Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، یکی از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی هنری مازندران که در برخی کشورهای همسایه نیز نام آن مطرح شده جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه وارش است که تا کنون ۹ دوره از آن با فراز و نشیب‌های متعددی که داشت برگزار شد ؛ جشنواره‌ای که قرار بود هر دو سال یک بار در مازندران و با مرکزیت بابل که خاستگاه اصلی این رویداد است برگزار شود، اما به دلیل مشکلات مختلف بویژه مسائل مالی دو دوره است که برگزاری آن با چالش‌های جدی مواجه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از این که هشتمین دوره جشنواره وارش بهمن ۱۳۹۳ برگزار شد و در حالی که انتظار می‌رفت دو سال بعد جشنواره برگزار شود، اما به بهانه مشکلات مالی فراخوان نهمین دوره جشنواره سال ۱۳۹۷ منتشر و جشنواره نیز از ۹ تا ۱۳ اردیبهشت برگزار شد. در مراسم اختتامیه این دوره از جشنواره عنوان شده بود که تلاش می‌شود جشنواره از بازه زمانی دوسالانه به جشنواره‌ای سالانه تبدیل شود ، اما اکنون با گذشت بیش از دو سال هنوز خبری این جشنواره نیست.

مطالبات وارش

دبیر نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم وارش در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا دلیل بلاتکلیف ماندن جشنواره و برگزار نشدن آن را برخی بدعهدی‌های مسئولان و نبود اراده برای برگزاری این رویداد مهم فرهنگی و هنری مازندران بیان می‌کند و می‌گوید: تصمیم داشتیم که جشنواره را پس از این که در دوره نهم احیا و با کیفیت مطلوب برگزار شد سالانه برگزار کنیم ، اما نه تنها حمایت لازم انجام نشد، بلکه برخی دستگاه‌ها که پیش از جشنواره رسما اعلام حمایت کرده بودند و در رسانه‌ها عنوان کردند پشتیبان جشنواره هستند به تعهدات مالی خود عمل نکردند.

مهدی قربان‌پور می‌افزاید: آخرین جلسه‌ای که بابت این جشنواره داشتیم اواخر فروردین بود که همراه با دو نماینده بابل و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که در دفتر وزیر برگزار شد. وزیر نیز اعلام کرد که در صورت تأمین ۵۰ درصد اعتبار مورد نیاز در استان، ۵۰ درصد دیگر توسط وزارت تأمین خواهد شد ، اما اقدامی در استان برای تأمین این اعتبار انجام نشد.

پس از دیداری که دبیر جشنواره همراه با مدیرکل فرهنگ و ارشاد مازندران و دو نماینده بابل با وزیر فرهنگ و ارشاد داشتند، وزیر فرهنگ پیرو نامه‌ای که از سوی مدیرکل فرهنگ و ارشاد مازندران بابت مسائل جشنواره وارش دریافت کرده بود موضوع را به معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌ها ارجاع داد و نوشت: در مورد دهمین دوره جشنواره وارش، سازمان سینمایی و اداره کل استان با حضور مدیریت امور استان‌ها به جمع‌بندی نهایی برسد(مساعدت ممکن انجام شود، با مشارکت مناسب استان و شهرستان)

اما به گفته دبیر جشنواره از آن زمان تا کنون مشکلی حل نشد و بدهی‌های دوره نهم به دلیل بدقولی برخی مسئولان هنوز پابرجاست. قربان‌پور می‌گوید: شهرداری و شورای شهر بابل، فرمانداری بابل و هواپیمایی وارش با این که در جشنواره به عنوان حامی معرفی شدند به تعهدات‌شان عمل نکردند و همین سبب شده که مانعی پیش روی صدور مجوز برای دهمین دوره جشنواره ایجاد شود.

احتمال لغو مجوز

دبیر و مؤسس جشنواره فیلم وارش خاطرنشان می‌کند: برگزاری دهمین دوره جشنواره به اراده جدی استانی برای تأمین بدهی‌های قبلی و اعتبار دوره جدید نیاز دارد. تا زمانی که بدهی‌های دوره نهم پرداخت نشود امکان صدور مجوز برای جشنواره وجود ندارد. از طرفی هم اگر تا پایان امسال جشنواره برگزار نشود این احتمال وجود خواهد داشت که مجوز جشنواره لغو شود. یعنی کمتر از ۹ ماه برای برگزاری جشنواره وارش فرصت داریم که دست‌کم ۴ ماه زودتر از زمان برگزاری باید فراخوان جشنواره صادر شود.

