Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-28@20:11:45 GMT

آسیب های تحصیل در مدارس مختلط روستایی

تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۲۵۸۴۱

آسیب های تحصیل در مدارس مختلط روستایی

 

پیمان بیگدلی

مدارس مختلط، به مدارسی گفته می شود که در آن آموزش دانش آموزان پسر و دختر به صورت مشترک در یک مدرسه و یک کلاس صورت می پذیرد. بر اساس آمار حدود 70 درصد مدارس سطح کشور به صورت مختلط اداره می شود و حدود 140 هزار نفر از دانش آموزان دوره متوسطه اول و حدود 2 میلیون و 270 هزار نفر  دانش آموزان در سایر مقاطع تحصیلی در مدارس مختلط در حال تحصیل هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دانش آموزان مدارس مختلط با آسیب های متعددی روبه رو می شوند و اگر امروز نسبت به حل این معضل چاره جویی نشود در بلند مدت اثرات مخرب غیرقابل جبرانی را در بر خواهد داشت که در ادامه برخی از این آسیب ها اشاره می کنیم:

قلدری هایی که گاهی برخی از دانش آموزان پسر انجام می هند را نیز می توان به عنوان یکی دیگر از عوامل افت تحصیلی ذکر نمود.

 

1. افت تحصیلی و یادگیری دانش آموزان

میزان یادگیری در مدارس مختلط روستایی نسبت به سایر مدارس بسیار پایین تر است و دانش آموزان با توجه به تفاوت های جنسیتی که دارند در بسیاری از موارد دچار مشکلات روحی و روانی می شوند که این امر تاثیر مستقیم بر روی میزان یادگیری آنان دارد. عدم تمرکز دانش آموزان در این کلاس های مختلط به علت کنجکاوی هایی که نسبت به جنس مخالف دارند یا قلدری هایی که گاهی برخی از دانش آموزان پسر انجام می هند را نیز می توان به عنوان یکی دیگر از عوامل افت تحصیلی ذکر نمود.

برخی از خانواده های روستایی تمایل به تحصیل دانش آموزان دخترخود در مدارس مختلط روستا ندارند، اجازه ادامه تحصیل را به فرزندان خود نمی دهند.

 

2. ترک تحصیل زودهنگام دختران و خطر بی سوادی

برخی از خانواده های روستایی تمایل به تحصیل دانش آموزان دختر  خود در مدارس مختلط روستا ندارند، حتی اگر ایجاد چنین مدارسی به دلیل کمبود تعداد دانش آموزان یک منطقه ناگزیر باشد،  والدین به علت بافت فرهنگی و اجتماعی حاکم بر روستا اجازه ادامه تحصیل را به فرزندان خود نمی دهند و همین امر موجب ترک تحصیل دانش آموزان شده و در بسیاری از موارد موجبات انزوا و افسردگی آن ها را فراهم می کند.


ساختار خاص روستاها سبب شده تا گاهی خانواده ها دختران را در سنین پایین وادار به ازدواج کنند و پس از ازدواج نیز به علت فضای کاری روستا عمدتا اجازه ادامه تحصیل پیدا نمی کنند و همین امر باعث ترک تحصیل آن هامی شود. ترک تحصیل زود هنگام دختران باعث می شود تا آن ها آموزش های لازم جهت اداره زندگی را فرانگیرند و در طول زندگی با بحران ها هویتی جدی روبه رو شده وبا مقایسه خود با دختران شهری دچار افسردگی شده وگاهی نیز اقدام به خودکشی می نمایند.

 

3. مشکلات ناشی از تحصیل در فضای آموزشی مختلط 

تحصیل دانش آموزان در محیط آموزشی مختلط و عدم کنترل جدی بر روی روابط بین دانش آموزان سبب بروز آسیب های اجتماعی مختلف در مدارس می شود. روابط خارج از عرف این دانش اموزان با یکدیگر در داخل کلاس و زنگ های تفریح گاهی اوقات سبب بروز اختلافات خانوادگی در بین اهالی روستا می شود. از همه این موارد بغرنج تر مسئله اختلاط سرویس های بهداشتی مدارس است که در این موارد کنجکاوی دانش آموزان دختر و پسر نسبت به جنس مخالف و همچنین دوران خاصی که دختران با ان مواجه هستند موجبات بلوغ زودرس را برای پسران فراهم می کند.

تحصیل دانش آموزان در محیط آموزشی مختلط سبب بروز آسیب های اجتماعی مختلف در مدارس می شود.

