دنباله رو سیاست‌های ترامپ است، اما آن را پشت نقابی پنهان می‌کند.

وی تصریح کرد: اصلی‌ترین راهبرد آمریکا در منطقه غرب آسیا حفظ امنیت متحدین خود در این منطقه است و این امنیت با ایجاد ناامنی در مرز‌های این کشور محقق خواهد شد. به عنوان مثال باید گفت پیوند، نزدیکی و روابط موثر عراق و سوریه معنایی جز ناامنی اسرائیل نخواهد داشت و در حقیقت تحرکات فعلی آمریکا کوششی برای انفعال ایجاد شده برای این کشور است.

قنادباشی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی آمریکایی‌ها براساس مصوبه مجلس عراق غیرقانونی در این کشور حضور دارند، گفت: در عراق عده‌ای از همفکران الکاظمی در دولت و مجلس تصور می‌کنند در صورت همکاری با آمریکا اقبال بیشتری برای پیروزی در انتخابات پیش رو دارند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا در پایان این گفتگو با تاکید بر اینکه روند کلی و پارامتر‌های ایجاد شده در شرایط فعلی مبنی بر خروج آمریکا از عراق است، گفت: آمریکایی‌ها بر این باورند که مانند گذشته می‌توانند در کشور‌ها بمانند، اما این تصور اشتباه است اساسا عراق جایی نیست که برای آمریکا هزینه نداشته باشد و بدنه اصلی و تجربیات مردم عراق و ضربه‌ای که آن‌ها از آمریکایی‌ها دیده اند طبیعتا منجر به آن خواهد شد که خواستار خروج نیرو‌های نظامی آمریکا از عراق باشند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: قنادباشی عراق خروج آمریکا از عراق آمریکایی ها کارشناس مسائل غرب آسیا آمریکایی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۲۵۰۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار جدی عربستان به اسرائیل | خطای بزرگ را انجام نده تا ما خائن نشویم!

به گزارش همشهری آنلاین تلویزیون رژیم صهیونیستی (کان)، به نقل از یک منبع آگاه از خاندان پادشاهی عربستان سعودی مدعی شد که ریاض به تل‌آویو هشدار داده، هرگونه حمله نظامی به رفح، «عادی‌سازی روابط» با عربستان سعودی را «دور می‌کند»، امری که تل‌آویو را مقابل یک «گزینه دشوار» قرار داده است.
کان گزارش داد که ریاض از طریق آمریکایی‌ها به تل‌آویو هشدار داده که حمله زمینی به رفح «خطای بزرگی» است که عادی‌سازی روابط را دور می‌کند، زیرا «در این صورت، ریاض به مانند یک دولت خائن دیده خواهد شد».
این منبع سعودی افزود که عربستان تا زمانی که یک کشور فلسطینی تشکیل نشود، نمی‌تواند با اسرائیل عادی‌سازی داشته باشد. ریاض به حکم جایگاهش در میان کشورهای اسلامی «نمی‌تواند این کارت خود را از دست بدهد».
روزنامه معاریو چندی پیش طی گزارشی نوشت که آمریکا در علن و رسانه‌ها به اسرائیل توصیه می‌کند که قبل از چاره‌اندیشی برای آوارگان رفح، به آن حمله نکند اما در جلسات خصوصی با قاطعیت بیشتر به اسرائیلی‌ها می‌گوید «اصلا وارد رفح نشوید».
یکی از مسئولان بلندپایه آمریکایی به خبرنگار روزنامه معاریو گفته «ما از اسرائیل نمی‌خواهیم که حماس را به حال خود رها کند بلکه می‌گوییم بدون نابود کردن رفح، راه‌های دیگری هم برای تحت پیگرد قرار دادن سران حماس وجود دارد».
«توماس فریدمن» ستون‌نویس مشهور «نیویورک تایمز» نیز نوشت که آمریکا در مدت اخیر سیاست حمایت از عادی‌سازی با ریاض را به عنوان یک «دیپلماسی برای پایان دادن به جنگ غزه» در پیش گرفته است و به همین دلیل نیز نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بنیامین نتانیاهو باید بین حمله به رفح و یا مسیر نزدیکی به ریاض یکی را انتخاب کند.

کد خبر 848922 برچسب‌ها خبر ویژه اسرائیل عربستان

دیگر خبرها

  • معامله ریاض – واشنگتن به مویی بند است/ عربستان نمی تواند از شرط تشکیل کشور مستقل فلسطین بگذرد/ غنی سازی بومی اورانیوم در عربستان؛ خط قرمز قانونگذاران آمریکایی
  • واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران/ مخالفت امارات با استفاده آمریکا از پایگاه های نظامی در این کشور/ حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه/ رایزنی محرمانه دولت بایدن و عربستان درباره یک توافق
  • توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا در انتظار چراغ سبز اسرائیل!
  • تولد توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا در انتظار چراغ سبز اسرائیل/ آیا آمریکا مجوز غنی سازی را به عربستان سعودی می دهد؟/ ریاض در یک قدمی پیروزی بزرگ قرار دارد
  • دست رد امارات بر سینه پنتاگون/ چراغ سبز دوحه به استقرار جنگنده‌ها
  • هشدار جدی عربستان به اسرائیل | خطای بزرگ را انجام نده تا ما خائن نشویم!
  • چراغ سبز عربستان به اسرائیل با بازداشت حامیان فلسطین
  • اعلام تحریم های ایران علیه افراد و نهادهای آمریکایی و انگلیسی/  نامه ایران به شورای امنیت در رد اتهامات اسرائیل/ حمله آمریکا و انگلیس به شمال یمن/ اعلام برگزاری رزمایش نظامی آمریکا و پاکستان
  • ظریف: اسرائیلی‌ها به آمریکایی‌ها هم لگد زدند | اسرائیل به هیچ کس رحم نکرد | آنانکه دل‌شان برای آمریکا لک می‌زند باید بدانند آمریکا چه کرد
  • روایت ظریف از دلایل موافقت آمریکا و مخالفت اعراب و اسرائیل با برجام