Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارس نیوز»
2024-05-01@02:36:20 GMT

فولاد تحریم و کرونا را شکست داد

تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۳۱۸۴۳

صنعت استراتژیک فولاد را از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین صنایع قلمداد می‌کنند و طبق اعلام وزیر صمت در دوران شیوع کرونا کشور با رشد ۳.۱۳ درصدی، بالاترین رشد ظرفیت فولادی را در بین کشورهای دنیا در سال ۲۰۲۰ میلادی به خود اختصاص داده است. این در حالی است که ایران در حال حاضر در بین کشورهای تولیدکننده فولاد بر پله دهم ایستاده  و دارای ۸۹ واحد تولیدکننده شمش فولادی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 پیش‌ازاین آمارهای انجمن جهانی فولاد حاکی از آن بود که برخلاف بسیاری از دیگر اعضای انجمن که سال گذشته کاهش تولید فولاد داشتند، تولید ایران در این بخش نسبت به مدت مشابه سال ۹۸، ۱۰/۲ درصد افزایش داشته است.
علی‌رغم آنکه سال ۹۹ با شیوع کرونا و رکود سنگین بازارهای داخلی و صادراتی همراه بود، اما تولید فولاد کشور روند رو به افزایشی داشت. 
طی سال‌های اخیر، برخلاف افت شدید صادرات نفت ایران، صادرات فولاد رشد چشمگیری داشته و در شرایط تحریم فروش نفت، ادامه رشد صادرات فولاد توانست افزایش درآمدهای ارزی را برای ایران به ارمغان آورد. 
ایران توانسته در سال‌های اخیر صادرات فولاد کشور را از یک‌دهم درصد کل تجارت فولاد جهان به یک و نیم درصد برساند که رشد بزرگی برای رونق صنعت فولاد محسوب می‌شود. آمار تولید و صادرات فولاد نشان می‌دهد که صادرات آن با شتاب زیادی رشد کرده و موتوری برای رشد تولید صنایع ایران بوده است. 
بنابر تازه‌ترین گزارش آماری انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، مجموعه صادرات فولاد کشور در دوره یک‌ماهه نخست سال جاری ۸۳۱ هزار تن بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد ۱۵۶ درصدی را نشان می‌دهد. 
علاوه بر این، میزان تولید شمش فولاد در سال ۹۹ با رشد ۱۱ درصدی نسبت به سال ۹۸ به بیش از ۳۰ میلیون تن رسید و باوجود تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و شیوع کرونا افزایش ۳ میلیون تنی را ثبت کرد که رکورد جدیدی در تولید فولاد کشور به شمار می‌رود. 
انتظار می‌رود با توجه به‌قرار گرفتن ایران در میان ۱۰ فولادساز برتر جهان و افزایش حجم ذخایر فولادی کشور و چشم‌انداز مثبت از مذاکرات برجام و رسیدن به توافق نهایی، افزایش و صادرات فولاد کشور در سال ۱۴۰۰ را شاهد باشیم. 
افزایش هزینه صادرات فولاد با حضور واسطه‌ها 
بهرام سبحانی،  رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران درباره احتمال افزایش بیشتر صادرات فولاد از کشور در سال جاری به
« ‌‌رسالت» گفت: اکنون گمانه‌زنی‌های مثبتی از روند مذاکرات احیای برجام به کشور مخابره می‌شود که در صورت شکل گرفتن توافق نهایی می‌تواند تأثیر زیادی در صادرات و معاملات فولاد بر بازارهای هدف ایران داشته باشد. 
وی ادامه داد: در حال حاضر صادرات فولاد به کشورهای دیگر در حال انجام است ولی روند کندی را طی می‌کند و بیشتر معاملات از طریق واسطه ها انجام می‌پذیرد که باعث افزایش هزینه‌ها و ریسک بالا شده است. 
مدیرعامل سابق شرکت فولاد مبارکه اصفهان تصریح کرد: در شرایطی که تحریم‌های آمریکا بر صادرات فولاد سایه می‌اندازد کشورها جرئت انجام معامله مستقیم با ایران را نخواهند داشت و این مسئله می‌تواند باعث کاهش میزان صادرات فولاد شود. 
سبحانی یادآور شد: ما دارای ظرفیت تولید ۳۸ میلیون تن فولاد در کشور هستیم اما اکنون در حدود ۳۰ میلیون تن تولید می‌کنیم و در صورت افزایش صادرات می‌توانیم ظرفیت تولید را بالا ببریم. 
سبحانی افزایش تولید فولاد در کشور را باعث رشد صنایع داخلی دانست و افزود: تولید فولاد باعث راه‌اندازی و سرمایه‌گذاری صنایع مختلف شده و نیاز کشور به واردات را قطع کرده است.
  کاهش تولید فولاد چین، فرصت رشد تولید در کشور بود
  رضا شهرستانی، عضو هیئت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در گفت‌وگو با« رسالت» با اشاره به رشد بیش از ۱۰ درصدی تولید فولاد در کشور گفت: افزایش تولید فولاد به‌نوبه خود اقدام مهم و قابل قبولی است، اما ایران در قیاس با کشورهای  تولیدکننده دیگر ازجمله چین، هند، آمریکا، کره جنوبی و آلمان در جایگاه دهم تولید قرار دارد و راه زیادی برای رسیدن به رتبه‌های اول دنیا در پیش دارد. 
وی رشد تولید فولاد را در راستای برنامه‌های سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ عنوان کرد و افزود: کشور در سال ۹۸، ۲۸ میلیون تن فولاد تولید کرد و در سال ۹۹ این میزان  به بالای ۳۰ میلیون تن رسید که افتخاری برای کشور محسوب می‌گردد. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌گرفته قرار است برای سال ۱۴۰۴، به ۵۵ میلیون تن تولید فولاد دست پیدا کنیم.
شهرستانی ادامه داد: ما می‌توانستیم در سال ۹۹ به تولید ۳۶ میلیون تن فولاد برسیم، زیرا این ظرفیت در کشور وجود داشت، اما به علت کمبود مواد اولیه ازجمله سنگ و کنستانتره نتوانستیم به این میزان تولید دست پیدا کنیم.وی بابیان اینکه در پی شیوع کرونا بسیاری از کشورها مجبور به کاهش تولید شدند و درنتیجه میزان صادرات هم پایین آمد، گفت: چین به‌عنوان یکی از مهم‌ترین تولیدکنندگان فولاد جهان با کاهش تولید ۶۰ میلیون تنی به سمت تولید فولاد آلیاژی رفت و این اقدام خلاء تولید را در دنیا ایجاد نمود و باعث رشد قیمت‌های جهانی شد. 
وی اضافه کرد: کاهش تولید چین فرصتی برای رشد تولید فولاد در کشور بود و باوجودآنکه در سال ۹۹ مصرف فولاد کمتر از سال ۹۸ بود، اما کشور ۱۰ درصد رشد تولید داشت. 
عضو هیئت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد با انتقاد از سیاست‌های غلط وزارت صمت برای تولید فولاد گفت: باوجود اقدامات غیرکارشناسی وزارت صمت صنعت فولاد در سال ۹۸ با ۱۵ درصد کاهش در رشد تولید مواجه شد، اما اکنون امیدواریم با توجه به کسب رتبه اول در رشد ظرفیت تولید، برنامه‌ریزی برای صادرات و ثبات قیمت ارز توسط دولت اتخاذ گردد. 
شهرستانی در پایان با اشاره به اهمیت ارزآوری صادرات فولاد برای کشور گفت: ما اکنون به‌راحتی امکان صادرات نفت را نداریم و سیاست‌های اقتصادی بر روی صادرات محصولات معدنی است. درصورتی‌که صادرات افزایش پیدا کند، میزان ارزآوری به کشور هم بیشتر می‌شود و درنهایت امکان کنترل قیمت ارز هم وجود خواهد داشت و از رشد بیش‌ازاندازه دلار جلوگیری به عمل می‌آید.

