Web Analytics Made Easy - Statcounter

با وجود وضعیت قرمز کرونایی در تهران و چند شهر دیگر تا این لحظه خبری مبنی بر تعطیلی قطعی سینما‌ها منتشر نشده و مدیران سینمایی و سینما‌ها اعلام کرده‌اند در این زمینه تابع نظرات ستاد ملی کرونا هستند.

خبرگزاری میزان - در حالی که تنها دو روز از آغاز اکران «دینامیت» به کارگردانی مسعود اطیابی برای رونق گرفتن سینما‌ها  می‌گذرد چند شهر از جمله تهران در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفته‌اند و طبق دستورالعمل ستاد ملی مبارزه با کرونا سینما‌ها در این رنگ‌بندی باید تعطیل شوند، اما گویا سینماداران با توجه به محدود بودن تعداد مخاطبین و رعایت کامل دستورالعمل بهداشتی در سالن‌ها و در شرایطی که مترو و اتوبوس‌های شهر فعال هستند، انتظار دارند سینما‌ها در این وضعیت تعطیل نشوند و در انتظار دستور مستقیم ستاد کرونا هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید: برای مشاهده آخرین اخبار از سینمای ایران اینجا کلیک کنید

خبر تعطیلی احتمالی سینما‌ها در حالی منتشر شده که اکران فیلم کمدی «دینامیت» از پنجشنبه شب آغاز شده است و طبق آمار اعلامی سامانه سمفا تا این لحظه بیش از ۴۰۰ میلیون تومان فروش داشته است.

از طرف دیگر مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی در گفت‌وگو با میزان اعلام کرد: سینما‌های هر شهر تابع رنگ‌بندی کرونایی هستند و وضعیت فعالیت سینما‌های سراسر کشور بنا بر وضعیت کرونایی هر استان و شهر مشخص خواهد شد. آنچه قطعی است، اینکه در این زمینه به طور کامل تابع تصمیمات ستاد ملی کرونا هستیم.

وی در همین راستا ابراز کرد: ستاد کرونای هر استان، درباره رنگ‌بندی یا نوع فعالیت هر یک از مشاغل از جمله سینما هر تصمیمی بگیرند، همه به آن پایبند خواهیم بود و انجمن سینماداران و سازمان سینمایی بر این امر نظارت دارند.

علی سرتیپی رییس کانون پخش‌کنندگان سینمای ایران تاکید می‌کند سالن‌های سینما در پایتخت تعطیل نشده‌اند و به کار ادامه می‌دهند، سینما‌ها بازند و تغییری در وضعیت آن‌ها ایجاد نشده. فیلم جدیدی هم اکران شده و مردم استقبال کرده‌اند. تا وقتی ستاد کرونای استان دستوری صادر نکند، سینما‌ها به کار خود ادامه می‌دهند. رعایت پروتکل‌ها در سالن‌های سینما در بهترین حالت است و فیلم دیدن در سالن‌ها خطری ندارد، درگاه‌های فروش بلیت سینما نیز در شرایط نرمال قرار دارند و مخاطبان می‌توانند نسبت به رزو بلیت تا آخر هفته نیز اقدام کنند.

این تهیه‌کننده و پخش‌کننده سینما با تکذیب شایعات درباره تعطیلی سینما‌ها می‌گوید: نباید به این موج دامن زد. سالن‌ها باز هستند و بلیت‌فروشی ادامه دارد. امیدواریم وضعیت طوری پیش برود که نیاز به تعطیل کردن پیش نیاید.

*البته همچنان نمی‌توان درباره باز یا بسته بود سینما‌ها در آینده نظری قطعی داد و پیش از این در موج قبلی هم تا بسته شدن کامل سینما‌ها چند روزی زمان برد و سینما‌ها از روز ۱۷ فروردین به طور کامل تعطیل شدند. در آن زمان هم با آمدن فیلم‌های نوروزی برخی امیدوار بودند سینما‌ها باز بمانند و بعضی هم با قاطعیت از تعطیل شدن سینما‌ها گفتند که البته این اتفاق هم افتاد.

در چنین شرایطی هیچکس نمی‌تواند با قطعیت از آینده خبر دهد و هنوز اطلاعیه‌ای درباره تعطیلی قطعی سینما‌ها صادر نشده است. البته که باید به این نکته نیز اشاره کرد که هنوز تمام استان‌های کشور درگیر وضعیت قرمز کرونا نشده‌اند و شاید یکی از دلایلی که وزارت فرهنگ و ارشاد هنوز اطلاعیه عمومی صادر نکرده، زرد و نارنجی بودن برخی استان‌های کشور است.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار سینما سینمای ایران

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اینجا اخبار سینما سینمای ایران سینما ها وضعیت قرمز سالن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۳۱۴۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وقتی «خانه خدا» سینماها را شلوغ کرد

همزمان با آغاز سفر عمره زائران ایرانی و در آستانه فرارسیدن موسم حج، از فیلم مستندی می‌توان یاد کرد که حدود ۶ دهه قبل، از خانه خدا و مناسک حج ساخته شد و تماشاگران زیادی را به سینماها کشاند.

به گزارش ایسنا،مستند «خانه‌ خدا» محصول ۱۳۴۵ است که به عنوان اولین مستند جدی ایران و به باور برخی، کامل‌ترین سند سینماییِ جهان درباره‌ مناسک حج - تا زمان ساخت فیلم - شناخته می‌شود.

