Web Analytics Made Easy - Statcounter

 تابستان به روزهای داغ خود آن هم در روزگار خشکسالی نزدیک می شود و عشایر کهگیلویه و بویراحمد به دلیل کاهش منابع آبی طبیعی چون چشمه ها در تنگنای تامین حیاتی ترین نیاز زندگی هستند به همین دلیل تجهیزات آبرسانی به مناطق عشایری نیازمند تقویت است.

به گزارش ایرنا، اگرچه دولت با اقدام هایی مانند توزیع خوراک دام یارانه ای و خرید تضمینی دام عشایر کهگیلویه و بویراحمد کوشیده است تا مرهمی برزخم خشکسالی در مناطق عشایری بگذارد اما کمبود اعتبار برای خرید یا اجاره تانکرهای آبرسانی سیار تلاش های اداره امور عشایر برای آبرسانی مطلوب به عشایر را ناکام گذاشته است و این قشر مولد چشم انتظار رفع این مشکل هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حالی که به گفته مسوولان استان ۸۰ درصد از ۲ هزار حلقه چشمه و قنات های تأمین کننده آب آشامیدنی مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد براثر کم بارشی های اسفند ماه تاکنون دچار کم آبی یا خشکیدگی شده ‌است ،آبرسانی با ۱۰ دستگاه تانکر پاسخگوی نیاز عشایر نیست.

عشایر کهگیلویه و بویراحمد سالیانه ۴۵ هزار تن گوشت قرمز، شیر،کشک ،روغن و پشم تولید و روانه بازارهای مصرف می کنند . آنان همچنین ۳۵ درصد صنایع‌دستی شامل ۱۰ هزار مترمربع انواع گبه، جاجیم، قالی، گلیم و فرش این استان را تولید می‌کند.

عشایر کهگیلویه و بویراحمد که بیش از یک‌ میلیون رأس دام سبک و سنگین نگهداری می کنند از مسوولان انتظار دارند چاره ای عاجل برای حل مشکل کم آبی در این مناطق بیاندیشند.

۱۲ درصد از جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد در قالب ۱۱ هزار خانوار با جمعیتی معادل ۷۰ هزار نفر عشایر هستند که در صورت تامین نشدن تجهیزات تامین آب آشامیدنی عشایر و دامهایشان ، امکان مهاجرت آنان به مناطق حاشیه ای شهرها و بروز آسیب های اجتماعی و اقتصادی وجود دارد. 

هشت ایل بومی و سه ایل غیربومی با ۱۳ زیست‌بوم در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که ادامه حیات این سنتی ترین شیوه زندگی ایرانی افزون بر تولید به دلیل زیبایی های مردم شناسی دارای اهمیت است.

دشواری های کم آبی در مناطق عشایری

یکی از عشایر ساکن در مناطق ییلاقی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به وضعیت کرونایی می گوید: کمبود آب در مناطق عشایری تهدیدکننده سلامت این قشر زحمتکش است.

ناصر محمودی با یادآوری اهمیت آب برای ادامه حیات انسان،دام و تولید محصولات سالم اضافه کرد: آبرسانی سیار در مناطق عشایری به کندی انجام می‌شود و میزان توزیع آن پاسخگوی نیاز مردم نیست.

یکی از بانوان سختکوش ساکن  مناطق عشایری دنا با بیان اینکه هرساله بخش زیادی از آب مورد نیاز عشایر از طریق چشمه ها تامین می شد و امسال با خشکیدگی بیشتر چشمه ها امید مردم به آبرسانی سیار است از مسوولان خواست برای رفع مشکل کم آبی در این مناطق چاره اندیشی کنند.

صنوبر کشاورز با اشاره به اینکه عشایر افزون بر نیاز آشامیدنی برای خانواده و دام برای شست وشوی ظروف،لباس و کارهای شخصی مانند استحمام نیازمند آب هستند زندگی در شرایط کم آبی را بسیار سخت توصیف کرد.

او افزود: امسال با وجود کم آبی زندگی بسیار سخت شده است و زنان عشایر این منطقه بیشتر وقتشان را در کنار چادرها و انتظار کشیدن برای  رسیدن تانکرهای آبرسان می گذرانند.

تجهیزات آبرسانی به عشایر نیازمند تقویت

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد می گوید: هم اکنون کار آبرسانی سیاربه مناطق عشایری استان با  ۱۰ دستگاه تانکر با ظرفیت ۱۴هزار لیتر در حال انجام است اما افزایش تعداد تانکرهای آبرسانی ضروری است.

فضل الله آذرفر تاکید کرد: هم اکنون با این تعداد تانکر ،روزانه بیش از ۱۵۰ هزار لیتر آب در مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد توزیع می شود اما پاسخگوی نیاز آنان نیست.

وی اظهار داشت: با توجه به کم آبی شدید امسال مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد تقویت تجهیزات آبرسانی سیار در مناطق عشایری این استان ضروری است.

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: برای تقویت ناوگان آبرسانی سیار به مناطق عشایری استان ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است و بهبود خدمات رسانی به قشر تلاشگر عشایر کهگیلویه و بویراحمد نیازمند تامین ۲۰ دستگاه تانکر دیگر است.

خشکسالی و کمبود علوفه 

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: کمبود شدید علوفه از دیگر اثرات خشکسالی در مناطق عشایری استان است که این اداره سعی می کند با توزیع خوراک دام یارانه ای عشایر را حمایت کند.

آذرفر عنوان کرد: در سال جاری یکهزار و۵۰۰ تن خوراک دام به قیمت یارانه ای بین عشایر استان توزیع شده و با توجه به فعالیت مستمر کارخانه خوراک دام مشکلی برای تامین این کالا وجود ندارد.

