Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ـ بی‌تدبیری مجری و پیمانکار طرح در اجرای سنگفرش خیابان مشکین فام و عدم نظارت صحیح شهرداری و شورای شهر سبب شده که این پروژه آسیب شدیدی به چهره شهر وارد کند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  شیراز‌، ارتقاء کیفیت فضاهای بیرونی، ایجاد فرصتی برای گرد هم آوردن مردم، افزایش تعاملات اجتماعی با ایجاد محورغذا یا خیابان خوراکی‌ها از مهم‌ترین اهداف طرح بهسازی و ساماندهی خیابان مشکین فام در مجاورت پارک آزادی شیراز بر شمرده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امری که حال به سبب بی‌تدبیری مجری و پیمانکار طرح در اجرای سنگفرش این خیابان و عدم نظارت صحیح شهرداری و شورای شهر،  پازلی صدتکه از این معبر به جای گذاشته که علاوه بر اختلال در رفت و آمد خودروها به سیما و منظر این خیابان نیز آسیب شدید زده و خسارات فراوانی نیز به منابع مالی شهر وارد کرده است.

به همین منظور نواب قائدی، رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز روز گذشته به خاطر شرایط به وجود آمده برای پروژه محور غذا در خیابان مشکین فام از شهروندان عذرخواهی کرد.

نواب قائدی در بازدید از پروژه گذر غذا  یا بهسازی و سنگفرش خیابان مشکین فام ابتدا بیان کرد: این پروژه باعث نارضایتی بسیاری از شهروندان شده در حالی که هدف از آن توسعه زیرساخت‌های گردشگری و تفریحی، افزایش مراودات و تعاملات جمعی و ایجاد فضای زنده شهری بود.

قائدی افزود: زمان و مدیریت پروژه یکی از عناصر کلیدی در اجرای پروژه‌ها است که در این پروژه به سبب عدم برنامه‌ریزی مناسب، ضعف  و کم‌دقتی در اجرای پروژه و کم توجهی به مسائل فنی و اجرایی و انتخاب مصالح نامناسب شاهد وضعیت فعلی هستیم که هم موجب تاخیر در اجرای پروژه شده و هم عبور و مرور خودروها را با مشکل مواجه کرده است.

دردسرهای خیابان ارم؛ هزینه‌کرد میلیاردی سنگفرش ارم و انتقادات صریح نماینده شیراز در مجلسحواشی پر رنگ‌تر از متن؛ ماجرای ادامه‌دار سنگفرش خیابان ارم در شیرازفرجام سنگفرش بولوار ارم شیراز؛ وقتی "ارم"» موافقان و مخالفان را گردهم می‌آورد

وی در ادامه با اشاره به اینکه کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورا تلاش‌ زیادی در راستای بهینه سازی، استانداردسازی و ارتقای کیفی پروژه‌ها، استفاده از مصالح استاندارد، گزینش پیمانکاران ذی‌صلاح، تقویت فرایند نظارتی و مدیریت بهینه درآمد و هزینه شهرداری داشته افزود: باوجود اجرای پروژه‌های عمرانی بزرگ توسط شهرداری در ایام کرونایی و تشدید تحریم‌ها، این پروژه زیبنده شهر شیراز نیست.

نواب قائدی این توجیه که همزمانی پروژه با  نوسانات ارزی و شیوع کرونا در این وضعیت کم تاثیر نبوده را قابل قبول ندانست و با بیان اینکه با اصلاح اساسی در زیرسازی و اجرای کفپوش‌ها باید هرچه سریعتر در پی جبران برآمد، از شهروندان بابت اجرای این پروژه در زمان شورای پنجم عذرخواهی کرد.

هرچند عذرخواهی بابت قصوری که عامل آن نیز مستقیما خود فرد نبوده امری بسیار قابل تقدیر است و باید این باب یعنی پذیرش مسئولیت، میان دیگر مدیران و مسئولان نیز باز شود اما برای واکاوی بیشتر موضوع به سراغ یکی از اساتید دانشگاه و فعالان حوزه رسانه رفتیم.