«خانه خدا» فیلمی منحصر به فرد درباره مراسم و مناسک حج و از نخستین فیلم‌های مستند است که در سال ۱۳۴۵ در سینماهای تهران و چند شهر دیگر به نمایش عمومی درآمد و با اقبال گسترده مردم روبه‌رو شد. این مستند حتی توانست به بازارهای جهانی راه پیدا کند و در بخش گسترده‌ای از کشورهای مسلمان به نمایش درآید.

درباره‌ نحوه تولید «خانه‌ خدا» ابهامات زیادی وجود دارد. پژوهشگران مختلف در نوشته‌های خود، اطلاعاتی ضد و نقیض، درباره‌ عوامل این مستند ارائه داده‌اند. برخی مونتاژ فیلم را نتیجه کار ابراهیم گلستان دانسته‌اند و تعدادی نیز نام ابوالقاسم رضایی و جلال مقدم را به عنوان تدوین‌گر آورده‌اند. در برخی منابع پژوهشی گفتار فیلم را از آنِ ابراهیم گلستان می‌دانند حال آن که نظر محقّقانی دیگر بر آن است که روایت اولیه را محمود سعادت و حمزه رحمانی نوشته‌اند و گلستان تنها متن آن دو را بازنگری و ویرایش کرده‌ است.  حتی در مورد کارگردان فیلم هم اتفاق نظر وجود ندارد. در عنوان‌بندی نام کارگردان نیامده و شاید همین سبب شده برخی این عنوان را به جلال مقدم منتسب کنند.  

درباره این مستند محمد تهامی‌نژاد گفته است:  «از زمان تولید «خانه‌ خدا» تا کنون همواره این پرسش مطرح شده که کارگردان این فیلم چه کسی بوده؛ این در حالی است که در تیتراژ فیلم، از اشاره‌ مستقیم به این عنوان پرهیز شده و تهیه‌کننده (استودیو ایران‌فیلم که محل فعلی خانه سینماست) ترجیح داده هیچ اسمی از کارگردان نباشد.

سال‌ها قبل، جلال مقدم در گفت‌وگویی با مجله‌ «نگین» گفته بود این فیلم کارگردان مشخصی نداشته و به همین دلیل نام کسی در تیتراژ قید نشده است اما نکته این‌جاست که در نسخه‌ ویدیویی این فیلم و در تیتراژ انگلیسی آن که سال‌ها قبل در آمریکا توزیع شد، نام ابوالقاسم رضایی به عنوان کارگردان و جلال مقدم به عنوان مشاور تهیه‌کننده قید شده است. همچنین در نامه‌ای که در حاشیه‌ یکی از نمایش‌های محدود این فیلم (درخانه‌ شهریاران جوان) توسط زنده‌یاد نعمت حقیقی فرستاده شد به صراحت به این نکته تاکید و اشاره شده بود که فیلم «خانه‌ خدا» متعلق به ابوالقاسم رضایی و ساخته‌ اوست.»

در این زمینه بخوانید:

بالاخره «خانه خدا» را چه کسی ساخته است؟

گفته شده است که ابوالقاسم رضایی چهار فیلم‌بردار (احمد شیرازی، محمود ایثاری، عباس دستمالچی و نعمت حقیقی) را با تجهیزات کامل به عربستان سعودی برد و هر یک از آن‌ها جدا از هم صحنه‌هایی را روی نوار سلولویید ضبط کردند؛ بدون آن که سهم هر یک پس از تدوین فیلم مشخص باشد. در تیتراژ این فیلم که ابتدا با آوازی از علی بهاری آغاز می‌شود اسامی همه عوامل با عنوان "حاجی" ذکر شده است.

از مستند «خانه خدا»، نگاتیوی باقی نمانده و چند سال قبل از روی پزیتیوهای به‌جامانده از آن، نسخه‌ای به سفارش فیلمخانه ملی ایران در «شرکت پیشگامان سینمای آریا» ترمیم و بازسازی شد که در بهار سال ۱۳۹۶ در جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش درآمد و دو سال بعد هم کانون فیلمِ خانه سینما با برگزاری یک نشست تخصصی آن را دوباره نمایش داد.

در طول این سال‌ها چنین فیلمی با این ویژگی‌ها و با تغییرات ایجاد شده در مکان‌های برپایی مناسک حج ساخته نشده، در صورتی که براساس برخی منابع مستند «خانه خدا» گویا به ۸۲ کشور فروخته شده بود و تولیدی بسیار سودآور محسوب می‌شده است.

در ادامه بخشی از مراحل بازسازی مستند «خانه خدا» را که در فیلمخانه ملی ایران انجام شده و نسخه کامل‌ آن در فضای مجازی موجود است، مشاهده می‌کنید:

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سرگیجه در پرسپولیس؛ ستاره تیم بازی با سپاهان را از دست داد؟
  • هوای اصفهان قابل قبول است/ شاخص ۴ شهر بر مدار قرمز و نارنجی
  • وقتی «خانه خدا» سینماها را شلوغ کرد
  • اندر احوالات وضعیت نامشخص بیرانوند
  • اصفهان در دو منطقه درمدار قرمز آلودگی
  • اصفهان در دو منطقه درمدار قرمز
  • سرنوشت نامعلوم تعدادی از پیکر شهدا در سراسر منطقه غزه
  • وضعیت قرمز هوا در دو ایستگاه اصفهان
  • آخرین وضعیت گلزار شهدای کرمان پس از ورود سیلاب
  • ۱۵۸ واحد تولیدی در زنجان تعطیل یا راکد است