Web Analytics Made Easy - Statcounter

بین الملل تابناک/ تحولات خاورمیانه: انتقال پایگاه نظامی آمریکا از قطر به اردن برای مقابله با ایران، هدف گرفته شدن کشتی اسرائیل در اقیانوس هند، اعلام آمادگی کردهای سوریه برای مذاکره با دولت اسد، آمادگی آمریکا برای تخلیه اضطراری سفارت در افغانستان و حمله هوایی رژیم صهیونیستی به نوار غزه از مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انتقال پایگاه نظامی آمریکا از قطر به اردن برای مقابله با ایران

آمریکا پایگاه‌های خود در قطر که زمانی سرشار از تجهیزات نظامی و تفریحی بود را تخیله کرده و تجهیزات و نیروهای خود را به اردن منتقل کرده است.

به گزارش "استارزاند استرایپس" تحلیلگران معتقدند این اقدام آمریکا، واشنگتن را در موقعیتی قرار می‌دهد تا بتواند بهتر با ایران مقابله کند و نشان دهنده تغییر اولویت‌های آمریکا در منطقه است.

ارتش آمریکا در بیانیه هفته گذشته خود گفت: رهبران ارتش آمریکا ماه گذشته پایگاه نظامی السیلیه، پایگاه اصلی این کشور در کنار پایگاه السیلیه جنوبی و یک مرکز تامین مهمات به نام فالکون را در قطر تعطیل کرد.

پایگاه السیلیه یک پایگاه برای استراحت سربازان آمریکایی بود که بیش از ۲۰۰ هزار نیرو می‌توانستند به مدت ۴ روز در آن به استراحت بپردازند. برنامه استراحت سربازان آمریکایی از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۱ اجرا می‌شد و نظامیان مستقر در این پایگاه از امکاناتی مانند انواع نوشیدنی‌ها، استخر شنا، زمین گلف و غیره بهره مند بودند.

به گفته یک کارشناس امنیت ملی در مرکز گلوبال پالسی مستقر در واشنگتن، "تعطیلی این پایگاه‌ها و انتقال تجهیزات آن‌ها به اردن می‌تواند در تقابل احتمالی با ایران به نفع آمریکا باشد. انتقال نیروهای آمریکایی به اردن تهدید حملات موشکی در منطقه خلیج فارس از جانب نیروهای تحت حمایت ایران را کاهش می‌دهد. تهدید حملات موشکی علیه نیروهای آمریکایی نظیر آنچه سال گذشته در حمله به پایگاه هوایی الاسد رخ داد که بیش از ۱۰۰ تن را مجروح کرد، یکی از ابزارهای مهم در استراتژی مذاکره با تهران است. "

تعطیلی این سه پایگاه در زمانی انجام می‌شود که آمریکا در حال کاهش و تغییر منابع خود در حوزه مسوولیت سنتکام است. این شامل کاهش حضور نظامی آمریکا در افغانستان پس از ۲۰ سال و همچنین خروج هشت سامانه ضد موشکی پاتریوت از عراق، کویت، اردن و عربستان می‌شود.

همزمان با خارج شدن نظامیان از افغانستان، آمریکا اعلام کرده است به دنبال تمرکز بیشتر بر منطقه آسیا و اقیانوسیه و رقابت با قدرت‌هایی مانند چین است. . براساس بیانیه ارتش آمریکا، ارتش این کشور همچنان از پایگاه هوایی العدید در قطر استفاده خواهد کرد.

هدف گرفته شدن کشتی اسرائیل در اقیانوس هند

شبکه المیادین شامگاه شنبه اعلام کرد که یک کشتی باری متعلق به شرکتی اسرائیلی در شمال اقیانوس هند هدف گرفته شد.

 المیادین اعلام کرد که این کشتی باری اسرائیلی با سلاحی ناشناخته هدف قرار گرفته است.

براساس گزارش این شبکه خبری، این کشتی پیش از آن که به سوی سواحل امارات حرکت کند، در بندر جده عربستان لنگر انداخته بود.

المیادین اعلام کرد که این کشتی باری همچنان در آتش میسوزد.

هنوز «هیچ فرد یا گروهی» مسؤولیت این حمله را بر عهده نگرفته است.

این دومین حادثه در چندماه گذشته است که برای کشتی‌های رژیم صهیونیستی رخ میدهد، پنجم فروردین ماه نیز یک کشتی باربری متعلق به شرکتی اسرائیلی که از تانزانیا عازم هند بود، در دریای عرب دچار سانحه شد.

اعلام آمادگی کردهای سوریه برای مذاکره با دولت اسد

کردهای سوریه روز شنبه آمادگی خود را برای مذاکره با دولت دمشق اعلام کردند.

