Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@04:07:57 GMT

نماز جمعه قزوین را به قلب فرهنگی شهر تبدیل کنیم

تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۲۵۹۸۶

نماز جمعه قزوین را به قلب فرهنگی شهر تبدیل کنیم

ایسنا/قزوین دبیر ستاد گرامیداشت چهلمین سالگرد اقامه نماز جمعه قزوین گفت: در طول ۴۰ سال گذشته در قزوین زحمات زیادی برای برگزاری نمازجمعه کشیده شده است. نگاه ما این بوده است که نماز جمعه به قلب فرهنگی شهر تبدیل شود و این امر باید تحقق پیدا کند؛ نمازجمعه در حال حاضر قلب فرهنگی نیست ولی باید برای تحقق آن تلاش کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علی شفیعی‌شاد در نشست خبری با رسانه‌ها که ظهر امروز ۱۲ تیر در محل شبستان امیرالمومنین (ع)  مسجد النبی(ص) برگزار شد، اظهار کرد: نماز جمعه جزو موضوعاتی است که در حوزه فرهنگی و معارف دینی مغفول مانده و باید بگوییم جایگاه حقیقی خود را در نظام اندیشه جامعه پیدا نکرده است.

وی ادامه داد: بر اساس سخنان بزرگان، نماز جمعه جایگاه ویژه‌ای دارد و در گذشته برخی آن را واجب عینی می‌دانستند، علمای متاخر نیز آن را واجب تأخیری دانسته و حکم وجوب صادر کردند در زمان معصوم نیز نماز جمعه جزو واجبات الهی بوده است.

دبیر ستاد گرامیداشت چهلمین سالگرد اقامه نماز جمعه قزوین خاطرنشان کرد: نماز جمعه اتصال بین حاکمیت و مردم است، مسائل جامعه یک‌بار در طول هفته در نماز جمعه مطرح می‌شود. بحث تقوا، مسائل اجتماعی و سیاسی محور نمازجمعه است؛ رابطه امام جمعه و امت نیز در نماز جمعه تعریف می‌شود.

شفیعی‌شاد بیان کرد: در طول ۴۰ سال گذشته در قزوین زحمات زیادی برای برگزاری نمازجمعه کشیده شده است. نگاه ما این بوده است که نماز جمعه به قلب فرهنگی شهر تبدیل شود و این امر باید تحقق پیدا کند؛ نمازجمعه در حال حاضر قلب فرهنگی نیست ولی باید برای تحقق آن تلاش کرد.

وی اظهار کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا سال ۱۳۶۰ نماز وحدت در قزوین برپا می‌شد. در هشت تیر سال ۶۰ آیت‌الله باریک‌بین از سوی امام خمینی(ره) به عنوان امام جمعه قزوین معرفی و ۱۲ تیر سال ۱۳۶۰ اولین نماز جمعه در قزوین اقامه شد.

دبیر ستاد گرامیداشت چهلمین سالگرد اقامه نماز جمعه قزوین اشاره کرد: تا اواسط دهه هفتاد تکثر نمازجمعه را در استان قزوین نداشتیم و نمازگزاران شهرهای محمدیه، الوند، محمودآباد و اقبالیه برای شرکت در نماز جمعه به قزوین مراجعه می‌کردند اگر بخواهیم حاضران در نماز جمعه را با امروز مقایسه کنیم خواهیم دید که میزان مشارکت مردم افزایش داشته است.

وی تصریح کرد: مسائل و مشکلات مختلفی در برپایی نماز جمعه وجود داشته اما در این سال‎‌ها حوزه حفاظت، انتظامات و کارهای فرهنگی توسط مردم و مشارکت آنان برگزار شده و در حقیقت می‌توانیم بگوییم که نماز جمعه به صورت مردمی اداره شده است.

شفیعی‌شاد با بیان اینکه قزوین به نسبت جمعیت موجود در آن حضور و مشارکت قابل قبولی در نماز جمعه دارد، اضافه کرد: با حضور آیت الله عابدینی رویکردها به نمازجمعه تغییر کرده و از سال ۹۴ برنامه‌های مختلفی برگزار شده است که بعضی از آن‌ها به‌عنوان طرح‌های نمونه کشوری انتخاب شده است. در برخی موارد مورد تقدیر دفتر مقام معظم رهبری و ستاد نماز جمعه قرار گرفته است که از جمله این طرح‌ها می‌توانیم به طرح دانش آموزی میعاد، مصباح و مشکلات اشاره کرد.

وی با اعلام اینکه نشریه جماعت، ذکر جمعه و روز هفتم از جمله نشریات نماز جمعه بوده است، گفت: طرح نهضت خدمت از دیگر طرح‌های اجرا شده در نمازجمعه بوده که تنها به حضور متولیان امر در میز نهضت بسنده نکرده و در طول هفته پیگیری امورات انجام شده است.