قربان‌پور به پیامدهای وقفه چهار ساله برای برگزاری جشنواره نهم اشاره می‌کند و می‌گوید: دفتر مدیریت مجامع و جشنواره‌های سینمایی وزارت فرهنگ مرجع تصمیم‌گیرنده برای صدور یا لغو مجوز جشنواره‌هاست. اساس کار این دفتر نیز نظارت بر برگزاری دقیق رویدادها بر اساس تقویم است ، زیرا در صورت منظم برگزار نشدن ماهیت جشنواره از دست می‌رود. برای دوره قبل نیز مجوز جشنواره لغو شده بود و با هماهنگی مدیرکل وقت پیگیری‌های متعددی کردیم تا توانستیم با ضمانت خودمان مجوز بگیریم و این جشنواره را برگزار کنیم.

وی درباره محدودیت‌های کرونایی پیش روی برگزاری جشنواره نیز می‌گوید: اتفاقا در مازندران به دلیل وجود فضاهای باز مانند ساحل مناسب شرایط برگزاری جشنواره فراهم است. این موضوع نه تنها مشکلی ایجاد نمی‌کند، بلکه فضای جدیدی ایجاد خواهد کرد. ضمن این که در همه جای دنیا جشنواره‌ها با برخی تمهیدات در حال برگزاری است. جشنواره فیلم کن امسال با ایجاد فضاهای مناسب در ساحل اکران فیلم‌ها را انجام داد. حتی در ایتالیا جشنواره‌ای با نام رودخانه وجود دارد که کلا در کنار رودخانه برگزار می‌شود.

طناز طباطبایی داور و مهدی قربان‌پور دبیر نهمین جشنواره فیلم وارش - مراسم اختتامیه

خروج جشنواره وارش از بابل

دبیر نهمین جشنواره فیلم وارش از احتمال انتخاب شهری دیگر برای برگزاری این جشنواره خبر می‌دهد و می‌گوید: با توجه به پایبند نبودن مسئولان در شهرستان بابل به تعهداتی که برای جشنواره داشتند، این احتمال وجود دارد که به دلیل فراهم بودن زیرساخت‌های مناسب و همچنین اعلام آمادگی اسپانسر، جشنواره دهم در سرای گردشگری سیمرغ محمودآباد برگزار شود. این مجموعه سه سالن سینمای باکیفیت دارد و از طرفی با توجه به قرار داشتن در نزدیکی مجتمع نفت محمودآباد امکان رایزنی برای استفاده از خدمات این مجموعه و پیرو آن کاهش هزینه‌ها نیز وجود دارد.

اظهارات دبیر و مؤسس جشنواره فیلم وارش درباره بدهی‌های این جشنواره و بدقولی برخی مسئولان و دستگاه‌ها و همچنین احتمال تغییر محل برگزاری جشنواره وارش را مدیرکل فرهنگ و ارشاد مازندران نیز تأیید می‌کند و به خبرنگار ایرنا می‌گوید: این احتمال وجود دارد که دهمین جشنواره وارش با توجه به اعلام آمادگی اسپانسر و وجود زیرساخت‌های مناسب سرای گردشگری سیمرغ در محمودآباد برگزار شود.

عباس زارع می‌افزاید: اگر از برگزاری جشنواره در بابل حمایت نشود با توجه به این که سرای گردشگری سیمرغ محمودآباد حاضر به پذیرش برگزاری جشنواره و حمایت مالی از این رویداد شده، میزبانی به محمودآباد داده می‌شود. اما دبیرخانه جشنواره در بابل مستقر خواهد بود.

بدعهدی حامیان مالی

وی درباره آخرین وضعیت مالی جشنواره نیز اظهار می‌کند: برای برگزاری نهمین جشنواره بین‌المللی وارش ، استانداری و اداره کل فرهنگ و ارشاد مازندران و وزارت فرهنگ به تعهدات‌شان عمل کردند. اداره کل ۳۰۰ میلیون تومان از بودجه داخلی کمک کرد، استانداری ۴۰۰ میلیون تومان اختصاص داد و وزارت نیز ۲۰۰ میلیون تومان در یک نوبت و ۱۱۵ میلیون تومان در نوبتی دیگر اختصاص داد. اما شهرداری و شورای شهر بابل، فرمانداری بابل و شرکت هواپیمایی وارش به تعهداتی که بر عهده آنان گذاشته شد عمل نکردند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران تصریح می‌کند: طبق مصوبات انجام شده پیش از برگزاری جشنواره وارش مقرر شده بود که فرمانداری ۱۰۰ میلیون تومان، شهرداری و شورای شهر ۴۰۰ میلیون تومان و شرکت هواپیمایی وارش هم ۲۰۰ میلیون تومان به جشنواره کمک کنند ، اما بدعهدی کردند و با تمام پیگیری‌هایی که انجام شد به نتیجه‌ای نرسیدیم.

