Web Analytics Made Easy - Statcounter

امان‌‌الله قرایی مقدم ، جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی در تشریح عذرخواهی، یکی از شیوه‌های جبران خسارت در بروز اتفاقاتی همچون سانحه درگذشت دونفر از خبرنگاران محیط‌‌ زیست به «پارس‌نیوز» اظهارداشت: عذرخواهی از گناه مرتکب شده، بدتر است چراکه در علم جامعه‌شناسی اهمیت عذر خواستن پیش از وقوع حادثه است. تمهیدات لازم برای جلوگیری از خسارت‌های موجود مهم‌ترین اصل است به دلیل آنکه پس از وقوع خسارت، عذرخواهی فایده ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود: سانحه اخیر و فوت خبرنگاران جوان کشور بی‌شک به دلیل عدم زیرساخت‌های کافی بوده‌است. رییس سازمان محیط زیست هنگامی از چندین خبرنگار برای بازدید یک مکان دعوت می‌کند، وظیفه دارد تمهیدات سفر و تجهیزات آن را به خوبی فراهم آورد چراکه در صورت بروز مشکل عذرخواهی جبران‌ناپذیر است. درست همانند شرایط حال حاضر که عذرخواهی بی فایده و موجب بازگشت جان دو عزیز از دست رفته نمی‌شود.

قرایی مقدم تصریح کرد:عبور و مرور از جاده‌ای که از قبل می‌توان حدس زد برای چه وسیله‌ نقلیه‌ای مناسب است و با یک اتوبوس زوار در رفته نمی‌توان از آن عبور کرد ناشی از بی‌توجهی و سهل‌انگاری مسئولان است. حال نیز جبران این سهل‌انگاری با یک عذرخواهی ساده حل نمی‌گردد و تنها با دادگاهی عاملان این اتفاق تسکین می‌یابد.

*نظارت بر رفتار مسئولان سهل‌انگار مطالبه مردم است

این جامعه‌شناس همچنین خاطرنشان کرد: دختر جوان یک خانواده از دست رفته است و اگر تمامی مسئولان تک به تک عذرخواهی کنند، او هرگز باز نمی‌گردد. همین امر گواه بر این است که عذرخواهی بی‌فایده و ببخش به سادگی ممکن نیست.

وی یادآورشد: نظارت و کنترل بر حادثه‌های تلخ وقوع پیوسته و همچنین جلوگیری از بروز چنین اتفاقاتی بیش‌تر از عذرخواهی حائز اهمیت است. لذا در شرایط کنونی بیش‌از آنکه مردم و خانواده‌های داغدار نیازمند عذرخواهی لفظی یک مسئول باشند، نیازمند محاکمه و آینه عبرت شدن آن برای سایر مسئولان سهل انگار هستند.

قرایی مقدم در پایان این گفت‌وگو متذکر شد: جامعه با بروز کوتاهی در انجام امور، دردمند‌ شده است. ضرورت دارد تا بر انجام کلیه وظایف نظارت و کنترل شکل گیرد.

 

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: خبرنگاران محیط زیست حادثه نظارت جامعه شناس آسیب شناس اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۲۵۶۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خواسته‌های بحق جامعه کارگری، تشکیل تشکلات کارگری در واحد‌های تولیدی

محمدرضا فلاحتی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد در نشست سه جانبه گرایی دولت، کارفرمایان و تشکلات کارگری گفت: یکی از خواسته‌های بحق جامعه کارگری تشکیل تشکلات کارگری در واحد‌های تولیدی است.

وی با اشاره به اینکه ۳۲۸ سازمان کارگری و کارفرمایی در استان مشغول به فعالیت هستند، افزود: تا سال ۱۴۰۰ قریب به ۲۴۸ تشکل در استان تشکیل شده بود. 

فلاحتی تأکید کرد: در دولت سیزدهم ۲۳ شورای اسلامی کار در واحد‌های تولیدی استان تاسیس شده و این در حالی است که در ۳۱ سال گذشته در استان ۵۰ شورای اسلامی کار فعالیت داشته اند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: برای اولین بار در کشور سامانه الکترونیکی برگزاری انتخابات تشکل‌ها راه اندازی شد که برای ۱۰ تشکل انتخابات به صورت مجازی برگزار شد.

