Web Analytics Made Easy - Statcounter

سیاوش آقاخانی / دکترای محیط‌زیست : امروزه مشارکت مردمی به‌عنوان یکی از ارکان مهم در مدیریت محیط‌زیست و برنامه‌های توسعه پایدار در کشورهای مختلف مورد توجه قرار گرفته است؛ چراکه روند رو به توسعه کلانشهرها چالش بزرگی به نام توسعه و تخریب محیط‌زیست را پیش روی شهرهای بزرگ قرار داده و تنها راه جلوگیری از آن، جلب مشارکت مردمی و تشویق و ترغیب شهروندان برای همراهی با برنامه‌های کلان حفاظت از محیط‌زیست است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


امروزه شاهد توسعه زندگی شهرنشینی، افزایش جمعیت و تراکم جمعیتی در محله‌ها هستیم. چنین وضعی باعث می‌شود که به نقش شهروندان در توسعه فضای سبز بیش از پیش فکر کنیم تا با تکیه بر این ظرفیت، امکان افزایش فضای سبز را در شهر فراهم کنیم. ایجاد فضای سبز در آپارتمان‌ها، بام‌ها، پارکینگ و مقابل خانه‌ها یکی از راه‌های توسعه فضای سبز در شهری است که امروز دیگر زمینی برای ساخت بوستان‌های جدید ندارد.
جلب نگاه مردم به این سمت و سو، فرصت‌هایی را برای آموزش فراهم می‌کند. باید به شهروندان آموزش و پیشنهاد دهیم از هر ظرفیتی برای کاشت گل و گیاهان و زیباسازی فضای زندگی خود استفاده کنند. با برگزاری دوره‌های آموزشی می‌توان به آنها تفکیک زباله را یاد داد و اینکه با خشک کردن پوست میوه‌ها و تبدیل آنها به کمپوست، گل و گیاهان خود را تقویت کنند.

اگر مردم را به استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای متقاعد کنیم حجم زیادی از زباله‌های مضر برای ورود به طبیعت کاسته می‌شود. خوشبختانه شهرداری‌ها از مدت‌ها پیش به این موضوعات ورود پیدا کرده‌اند و برنامه‌هایی نیز در این زمینه در مناسبت‌ها و بهانه‌های مختلف اجرا می‌کنند، اما به نظر می‌رسد که این روند با سرعت لازم پیش نمی‌رود و ملاحظه و اقدام شهروندان در زمینه حفظ محیط‌زیست به فرهنگ عمومی یا مشارکت گسترده تبدیل نشده است.
در این زمینه چند نکته قابل ذکر است. قبول این واقعیت که حال زمین خوب نیست شاید سخت باشد، اما به هر حال هستند کسانی که این مفهومرا پذیرفته‌اند اما مسیر اقدام را نمی‌دانند.   چنانچه این افراد در قالب انجمن‌های مردم‌نهاد واقع شوند هم در مسیر اقدام قرار می‌گیرند و هم مشارکت بیشتری جلب می‌کنند و اگر این انجمن‌ها به دل محله‌ها برده شوند و در کوچه‌پسکوچه‌های شهر تشکیل شوند ظرفیت بیشتری برای جلب مشارکت‌ها و پایداری اقدام‌ها خواهند داشت؛ البته نباید فراموش کرد که بانوان جامعه هدف قدرتمندی محسوب می‌شوند.
و بالاخره باید بپذیریم که نهادهای دولتی به تنهایی نمی‌توانند در این زمینه موفق شوند و باید به نقش اطلاع‌رسانی، حمایتی و تشویقی بسنده کنند و بر راهکارهای افزایش مشارکت‌ها با کمک شورایاری و معتمدان محلی متمرکز شوند.

