Web Analytics Made Easy - Statcounter

«غسان الملحم» استاد روابط بین‌الملل دانشگاه لبنان در تشریح تحولات اخیر لبنان و جدی شدن موج اعتراض‌های سراسری علیه اوضاع اقتصادی و سیاسی در این کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: در ابتدا باید بگویم بن‌بست سیاسی کنونی لبنان دارای اهمیت و خطر بسیاری است. بحران موجود صرفا یک بحران دولتی یا حتی بحران در ساختار دولت نیست، بلکه یک بحران عمیق و بسیار پیچیده است که موجودیت و هویت کشور را گرفتار کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ملحم گفت: پیشگیری از این بحران دولتی عمیق و امکان ایجاد راهکار برای آن در دسترس نیست و در هم پیچیده شده است. 

وی افزود: به اعتقاد من لبنان در مرحله بسیار حساس و سختی قرار دارد که می‌توانم بگویم تکلیف و ماموریت نخست‌وزیر برای تشکیل دولت کارایی خود را از دست داده و «سعد الحریری» نخست‌وزیر مکلف عملا سقوط کرده است و ما به سمت گزینه دیگری مبنی بر تشکیل «دولت انتخابات» از بین افراد غیر نامزد برای اجرای انتخابات در ماه مس سال ۲۰۲۲ پیش می‌رویم.

این استاد دانشگاه لبنان تصریح کرد: با تعریف مختصری که از بحران حال حاضر لبنان و سختی‌های مسیر تشکیل دولت و گزینه پیش رو در این باره ارائه دادم، باید در ادامه نکاتی را درباره وضعیت اقتصادی، اجتماعی، امنیتی و سیاسی بیان کنم.

مسیر حوادث از این مراحل می‌گذرد:

۱-¬ سقوط مالی و اقتصادی که از مدت زمان طولانی آغاز شده است.

۲- سقوط اجتماعی. ما امروز در قلب سقوط مالی و اقتصادی و در آستانه سقوط اجتماعی قرار داریم.

۳- مرحله سوم می‌تواند مرحله آشوب سخت امنیتی باشد.

۴- بسیار نگران هستم که حالت آشوب سخت امنیتی باعث افزایش احساس نیاز مردم سراسر لبنان به لزوم محافظت از خود و امنیت شخصی  و به تبع، ورود شبه‌نظامیان به میدان شود که این خود صلح داخلی و زندگی مشترک و امنیت و ثبات در کشور و منطقه و جهان را تهدید می‌کند. 

ملحم افزود: در ادامه باید به نقش غرب یعنی آمریکا و کشورهای اروپایی در امور لبنان بپردازم. این کشورها خود را مرتبط با پرونده لبنان می‌دانند و از هیچ تلاشی برای دخالت در امور داخلی کشور دریغ نمی‌کنند. آنها با توجه و دقت خاصی پرونده لبنان را دنبال می‌کنند و طبیعتا محاسبات و منافع سیاسی خاصی را در لبنان و منطقه و در ارتباط با تشکیل دولت و اداره کشور در مرحله آینده، موضوع مقاومت و نیز برخی چالش‌های مرتبط با ادامه دشمنی‌ها با رژیم صهیونیستی، ترسیم مرزها با فلسطین اشغالی، اکتشاف انرژی، شهرک‌سازی، عادی‌سازی روابط و بسیاری از چالش‌ها و خطرهای دیگری دارند که به اتفاق کشورهای منطقه روی آنها حساب باز کرده‌اند.

وی تاکید کرد: جبهه غرب تلاش می‌کند با اعمال فشار و محاصره و تحریم بر کشور، مردم و همه نهادهای کشور، افکار عمومی و  مردم را علیه جبهه مقاومت تحریک کند. من از گزینه مقاومت و پروژه مقاومت و پایبندی به مقاومت در مقابله با دشمنان داخلی و خارجی صحبت می‌کنم، زیرا معتقد هستم که مقاومت تنها گزینه نجات‌بخش لبنان از بحران کنونی و مقابله با دشمن صهیونیستی، تروریسم تکفیری، پرونده فساد، سیاست محاصره و تحریم و فرقه‌گرایی و چالش‌های مذهبی است. 