دیدار عباس زارع مدیر کل فرهنگ و ارشاد مازندران و مهدی قربان‌پور دبیر جشنواره وارش با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

زارع با بیان این که برنامه‌ریزی مربوط به اعتبارات جشنواره وارش و برگزاری این جشنواره در دوره مدیریت قبلی اداره کل فرهنگ و ارشاد مازندران انجام شده بود، تصریح می‌کند: برای برنامه‌ریزی تأمین اعتبار مورد نیاز این جشنواره باید ظرفیت‌های جذب اعتبار استان به طور واقعی دیده می‌شد و هزینه‌ها نیز بر همان اساس پیش می‌رفت ، اما نگاه واقع‌بینانه‌ای به ظرفیت‌های استان وجود نداشت که سبب شد تعهداتی ایجاد شود و در نهایت هم شهرداری و فرمانداری به آن‌ها پایبند نماندند.

به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در صورت پرداخت نشدن بدهی‌ها توسط دستگاه‌هایی که به تعهد خود عمل نکردند، تنها راه صدور مجوز این است که دبیر جشنواره قبلی مسئولیت پرداخت بدهی‌ها را به عهده بگیرد.

با توجه به در پیش بودن سال ۲۰۲۲ و آغاز رویداد بین‌المللی ساری ۲۰۲۲، جشنواره بین‌المللی فیلم وارش می‌تواند یک فرصت فرهنگی و هنری مناسب برای گنجانده شدن در تقویم این رویداد گردشگری بین‌المللی باشد ، اما تا پایان سال کمتر از ۹ ماه باقی مانده و همان طور که دبیر نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم وارش عنوان کرد، اگر قرار به برگزاری آن در آخرین ماه سال هم باشد باید تا پایان تابستان یا نهایتا اوایل پاییز تکلیف جشنواره روشن و فراخوان آن منتشر شود.

برچسب‌ها سازمان سینمایی و امور سمعی و بصری مازندران سینما مستند

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان سینمایی و امور سمعی و بصری مازندران سینما سازمان سینمایی و امور سمعی و بصری مازندران سینما مستند کل فرهنگ و ارشاد مازندران جشنواره بین المللی فیلم فرهنگ و ارشاد اسلامی مدیرکل فرهنگ و ارشاد دهمین دوره جشنواره دبیر نهمین جشنواره جشنواره فیلم وارش برگزاری جشنواره میلیون تومان دبیر جشنواره جشنواره وارش برای برگزاری عمل نکردند جشنواره ای وزیر فرهنگ برگزار شود برگزار شد قربان پور اداره کل دوره نهم بدهی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۳۱۰۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری دوره‌ی آموزش مهارت‌های رسانه‌ای موبایل آوین نو

محمد خیاط زنجانی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه گفت : با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کرمانشاه و سازمان فضای مجازی سراج مرکز استان و آموزش‌وپرورش استان؛ دوره‌ی آموزش مهارت‌های رسانه‌ای موبایلی آوین نو، برگزار می‌شود.

