Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ـ نگاهی‌گذرا به آمارهای وزارت بهداشت اگرچه حکایت از کاهش نسبی اغلب شاخص‌های همه‌گیری دارد اما واقعیت امر این است که اکنون ویروس دلتا در نیمی از استان‌ها فعال است و همچنان شیب ملایم صعودی نسبت به هفته قبل تجربه وجود دارد. - اخبار استانها -

به گزارش گروه استان‌های خبرگزاری تسنیم،  انتشار آمارهای روزانه از سوی مقامات مسئول مقابله با همه‌گیری کرونا اگرچه می‌تواند تصویری کلی از آنچه در کشور می‌گذرد داشته باشد اما به قول کارشناسان نگاه روزانه به این آمارها هیچ نشانی از آتش زیر خاکستر ویروس منحوس ندارد و باید در روندی دو هفته‌ای این آمارها را با هم مقایسه کنیم تا به واقعیت ماجرا برسیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این زمینه می‌توان به تفاوت اعداد نمودارهای منتشر شده روز 12 تیر 1400 و یک روز قبل اشاره کرد که اگر بخواهیم فقط همین دو روز را مقیاس تصمیم‌گیری‌ها داشته باشیم همه شاخص‌ها نزولی شده و با این مبنا می‌توان نتیجه گرفت که از شدت بحران کاسته شده اما اگر کمی عمیق‌تر و در دوره‌ای دوهفته‌ای این اعداد را مورد بررسی کارشناسی قرار دهیم می‌بینیم ویروس منحوس به‌خصوص از نوع دلتا همچنان در کشور جولان می‌دهد تا جایی که علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا روز گذشته رسماً اعلام کرد:" نیمی از استان‌های کشور درگیر ویروس دلتا شده است."

کارشناسان بهداشت و درمان در این زمینه تاکید می‌کنند: تایید آلوده شدن نیمی از استان‌های کشور به‌خصوص استان‌هایی که جمعیت سیال بسیار بالایی در آنها وجود دارد از سوی مقامات وزارت بهداشت خبر از این واقعیت می‌دهد که حداکثر تا 14 روز آینده یعنی دوره نهفتگی ویروس منحوس یکباره شاهد افزایش قابل توجه آمارها در بخش‌های مختلف مربوط به همه‌گیری خواهیم بود که این روند می‌تواند غافلگیری بزرگی برای نظام بهداشت و درمان ایران باشد.

این گروه معتقدند میزان سرایت‌پذیری و بیماری‌زایی این نوع از ویروس بسیار بالاتر از نوع انگلیسی در پیک چهارم است که برهمین اساس می‌توان نتیجه گرفت در دوره یاد شده احتمالاً جهش آماری به‌گونه‌ای است که می‌توان از آن سونامی کرونا طی دوسال اخیر کشورمان یاد کرد که شاهد مثال آن هم در استان سیستان و بلوچستان کاملاً مشهود است چون میزان نرخ ابتلا و البته مرگ و میر در این استان با کشور 220 میلیون نفری پاکستان برابری می‌کند.

بنابراین با تعمیم‌دادن روند آماری در این استان به کل کشور در خواهیم یافت که 14 روز آینده روزهای آرامی از نظر همه‌گیری کرونا در کشور نیست و تغییر معنادار شاخص‌ها از دو روز آینده می‌تواند گواهی براین مدعا باشد که فنر پیک  پنجم کرونا در ایران رها شده و تا رسیدن به قله این پیک باید منتظر اتفاقات زیادی باشیم؛ هرچند همه مسئولان وزارت بهداشت قبلا اعلام کرده بودند که با دقت درحال رصد فعالیت ویروس جهش یافته در اطراف ایران هستند و اجازه بروز مشکل را نخواهند داد!
 

جدیدترین اخبار کرونا در ایران| سایه سنگین ویروس دلتا برسر کلانشهرها / پیک چهارم تمام نشده پنجم از راه رسید/ فریب آمارها را نخوریم + نقشه و نمودار جدیدترین اخبار کرونا در ایران| پایتخت در محاصره ویروس دلتا / موج پنجم در استان‌های کرمان و فارس آغاز شد/ اجرای طرح دورکاری در تهران + نقشه و نمودار جدیدترین اخبار کرونا در ایران| گسترش مناطق قرمز از جنوب به مرکز و شمال کشور/ 63 شهر در وضعیت هشدار جدی قرار گرفت + نقشه و نمودار

 

استان گیلان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان خاطرنشان کرد: اکنون 290 بیمار کرونایی در بیمارستان‌های گیلان بستری هستند و به تدریج این تعداد به 300 نفر می‌رسد که نشان می‌دهد رعایت پروتکل‌های بهداشتی در گیلان کم شده است.

