Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، شترمرغ بزرگترین پرنده زنده دنیا است که از تمام اجزای وجودش می‌توان بهره های اقتصادی بالایی برد و جنبه صادراتی زیادی دارد.شترمرغ با گردن و پا‌های بلندی که دارد می‌تواند با سرعتی حدود ۷۰ کیلومتر بر ساعت شروع به دویدن کند. امروزه پرورش شترمرغ باتوجه به فواید فراوانی که دارد در کشور‌های مختلف دنیا رواج پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پر‌های شترمرغ کاربرد زینتی دارد و در پوشاک هم استفاده می‌شود. از پوست شترمرغ برای تولید چرم استفاده و گوشت آن نیز در بازار عرضه می‌شود.

شترمرغ نر پر‌های سیاهی دارد و انتهای پر‌ها و بال‌های آن سفید است، اما پر‌های شترمرغ ماده قهوه‌ای رنگ است، البته سر و گردن شترمرغ بدون پر و تاس است. به طور معمول شترمرغ‌ها وزنی معادل ۶۳ تا ۱۴۵ کیلوگرم دارند. سن کشتار شتر مرغ برای تولید گوشت و پوست از ۱۰ تا ۱۴ ماهگی است.

میدان سرعت اقتصاد

عبدی زاده مدیر شرکت پویندگان صنعت تکین می‌گوید: ایران در بحث تولید گوشت شترمرغ بعد از کشور آفریقا مقام دوم را در دنیا دارد. تولید گوشت شترمرغ از لحاظ اقتصادی صرفه بالایی دارد، زیرا این پرنده به ازای هر چهار کیلو خوراکی که مصرف می‌کند یک کیلو گوشت می دهد، اما گوساله به ازای هر ۹ کیلو خوراکی که می خورد، یک کیلو گوشت به بدنش افزوده می شود.

او می‌افزاید: مصرف آب شترمرغ نیز پائین است و به ازای هر یک کیلو وزنی که دارد حدود ۲۸۰ لیتر آب مصرف می‌کند، در مقابل گوساله به ازای هر کیلو وزنش ۱۵۰۰ لیتر آب مصرف می‌کند.

عبدی زاده می‌گوید: خوشبختانه در حوزه مصرف گوشت شترمرغ فرهنگ سازی انجام شده است و در حال حاضر مصرف خوبی در کشور دارد. گوشت شترمرغ دور ریز ندارد و دارای کلسترول کمی است، همچنین پروتئین و آهن بالایی دارد و به عنوان یک گوشت رژیمی شناخته می‌شود.

او می‌افزاید: گوشت شترمرغی که در البرز به تولید می رسد به استان‌های همجوار تهران و قزوین هم صادر می شود. شترمرغ پرنده‌ای است که از پوست، پر، تخم مرغ و روغنش هم می‌توان استفاده کرد. از چربی این پرنده برای تهیه کرم، روغن، درمان جای سوختگی، بخیه و کرم‌های بهداشتی استفاده می‌شود، همچنین پر شترمرغ خواص غبارروبی بالایی دارد و چرم پوست آن به دلیل مقاومت بالا جنبه بالای صادراتی دارد و حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد از چرم‌های تولیدی به کشور‌های دیگر صادر می‌شود و عمر مفید چرم شتر مرغ ۲۵ سال است.

نوش داروی شتر مرغ

باتوجه به فواید بالایی که برای گوشت شترمرغ بیان شد و همچنین استفاده‌هایی که از اجزای دیگر این پرنده می‌شود، می‌توان گفت تولید و پرورش شترمرغ مزایای اقتصادی بالایی دارد و می‌تواند ارزآوری زیادی برای کشور به ویژه در بحث صادرات چرم داشته باشد.

میرزایی، یکی از فروشندگان گوشت شترمرغ در کرج می‌گوید: افزایش مصرف گوشت شترمرغ در میان افراد جامعه نیاز به فرهنگ سازی دارد، بسیاری از خانواده‌ها از فواید پروتئینی گوشت شترمرغ بی اطلاع هستند.

شجاعی دیگر فروشنده شترمرغ در فردیس می‌گوید: گوشت شترمرغ طبیعتی گرم دارد و از این حیث دارای فواید زیادی است به طور مثال استفاده از گوشت شترمرغ برای درمان درد‌های مفصلی ناشی از غلبه سردی در بدن مثل سیاتیک، درد کمر و ساق پا، بسیار مفید است. همچنین از گوشت شترمرغ در طب سنتی برای درمان نقرس نیز استفاده می‌شود.