دبیر ستاد گرامیداشت چهلمین سالگرد اقامه نماز جمعه قزوین با اشاره به اینکه برای چهلمین سال نماز جمعه برنامه‌های مختلفی را برنامه‌ریزی کردیم، اظهار کرد: روز یکشنبه ۱۳ تیر ساعت ۱۰ تا ۱۲ در شبستان امیرالمومنین(ع) برنامه مشق آیات برگزار خواهد شد؛ روز یکشنبه برنامه تجلیل از خادمین نماز جمعه ساعت ۱۸ تا ۲۰ برگزار می‌شود. روز دوشنبه ۱۴ تیر طرح مرمت و بهسازی جلوخان مسجد النبی(ص) ساعت ۱۱ تا ۱۲ برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: روز سه شنبه ۱۵ تیر رونمایی از تمبر نماز جمعه را در برنامه داریم و روز چهارشنبه ۱۶ تیر ویژه برنامه گرامیداشت چهلمین سالگرد اقامه نماز جمعه از ساعت ۱۸ تا ۲۰:۳۰ برگزار می‌شود که آیت‌الله صدیقی سخنران این مراسم خواهد بود؛ همچنین در این برنامه از مستند ویژه آیت‌الله باریک‌بین رونمایی خواهد شد. رونمایی از طرح اولیه تاریخ شفاهی نماز جمعه و از کتاب «سلوکی در پرواز» زندگینامه آیت الله باریک بین که توسط حوزه هنری نگارش شده است رونمایی خواهد شد.

شفیعی‌شاد گفت: جوانان و نوجوان در نمازجمعه حضور پیدا می‌کند و اغلب در شبستان نماز خود را اقامه می‌کند برای همین شاهد پراکندگی جمعیت نمازگزار در قزوین هستیم و اتصال از طریق دالان‌ها اتفاق می‌افتد بنابراین شکوه و یکپارچگی نماز جمعه به نمایش گذاشته نمی‌شود.

دبیر ستاد گرامیداشت چهلمین سالگرد اقامه نماز جمعه قزوین در پایان یادآور شد: به عنوان یک دغدغه باید بگویم نماز جمعه در حوزه رسانه مظلوم واقع شده است و بهتر است به کمک رسانه‌ها به نماز جمعه پرداخته شود چون نماز جمعه امر به معروف است و اهالی رسانه می‌توانند ندای نماز جمعه را سر دهند تا این فرهنگ در زندگی مردم جاری و ساری شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی نماز جمعه فرهنگ قزوين نماز جمعه نماز جمعه قلب فرهنگی شفیعی شاد خواهد شد آیت الله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۲۵۹۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همسایگی و قرابت فرهنگی عامل تقویت ارتباطات تجاری کیش و ترکیه

به گزارش خبرگزاری صداوسیما کیش، رحیم سرهنگی در نشست با هیئتی از سرمایه گذاران، تجار، فعالان اقتصادی و گردشگری ترکیه گفت: کیش با داشتن شرایط آب وهوایی می‌تواند در فصول سرد ترکیه میزبان گردشگران این کشور باشد.

وی، گفت: با توجه به تفاوت آب وهوایی، دوکشور می‌توانند نقش مکمل درگردشگری وتبادل گردشگر ایفا کنند.

رحیم سرهنگی گفت: یکی از ظرفیت‌های کیش موقعیت ارتباطی با ۸ کشور حوزه خلیج فارس و دریای عمان است و این شرایط، کیش را به مرکزی برای تجارت بین المللی تبدیل می‌کند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، با استقبال از برقراری روابط اقتصادی، تجاری و گردشگری با ترکیه، گفت: در شرایطی که کشور‌ها درتلاش هستند به قطب‌های تجاری تبدیل شوند ایجاد منافع مشترک می‌تواند کیش وترکیه را به قطب تجاری تبدیل کند.

نمایندگان شرکت‌ها و سرمایه گذاران ترکیه نیز در این نشست با تقدیر از میزبانی کیش، به مزیت‌های اقتصادی کیش اشاره کردند و درخصوص اجرای فعالیت‌های تولیدی، برگزاری رویداد‌ها وجشنواره‌ها و ایجاد نمایشگاهی از نشان‌های کشور ترکیه اعلام آمادگی کردند.

چند تفاهم‌نامه بین سازمان منطقه آزاد کیش و سرمایه‌گذاران ترکیه با هدف توسعه‌ی همکاری‌های اقتصادی، تجاری، سرمایه‌گذاری و گردشگری امضا شد.

دیگر خبرها

  • جمعه، آخرین مهلت مرحله سوم طرح فجرانه کالابرگ در قزوین
  • ۳۰ عنوان ویژه برنامه هفته هلال احمر در استان سمنان برگزار می‌شود
  • بوستان رازی به محیط ویژه برای نوجوانان تبدیل می شود
  • بسیاری از آسیب‌های اجتماعی ناشی از بی‌توجهی به امر نماز است
  • برنامه‌ریزی برای تبدیل شهرک صنعتی سروستان به قطب جدید صنعتی فارس/راه‌اندازی ناحیه صنعتی کوار
  • تزکیه و تعیلم اصلی‌ترین کار همه امامان
  • ماجرای متن حاج صادق آهنگران در نماز جمعه و پیامی که امام خمینی (ره) به او داد؟
  • کنگره شهدای مرکزی به یک جریان عظیم فرهنگی در کشور تبدیل شده است
  • جنجال شعرخوانی علم الهدی درباره منیژه از تریبون نماز جمعه /مشاوران شما بیت هایی بهتر از شاهنامه را می توانستند پیدا کنند
  • همسایگی و قرابت فرهنگی عامل تقویت ارتباطات تجاری کیش و ترکیه