کد خبر 611756 برچسب‌ها همشهری محله مشارکت مردمی محیط زیست ایران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: همشهری محله مشارکت مردمی محیط زیست ایران مشارکت مردم محیط زیست فضای سبز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۳۱۳۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز طرح ملی مشاركت اجتماعی مردم در فضای مجازی از تابستان

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، مرتضی خدمتكار آرانی، مدیركل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران در گفتگوی رادیویی در مورد آغاز طرح ملی نهضت مشاركت اجتماعی در استان تهران اظهار كرد: این طرح اواخر سال گذشته در سازمان امور اجتماعی وزارت كشور طراحی و پیاده‌سازی آن آغاز شد. مشاركت مردمی همواره یكی از پایه‌های نظام جمهوری اسلامی ایران است كه نیازمند بسترسازی برای حضور مردم به صورت نظام‌مند در جهت حل مسائل حوزه‌های مختلف فراهم شود كه وظیفه متولیان است.

او در این باره افزود: در سازمان امور اجتماعی كشور وزارت كشور، ناظر به مسائل اجتماعی و فرهنگی در موضوع كنترل و كاهش آسیب‌های اجتماعی، دغدغه مشاركت مردمی وجود داشت و به این نگاه این طرح طراحی شد. در طرح ملی نهضت مشاركت اجتماعی تلاش می‌شود كار شناسایی دقیق ظرفیت‌های مردمی كشور به‌ویژه استان تهران صورت گیرد كه در سال‌های گذشته صورت نگرفته است. پس از این مرحله، ارزیابی ظرفیت‌ها در دستور كار قرار می‌گیرد و پس از آن نیز استفاده از ظرفیت‌ها در حوزه‌های مختلف است.

آرانی خاطر نشان کرد: پیش‌بینی می‌شود تمهید مقدمات و بسترسازی‌ها تا اوایل تابستان و اواخر بهار صورت گرفته تا از آغاز تابستان بتوان ظرفیت مردمی را به كار گرفته و به صورت بهینه از آن در جهت حل مسائل مختلف استفاده شود.

مدیركل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران با اشاره به ارتباط نزدیك دستگاه‌های اجرایی با مجموعه‌های مردمی گفت: سازمان بهزیستی، كمیته امام خمینی (ره)، فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری‌ها با مجموعه‌های مردمی در ارتباط هستند كه باید دور یك میز قرار گرفته و داشته‌ها و ظرفیت‌های مردمی را به میدان آورده و در فضای روشن از آنها به صورت هدفمند استفاده شود.

او لازمه برنامه‌ریزی روشن را تعریف گام‌های اجرایی و زمان‌بندی‌های مناسب دانست و ادامه داد: تا اواخر خردادماه شناسایی و ارزیابی اولیه صورت می‌گیرد و از اوایل تابستان در سطح كشور استفاده می‌شود. پیش‌بینی می‌شود سكوی ظرفیت‌های مردمی استان تهران را در فضای مجازی بالا آورده تا برای همه ارگان‌ها و همه نهادها قابل شناسایی و استفاده باشد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ​​​​​​​توسعه همکاری محیط زیستی ایران و آفریقای مرکزی
  • همکاری با آفریقای مرکزی در تمامی زمینه های محیط زیستی
  • آغاز طرح ملی مشاركت اجتماعی مردم در فضای مجازی از تابستان
  • همکاری با آفریقای مرکزی در حوزه محیط زیست
  • رئیس سازمان حفاظت محیط زیست: حل مسئله گرد و غبار نیازمند هم‌افزایی دستگاه‌هاست / باید از ظرفیت رسانه‌ها استفاده کنیم
  • منطقه «چهلمیر» در پارک ملی تندوره درگز پاکسازی شد
  • تولید اثر فاخر سینمایی از زندگی محیط بان شهید «هوشنگ نصیری»
  • جنبه‌های شرعی حفاظت از محیط زیست به مردم بازگو شود
  • سلامت زیست بوم خلیج فارس شرط پایداری در منطقه خواهد بود
  • ارائه راهکارهای محیط زیستی برای توسعه صنایع در سواحل «مکران»