حیدرزاده با اشاره به افزایش مسافرت‌ها به گیلان عنوان داشت: موضوع نگران‌کننده مسافرت‌ها به‌ویژه مسافرت‌های تابستانی از اقصی نقاط کشور به گیلان است چرا که مسافران می‌توانند حامل ویروس‌های جدید باشند.

وی ابراز داشت: ویروس دلتا و هندی در شدت سرایت نسبت به ویروس انگلیسی 40 درصد توانمندتر است و ویروس انگلیسی نیز حدود 70 درصد شدت سرایت بیشتری نسبت به سویه چینی داشت.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان تصریح کرد: این مسافرت‌ها از اقصی نقاط کشور به گیلان خطر انتقال و سرعت انتقال ویروس‌های جهش یافته هندی و دلتا در گیلان را بیشتر می‌کند.

وی افزود: دوره کمون ویروس که در سویه چینی 14 روز است در مورد ویروس‌های جهش یافته 2 تا 4 روز است و این ویروس‌ها خیلی سریع منتقل می‌شود لذا توصیه ما به مردم خودداری از تجمع و پرهیز از مسافرت‌ها است.

جزیره قشم

 

دکتر حمیدرضا بهزادی اظهار داشت: موج چهارم کرونا در بیشتر نقاط کشور فروکش کرد اما قشم در بیشتر روزهای این دوره به دلیل شرایط تردد اتباع بیگانه، با رنگ قرمز همراه بود و تا زمانی که همه مردم در برابر این بیماری واکسینه نشوند، نباید نسبت به شیوه‌‍‌نامه‌های ستاد ملی کرونا به ویژه زدن ماسک‌ به صورت بی‌تفاوت شویم.

وی ادامه داد: براساس آمار رسمی وزارت بهداشت، شیوع موج پنجم کرونا باعث افزایش شمار نقاط قرمز کرونایی کشور شده به طوری که هم اینک 63 شهر کشور در وضعیت قرمز، 184 شهر در وضعیت نارنجی، 201 شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

بهزادی با اعلام اینکه با ورود موج پنجم جهش یافته کرونا، شاهد افزایش آمار روزانه مبتلایان به این ویروس کشنده هستیم، افزود: متأسفانه هر سه بخش بیمارستان پیامبر اعظم (ص) قشم از چند ماه پیش تاکنون به بیماران کرونایی اختصاص یافته است و اگر مردم در رعایت قوانین کرونایی کوتاهی کنند، با فاجعه بزرگی مواجه خواهیم شد.

به گفته وی، موج پنجم کرونای جهش یافته، افراد بیشتری را درگیر می‌کند و اگر یادمان باشد، موج چهارم با ویروس انگلیسی همراه شد و این بار شاهد افزایش موارد ابتلا در اثر "دلتا پلاس" هندی هستیم و اطلاعات ما نشان از آن دارد که این ویروس به مراتب مسری‌تر و خطرناک‌تر از گونه‌های قبلی است و متاسفانه ردپای آن در مناطق جنوبی کشور هم مشاهده شده است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان قشم بیان داشت: علیرغم اینکه امکانات مقابله با کرونا در قشم نسبت به دوران شیوع آن در دوره‌های اول تا سوم خیلی بهتر شده است، اما کم توجهی به خطر این بیماری و افزایش آما مبتلایان می‌تواند ما را با خطر فوتی‌های بیشتر مواجه کند.

استان اصفهان

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، آرش نجیمی در جمع خبرنگاران، با اشاره به آمار بیماران جدید مبتلا به ویروس کرونا در 24 ساعت گذشته، اظهار داشت: در این بازه زمانی تعداد کل موارد نمونه‌گیری شده ویروس کرونا در استان 1061 نفر بودند که 329 بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان اصفهان به جز شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل شناسایی شدند.

وی افزود: از این تعداد بیمار جدید مبتلا به کرونای شناسایی شده 183 نفر در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بستری شدند همچنین طی این  مدت  112 بیمار بهبود یافته از مراکز درمانی ترخیص شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر 890  بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اصفهان به جز کاشان و آران و بیدگل بستری هستند، گفت: از این تعداد 144  بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

وی آمار مرگ و میر بیماران مشکوک به کرونا طی 24 ساعت اخیر در استان اصفهان را 7 نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد  4  نفر فوت شده کرونا مثبت قطعی بوده است.