این استاد دانشگاه لبنان گفت: پیشتر اشاره کردم که جبهه غرب در دخالت در امور داخلی لبنان و به اصطلاح حل بحران فعلی به دنبال تامین منافع خود در ارتباط با اکتشاف انرژی و سیطره بر بخش‌های مختلفی چون مخابرات و ارتباطات و بندر بیروت است. 

وی افزود: در ادامه ذکر دو نکته در ادامه تشریح بحران در لبنان را ضروری می‌دانم:

۱-نکته نخست در ارتباط با کش و قوس دادن بحران تشکیل دولت به مفهوم واقعی کلمه است که دلایل داخلی و خارجی بی‌شماری دارد. از نقطه نظر عوامل داخلی سهمیه‌خواهی‌ها و رقابت‌ها و تناقض های موجود بین احزاب و شخصیت‌های سیاسی را باید بیان کرد که به دنبال تسویه‌حساب حزبی و شخصی با استفاده از تنش‌ها در تشکیل دولت هستند.

در بحث عوامل خارجی نیز پای بسیاری از قدرت‌های غربی و به ویژه کشورهای منطقه به میان می‌آید که در مسیر تشکیل دولت مانع‌تراشی کرده یا آن را به تاخیر می‌اندازند. بنابراین درباره اداره کشور در مرحله آینده یعنی آینده بسیار نزدیک اختلاف‌نظرها و تناقض‌هایی وجود دارد که نه تنها عملیات تشکیل دولت بلکه انتخابات پارلمانی در ماه می سال ۲۰۲۲ و انتخابات ریاست‌جمهوری در نوامبر ۲۰۲۲ را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. 

۲- نکته دوم درباره موضع حزب‌الله در قبال بحران لبنان است. باید تاکید کنم که موضع حزب‌الله همواره مثبت و بر محور همکاری برای رفع موانع متمرکز بوده است. سخنان اخیر «سید حسن نصر الله» دبیرکل حزب‌الله نیز مؤید مسئولیت‌پذیری و موضع متوازن ایشان در برخود با مسائل بوده است. مجددا تاکید می کنم که حزب الله در تعامل با احزاب و گروه‌های سیاسی همیشه سعی کرده است که به اختلاف‌ها و تفرقه‌ها دامن نزند و همکاری با پارلمان و ایجاد تعادل بین ریاست‌جمهوری و «جبران باسیل»، رئیس فراکسیون «لبنان قوی» و رئیس جریان آزاد ملی از یک سو و با «سعد الحریری» نخست‌وزیر مکلف و احزاب هم‌سو با آن را خط مشی خود قرار داده است. 

در پایان تاکید می‌کنم آنچه که من از نزدیک در وجود جریان مقاومت و حزب‌الله لمس کرده‌ام، قدرت این حزب در تفکر استراتژیک و برنامه‌ریزی استراتژیک توأمان بوده است.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: بحران لبنان تشکیل دولت حزب الله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۲۹۸۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایت محافل عبری از سردرگمی و چالش جدید اسراییل مقابل حزب الله

به گزارش خبرگزاری مهر، در حالی که شهرک‌های صهیونیست‌نشین در شمال فلسطین اشغالی از بیم حملات موشکی مقاومت اسلامی لبنان تقریباً خالی از سکنه و به شهر «اشباح» مبدل شده، محافل صهیونیستی علاوه بر ناکامی در کسب دستاوردی در نوار غزه به سردرگمی راهبردی در رویارویی در شمال با رزمندگان حزب الله اذعان دارند.

شبکه خبری المیادین روز دوشنبه در گزارشی به نقل از رسانه‌های اشغالگران از وضعیت درگیری‌ها در مرزهای جنوبی لبنان با فلسطین اشغالی پرداخته، و با آغاز دور تازه‌ای از رونمایی گوشه‌ای از توانمندی‌های نظامی و تاکتیکی حزب الله در تشدید حملات به مواضع صهیونیست‌ها طی هفته‌های اخیر، بار دیگر سردرگمی تحلیلگران و فرماندهان نظامی اشغالگران در مواجهه با تبعات رویارویی در شمال را از زبان این رسانه‌ها افشا کرد.

بر پایه این گزارش، کانال «۱۲» عبری با آغاز موج جدید حملات ترکیبی حزب الله در حمایت از مردم و مقاومت فلسطینی در غزه و واکنش به حملات به شهرک‌های لبنانی در مجاورت مرزها با ابراز نگرانی از وضعیت شبه خالی شدن شهرک‌های اشغالی در شمال اراضی اشغالی، گسترش دامنه حملات حزب الله به فراتر از شهرک‌های مجاور مرز را نگران کننده عنوان کرد.

