حرم امام حسین (ع) در گذشته چگونه بود؟ + تصاویر
تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۳۲۱۴۸
به گزارش باشگاه خبرنگاران، حرم امام حسین (ع) از گذشته تاکنون تغییرات بسیاری داشته است و از همان زمان که امام حسین (ع) و یارانش در روز عاشورا به شهادت رسیدند، برخی از یاران امام حسین (ع) از طایفه بنی اسد، آنها را در همان جا دفن کردند و مرقد شهدای کربلا با خاکهایی برآمده قابل رویت بود تا اینکه مختار به عنوان اولین نفر، بنایی از آجر و گچ ساخت که در آن فضای مسقف نیز تعبیه شده بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اولین بار که حرم امام حسین (ع) تخریب شد
پس از مدتی هارون الرشید که تشرف عاشقان حسینی به این مکان مقدس را دید، دستور تخریب آن بنا را داد و حتی درخت سدری که کنار بارگاه ملکوتی امام حسین (ع) بود، قطع و فضای حرم را با خاک یکسان کردند؛ تا اینکه مأمون عباسی برای حفظ قدرت بنایی بر مرقد امام حسین (ع) ساخت. اما باز هم در دوره متوکل عباسی همان بنا نیز تخریب شد و حتی برای جلوگیری از تشرف زائران به حرم ارباب، آب آن منطقه را بستند.
در طول تاریخ حرم امام حسین (ع) چند بار ساخته و باز هم تخریب شد تا اینکه در دورههای صفویه و قاجار، ایرانیان اقدام به بازسازی و توسعه حرم امام حسین (ع) کرده و در هر دوره بخشی را ترمیم و تذهیب کردند.
تخریب حرم امام حسین (ع) توسط برخی فرمانروایان
حجتالاسلام محمدرضا فؤادیان، کارشناس امور دینی درباره تخریب و بازسازی حرم امام حسین (ع) اینگونه روایت میکند: امام حسین (ع) برای شیعیان از گذشته جایگاه ویژهای داشت و در هر دوره سعی شد تا حرم آن حضرت ساخته شود و برای حضور زائران آماده باشد. اما در برخی از دورهها برای نشان دادن مخالفت با شیعه و اهل بیت (ع)، حرم امام حسین (ع) تخریب شد تا عاشقان حسینی نتوانند به زیارت مشرف شوند و حتی در برهههایی از زمان، حرم اباعبدالله (ع) با خاک یکسان شد که این اقدامات حاکمان ناشی از بغضی بود که با شیعیان داشتند؛ چرا که رونق زیارت حرم امام حسین (ع) آنها را نگران اتحاد شیعیان و سرنگونی خودشان میکرد.
آخرین دوره تخریب حرم امام حسین (ع) چه زمانی بود؟
اما با تلاش شیعیان این قطعه از بهشت هر بار دوباره ساخته شد و در هر تخریب، بعد از مدتی گروهی به بازسازی آن پرداختند. آخرین دوره تخریب حرم امام حسین (ع) به دوران صدام بازمیگردد که حتی بیش از ۶ ماه فضا برای زیارت هم مسدود شده بود، اما بالاخره با تلاش شیعیان حرم امام حسین (ع) به روی زائران باز شد و جمع کثیری از عاشقان به زیارت امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) مشرف شدند.
فضای حرم امام حسین (ع) در دوران صدام
حرم امام حسین (ع) در حتی چند دهه اخیر هم تفاوت بسیاری با فضای کنونی حرم داشت. بسیاری از خیابانها و حتی بین الحرمین خاکی بود. فضای زیارتی هم محدود بود و کسی نمیتوانست به راحتی به سوی حرم مشرف شود. حتی در گذشته با توجه به نبود مسیر مناسب برای تشرف به کربلا، بسیاری از افراد در این مسیر جان میباختند و به حرم نمیرسیدند، اما به مرور زمان مردم عراق و حتی سایر شیعیان منطقه آستین بالا زدند و برای بازسازی و فراهم کردن مسیر زیارت تلاش کردند.