وی همچنین از اختصاص ۷۰ میلیارد ریال اعتبار برای پرداخت تسهیلات بانکی خرید علوفه عشایر استان خبر داد و اضافه کرد: هر یک از خانواده های عشایری براساس تعداد دام می توانند برای دریافت این تسهیلات بانکی اقدام کنند. این تسهیلات کم بهره با دوره بازپرداخت پنج ساله و تا سقف ۴۰۰ میلیون تومان پیش بینی شده است.

خرید دام عشایر

رئیس شرکت پشتیبانی امور دام کهگیلویه و بویراحمد می گوید: با هدف کاهش اثرات خشکسالی، حذف دلالان، و حمایت از تولید کنندگان عشایر استان طرح خرید دام زنده مازاد عشایر به زودی اجرا می شود.

محمد شفیع عزیزی افزود:زیرساخت های مورد نیاز خرید تضمینی دام زنده مازاد بر مصرف عشایر استان فراهم شده و فرایند خرید در چند روز آینده آغاز می شود.

وی عنوان کرد: قیمت هر کیلوگرم دام شامل بره ۵۰ هزار تومان، بزغاله ۴۵هزار تومان، گوسفند ۳۲هزار تومان و قوچ ۴۲هزار تومان تعیین شده است.تنها دام هایی که پلاکوبی شده و مورد تایید امور عشایر است خریداری می شود.

عزیزی تصریح کرد: به ازای هر کیلوگرم دام زنده افزون بر نرخ تعیین شده خوراک دام با قیمت یارانه ای به دامداران عرضه می شود.

رئیس شرکت پشتیبانی امور دام استان با اشاره به اینکه کشتارگاه دام یاسوج که برای خرید دام عشایر پیش بینی شده روزانه ظرفیت کشتار ۲۰۰ راس دام را دارد گفت: به همین دلیل نیاز است دامداران پس از هماهنگی با اتحادیه های دام  یا امورعشایر و اخذ نوبت اقدام به انتقال دام های خود به کشتارگاه یاسوج کنند.

وی با بیان اینکه برای نخستین بار دام مازاد عشایر این استان خرید تضمینی می شود ،اضافه کرد: هزینه حمل و نقل نیز به دامداران شهرستانی پرداخت می شود.

وی افزود: عشایر کهگیلویه و بویراحمد در صورت تصمیم برای فروش می‌توانند دام مازاد خود را پلاک گذاری کنند و بعد از تایید سلامت آنان از طرف دامپزشکی به کشتارگاه تحویل دهند. بهای دام خریداری شده از سوی شرکت امور پشتیبانی دام به حساب فروشندگان دام‌ها واریز می شود.

عزیزی تاکید کرد: دام های خریداری شده پس از کشتار در بازار عرضه و گوشت مازاد نیز پس از بسته بندی در سردخانه ها ذخیره سازی می شود تا به تدریج وارد بازار مصرف شود.

   

منبع: عصر ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۲۷۵۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کولیدر منطقه‌ای بکر برای توجه به مسئله گردشگری عشایر است

ایسنا/لرستان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: منطقه عشایری کولیدر منطقه‌ای بکر برای توجه به مسئله گردشگری عشایر است.

عطا حسن‌پور امروز، یازدهم اردیبهشت‌ماه در جلسه شورای عشایری که در منطقه عشایری کولیدر بروجرد برگزار شد، اظهار کرد: در بروجرد منطقه عشایری کولیدر منطقه‌ای بکر برای توجه به مسئله گردشگری عشایر است که چنین مناطقی قابلیت توسعه در این زمینه را دارند.

وی خاطرنشان کرد: عشایر نقش مولد و تولید کننده دارند که با توجه به قابلیت‌هایی که مناطق عشایری بروجرد در توسعه گردشگری عشایر دارند می‌توان به درآمدزایی در این حوزه و حوزه‌های مرتبط شامل گیاهان دارویی و صنایع دستی رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان اضافه کرد: توسعه گردشگری عشایری می‌تواند ضمن توسعه اقتصادی به رفع مشکل بیکاری در جامعه عشایری کمک کند.

حسن‌پور بیان کرد: گردشگران به دنبال این هستند که در محیطی طبیعی و به دور از هیاهو زمان بگذراند بنابراین با توجه به شرایط موجود در مناطق عشایری در صورت تقاضا از سوی علاقمندان مجوز راه‌اندازی خانه مسافر و بومگردی گردشگری عشایری را ارئه خواهیم داد.

وی ادامه داد: مردم در زمینه گردشگری کشاورزی، گیاهان دارویی و سایر حوزه‌های مرتبط با گردشگری درخواست مجوز دهند تا در کمترین فرصت شرایط فعالیت آنها فراهم می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • باران میهمان بهاری در مناطق گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد
  • هشدار مدیریت بحران استان به کوهنوردان، گردشگران و عشایر
  • کوچ بهاره عشایر در خراسان شمالی آغاز شد
  • جامعه عشایری سومین جامعه استان کرمانشاه
  • مناطق ییلاقی و قشلاقی مستعد لرستان شناسایی شده است
  • آبرسانی به وحوش منطقه حفاظت شده پروند سبزوار آغاز شد
  • کولیدر منطقه‌ای بکر برای توجه به مسئله گردشگری عشایر است
  • خسارت بیش از ۲ میلیارد تومانی سیل به زیر ساخت‌های عشایری سربیشه
  • درخواست بهسازی و مرمت راه عشایری قره داغ اهر ارسباران
  • تامین ۵ هزار میلیارد ریال برای تکمیل ۶۱ طرح آبرسانی کهگیلویه و بویراحمد