به گزارش پایگاه خبری "روسیا الیوم"، اداره خودمختار کردهای شمال و شرق سوریه در این بیانیه اعلام کردند: سیرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه دیروز جمعه در خصوص گفت وگو با دمشق سخن گفت و به باور ما این یک اقدام مثبت در راستای حل بحران سوریه است و امیدواریم که مسکو نیز در این گفت وگو نقش مثبتی را ایفا کند.

این بیانیه البته مدعی شد: اما معضل اساسی و ریشه‌دار در سوریه در یکی از مهم‌ترین ابعاد آن این است که دولت سوریه حقیقت تغییر در کشور را نمی‌پذیرد و بر همان ذهنیتی اصرار دارد که این بحران و مشکلات سوریه را ایجاد کرده است.

لاوروف، روز جمعه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با "عبداللطیف الزیانی" همتای بحرینی‌اش از کردهای سوریه خواسته بود که به گفت وگو با دولت دمشق اهتمام بورزند و تسلیم تلاش‌ برخی نشوند که به دنبال تحمیل گرایش‌های جدایی‌طلبانه به آنها هستند.

آمادگی آمریکا برای تخلیه اضطراری سفارت در افغانستان

در حالی که آمریکا روز گذشته بعد از حدود ۲۰ سال حضور اشغالگرانه در افغانستان پایگاه هوایی بگرام را تخلیه کرد، یک رسانه آمریکایی از تدارک واشنگتن برای تخلیه اضطراری سفارت خود در کابل خبر داد.

روزنامه «وال استریت ژورنال» در خبری اختصاصی گزارش داد، تلاش‌های ایالات متحده برای تخلیه اضطراری از افغانستان شدت یافته است.

این رسانه آمریکایی با اشاره به خروج همه نیروهای نظامی واشنگتن و ناتو از بگرام، بزرگ‌ترین پایگاه نظامی کشورهای خارجی در افغانستان نوشت: «ارتش آمریکا پایگاه هوایی بگرام را ترک کرد و مقام‌های (آمریکایی) در بحبوحه نگرانی‌ها درباره ثبات افغانستان، در حال آماده شدن برای اقدامات اضطراری احتمالی هستند».

طبق گزارش اختصاصی این روزنامه، «مقام‌های ایالات متحده برنامه‌ریزی برای تخلیه اضطراری سفارت آمریکا در کابل را تشدید کرده‌اند، اقدامی که در شرایطی انجام شده است که نگرانی درباره بد شدن وضعیت امنیتی در افغانستان و احتمال به خطر افتادن اعضای باقیمانده نهادهای نظامی و دیپلماتیک و دیگر آمریکایی‌ها تشدید شده است».

وال استریت ژورنال نوشت: «این تدارکات به عنوان بخشی از خروج ایالات متحده از افغانستان در حال انجام شدن است، خروجی که پنتاگون روز جمعه اعلام کرد تا پایان ماه آگوست(قبل از نهم شهریور) انجام خواهد شد».

بنا بر این گزارش، برنامه . تدارک آمریکا برای تخلیه اضطراری سفارت این کشور در افغانستان، «بیانگر افزایش نگرانی درباره این است که حمله طالبان می‌تواند نیروهای امنیتی و دولت افغانستان را که از سفارت ایالات متحده محافظت می‌کنند، تحت فشار قرار دهد».

بنا بر روایت این روزنامه پر تیراژ آمریکایی، تا قبل از این گزارش اختصاصی وال استریت ژورنال هیچ خبری درباره تدارک واشنگتن برای تخلیه اضطراری سفارت در کابل منتشر نشده بود.

وال استریت ژورنال افزود: «تخلیه (اضطراری) نه تنها صدها نفر از پرسنل سفارت ایالات متحده را در بر می‌گیرد بلکه هزاران نفر دیگر از آمریکایی‌های ساکن این کشور (افغانستان) را هم شامل خواهد شد».

مقام‌های آمریکایی به این روزنامه گفتند که طرح‌ها و برنامه‌ها برای تخلیه اضطراری سفارت، محرمانه است اما واشنگتن اخیرا بالگردهایی را در نزدیکی فرودگاه کابل مستقر کرده است که امکان استفاده از آنها برای تخلیه وجود دارد.

حمله هوایی رژیم صهیونیستی به نوار غزه

منابع محلی فلسطینی بامداد یکشنبه از حمله جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به اهدافی در جنوب نوار غزه خبر دادند.

خبرگزاری فلسطینی شهاب گزارش داد: «هواپیماهای جنگی اشغالگران، پایگاه [مقاومت] بدر در منطقه نتزاریم، جنوب شهر غزه را بمباران کردند».