 

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: صنعت استراتژیک فولاد صنعت فولاد فولاد صنعت استراتژیک فولاد انجمن تولیدکنندگان فولاد فولاد در کشور صادرات فولاد تولید فولاد کاهش تولید شیوع کرونا فولاد کشور رشد تولید میلیون تن سال ۹۹ سال ۹۸

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۳۱۸۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکرار تجربیات موفق تأمین مالی بانک صادرات ایران برای خودرو

​مدیرعامل بانک صادرات ایران در نشست‌هایی جداگانه با مدیران عامل و مدیران ارشد دو خودروساز بزرگ کشور، برای استفاده از تجربیات تخصصی این بانک در تأمین مالی صنعت خودرو به هم‌اندیشی پرداختند. - اخبار بازار -

به گزارش روابط‌عمومی بانک صادرات ایران، محسن سیفی در دیدار با محمدحسن محمد‌زاده، مدیرعامل شرکت ایران‌خودرودیزل و همچنین دیدار با علیمردان عظیمی، مدیرعامل ایران‌خودرو، ضمن تشریح توانمندی‌های این بانک در زمینه تجربه موفق همکاری و شیوه‌های تخصصی تأمین مالی صنعت خودرو کشور، برای توسعه همکاری و تحقق اهداف منویات مقام معظم رهبری در «جهش تولید با مشارکت مردم» و همچنین کمک به تعمیق داخلی‌سازی و افزایش تولید محصولات این شرکت‌ها اعلام آمادگی کرد.