سخنگوی ستاد استانی مقابله با کرونا در اصفهان با اشاره به در پیش بودن موج پنجم و تاکید بر پرهیز از تجمع در بوستان‌ها و رستوران‌ها اظهار داشت: با توجه به قرمز شدن بیشتر شهرها در استانهای سیستان و بلوچستان، هرمزگان، یزد و کرمان و همچنین برخی از شهرهای فارس و بوشهر مقرر شد از ورود خودروهای غیر بومی از این استانها به اصفهان جلوگیری شده و در صورت تخلف از آن، جریمه یک میلیون تومانی برای خودروهای متخلف ثبت شود.

حجت الله غلامی با بیان اینکه پایانه‌های مسافربری برون شهری نیز موظف به کاهش یک سوم حجم سفرها شدند، افزود: با توجه به اینکه مدت ماندگاری افراد در اتوبوس‌های مسافربری برون شهری زیاد است مقرر شد که حجم سفرها کاهش یابد و همچنین بسته‌های بهداشتی در ابتدای سفر بین مسافران توزیع شود.

وی با اشاره به اینکه از تجمع در بوستان‌ها با توجه به خاموشی دو سوم روشنایی‌ها باید پرهیز شود، خاطرنشان کرد: همچنین امروز بر جلوگیری از تجمع در اماکنی مانند رستوران‌ها و تالارها تاکید و به رستوران‌ها توصیه شد که بیشتر فعالیت‌های خود را به شکل بیرون‌بر داشته باشند.

سخنگوی ستاد استانی مقابله با کرونا در اصفهان از مردم خواست با توجه به اینکه در رستوران‌ها افراد ماسک‌های خود را از روی صورت بر می‌دارند تا جای ممکن از غذا خوردن داخل رستوران پرهیز و غذای خود را به صورت بیرون بر تهیه کنند.

درحال تکمیل... .

انتهای پیام/ی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: جدیدترین اخبار کرونا در ایران دانشگاه علوم پزشکی نیمی از استان ها مقابله با کرونا نقشه و نمودار وزارت بهداشت استان اصفهان رستوران ها ویروس دلتا مسافرت ها جهش یافته همه گیری ویروس ها موج پنجم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۳۰۹۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش موارد ابتلا به بیماری سرخک در رفسنجان

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا عرب علیدوستی، صبح چهارشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به افزایش موارد ابتلاء به سرخک در این شهرستان گفت: با توجه به نزدیکی استان کرمان به استان سیستان و بلوچستان و مرزهای جنوبی و شرقی، واکسن سرخک ۶ ماهگی به واکسیناسیون روتین کودکان اضافه شده است.

وی افزود: خانواده‌هایی که فرزند زیر پنج سال دارند و به هر دلیل واکسن سرخک را دریافت نکرده‌اند، تزریق آن را به تعویق انداخته‌اند یا حتی از دریافت آن مطمئن نیستند، باید به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی درمانی مراجعه و از واکسیناسیون فرزندشان اطمینان حاصل کنند.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان رفسنجان با بیان اینکه بیماری سرخک سرایت‌پذیری بالایی دارد و واکسینه نکردن به‌موقع فرزندان، سلامت آنان را به خطر جدی می‌اندازد از شهروندان تقاضا کرده اهمیت واکسیناسیون فرزندان خود را جدی بگیرند و آن را به تعویق نیاندازند.

وی افزود: خانواده‌های رفسنجانی واکسیناسیون فرزندان خود علیه این بیماری را در ۱۲ و ۱۸ ماهگی با واکسن MMR انجام داده و در صورت مواجهه فرد بیمار و مشکوک به سرخک، جهت انجام نمونه‌گیری فوراً به مرکز خدمات جامع سلامت امام علی (ع) مراجعه کنند.

.

کد خبر 6094301

دیگر خبرها

  • افزایش موارد ابتلا به بیماری سرخک در رفسنجان
  • ادامه موج گسترده مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس / در عمان حقوق یک پرستار ۶ برابر ایران است
  • جدیدترین تمهیدات بانک صادرات برای پشتیبانی از دانش‌بنیان‌ها
  • توصیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره واکسن‌ کرونا
  • اعتراف یک شرکت تولیدکننده مهم واکسن کرونا به عوارض نادر و لخته خون
  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال
  • برخورد ال ۹۰ با گاردریل در آزادراه کاشان - قم با ۴ فوتی و مصدوم + عکس
  • فرونشست دومتری منطقه جنوب غرب کشور طی ۹ سال