 

4. ناعدالتی آموزشی و پایمال شدن حقوق دانش آموزان

تحصیل در محیط سالم و تک جنسیتی مدارس حق همه دانش آموزان است و نباید فرقی بین دانش آموزان روستایی و شهری در این زمینه گذاشته شود. این مدارس علاوه بر مشکلات اختلاط از کمبود امکانات آموزشی و رفاهی نیز رنج می برند و برخی از این کلاس ها در کانکس یا مدارس نا ایمن برگزار می شود. برای جلوگیری از آسیب های این مدارس می توان تغییراتی در فضای آموزشی این مدارس ایجاد کرد تا از آسیب های تحصیل در آن کاسته شود، برای مثال می توان در دو گوشه حیاط سرویس های بهداشتی جداگانه تعریف کرد.

5. تغییر در سبک زندگی اسلامی

بر اساس آموزه های اسلامی روابط بین محرم و نامحرم دارای احکام مخصوصی است و وقتی دختران و پسران به سن تکلیف می رسند باید با باید ها ونبایدهای این دوران آشنا باشند. ساختار مدارس به گونه ای است که اجرایی شدن بسیاری از این احکام با چالش های جدی روبه رو می شود. نحوه پوشش دختران وپسران، چینش کلاس ها، روابط حوزه درسی و...از جمله مواردی است که سبب می شود تا بسیاری از پرده ها کنار رود و دانش آموزان خطوط قرمز را رعایت نکنند.

6. عدم دیده شدن تفاوت های فردی و بروز استعداد ها

دانش آموزان دختر و پسر با توجه به تفاوت های ذاتی که در وجود خود دارند در جمع های مختلط کم تر استعدادهای خود را بروز می دهند و در مواقعی هم فرصت کافی وجود ندارد تا معلمان وقت کافی را برای کشف استعداد هر کدام از آن ها صرف کنند. معلمان مدارس مختلط هم ممکن است با توجه به جنسیت خود صرفا می توانند با یکی از دو گروه دانش آموزان دختر یا پسر ارتباط جدی بگیرند و به علت آگاهی پایین برخی از این معلمان و عدم آشنایی آن ها با ویژگی های فردی دانش آموزان دختر و پسر توانایی لازم جهت مدیریت این مدارس و کاهش آسیب های آن را ندارند.

دانش آموزان دختر و پسر با توجه به تفاوت های ذاتی که در وجود خود دارند در جمع های مختلط کم تر استعدادهای خود را بروز می دهند.

 

تفاوت های فردی دانش‌آموزان باعث به هدررفتن استعدادهای دانش‌آموزان شده و رقابت سالم بین این دانش‌آموزان را از بین می‌برد، زیرا در سنین مختلف دانش‌آموزان دختر و پسر باتوجه‌به ویژگی‌ها ذاتی خود ممکن است دچار افت تحصیلی شوند و همین امر در بسیاری از موارد موجبات افسردگی دانش‌آموزان را فراهم می‌کند.

 

7. بروز مشکلات و اختلالات روحی و روانی(کم بود شخصیتی و هویتی)
رشد کودک مبتنی بر محیط های مختلف تربیتی است، مدرسه از مهمترین محیط های تربیتی امروزه فرزندان است. دانش آموزی که با دانش آموزان با سنین مختلف حشر و نشر دارد و تحصیلی می‌کند، دچار اختلال های مختلف شخصیتی است، در ارتباط با کوچک تر از خود احساس کودکی می‌کند و این احساس مانع رشد شخصیتی می‌شود و همچنین تعامل و ارتباط با دانش آموزان با سن بالاتر، فرصت رشد شخصیتی را از او می گیرد و همچنین  کوچکتر ها وابسته دانش آموزان بزرگتر هستند.
8.  ایجاد عقده حقارت و خودکم بینی
معمولا بعضی شاگردان کوچک تر بدلیل زور گویی ها و سخت گیری ها و دستورات دانش آموزان بزرگتر و بعضی دیگر بدلیل توجه ها و محبت های بی قید و بند بزرگتر ها دچار خود کم بینی می شوند که این موضوع در مدارس مختلط به کرات ممکن است رخ دهد زیرا معلمان به سختی می توانند با دانش آموزان با روحیات مختلف ارتباط برقرار کنند و از طرفی دیگر در بسیاری از این مدارس مختلط، کلاس ها به صورت مختلط در حال اداره شدن هستند ومعلم وقت و توان کافی جهت رسیدگی به این موضوعات را ندارد.

 

9. الگو دهی و الگو یابی های نامناسب
کوچکتر ها به راحتی از بزرگتر ها الگو می‌گیرند، کافی است شخص بزرگتر کمی جذابیت هایی نیز داشته باشد.جذابیت هایی که چشم و گوش بسته دیگران را جذب خود می‌کند و گاهی اوقات الگو بقدری مهم می‌شود که کور کورانه تقلید ها را به ارمغان می آورد.در این کلاس ها معمولا معلم بدلیل مشغله های زیاد توان تربیت، آموزش مدیریت والگو دهی درست را به شاگردان ندارد و بزرگتر ها گوی و میدان را در دست می‌گیرند.