او توسعه همکاری، تسریع و تسهیل ارائه خدمات مالی نقدی و غیرنقدی و تجربیات ویژه و الگوی موفق بانک برای حل مشکلات تأمین مالی زنجیره تأمین سایر خودروسازان و قطعه‌سازان کشور در بانک صادرات ایران را تشریح و تبیین و کمک به تولید با استفاده از ظرفیت‌های شعب داخلی و خارجی بانک را مورد تاکید قرار داد.

سیفی گفت: بانک صادرات ایران به عنوان یکی از بانک‌های اصلی کشور، از سال‌های گذشته در کنار خودروسازان کشور بوده و اکثر خودروسازان کشور با بانک صادرات ایران تعامل مناسبی داشته و دارند.

مدیرعامل بانک صادرات ایران با تاکید بر اینکه بدنه کارشناسی و ارکان بانک، تجربه و شناخت دقیقی از شرایط فعالیت خودروسازان کشور دارند، افزود: در بخش‌های اعتباری و طرح و برنامه بانک، برای طراحی محصولات ویژه، تجربه‌های موفقی وجود دارد و این شناخت موجب می‌شود که سرعت و کیفیت ارائه خدمات مالی و بانکی به این صنعت روز به روز بهتر شود و امروز با افتخار، همکاری مطلوبی با خودروسازان و قطعه‌سازان کشور داریم.

محمدحسن محمد‌زاده، مدیرعامل ایران‌خودرودیزل در این دیدار با استقبال از توسعه همکاری با بانک صادرات ایران، با ارائه اهداف و برنامه‌های این شرکت در سال جاری به تعدد شرکت‌های زیرمجموعه این شرکت اشاره کرد و گفت: استفاده از این شرکت‌ها عمق داخلی‌سازی شرکت ایران‌خودرو دیزل را افزایش داده و از این رو میزان ارزبری شرکت نسبت به سایر خودروسازان کمتر است.

او ویژگی دیگر این شرکت را تنوع محصولات آن برشمرد و افزود: تنوع محصولات ایران خودرو دیزل از جمله ون، انواع اتوبوس، انواع کشنده، کمپرسی و باری و از جمله بزرگترین سالن تولید اتوبوس خاورمیانه در این شرکت وجود دارد.

محمد‌زاده از تولید و فروش اتوبوس برقی داخلی شهری به شهرداری برخی کلان‌شهرهای کشور و همچنین فروش 1000 دستگاه اتوبوس دیزلی به شهرداری‌های کشور خبر داد و بر تداوم تولید و رفع نیازهای مختلف کشور به این محصولات، تاکید کرد.

علیمردان عظیمی، مدیرعامل ایران خودرو نیز در نشستی که با اتفاق مدیران ارشد این شرکت با مدیرعامل و مدیران ارشد بانک صادرات ایران، برگزار شد، از همکاری بانک صادرات ایران طی سال‌های اخیر قدردانی کرد و گفت: باید با تلاش و  توسعه همکاری به دنبال حل مشکلات این صنعت و مردم باشیم.

 او افزود: بانک صادرات ایران سهم بسزائی در توفیقات مجموعه‌های بزرگ صنعتی دارد و امروز این سهم بیش از سایرین است.

مدیرعامل ایران‌خودرو با بیان برخی دغدغه‌ها و مشکلات بخش تولید، افزود: بانک‌ها به ویژه بانک صادرات ایران با وجود محدودیت‌های فراوان، کمک‌های بزرگی و بسیار ارزشمندی به صنعت خودرو کرده‌اند به طوری که اگر این کمک‌ها نباشد، امکان کسب موفقیت‌های بیشتر در این صنعت وجود ندارد.

محسن سیفی در جریان این دیدارها به اتفاق معاونان شعب، اعتبارات، طرح و برنامه و همچنین مدیران ارشد بانک در حوزه‌های ارز و بانکداری شرکتی، راهکارها و محصولات نوین بانک برای تأمین مالی زنجیره تأمین در صنعت خودرو را ارائه و برای کمک به این صنعت اعلام آمادگی کرد. 

دیگر خبرها

  • نقش کارگران در جهش تولید و رونق اقتصاد کشور انکارناپذیر است
  • صادرات ایران باید از خام فروشی عبور کند
  • ثبت ۷.۸ میلیارد دلار صادرات صنعت فولاد کشور طی سال گذشته
  • تکرار تجربیات موفق تأمین مالی بانک صادرات ایران برای صنعت خودرو
  • تکرار تجربیات موفق تأمین مالی بانک صادرات ایران برای خودرو
  • بازار‌های صادراتی خود را در کشور‌های اروپایی توسعه می‌دهیم
  • حضور ۲۵ هیات تجاری در اکسپو با وجود تحریم نشان از رشد ایران دارد
  • صادرات مرغ گرم افزایش می‌یابد
  • پالایشگاه‌های فراسرزمینی، استراتژی مهم دولت سیزدهم در افزایش صادرات نفت
  • پتروشیمی و فولاد ارزآورترین شرکتها در ۱۴۰۲/صادرات گاز نصف شد