عذرخواهی یک عضو مجموعه مدیریت شهری بی سابقه است

 ابراهیم عباسی، فعال رسانه‌ای استان فارس ابتدا عذرخواهی شجاعانه نواب قائدی را به فال نیک گرفته و آن را جزء معدود مواردی برشمرد که شورای پنجم بابت اشتباهی عذرخواهی می‌کند اما در ادامه گفت: مهمتر از این عذرخواهی این است که مقصرین چه کسانی هستند، کدام شهردار و مجموعه نظارتی باید پایش و نظارت می‌کرده و نکرده و کدام پیمانکار با چه مبلغی در چه بازه زمانی باید این پروژه را انجام می‌داده و در نهایت اینکه چه کسی جوابگوی خسارات مادی و معنوی این پروژه به مردم است؟

این مدیر رسانه افزود: چرا شهرداری و مجریان این طرح باید سکوت کنند  درحالی که زشتی این پدیده روزانه به چشم شهروندان، عیان است؛ آن‌هم در شهری که شهروندان فهیمی دارد و مسافران و توریست‌های زیادی وارد آن می‌شوند و باید شرمنده شد که قضاوت آنها راجع به این نوع پیاده راه‌سازی این گونه است و به مهندسی شهری نمره پایین می‌دهند.

مهندسین شهری در برابر این آبروریزی ساکت ننشینند

این فعال اجتماعی همچنین به مهندسین و پیمانکاران و مهندسین حوزه شهری پیشنهاد داد در همین نقطه جمع شده و ابراز برائت کنند و علاوه بر محکومیت این پروژه که آبروی شهر را برده پیگیر شناسایی مقصرین و محاکمه آنها شوند چون چهره مهندسی شهری و آبروی شهرشیراز با این پروژه مخدوش شده  و تنها با این اقدامات درس عبرتی برای پیمانکاران خاطی می‎شود.

وی افزود: البته انتقادات بنده سبب نمی‌شود زحمات و تلاش‌های شهرداری و شورای شهر از نظرها دور شود و ما منتقدین قدردان زحمت‌هایی که برای شهر کشیده شده هستیم اما مجموعه اجرایی و کار اجرا به گونه‌ای است که در کنار مشکلات و زحمات گاهی نواقصی هم وجود دارد و باید در کنار مواهبی که کار اجرایی اعم از پاداش و مزایای فراوان دارد، این نقدها را هم در صورت قصور به جان بخرند.

این فعال اجتماعی عمده نقد خود به مجموعه مدیریت شهری را در در سه قسمت عدم شفافیت و پاسخگویی، عدم تخصص و شایسته سالاری و  سیاست‌بازی و رفتارهای جناحی دانست که هم در سپردن مسئولیت‌ها در مجموعه مدیریت شهری و هم در رفتار آن مشهود است.

مردم نباید تاوان بی‌تدبیری مدیران و پیمانکاران را بدهند

عباسی اذعان کرد: عذرخواهی را باید به معنای پذیرش نقص و اشتباه دانست و هرچند این عذرخواهی از سوی یک عضو شورای شهر صورت گرفته و قابل تحسین است اما باید نقش و سهم متخلفین یا مقصرین مشخص شود، میزان خسارات وارده اعم از مادی و معنوی معین و بررسی شود که آیا این پرونده در مجموعه شهرداری رسیدگی شده و یا به دستگاه قضایی سپرده شده است.آیا ضمانت‌های اخذ شده از پیمانکار کافی بوده و در صورت بروز قصور و تخلف، ناظرین و مدیران پروژه آیا عزل و توبیخ و تنبیه می‌شوند و پیمانکار و مجری اگر در مصالح و متریال، طراحی و اجرا کاستی داشته آیا پیمان و قراردادش لغو می‌شود؟

این روزنامه‌نگار افزود: امروزه در شهرسازی، عمران و راه سازی و در کل در استفاده از مصالح در پروژه‌ها پیشرفت‌های تکنولوژیکی و تجارب بالایی صورت گرفته اما می‌بینیم خیابانی در کلان‌شهر شیراز به نحوی سنگفرش می‌شود که مایه شرمساری مدیریت شهری است و این آبروریزی تا ابد در حافظه شهروندان خواهد ماند.