زائران حسینی با وجود محدودیتهای بعثیها به حرم ارباب مشرف میشدند
در دوره صدام با وجود محدودیتهایی که بعثیها اعمال میکردند، بسیاری از شیعیان همت کرده و برای بازسازی حرم قدمهایی برداشتند. به طوری که در روزهای آخر دوران صدام با وجود اینکه سختیهای بسیاری برای زیارت وجود داشت، باز هم جمع کثیری از شیعیان در ایام خاص با تدابیر امنیتی به حرم امام حسین (ع) مشرف میشدند و نمیگذاشتند حرم خالی از زائر باشد. البته در آن دوران زیارت امام حسین (ع) برای بسیاری از مردم ایران آرزویی دست نیافتنی بود؛ چرا که به خاطر نبود امنیت لازم، کاروانی هم اعزام نمیشد تا اینکه با رایزنی مختلف، اعزام زائران ایرانی برقرار شد و عاشقان امام حسین (ع) با سختیهای فراوان به حرم ارباب مشرف میشدند.
سرنگونی صدام و رونق زیارت امام حسین (ع)
خیابانهای خاکی، گاریهایی که زائران را حمل میکردند و گردوغباری که مانع حرکت زائران میشد، بخشی از فضای آن دوران است که با این وجود بسیاری با مشقت بسیار خود را به حرم میرساندند. حتی زیارت اربعین هم که در سالهای اخیر رونق گرفته است، در آن دوران با وجود سختگیری صدام و بعثیها برگزار میشد و بسیاری برای حضور در این مسیر جان میدادند و برخی هم از مسیرهای خطرناک و صعبالعبور به سوی حرم مشرف میشدند. در دوران سرنگونی صدام نیز که آمریکاییها در عراق حضور یافتند، کاروانهای زیارتی محدودی به عراق اعزام میشدند تا اینکه پس از برقراری امنیت، حرم امام حسین (ع) رونق بیشتری گرفت.
ورود ستاد بازسازی عتبات به کربلا برای بازسازی حرم حسینی
با حضور نیروهای حشدالشعبی و مقاومت به فرماندهی شهید قاسم سلیمانی در عراق، امنیت نسبی برقرار شد و از اوایل دهه ۹۰ ستاد بازسازی عتبات با موافقت متولیان حرم امام حسین (ع) اقداماتی را برای توسعه حرم حسینی آغاز کرد. بر همین اساس برنامههایی به منظور توسعه حرم و حضور میلیونی عاشقان حسینی انجام شد.
توسعه حرم امام حسین (ع) و احداث صحن حضرت زینب (س) توسط ایرانیان
محمدرضا بنیاسدی راد، رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات در کربلا درباره وضعیت حرم امام حسین (ع) بعد از حضور ایرانیان برای بازسازی این مکان مقدس اینگونه میگوید: مهندسان و نیروهای ستادی در کربلا از اوایل سال ۹۳ برای بررسی وضعیت مستقر شدند و پس از خریداری ملکهای اطراف حرم توسط متولیان عتبه حسینیه (ع)، عملیات اجرایی برای توسعه حرم امام حسین (ع) آغاز شد.
به منظور مقامسازی حرم امام حسین (ع)، طرح لاغرسازی و مقامسازی ستونهای اطراف حرم آغاز شد و چهار ستون اطراف حرم محکمسازی شدند و به این ترتیب با لاغرسازی آن، فضای اطراف حرم از هر طرف حدود یک متر و نیم افزایش یافت. پس از آن، با برنامه قبلی عملیات توسعه حرم از سمت باب القبله و تل زینبیه و عملیات اجرایی احداث صحن حضرت زینب (س) با مساحتی بالغ بر ۵ هکتار به عنوان طرح نخست توسعه حرم امام حسین (ع) آغاز شد و هماکنون نیز این طرح در حال ساخت است و تاکنون بیش از ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
آغاز توسعه حرم حضرت عباس (ع)
البته طرح توسعه حرم حضرت عباس (ع) نیز در حال انجام است که این اقدام توسط خود عراقیها صورت گرفته و در مرحله نخست خیابانهای اطراف در حال تخریب هستند تا فضا برای توسعه حرم آماده شود. در طرح توسعه کربلا که به صورت بیضی پیشبینی شده است، قرار است فضای زیارتی حرم امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) چند برابر شود تا در مناسبتها به ویژه ایام اربعین زائران به راحتی امکان تشرف به حرمها و زیارت را داشته باشند.