صادرات شترمرغ پر پریدن می گیرد؟

باتوجه به اینکه گوشت‌هایی که طبع سردی دارند به شدت برای آدمی مضر هستند، استفاده از گوشت‌هایی نظیر شترمرغ با طبعی گرم به احاد جامعه به ویژه افراد سالمند توصیه می‌شود.

جمالی معاون بهداشت اداره دامپزشکی البرز می گوید: تنها هفت واحد مجاز پرورش شترمرغ در سطح استان البرز داریم اما تاکنون صادراتی از شترمرغ به کشورهای دیگر نداشته ایم. خوشبختانه این پرندگان بیماری خاصی که باعث تلف شدن آن ها بشود ندارند.

هرچند هنوز صادراتی از البرز به کشورهای دیگر از شترمرغ ها نداشتیم اما این پرنده یک منبع صادرات غیر نفتی  به حساب می آید که می تواند علاوه بر اشتغال زایی، نقش به سزایی در ارزآوری داشته باشد به ویژه اینکه چرم شترمرغ با قیمت گزافی در بازار جهانی به فروش می رسد.

شترمرغ پرنده ای است که می توان از تمام اجزای بدنش از جمله پوست، پر، گوشت و روغنش استفاده های زینتی، غذایی و طبی برد و می توان به تمام اجزای بدنش به عنوان منبعی صادراتی و درآمدزا نگاه کرد.

گزارشی از دانیال خلج

انتهای پیام/د.خ

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: پرورش شترمرغ صادرات غیرنفتی گوشت گرم گوشت شترمرغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۳۰۱۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰۰ قطعه جوجه شترمرغ به افغانستان صادر شد

حسن آذریان مدیر شبکه دامپزشکی تایباد گفت: تعداد ۱۰۰ قطعه جوجه شترمرغ زنده از طریق مرز زمینی دوغارون، به مقصد هرات افغانستان صادر شد.

وی افزود: این تعداد جوجه شترمرغ، اولین محموله دامی صادراتی در سال جاری بود که مقصد افغانستان ارسال شد.

مدیر شبکه دامپزشکی تایباد ادامه داد: این پرندگان از مبدا شهرستان خواف بارگیری شده بودند و پس از انجام آزمایش‌های دامپزشکی در مرکز قرنطینه دامی مرز دوغارون به کشور مقصد منتقل شدند.

آذریان بیان کرد: مراکز قرنطینه دامی در مبادی مرزی وظیفه نظارت و پایش، صدور گواهی حمل و مجوز ترخیص، آزمایش و نمونه گیری محمولات صادراتی، وارداتی و ترانزیتی را دارند.

این مقام مسئول تصریح کرد: با توجه به اینکه مرز دوغارون تایباد در محل ورود و خروج حجم بالایی از انواع محمولات قرار دارد؛ مرکز قرنطینه این مرز زمینی نقش بسزایی را در پدافند غیرعامل، امنیت زیستی و جلوگیری از ورود بیماری‌های دامی به کشور دارد.

مدیر شبکه دامپزشکی تایباد خاطرنشان کرد: هیچ گونه محدودیتی در صادرات، واردات و ترانزیت ضابطه‌مند فرآورده‌های دامی و حیوانی در مرز دوغارون وجود ندارد و در سال گذشته بیش از ۱۰ محموله شامل جوجه زنده مرغ، تخم مرغ، دارو و مکمل دامی، پودر گوشت، خوراک آبزیان و نهاده طیور به افغانستان صادر شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • با این پنج توصیه متخصصان راحت‌تر بخوابید
  • سه قطعه از محورهای شریانی هرمزگان بسته می شود
  • سریع‌ترین بازیکن این فصل لیگ قهرمانان اروپا کیست؟
  • ۱۰۰ قطعه جوجه شترمرغ به افغانستان صادر شد
  • پیش‌بینی وزش باد و خیرش گردوخاک در قم
  • سریعترین قطار‌های جهان در سال ۲۰۲۴ کدامند؟
  • مصرف ۳ هزار و ۸۸۵ میلیون کیلووات ساعت برق در استان همدان
  • خودرو جنسیس GV80 2025 چه مشخصاتی دارد؟
  • سرعت رسیدگی به شکایات کارگری در کرمان بیش از ۲ برابر شده است
  • کشف ۸۵۰ کیلوگرم گوشت و آلایش‌های غیربهداشتی و غیرقابل مصرف دام و طیور