دقایقی بعد رسانه‌های عربی از از شلیک یک فروند موشک به شمال نوار غزه خبر دادند.

خبرنگار شهاب نیز گزارش داد: «هواپیماهای نظامی اسرائیلی با دو موشک سایت کشتی‌رانی در شمال غربی شهر غزه را هدف بمباران کردند».

رسانه‌های فلسطینی می‌گویند این بمباران‌ها به‌قدری شدید بوده که صدای مهیب آن کل نوار غزه را لرزانده و نور زیاد آن نیز از فواصل قابل مشاهده بود.

دقایقی بعد خبرنگار شهاب از نوار غزه خبر داد که گزارش‌های اولیه از به شهادت رسیدن یک نفر در پی حملات هوایی رژیم صهیونیستی به شمال این منطقه حکایت دارد.

بر این گزارش‌ها، حملات امشب رژیم صهیونیستی به نوار غزه، زمین‌های کشاورزی در غرب برج‌های الکرامه را هدف قرار داده و سایت کشتی مورد هدف نبوده است.

خبرگزاری فلسطینی صفا نیز نوشت: «رزمندگان مقاومت فلسطین نیز با سامانه‌های ضدهوایی در حال شلیک به سمت هواپیماهای اشغالگر در شمال نوار غزه هستند».

ارتش رژیم صهیونیستی نیز با صدور بیانیه‌ای ضمن تایید این حملات، مدعی شد: «دقایقی پیش جنگنده‌های ارتش در واکنش به پرواز بالن‌های آتش‌زا از نوار غزه، یک کارگاه سلاح‌سازی و آتش‌بار شلیک راکت متعلق به حماس را هدف قرار داد. ارتش اسرائیل به هرگونه تهدیدی از نوار غزه واکنش نشان خواهد داد».

پرتاب بالن‌های آتش‌زا از نوار غزه باعث وقوع حریق‌هایی در زمین‌های اشغال‌شده توسط شهرک‌نشین‌های صهیونیست شده و خشم مقام‌های تل‌آویو از جمله «نفتالی بنت» نخست‌وزیر این رژیم را در پی داشته است.

بنت اخیرا در این خصوص گفت: «همچنان تأکید دارم که پاسخ ارتش به ارسال بالن‌های آتش‌زا باید همچون پاسخ به موشک‌پراکنی‌ باشد».

در موارد گذشته، پرتاب این بالن‌های آتش‌زا خسارت‌های سنگینی به اراضی کشاورزی شهرک‌نشینیان وارد کرده‌اند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: طالبان انتخابات 1400 کرونای دلتا محسنی اژه ای سقوط ایرباس ایران هور العظیم تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن ایران و آمریکا برجام اروپا طالبان انتخابات 1400 کرونای دلتا محسنی اژه ای سقوط ایرباس ایران هور العظیم آمریکا برای تخلیه اضطراری سفارت برای تخلیه اضطراری سفارت برای مذاکره با دولت رژیم صهیونیستی وال استریت ژورنال بالن های آتش زا کردهای سوریه پایگاه نظامی نظامی آمریکا ایالات متحده پایگاه هوایی هدف گرفته شد ارتش آمریکا اقیانوس هند نوار غزه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۳۰۴۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت اوکراین به دنبال راه حل های جدید برای مقابله با تهاجم روسیه

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز، دولت اوکراین تصمیم خود برای تغییر در وضعیت حکومت نظامی را که از فوریه ۲۰۲۲ میلادی در این کشور اجرایی شده، به شورای اروپا اعلام کرد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین با امضای این فرمان تصمیم پارلمان کشورش برای گسترش حکومت نظامی در این کشور را تایید کرد. 

این فرمان که در ۲۳ آوریل صادر شد، شامل ایجاد مناطق نظامی در خط مقدم است که برخی از مناطق اشغالی را نیز دربرمی‌گیرد. در این مناطق اشغالی دولت اکنون این اختیار را دارد که بطور موقت اموال عمومی را برای اهداف نظامی تصرف کند.

شهر زاپوریژیا واقع در جنوب اوکراین از جمله این مناطق است که از زمان حمله روسیه در فوریه ۲۰۲۲ تا حد زیادی ویران شده است و بسیاری از دارایی‌ها در جریان بیش از دو سال نبرد سنگین تخریب یا رها شده‌اند.

بر اساس قانون حکومت نظامی که از ۲۴ ماه فوریه ۲۰۲۲ اجرایی شده، فرماندهی نظامی اوکراین می‌تواند آزادی رفت‌وآمد شهروندان را محدود و اموال خصوصی یا مشترک را برای نیازهای دولتی مصادره کند.