این فعال اجتماعی منتقد مدیریت شهری در ادامه گفت: در یک کلام باید به این پاسخ برسیم که  مقصرین این پروژه در در حوزه مدیریتی، اجرایی و نظارتی چه کسانی هستند و این خسارات آیا با بودجه بیت المال و شهرداری جبران یا آن مدیر و پیمانکار خاطی باید جبران خسارت کند یا اصلا برآورد خسارات به دست کارشناسان قضایی سپرده ‌شود؟

با این اوصاف باید دید شهرداری منطقه یک و پیمانکار این پروژه چه پاسخی به ابهامات و پرسش‌های فوق خواهد داد. در پایان این گزارش تسنیم به سبب رویکرد بی‌طرفانه خود این مجال را به شهرداری یا پیمانکار پروژه می‌دهد که  به ارائه توضیحات یا نکاتی که به روشن‌تر شدن این مساله کمک می‌کند بپردازد.

انتهای پیام/424/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: خیابان مشکین فام سنگفرش خیابان مدیریت شهری اجرای پروژه شورای شهر بی تدبیری پروژه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۳۱۲۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی ۱۵ میلیارد تومان برای تملک پارکینگ در منطقه دو شهرداری قم

مدیر منطقه دو شهرداری قم از پیش‌بینی ۱۵ میلیارد تومان برای تملک پارکینگ در خیابان جوادالائمه (ع) خبر داد.

سید رضا حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در قم با اشاره به عملکرد شهرداری منطقه دو در سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: اگر دو پروژه را کنار بگذاریم تقریباً تمام پروژه‌ها پیشرفت فیزیکی داشته و ۱۰۰ درصد انجام شده است.

وی افزود: مهم‌ترین پروژه‌ای که داشتیم، بحث آسفالت شوارع سطح منطقه بود که ۱۸ هزار تن آسفالت با اعتبار ۲۴ میلیارد تومان در سطح منطقه انجام شده است.

مدیر منطقه دو شهرداری قم خاطرنشان کرد: ۷۰ میلیارد تومان پروژه تملک املاک در مسیرهایی مثل حریم کمربندی، تملک فضای سبز، املاک تصرف شده و پارکینگ سطح منطقه بود که سال گذشته دو پلاک در خیابان جوادالائمه با ارزش ۱۰ میلیارد برای پارکینگ تملک شد.

حسینی افزود: بحث جدول گذاری خیابان‌های منطقه موضوع دیگری است. جمع‌آوری و دفع آب‌های سطحی منطقه، بهسازی بوستان‌ها، احداث فاز ۴ بوستان صداقت و توسعه بوستان امام رضا (ع)، بهسازی بوستان‌های رضوی، ولایت، صبا و سایر بوستان‌ها از دیگر اقدامات در سال ۱۴۰۲ بود.

وی تاکید کرد: در سال ۱۴۰۳ نیز ۱۵ میلیارد تومان در سال برای تملک پارکینگ پیش بینی شده است تا یک لکه پارکینگ در خیابان جوادالائمه (ع) با تملک این سه پلاک نهایی شود و در اختیار سازمان ترافیک قرار بگیرد که مجموع مساحت این تملک‌ها حدود هزار و ۵۰۰ متر مربع است.

مدیر منطقه دو شهرداری قم با بیان اینکه تملک بوستان خانواده که در خیابان چمران است سال گذشته با اعتبار ۷ میلیارد تومان شروع شد، اضافه کرد: امسال هم ۵ میلیارد تومان برای تملک بوستان خانواده منطقه دو پیش بینی شده است.

حسینی اضافه کرد: تلاش می‌کنیم تا شهریور ۱۴۰۳ شاهد بهره برداری بوستان بانوان و بوستان خانواده منطقه باشیم که مساحت آن نزدیک به ۱۰ هزار مترمربع است.

کد خبر 749110

دیگر خبرها

  • اقدامات دوره ششم مدیریت شهری اراک در راستای توسعه شهری است
  • اجرای ۱۷۶ طرح عمرانی شهری زنجان در دولت سیزدهم
  • موفقیت شورا و شهرداری یزد در کاهش آسیب‌های شهری
  • وحدت اعضای شورا با شهرداران باعث رونق امور شهری می‌شود
  • موفقیت شورا و شهرداری در کاهش آسیب‌های شهری هنگام وقوع بارندگی
  • گفت‌وگوی صریح با رئیس شورای شهر کرج/ برای مردم چه کردید؟
  • ماجرای گازگرفتگی کودک کرجی چه بود؟
  • توزیع ۱۴ هزار تن آسفالت در معابر شهری تبریز
  • تکمیل پارکینگ محله چهل اختران قم
  • پیش‌بینی ۱۵ میلیارد تومان برای تملک پارکینگ در منطقه دو شهرداری قم