Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-05-07@12:27:58 GMT

تغییر تاکتیک ایران در قبال برجام؟

تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۳۱۷۲۱

 رحمان قهرمانپور کارشناس مسائل سیاست خارجی  و در پاسخ به اینکه سیاست خارجی در دولت جدید چگونه خواهد بود گفت: ابراهیم رئیسی پیش تر در اظهارنظری اعلام کرد که مایل است برجام حفظ و تداوم یابد، از همین رو به نظر می رسد رئیس جمهور منتخب به دنبال آن است تا توافق هسته ای در دولت فعلی یعنی دوازدهم احیا شود تا با دست بازتر و اطمینان خاطر بیشتری کار خود را آغاز کند تا مشکل در جریانی وجود نداشته باشد، چرا که اگر پرونده برجام بدون پیشرفت از دولت فعلی به دولت بعدی منتقل شود کار به مراتب سخت تر خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آن هم در وضعیتی که قرار است انتقال قدرت و تغییرات در تیم مذاکره کننده صورت بگیرد. اگرچه ممکن است استراتژی نظام جمهوری اسلامی ایران تداوم مذاکرات در وین باشد اما با روی کار آمدن دولت جدید می توان انتظار تغییرات تاکتیکی را داشت.بدیهی است که با تغییر دولت ها و ترکیب کابینه به ویژه روی کار آمدن دیپلمات های جدید مسیر جدید و متفاوتی در تصمیم گیری ها رقم خواهد خورد، هر چند که باور حاکمیت نظام ادامه مذاکرات، حفظ و تداوم برجام باشد. بنابراین دولت های جدید بر اساس تجربیات و صلاح دید خود در رابطه با این موضوعات تصمیم گیری می کنند و آن را بهترین مسیر برای رسیدن به اهداف می دانند. برای مثال زمانی که قانون راهبردی لغو تحریم ها در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، بین مجلس و شورای عالی امنیت ملی هماهنگی بیشتری وجود داشت و دولت منتقد تصویب این طرح بود و در ادامه این ذهنیت به وجود آمد که بین شورای عالی امنیت ملی و دولت هماهنگی های لازم وجود ندارد.

این کارشناس در ادامه با تاکید بر اینکه مذاکره وین و احیای برجام خواسته هسته اصلی نظام است و قطعا دولت جدید برنامه های خود را برای این امر پیش می گیرد به تیم مذاکره کننده اشاره کرد و گفت: علیرغم مواضع حمایتی رئیس جمهور منتخب از برجام، ممکن است افرادی در تیم او حضور داشته باشند که مسیرهای دیگری را برای رسیدن به اهداف مورد نظر در پیش بگیرند و با وجود هماهنگی ها با آقای رئیسی، شیوه و راهبرد خود را با استناد به پشتوانه آرای مردمی در انتخابات دنبال کنند. در دولت فعلی پیگیری پرونده هسته ای ایران از شورای عالی امنیت ملی به وزارت امور خارجه منتقل شد و این احتمال وجود دارد که با روی کار آمدن دولت جدید این پرونده بار دیگر به شورای عالی امنیت ملی منتقل شود که تابع یک سری از قوانینی است که ممکن است رویکردش با وزارت امور خارجه تفاوت داشته باشد.وی در این مسائل می تواند بر سایر موضوعات جزئی و فنی نیز اثرگذار باشند.به عنوان مثال موضوع روابط و همکاری های با آژانس بین المللی می تواند یکی از این مسائل باشد که ممکن است روند را دشوارتر کند. آنها در حال حاضر درخواست بازرسی از برخی مکان های مورد نظر در ایران را دارند که تهران آن را نمی پذیرد و بعید به نظر می رسد که با روی کار آمدن دولت جدید نیز تغییری در رویکرد ایران حاصل شود. بحث آژانس برای ایران از اهمیت بالایی برخوردار بوده و امکان دارد در دولت سیزدهم مسائلی چون پروتکل‌های همکاری ایران با آژانس محدودتر شود و شاهد دیگر تغییرات تاکتیکی باشیم.

منبع: خبرآنلاین

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۳۱۷۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کار سختی در جام کافا داریم/ملی پوشان تاکتیک پذیر هستند

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از سایت رسمی فدراسیون فوتبال، اردوی آماده سازی تیم ملی فوتبال دختران نونهال از ۱۲ اردیبهشت ماه در مرکز ملی فوتبال زیر نظر پروانه کران خسروی، سرمربی در حال برگزاری است.

به همین منظور و با اعلام کادر فنی ملی پوشان امروز (دوشنبه ۱۷ اردیبهشت) در یک دیدار درون اردویی از ساعت ۱۷ به مصاف تیم هیات فوتبال شمیران می روند.

به گزارش خبرنگار مهر، پروانه کران خسروی سرمربی تیم فوتبال نونهالان، درخصوص آخرین وضعیت شاگردانش برای حضور در مسابقات جام کافا اظهار داشت: اردوهای تیم ملی دختران نونهالان از اسفند ۱۴۰۲ با حضور ۵۰ بازیکن از سراسر کشور آغاز شد تا در نهایت ما ۲۶ بازیکن را به اردوی فروردین و اردیبهشت دعوت کردیم. البته از این تعداد باز ریزش خواهیم داشت چون در نهایت فقط می‌توانیم ۲۰ بازیکن را به جام کافا ببریم.

وی در مورد گروه بندی ایران در رقابت‌های جام کافا گفت: رقبای سختی داریم. امسال با تیم‌های ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان همگروه هستیم که اتفاقا سال گذشته هم با این تیم‌ها بازی داشتیم. دوره گذشته موفق شدیم عنوان قهرمانی را به دست بیاوریم قطعا برای حفظ این عنوان باید تلاش بیشتری داشته باشیم.

کران خسروی افزود: یک بازی دوستانه در نظر گرفتیم و در این اردو هم بیشتر روی تاکتیک‌های دفاعی کار کردیم. خوشبختانه این رده سنی تاکتیک پذیر است و در رسیدن به اهداف‌مان به ما کمک زیادی می‌کند.

کد خبر 6098312

دیگر خبرها

  • افشاگری تازه؛ پخش فایل صوتی جنجالی ظریف، عمدی و برای پالس به آمریکا بود!
  • اسلامی: ایران از برجام خارج نشده است/ سند راهبردی بیست ساله هسته‌ای را در دستورکار قراردادیم/ گروسی: باید شرایط را جهت بازگشت به برجام تسهیل کنیم
  • فیلم| آمریکا از برجام خارج شده است و به تعهدات خود عمل نکرده است
  • کار سختی در جام کافا داریم/ملی پوشان تاکتیک پذیر هستند
  • تاکتیک جالب امیر تتلو برای فرار از مجازات
  • ۴ دهه زندگی مهدی نصیری؛ از کیهان تا بی‌بی‌سی /با من از تغییر سخن نگو...
  • سرمربی تیم هندبال جوانان: برای کسب سهمیه جهانی می‌جنگیم
  • بازخوانی پرونده توسعه برق هسته‌ای در ایران؛ از برجام تا مشارکت مردم
  • رویکرد بایدن در قبال تظاهرات ضد صهیونیستی دانشجویان در آمریکا
  • تاکید اسد بر موضع باثبات سوریه در قبال مقاومت و فلسطین