Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

 محقق ارشد، دکتر ریچارد ال. دوتی، مدیر مرکز حس چشایی و بویایی در دانشگاه پنسیلوانیا گفت: «نتایج مطالعات قبلی فقط بر اثرات سوء کشیدن دندان بر چشایی اشاره کردند و به‌طور کلی اعتقاد بر این بوده است که این اثرات با گذشت زمان از بین می‌روند. مطالعه جدید به ما نشان می‌دهد که عملکرد چشایی می‌تواند بین زمان جراحی بیماران و تا ۲۰ سال بعد کمی بهبودی ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این یک یافته شگفت‌انگیز، اما جذاب است که برای درک بهتر علت این بهبودی و این که از نظر بالینی چه معنایی دارد باید تحقیقات بیشتری انجام شود.»

دوتی و کمک محقق وی، دان کیم، دانشجوی سال سوم دانشکده دندانپزشکی دانشگاه پنسیلوانیا، داده‌های ۱۲۵۵ بیمار طی ۲۰ سال آزمایش حساسیت به مواد شیمیایی در مرکز حس چشایی و بویایی را ارزیابی کردند. در بین آنان، ۸۹۱ بیمار، دندان‌های آسیای سوم خود را کشیده و ۳۶۴ بیمار، این دندان‌ها را نکشیده بودند.

شرکت‌کنندگان تحت آزمایش «شناسایی کامل دهان» قرار گرفتند. این آزمایش ترکیبی از پنج غلظت مختلف ساکارز، کلرید سدیم، اسید سیتریک و کافئین است. هر محلول به صورت جرعه‌جرعه نوشیده و در دهان چرخانده و سپس بیرون ریخته می‌شود. سپس آزمودنی‌ها نشان می‌دهند که مزه محلول شیرین، شور، ترش یا تلخ است.

گروهی که دندان‌های آسیای سوم خود را کشیده بودند، عملکرد بهتری نسبت به گروه کنترل برای هر مزه داشتند و در همه موارد، زنان از مردان بهتر بودند. این مطالعه برای اولین‌بار نشان می‌دهد افرادی که در گذشته‌های دور تجربه کشیدن دندان عقل داشته‌اند، به‌طور متوسط (به‌طور معمول ۳ تا ۱۰ درصد بهبود) افزایش در توانایی چشایی دارند.

کیم گفت: «این مطالعه به‌طور قوی نشان می‌دهد که درآوردن دندان آسیای سوم در درازمدت، تاثیر مثبت و اندکی بر عملکرد مسیر‌های چشایی زبانی برخی افراد دارد.»

به گفته محققان، دو احتمال می‌تواند این پیشرفت را توضیح دهد. ابتدا آسیب کشیدن دندان به اعصابی که جوانه‌های چشایی جلوی دهان را عصب‌رسانی می‌کنند می‌تواند باعث مهار اعصابی شود که جوانه‌های چشایی عقب دهان را تامین می‌کنند و حساسیت کل دهان را افزایش دهند.

دوم، حساسیت زیاد پس از آسیب عصب محیطی ناشی از جراحی مانند کشیدن دندان ثابت شده است. برای مثال، شواهدی از مطالعات حیوانی وجود دارد که نشان می‌دهد ساییدگی خفیف مکرر که ممکن است هنگام جویدن رخ دهد، به تدریج بر پاسخ‌های عصبی از بافت تحریک شده متمرکز می‌شود و می‌تواند منجر به افزایش حساسیت طولانی‌مدت شود. البته این‌که آیا این مورد برای حس چشایی اتفاق می‌افتد هنوز مشخص نیست.

دوتی گفت: «برای تعیین مکانیسم یا مکانیسم‌های بهبود عملکرد مربوط به درآوردن دندان در عملکرد چشایی، مطالعات بیشتری لازم است.»

وی افزود: این تاثیرات اندک است، اما ممکن است بینشی در مورد چگونگی بهبود عملکرد عصبی در طولانی‌مدت ناشی از تغییر محیطی که در آن اعصاب گسترش می‌یابند، فراهم کند.»

منبع: خبرگزاری برنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: دندان عقل حس چشایی کشیدن دندان نشان می دهد حس چشایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۲۹۰۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیرون کشیدن پسر بچه ۱۲ساله از میان آرواره های سگ بدون صاحب در کرج ! | تصاویر

به گزارش همشهری آنلاین،‌ از صبح امروز تصاویر و کلیپی در فضای مجازی مبنی بر حمله یک سگ ولگرد به یک پسر ۱۲ ساله کرجی درحال باز نشر است.

بنا بر فیلم منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، پسر بچه ۱۲ ساله کرجی در پارک بهار محدوده کرج نو مورد حمله وحشتناک سگ‌های بلاصاحب قرار می‌گیرد که توسط چند نفر در پارک او را از دهان سگ بیرون کشیدن و نجات دادند.
این پسر بچه در پی حمله سگ‌ زخمی و به بیمارستان منتقل می‌شود.

او از ناحیه صورت (لب،بینی، پلک و گونه) دو تا دست و ران دچار مصدومیت شده است.

طی تماس‌های صورت گرفته با مدیریت پسماند موضوع توسط کارشناسان درحال برسی است و ابعاد مختلف حادثه از سوی این سازمان اطلاع رسانی خواهد شد.

کد خبر 847547 منبع: فارس برچسب‌ها استان البرز خبر مهم سگ بدون صاحب

دیگر خبرها

  • این دو عامل احتمال پارکینسون را افزایش می دهد
  • عصبانیت پوچتینو: وی‌اِی‌آر بارها به من و تیمم آسیب زده
  • ژنتیک و قرارگیری در معرض آفت کش ها خطر پارکینسون را افزایش می دهد
  • بیرون کشیدن پسر بچه ۱۲ساله از میان آرواره های سگ بدون صاحب در کرج ! | تصاویر
  • زبانه کشیدن شعله‌های آتش حق طلبی از دانشگاه‌های کلمبیا و اوهایو
  • برای تقویت حافظه چی بخوریم بهتر است؟
  • تصویری از در آغوش کشیدن کاظم صدیقی توسط آقای وزیـر
  • «آسمان غرب»؛ فیلمی که در به تصویرکشیدن شهید شیرودی موفق نبود
  • «آسمان غرب»؛ فیلمی که در به تصویرکشیدن شیرودی موفق نبود
  • شناخت زودهنگام اختلالات رشد، موثر بر عملکرد فردی و اجتماعی کودک در آینده