فضائل زیارت امام حسین (ع) در روایات و احادیث
زیارت امام حسین (ع) در احادیث و روایت مختلفی تأکید شده و حتی در برخی روایت زیارت امام حسین (ع) از زیارت خانه خدا ارجح دانسته شده است؛ تا جایی که در روایتی از امام صادق (ع) آمده است: «به خدا قسم، اگر در فضیلت زیارت امام حسین علیه السلام با شما سخن میگفتم، قطعا، حج را به طور کلی رها میکردید و هیچکدام از شما حج نمیرفت، مگر نمیدانی که خداوند سبحان قبل از اینکه مکه را حرم خود بگیرد، کربلا را حرم امن و مبارک خود گرفت؟ ابن ابی یعفور عرضه داشت: خداوند حج بیت الله را بر مردم واجب کرد، در حالی که ذکری از زیارت امام حسین علیه السلام نیاورد. حضرت فرمود: اگر چه این گونه است، چرا که این چیزی است که خداوند آن را چنین قرار داده است، آیا نشنیدهای کلام امیرالمومنین علیه السلام را که: همانا کف پا (باطن قدم) سزاوارتر به مسح کشیدن نسبت به روی پاست، لیکن خداوند مسح ظاهر پا را بر بندگان واجب کرده است؟ آیا نمیدانی که احرام بستن اگر در حرم بود، بهتر میبود، لیکن خداوند احرام بستن را در غیر حرم مفروض کرد». (وسائل الشیعه/ ج ۱۴/ ص ۵۱۴)
در احادیث فضیلتهای بسیاری از جمله طول عمر و برکت مال، دفع بلا، بخشش گناهان گذشته و هزار حج مقبول برای زیارت امام حسین (ع) آمده است. همچنین امام موسی بن جعفر (ع) فرمود: «کمترین آنچه از ثواب که به زائر اباعبدالله علیه السلام کنار نهر فرات داده میشود آنگاه که حق و حرمت و ولایت او را بشناسد، این است که آنچه از گناهان پیش فرستاده و بعداً میفرستد (گناهان گذشته و آینده او) آمرزیده میشود». (الکافی، ج ۴، ص ۵۸۲)
حتی در کتاب «سفر شهادت» امام موسی صدر درباره فضیلت زیارت امام حسین (ع) آمده است: «اسلام واقعی اسلام حسین است و به همین سبب، زیارت با معرفت امام حسین (ع) برای حسینیها بالاتر از هزاران حجی است که یزیدیها بجا میآورند. این معنای آن است که میگویند زیارت امام حسین (ع) بالاتر از حج و عرفه است، والا همه عزت و شرف او از اسلام است و امکان ندارد بالاتر از حج و اسلام باشد، زیرا همه عظمت او از اسلام و از حج است. بله، هزاران حج صوری با زیارت امام حسین (ع) برابری نمیکند، چون حج واقعی و اسلام حقیقی به دست او سیراب شد و رشد کرد و حیات خود را دوباره پیدا کرد».
بنابراین زیارت امام حسین (ع) در هر دوره و زمانی مورد توجه قرار داشته است و شیعیان و حتی سایر ادیان و مذاهب نیز به زیارت سیدالشهدا (ع) مشرف شدهاند، اما اکنون با شیوع کرونا بیش از ۱۶ ماه است که ایرانیان از راه دور به ارباب سلام میدهند و توفیق زیارت کربلا را ندارند. با این وجود، دلهای عاشقان هر لحظه مشتاق دیدار دوباره کربلا و برقراری سفر به عتبات است.
منبع: اکوفارس
کلیدواژه: توسعه حرم امام حسین زیارت امام حسین برای بازسازی مشرف می شدند علیه السلام حضرت عباس اطراف حرم تخریب شد
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۳۲۱۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کُرسی آیندهپژوهی یونسکو به قزوین آمد
رئیس دانشگاه بینالمللی امامخمینی (ره) از تخصیص کرسی آیندهپژوهشی یونسکو به این دانشگاه برای نخستینبار در کشور خبر داد.
به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، سیدعلی قاسمزاده امروز -دوشنبه دهم اردیبهشت- در نشست با محمدرضا حسنی آهنگر، رئیس دانشگاه جامع امام حسین (ع) اظهار کرد: در حوزههای پژوهشی و علمی دانشگاه بینالمللی امامخمینی (ٰره) رشد خوبی داشته و در آخرین رتبهبندی تایمز این دانشگاه رتبه سوم دانشگاههای جامع کشور و رتبه نهم دانشگاههای کل کشور را کسب کرده است.