تعلیق بندهای حقوق بشری کنوانسیون اروپا در اجرای حکومت نظامی

دولت اوکراین در راستای افزایش تدابیر حکومت نظامی خود، در اوایل ماه آوریل شورای اروپا را از تعلیق برخی از بندهای کنوانسیون اروپایی حقوق بشر و آزادی  مطلع کرد.

بر اساس این درخواست، دولت اوکراین مفاد این کنوانسیون مانند مصون ماندن مسکن، محرمانه بودن مکاتبات، عدم مداخله در زندگی شخصی و خانوادگی، آزادی رفت و آمد و انتخاب آزادانه محل سکونت و عدم استفاده و تصرف دارایی‌ها را رعایت نخواهد کرد.

در حالی که این تغییرات مطابق با کاربردهای معمول در حکومت نظامی است، اما برجسته کردن آنها می‌تواند در تضاد با تضمین‌های حقوق بشری باشد که اوکراین می‌بایست در جهت درخواست عضویتش در اتحادیه اروپا انجام دهد.

مقابله با فرار مشمولان

فرمان جدید همچنین شامل محدودیت‌هایی در انجام خدمات کنسولی برای اوکراینی‌های خارج از کشور است که در صورت عدم به‌روزرسانی مدارک مربوط به ثبت نام نظامی‌شان اعمال خواهد شد. به این ترتیب مردان مشمول خدمت اجباری برای تمدید پاسپورت یا تهیه سایر مدارکشان در زمان حضور در خارج از کشور، ممکن است با مشکل مواجه ‌شوند.

دیده‌بان حقوق بشری هلسینکی در اوکراین از این تصمیم به ویژه برای اوکراینی‌هایی که نیاز به کمک اضطراری یا فوری از نمایندگان کنسولی در خارج از کشور دارند، انتقاد کرده است.

با این حال دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین از این تصمیم در حساب کاربری خود در «ایکس» دفاع کرد و نوشت: «مردی در سن سربازی به خارج از کشور می‌رود و سپس بازگردد و بخواهد از این کشور خدمات دریافت کند. اینطور نمی‌شود. در کشور ما جنگ است.»

این اقدام چند هفته پس از آن صورت می‌گیرد که زلنسکی برای تقویت ارتش این کشور، قانونی را امضا کرد که حداقل سن خدمت اجباری را از ۲۷ سال به ۲۵ سال کاهش می دهد.

بر اساس مقررات حکومت نظامی، مردان در اوکراین ابتدا به خدمت نظامی عادی فراخوانده می‌شوند و سپس می‌توانند توسط دولت برای جنگ در خط مقدم بسیج شوند.

راهکار اوکراین برای دمیدن جان تازه به ارتش با فرض تشدید جنگ از سوی روسیه

اوکراین برای تقویت نیروهایش در جبهه‌های جنوبی و شرقی به نیروهای تازه‌نفس نیاز دارد. این در حالی است که روسیه با تسلیحات و نیروهای نظامی بیشتری که در اختیار دارد همچنان به تلاش‌های خود برای تصرف اراضی اوکراین ادامه می‌دهد.

از زمان تهاجم گسترده روسیه، میلیون‌ها نفر از شهروندان اوکراین عمدتا به کشورهای اروپایی همسایه گریخته‌اند.

آژانس آمار اتحادیه اروپا (یوروستات) می‌گوید ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار اوکراینی در کشورهای اتحادیه اروپا زندگی می‌کنند که حدود ۸۶۰ هزار نفر از آن‌ها را مردان بالای ۱۸ سال تشکیل می‌دهند.

 

دیگر خبرها

  • آمریکا: ۵ واحد نظامی اسرائیل مرتکب نقض قوانین شده‌اند
  • دولت اوکراین به دنبال راه حل های جدید برای مقابله با تهاجم روسیه
  • فرمانده نیروی دریایی ارتش : کشتی‌ های ایرانی را در خلیج عدن و اقیانوس اطلس اسکورت می‌کنیم
  • تحرکات آمریکا در سوریه از بیم تشدید عملیات‌های مقاومت
  • خبر خوب برای دانشجویان افغان در ایران
  • مقابله با آمریکا؛ هدف مشترک تهران - مسکو
  • دولت آمریکا قصد اعمال تحریم‌هایی علیه یگان‌های نظامی اشغالگران را ندارد
  • رهبران مقاومت در غزه آماده نبرد در رفح هستند
  • تحلیل اندیشکده آمریکایی از توان پهپادی و موشکی ایران
  • توانایی پهپادی و موشکی ایران در اوج