انتهای پیام/

 

 

منبع: فارس

کلیدواژه: مدارس روستائی آسیبهای اجتماعی ترک تحصیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۲۵۸۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقویت هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای از اولویت‌های جدی ما است

به گزارش خبرنگار مهر، احمد محمودزاده معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش با حضور در هنرستان دخترانه فنی و حرفه‌ای روشنگران منطقه ۴ تهران از نزدیک از نمایشگاه آثار و دستاوردهای فرهنگی و هنری دانش آموزان بازدید کرد.

محمود زاده با اشاره به اهمیت بالای مهارت آموزی و فراگیری تخصص در دوران تحصیل گفت: توجه به هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و رشته‌های مهارتی شاید تا اندازه‌ای مورد غفلت قرار گرفته بوده که خوشبختانه در دولت سیزدهم عزم و اراده جدی بر تقویت آن وجود دارد و اقداماتی نیز صورت گرفته و در حال انجام است.

وی با اشاره به منویات و تأکیدات جدی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) پیرامون توجه به هنرستان‌ها و رشته‌های مهارتی گفت: ایشان در دیدار اخیر خود با کارگران نیز فرمودند که مدارس با آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به اشتغال صحیح و راحت جوانان کمک کنند و این نشان از اهتمام ویژه به این حوزه را نشان می‌دهد چرا که هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای می‌توانند آینده شغلی و تحصیلی دانش آموزان را نیز رقم بزنند.

محمودزاده با تاکید بر این سخن مهم که ما باید دالان کنکور را به دالان اشتغال تبدیل کنیم، اظهار کرد: دانش آموزان در محیط مدرسه با یادگیری حتی یک مهارت می‌توانند در آینده نقش بسیار موثرتری را ایفا کنند، با این رویکرد دانش آموزان با تخصص و مهارت افزایی به امنیت شغلی و درآمدزایی نیز نزدیک شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه نگرش به هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای امروز بسیار تغییر کرده است، تصریح کرد: اکنون اولیا و دانش آموزان انگیزه و علاقه جدی تری به رشته‌های مهارتی دارند و استعدادهای مهارتی بسیار زیادی در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای ما مشغول به تحصیل می‌باشند.

وی با اشاره به اینکه دستاوردهای فنی و آثار مهارتی دانش آموزان بهترین تبلیغ برای رشته‌های فنی و حرفه است، گفت: البته در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز مهارت آموزی مورد تاکید قرار گرفته و وزارت آموزش و پرورش در راستای توسعه و تجهیز رشته‌های هنرستانی گام‌های اساسی برداشته است.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: با برنامه ریزی های مستمر و پیگیری‌های عملیاتی، امیدواریم که در آینده بتوانیم ۵۰ درصد دانش آموزان متوسطه را تحت پوشش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای قرار دهیم و آموزش‌های پایه را حتی در مقاطع تحصیلی دبستان در مدارس آغاز نمائیم.

محمودزاده با اشاره به اینکه در سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی نیز توجه به هنرستان‌ها و رشته‌های فنی و حرفه‌ای بسیار مورد تاکید است، گفت: هم در زمینه تأسیس هنرستان‌های ضمیمه اقدامات خوبی در حال انجام است و از موسسین علاقه مند به تأسیس هنرستان غیر دولتی در قالب وام‌های خوداشتغالی از محل تبصره ۱۸ حمایت خواهیم کرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ظرفیت بالای هنرستان‌های با رشته‌های هنری، گفت: شما دانش آموزان هنرمند که بهترین مبلغ هنر اسلامی و انقلابی نظام مقدس جمهوری اسلامی هستید باید با خلق آثار ارزشمند خود در فضای رسانه‌ای نیز مؤثر باشید و با کنشگری‌های مؤثر پیرامون موضوعات مختلف جامعه نقشی جدی ایفا کنید.

کد خبر 6090359 علی قدمی

دیگر خبرها

  • خراسان رضوی ۲۰ هزار بازمانده از تحصیل دارد
  • افزایش آسیب‌های اجتماعی در دانش‌آموزان / چرا طرح نماد ناقص اجرا شد؟
  • ۱۰ هزار و ۲۰۸ معلم جدید در خراسان رضوی جذب می‌شوند
  • آیا دختران ازدواج کرده می توانند در مدارس روزانه هم تحصیل کنند؟
  • تقویت هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای از اولویت‌های جدی ما است
  • مشق عشق در روستایی دورافتاده
  • ۶۰ هزار تارک تحصیل سال گذشته به چرخه آموزش بازگشتند
  • تاسیس انجمن در جهت کاهش آسیب اجتماعی در بین دانش‌آموزان
  • بازگشت به تحصیل ۶۰ هزار تارک تحصیل در کشور
  • تلاش برای بازگرداندن دانش آموزان بازمانده از تحصیل