Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از مهم‌ترین اجزای استفاده شده در سیستم‌های سرمایشی، دستگاه اکسپنشن ولو یا شیر انبساط می‌باشند. این دستگاه موظف است که حجم عبوری جریان مبرد را در سیستم تبرید، کنترل کند و با انبساط مبرد، آن را از حالت مایع به حالت گاز تبدیل می‌نماید.

به گزارش ایسنا بنابر اعلام دیبا پارت،  با تبدیل مبرد از حالت مایع به گاز فشار و دمای آن کاهش می‌یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نصب یک شیر با کیفیت و استاندارد تاثیر بسزایی در عملکرد بهتر سیستم سرمایشی دارد. در این مطلب قصد داریم ابتدا درباره نقش این دستگاه در سیکل تبرید و سپس درباره انواع اکسپنشن ولو و نحوه عملکرد هر یک از آن‌ها و همچنین قیمت اکسپنشن ولو صحبت کنیم.

نحوه عملکرد اکسپنشن ولو در سیستم سرمایشی

همان طور که می‌دانید سیستم‌های تبریدی تراکمی از چهار دستگاه به نام‌های کمپرسور، کندانسور، اواپراتور و شیر انبساط تشکیل شده‌اند.

در سیکل تبرید، مبرد ابتدا وارد کمپرسور و سپس وارد کندانسور می‌شود. هنگام ورود به کمپرسور مبرد به حالت گاز است و بعد از ورود به کندانسور از حالت گاز به حالت مایع در می‌آید. مایع مبرد با ورود به اواپراتور و جذب گرما دوباره تبخیر شده و به حالت گاز در می‌آید.

فشار مبرد برای تبخیر شدن در دمایی پایین اواپراتور باید کاهش یابد. کاهش فشار مبرد بر عهده دستگاه اکسپنشن ولو می‌باشد. بنابراین فشار مبرد قبل از ورود به اواپراتور به وسیله این شیر کاهش می‌یابد. در واقع این شیر هم باعث کاهش فشار مبرد می‌شود و هم حجم مبرد ورودی به اواپراتور را کنترل می‌کند.

آشنایی با انواع اکسپنشن ولو

لوله مویین

لوله مویین (Capillary tubes) ساده‌ترین نوع اکسپنشن ولو در سیستم‌های سرمایشی است که مبرد را کنترل می‌کند. این لوله‌های مسی به شکل مارپیچی ساخته می‌شوند. طول زیاد این لوله باعث به وجود آمدن اصطحکاک شده و با مقاومت در برابر جریان مبرد، فشار آن را کاهش می‌دهد. طول این لوله ۱.۵ الی ۶ متر و قطر آن ۰.۵ الی ۱.۵ میلی‌متر می‌باشد.

لوله موئین به حالت شیر نیست و نمی‌توان آن را باز و بسته کرد. قیمت آن ارزان است و بیشتر برای سیستم‌های سرمایشی ساده با ظرفیت کم مانند کولر گازی، یخچال فریزر کاربرد دارد.

شیر اکسپنشن ولو ترموستاتیکی

اکسپنشن ولو ترموستاتیکی (Thermal expansion valves) جزء پرکاربردترین شیرهای انبساط به شمار می‌رود و نسبت به لوله موئین پیچیده‌تر است.

مدل ترموستاتیکی یا حرارتی این شیر از دو قسمت شامل یک حباب حرارتی و بدنه اصلی شیر است که به وسیله یک لوله باریک به هم وصل هستند. مقداری مبرد در داخل حباب حرارتی وجود دارد و بند اصلی شیر نیز از دیافراگم، فنر تنظیم و سوزن تشکیل شده است.

وقتی دمای گاز هنگام خروج از اواپراتور افزایش می‌یابد، مبردی که داخل حباب حرارتی است، به حالت بخار درآمده و شیر را باز می‌کند. وقتی دمای گاز اواپراتور کم شود، مبرد داخل حباب حرارتی به حالت مایع در می‌آید و شیر بسته می‌شود. توجه داشته باشد که این نوع شیر فقط دمای گاز خروجی اواپراتور را تنظیم می‌کند و کنترل ظرفیت سیستم سرمایشی به عهده کمپرسور می‌باشد.

شیر اکسپنشن ولو الکترونیکی

اکسپنشن ولو الکترونیکی (Electronic expansion valves) دستگاهی است که در آن ادوات الکتریکی یا برقی به کار رفته و به جای حباب حرارتی از ترمیستور استفاده شده است.

ترمیستور به شیر برقی اتصال دارد و هنگام تغییر دمای خروجی در اواپراتور به این دستگاه سینگال ارسال می‌کند. کنترل شیرهای انبساط برقی به عهده استپ موتور است و با دوران لازم باعث باز یا بسته شدن شیر می‌شود. قیمت اکسپنشن ولو الکتریکی از نوع ترموستاتیکی آن گران‌تر است‌. البته سرعت عمل و دقت بالای این دستگاه در کاهش مصرف انرژی و بالا رفتن اطمینان مؤثر می‌باشد.