وی افزود: فعالیت در رسانه و تولیدات رسانه‌ای نقش بسیار مهمی در جوامع مدرن دارد. رسانه‌ها به‌عنوان صدای جامعه عمل می‌کنند و توانایی تأثیرگذاری بر افکار، نگرش‌ها و رفتار‌های افراد رادارند. تولیدات رسانه‌ای شامل انواع رسانه‌ها مانند رادیو، تلویزیون، رسانه‌های آنلاین، رسانه‌های اجتماعی و... است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه مصداق‌های اهمیت فعالیت در رسانه و تولیدات رسانه‌ای را برشمرد و گفت: این مصداق‌ها عبارت‌اند از:۱- اطلاع‌رسانی: رسانه‌ها به ما امکان می‌دهند تا با اخبار، رویداد‌ها و اطلاعات به‌روز آشنا شویم. آنها نقش بسیار مهمی در تأمین منابع اطلاعاتی برای جامعه دارند و افراد را با مسائل مختلف جامعه و جهان آشنا می‌سازند.۲- شکل‌دهی به نگرش‌ها: رسانه‌ها توانایی تأثیرگذاری بر نگرش‌ها و عقاید افراد رادارند. آنها می‌توانند الگوها، ارزش‌ها و ایده‌ها را ترویج کنند و به شکل‌دهی به نگرش‌های جامعه کمک کنند.۳- تأثیر در سیاست: رسانه‌ها توانایی تأثیرگذاری بر روند سیاست‌گذاری دارند. آنها می‌توانند مسائل مختلف را در جامعه مطرح کنند، نظرات عمومی را تحت تأثیر قرار دهند و روند تصمیم‌گیری‌ها را تحت تأثیر قرار دهند.
۴- تولید فرهنگ و سرگرمی: رسانه‌ها نقش بسیار مهمی در تولید فرهنگ و سرگرمی دارند. آنها فضایی را برای انتشار هنر، فرهنگ و سبک زندگی فراهم می‌کنند و می‌توانند به ترویج هنر و فرهنگ جامعه کمک کنند.

وی ادامه داد: فعالیت در رسانه و تولیدات رسانه‌ای نه‌تن‌ها امکان ارتباطات و اطلاع‌رسانی مؤثر را فراهم می‌کند، بلکه توانایی تأثیرگذاری بر جوامع و فرهنگ‌ها را دارد.

خیاط زنجانی خاطرنشان کرد: شرکت‌کنندگان در این دوره، با اصول و مفاهیم اساسی مهارت‌های رسانه‌ای آشنا خواهند شد و سرفصل‌های آن عبارت‌اند از: ۱) طراحی پوستر با موبایل: که آشنایی با تکنیک‌ها و اصول طراحی گرافیکی را در برمی‌گیرد و طراحی پوستر‌های زیبا و جذاب را توسط موبایل آموزش می‌دهند.۲) تدوین با موبایل: در این قسمت شرکت‌کنندگان در دوره با تکنیک‌ها و ابزار‌های تدوین ویدئو با استفاده از موبایل آشنا می‌شوند و قادر خواهند بود ویدئو‌های خلاقانه و جذاب را ایجاد و ویرایش نمایند. ۳) عکاسی با موبایل: آشنایی با ترفند‌ها و روش‌های عکاسی با استفاده از موبایل شامل می‌شود و مخاطب یاد می‌گیرد عکس‌های حرفه‌ای و زیبا را به‌وسیله دوربین موبایل خود ثبت کند.

وی اضافه کرد: این دوره به شرکت‌کنندگان این امکان را می‌دهد که مهارت‌های رسانه‌ای خود را در زمینه‌های مختلف تقویت نمایند و از آنها در کسب‌وکارها، تولید محتوا و ارتباط با مخاطبان خود استفاده کنند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بیان کرد: زمان برگزاری دوره‌ی آموزشی مهارت‌های رسانه‌ای آوین نو در دو جلسه، پنجشنبه‌ها، ۲۰ و ۲۷ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۴ هست که به‌صورت حضوری در شهرستان کرمانشاه برگزار می‌شود و به شرکت‌کنندگان گواهینامه ارائه خواهد شد.

وی گفت: لازم به ذکر است علاقه‌مندان می‌توانند جهت ثبت‌نام در این دوره و کسب اطلاعات بیشتر به نشانی fandino.ir مراجعه نمایند .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • برگزاری اختتامیه چهارمین دوره جشنواره خودنویس در نمایشگاه کتاب
  • مسابقه مناظره دانش‌آموزی توسط جهاد دانشگاهی مازندران در ساری برگزار شد
  • فرهاد قائمیان تکلیف ساخت فیلم درباره امام رضا(ع) را روشن کرد
  • توجه ویژه جشنواره «رضوان» به جوانان صاحب ایده/ توسل به فرهنگ رضوی
  • جدایی برگزاری بخش ملی و بین الملل جشنواره فیلم رضوان
  • برگزاری دوره‌ی آموزش مهارت‌های رسانه‌ای موبایل آوین نو
  • معرفی اعضای شورای سیاست‌گذاری و دبیر جشنواره فیلم کوثر
  • برگزاری ۱۴ دوره جشنواره شعر رضوی در استان خوزستان
  • برگزاری نخستین جلسه کمیته سرمایه‌گذاری بانک دی در سال جاری
  • برگزاری نخستین جشنواره "فیلم رضوان" نوآوری این دوره از جشنواره امام رضا (ع) است