وی با تاکید بر اینکه در برخی از موارد ضعف قانون و خلا قانونی وجود دارد، اظهار داشت: اینکه شخصی نماینده کارگر می‌شود ولی در برخی از مواقع با ترس و لرز از اخراج باید خواسته‌های کارگران را دنبال کند یک ضعف قانونی است. نمایندگان مجلس باید این قانون را اصلاح کنند تا در صورتی که کارگری به عنوان نماینده کارگران انتخاب شد تا پایان تاریخ اعتبارنامه کارفرمایی حق اخراج او را نداشته باشد.

فلاحتی همچنین اشاره‌ای نیز به مباحث مشاغل سخت و زیان آور کرد و افزود: قریب به چهار هزار و ۹۹۱ درخواست در کمیته‌های تجدید نظر و یک هزار و ۸۶ درخواست در کمیته‌های تجدید نظر استان مورد رسیدگی قرار گرفته که از این تعداد ۳ هزار و ۹۸۶ درخواست مورد تایید قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در سال گذشته پنج هزار و ۹۴۸ پرونده شکایت در هیات‌های تشخیص استان مورد رسیدگی قرار گرفته که از این تعداد ۹۷۶ پرونده به هیات حل اختلاف رفته است. همچنین تعداد دادنامه‌های ارجاعی به دیوان ۲۹۴ پرونده بوده که ۲۱۵ دادنده رای هیات‌های تشخیص مورد تایید قرار گرفته است و ۷۹ پرونده برای رفع نقص بازگشت داده شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: این آمار نشان می‌دهد که خطای همکاران بنده در هیأت‌های تشخیص کمتر از یک درصد است ولی باز برای اینکه حق شخصی ضایع نشود سه کمیته با ابتکار اداره کل استان تشکیل شده است.

وی عنوان کرد: کمیته نظارت، کمیته الزام و کمیته رصد متشکل از زبده‌ترین همکاران بنده بر تمامی امور نظارت عالیه دارند تا حقی از کسی ضایع نگردد.

فلاحتی با اشاره به وظایف کمیته رصد گفت: هفته‌ای دو بار به واحد‌های تولیدی مراجعه و مسائل و مشکلات جامعه کارگری آن واحد را رصد می‌کنیم. بازرسان به مسائل ایمنی واحد تولیدی نظارت می‌کنند. 

وی همچنین تصریح کرد: در کمیته نظارت، به صورت تصادفی و یا اعتراضاتی که توسط مراجعین صورت می‌گیرد پرونده‌های شکایت‌ها مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و اگر خطایی صورت گرفته باشد در صدد رفع آن و تذکر به افراد دخیل بر می‌آیم.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • لزوم بازنگری مدیران استان قزوین در رفتار و عملکرد خود
  • اجرای طرح عفاف و حجاب دغدغه پلیس و مطالبه بر حق مردم است
  • خواسته‌های بحق جامعه کارگری، تشکیل تشکلات کارگری در واحد‌های تولیدی
  • علم الهدی: در بحث حجاب، اگر مردم بخواهند تماشاچی باشند و بگویند آقای نیروی انتظامی، شما بیا این ناهنجاری را درست کن، اینطور نمی‌شود! مردم و به خصوص جوانان متدین ما باید خودشان میدان داری کنند/ مایه تأسف است که شاهد تکرار و تحریف منطق رهبری در سطح مسئولان
  • مسئولان نسبت به ایمنی راه‌ها توجه بیشتری داشته باشند
  • تسریع در تکمیل جاده پلدختر - خرم‌آباد مطالبه مردم است
  • رسانه‌ها مشکلات را با رعایت اخلاق منعکس کنند
  • بیانات رهبر انقلاب در حوزه امنیت شغلی کارگران مهم‌ترین مطالبه کارگری است
  • تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است
  • خانجانی: توئیت فضائلی درباره تذکر به مسئولان، جریان به ظاهر ارزشی را آشفته کرده/دولت رئیسی مدافع گشت ارشاد است