وی افزود: در حوزه دانشگاههای قاره آسیا نیز دانشگاه بینالمللی امامخمینی (ٰره) در رتبههای ۲۰۰ تا ۲۵۰ قرار دارد که رتبهبندی دقیق آن نیز به زودی اعلام خواهد شد و این رتبه در طول دوران فعالیت این دانشگاه کمنظیر بوده است.
نماینده عالی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در استان قزوین با بیان اینکه در حوزه بینالمللی رشد خوبی در جذب دانشجویان خارجی و تنوع رشتهها داشتیم، خاطرنشان کرد: در حوزه فعالیتهای بینالمللی در اتحادیه مختلف علمی به ویژه شبکه آموزشی اروپایی اراسموس، کشورهای جاده ابریشم، اتحادیه خزر و اتحادیه کشورهای اسلامی فعال شدیم. برای نمونه بخش دانشجویی اتحادیه کشورهای خزر را به عهده گرفتیم.
قاسمزاده از تخصیص کرسی آیندهپژوهشی یونسکو به دانشگاه بینالمللی امامخمینی (ره) خبر داد و تاکید کرد: در حال حاضر ۱۱ نفر دانشمند یکدرصدی (جزو یکدرصد دانشمندان برتر جهان) در این دانشگاه داریم که چند نفر از مدیران نیز جزو همین دانشمندان یکدرصدی هستند، همچنین در جایزه ملی ثریا در چهار رشته و حوزه جوایز به دانشگاه بینالمللی امامخمینی (ره) رسید.
وی با اشاره به طراحی و اجرای برنامه تحول پژوهشی و علمی در این دانشگاه ادامه داد: در حوزههای توسعه کشاورزی کمآببر، فلزات غیرکانی و شیشه، چشمه نور (شتابگرها)، ایرانشناسی، هوش مصنوعی و فنآوریهای نو مأموریتهای ملی ویژه به دانشگاه بینالمللی امامخمینی واگذار شده است.
رئیس دانشگاه بینالمللی امامخمینی (ره) از کسب رتبه دوم کشوری توسط تیم رباتیک این دانشگاه خبر داد و گفت: از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم ۱۰ رشته آموزشی و علمی جدید در این دانشگاه راهاندازی شده که عمده آنها در سطح ارشد و دکتری قرار دارند. رشتههای شتابگر ذرات و علم دادهها هم از رشتههای انحصاری دانشگاه به حساب میآیند.
قاسمزاده با اشاره به توانمندیهای دانشگاه جامع امامحسین (ع) اضافه کرد: دانشگاه امامحسین (ع) در رتبهبندی جایگاه دوم دانشگاههای کشور را به دست آورده که افتخار ارزشمندی برای دانشگاه امامحسین (ع) محسوب میشود که دانشگاه نمونه و تراز انقلاب اسلامی است.
وی با بیان اینکه دانشگاه امامحسین (ع) الگوی دانشگاههای حکمتبنیان به شمار میرود، گفت: بازدید از دانشگاه امامحسین (ع) و تماشای دستاوردهای این دانشگاه در دستور کار ما قرار دارد که یکی از اردوهای دیدنی راهیان پیشرفت ما خواهد بود.
رئیس دانشگاه بینالمللی امامخمینی (ره) اجرای طرح بانوی اسوه را از طرحهای فرهنگی مهم این دانشگاه دانست و تاکید کرد: این طرح برای نخستین بار در سه حوزه دانشجویی، کارمندی و استادی نخستینبار در دانشگاه ما طراحی و به وزارت علوم ابلاغ و در نهایت اجرا شد.
قاسمزاده ادامه داد: امسال هم برای نخستینبار از استادان بینالمللی برتر تقدیر میکنیم که در این برنامه استاد برتر حوزه بینالملل را معرفی میکنیم تا انگیزهای شود که اساتید با توجه به رسالت دانشگاه فعالیت داشته باشند.
وی از فعالیت ۴۰ استاد تمام در این دانشگاه خبر داد و گفت: در واقع ۱۸۰ نفر دانشیار داریم و بقیه اساتید ما استاد تمام به حساب میآیند. پیش از دولت سیزدهم ۱۳ مربی داشتیم که تعداد آنها به چهار نفر کاهش یافته است.
کد خبر 749049