شیر اکسپنشن ولو اتوماتیک

اکسپنشن ولو اتوماتیک (Automatic valves) که به آن شیر انبساط فشار ثابت نیز گفته می‌شود، میزان مایع مبرد ورودی به اواپراتور را تنظیم می‌کند و سبب ثابت نگه داشتن فشار اواپراتور می‌شود. این نوع شیر از طریق فشار اواپراتور بر دیافراگم و فشار وارد شده به فنر دیافراگم، فشار اواپراتور را در حالت ثابت نگه می‌دارد.

 از آنجایی که شیر انبساط اتوماتیک برای یک فشار ثابت تنظیم شده است، باید در دمای بسیار پایین تنظیم شود و قبل از نصب شیر اتوماتیک یک شیر برقی نصب کنید تا با کمک ترموستات باعث مسدود شدن مسیر مبرد شود. البته ثابت بودن فشار و تنظیم روی کمترین درجه حرارت باعث کاهش راندمان کمپرسور خواهد شد. زیرا در این حالت کمپرسور توانایی تخلیه سریع اواپراتور و کاهش سریع دما را نخواهد داشت.

قیمت اکسپنشن ولو به چه عواملی بستگی دارد؟

قیمت اکسپنشن ولو به عواملی مختلفی مانند نوع دستگاه، اندازه و سایز، نوع مبرد و شرکت تولیدکننده آن بستگی دارد. هر چه اندازه و یک دستگاه سایز اکسپنشن بزرگ‌تر باشد، مسلما قیمت آن را نیز بیشتر خواهد بود.

برندهای تولیدکننده معتبر و معروف شیر انبساط شامل برندهای اسپورلن، دانفوس، امرسون، کرل، آلکو می‌باشند. قدرت انبساط و نوع مبرد به کار رفته در این دستگاه تأثیر مستقیمی روی قیمت آن دارد. وقتی مایع مبرد به خوبی منبسط شده و وارد اواپراتور شود، سیستم سرمایشی هوای بسیار خنک‌تری تولید خواهر کرد.

شیر انبساط را از کجا بخریم؟

شما می‌توانید از طریق فروشگاه آنلاین دیبا پارت نسبت به خرید انواع اکسپنشن ولو ترموستاتیکی و الکترونیکی اقدام کنید. در این فروشگاه قطعات و دستگاه‌های مکانیکی و الکترونیکی به کار رفته در سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی با قیمت بسیار مناسب و با گارانتی به فروش می‌رسد. دیبا پارت یک فروشگاه پرسابقه و مشتری مدار است که محصولات خود را از بهترین کارخانه‌های آسیایی و اروپایی وارد می‌کند.

برای  کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به آدرس الکترونیکی dibapartco.com مراجعه نمایید.

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سیستم های سرمایشی سیستم سرمایشی شیر انبساط حالت مایع حالت گاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۲۷۱۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حماس: تحت فشار آمریکا توافق نمی‌کنیم

سامی ابوزهری، یکی از مقامات ارشد حماس می‌گوید که فشار آمریکا بر این جنبش «هیچ ارزشی ندارد» و تاکید کرد هرگونه توافق برای آزادی اسرای صهیونیست باید شامل پایان دادن به جنگ غزه و آتش‌بس دائمی باشد.

به گزارش رویترز، ساعاتی پیش آمریکا به همراه ۱۷ کشور دیگر در بیانیه‌ای مشترک از حماس خواستند که توافق آتش‌بس را بپذیرد. یک مقام ارشد دولت جو بایدن در این خصوص مدعی شد که یک توافق آتش‌بس روی میز است و اکثر درخواست‌های حماس مثل بازگشت آوارگان به خانه‌های خود و برقراری آتش‌بس فوری و طولانی مدت را فراهم می‌کند. 

در طول بیش از ۲۰۰ روز جنگ در غزه، آتش‌بس فقط به مدت یک هفته برقرار شده است. طی این آتش‌بس که در ماه نوامبر اعلام شد، حماس بیش از ۱۰۰ اسیر صهیونیست را با حدود سه برابر اسرای فلسطینی مبادله کرد.

حماس از پایان ژانویه چارچوب جدیدی برای توافق مطرح کرده که شامل بازگشت آوارگان فلسطینی به خانه‌های خود در شمال غزه و دائمی بودن آتش‌بس است. حماس همچنین به ارتش صهیونیست هشدار داده تمامی نیرو‌های خود را از نوار غزه خارج کند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • تسریع و تسهیل انواع تست کمک‌فنر‌ها با تولید مولتی‌تستر ایرانی ممکن شد
  • ببینید | گردان‌های قسام: فشار نظامی به کشته شدن ده‌ها اسیر صهیونیست منجر شده است
  • فصل گلاب گیری و تهیه گلاب و عرق نعنا با دستگاه تقطیر
  • جعبه آماده ۵۰ عددی از کجا بخریم
  • چاپ جعبه مقوایی اختصاصی در تیراژ بالا از کجا بخریم
  • افت شدید فشار آب شهرستان رودبار، امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • کشف انواع کالای قاچاق به ارزش ۲۰ میلیارد ریال در زنجان
  • معرفی اداره کل راه آهن تهران به عنوان دستگاه برتر
  • کره‌جنوبی استفاده از گوشی آمریکایی آیفون را در مراکز نظامی ممنوع کرد
  • حماس: تحت فشار آمریکا توافق نمی‌کنیم