این رسانه عبری افزود: حزب الله دامنه حملات خود را به اطراف شهر اشغالی حیفا و عکا و شهرک أفیقیم گسترش داده و با تشدید تبادل آتش به نظر «دورنمایی در افق برای پایان» درگیری‌ها و حل و فصل سیاسی با عدم تمایل بازگشت شهرک نشینان به شهرک‌ها در مناطق مرزی با لبنان در شرایط فعلی بعید به نظر می‌رسد.

بن بست راهبردی صهیونیست‌ها در مقابل هوشمندی حزب الله در خط درگیری‌ها

به گزارش المیادین، شبکه تلویزیونی ۱۲ عبری در گفت‌وگو با «کوبی مروم» یکی از فرماندهان نیروهای ذخیره در ارتش اشغالگران به وضعیت درگیری‌ها و دورنمای اوضاع در مرزهای شمالی با لبنان پرداخته است.

در همین ارتباط، سرهنگ نیروهای ذخیره ارتش اشغالگران با اذعان به بن بست راهبردی ارتش در مواجهه نظامی با رزمندگان حزب الله در مناطق مرزی اعلام کرد که نیروهای حزب الله در حملات خود با هوشمندی عمل می‌کنند و آنان در این زمینه به هوشمندی بسیار بالایی در طول ۷ ماه گذشته از جنگ کسب کردند.

این فرمانده نظامی اعتراف کرد که «آتشباری ارتش در حمله به مواضع حزب الله دستاوردی راهبردی علی رغم سپری شدن ۷ ماه از جنگ برای ارتش نداشته و تأثیر محسوسی در از کار انداختن زیرساخت‌های نظامی حزب الله نداشته است.»

سرهنگ نیروهای ذخیره اذعان کرد که «اسرائیل» با شرایط کنونی، در جبهه شمالی جنگ را باخته است.

وضعیت فاجعه بار شهرک‌ها در شمال فلسطین اشغالی

از سوی دیگر، کانال ۱۲ صهیونیستی در گزارشی از وضعیت اقتصادی و زندگی در شهرک‌های اشغالی در نزدیک نواحی مرزی با لبنان به نقل از ساکنان این شهرک‌ها گزارش داد که اوضاع تکان دهنده و ترسناک است و بسیاری از آئین‌های دینی در این نواحی به علت حملات حزب الله تعطیل شده است و اوضاع اقتصادی فاجعه آمیز است.

به گواه این رسانه عبری، یک شهرک نشین در شمال اراضی اشغالی در مجاور مرزهای جنوبی لبنان با توصیف اینکه اوضاع «جنون آمیز و ترسناک» است و پیش بینی کرد که دست‌کم بین ۲۰ تا ۳۰ درصد شهرک نشینان به علت نگرانی از آسیب دیدن ناشی از حملات موشکی حزب الله هرگز به شهرک‌ها باز نخواهند گشت.

کد خبر 6088188

دیگر خبرها

  • حزب‌الله لبنان: کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل چراغ سبز حمله به رفح است
  • توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند/ جانفشانی سپاه نبود تروریسم داعش امنیت جهان را تهدید می‌کرد/ رویکرد دوگانه پارلمان اروپا نسبت به حمله به کنسولگری ایران مایه تأسف است
  • توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند/ رویکرد دوگانه پارلمان اروپا نسبت به حمله به کنسولگری ایران مایه تأسف است/ جانفشانی سپاه نبود تروریسم داعش امنیت جهان را تهدید می‌کرد
  • کنعانی: توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند
  • شهادت عضو دیگر حزب الله در جنوب لبنان
  • مقام ارشد حماس : انحلال شاخه نظامی به شرط تشکیل کشور مستقل فلسطین / مرزهای 67 را قبول می کنیم
  • پاسخ موشکی حزب‌الله به حمله صهیونیست‌ها علیه غیرنظامیان لبنانی
  • حزب‌الله و تعبیر مقاومت هوشمند
  • روایت محافل عبری از سردرگمی و چالش جدید اسراییل مقابل حزب الله
  • سردبیرالاخبار: عملیات «وعده صادق» قدرت ایران را ثابت کرد