Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، غلامرضا نوروزی درباره آخرین وضعیت فدراسیون پزشکی ورزشی در آستانه رقابت های المپیک و برنامه‌های مدنظر برای کاروان‌ اعزامی به این رقابت‌ها اظهار داشت: از مدتها قبل دو هدف جدی داشتیم. ابتدا اینکه کاروانی پاک و ضددوپینگ داشته باشیم. واکسیناسیون بچه‌ها تمام شد و ورزشکاران اعزامی به المپیک و پارالمپیک دو دوز واکسن خود را گرفتند، اما دلیل نمی‌شود با وجود دریافت واکسن، نکات پزشکی را رعایت نکنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: باید بیش از پیش به پروتکل‌های پزشکی اهمیت بدهند زیرا اکنون در شرایطی هستیم که پیک پنجم کرونا شروع شده و برخی نقاط کشور و تهران در وضعیت قرمز هستند. متأسفانه واکسیناسیون در شکل جدید کرونا کمتر اثر دارد. تستهای مورد نیاز در مورد آنتی‌دوپینگ را هم از بچه‌ها گرفته‌ایم. همچنین پایش سلامت المپیکی‌ها مرتب و به شکل روزانه انجام می‌شود. 

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی خاطرنشان کرد:‌ روز گذشته پایش سلامت والیبالیست‌ها که به تازگی در مسابقات لیگ ملتها شرکت کرده بودند انجام شد و خوشبختانه مشکل خاصی در آن تیم وجود نداشت. رشته‌های دیگر هم همینطور. ان‌شاءالله برای اعزام کاروان به المپیک توکیو آماده می‌شویم. 

نوروزی درباره اینکه آموزشهای لازم در مورد دوپینگ به ورزشکاران المپیکی داده شده است، ادامه داد: صحبت‌هایی شده اما ورزشکاران ما حرفه‌ای هستند و آماتور نیستند. اکثر آنها در دوره‌های آموزشی مختلف درباره دانش‌افزایی مواد نیروزای غیرمجاز یا همان داروهای ممنوعه شرکت کرده‌اند، اما تا انتهای المپیک این نکات را به آنها گوشزد می‌کنیم. دفترچه‌های مواد ممنوعه را به آنها تحویل می‌دهیم و ان‌شاءالله ورزشکاران عزیز هم مراقبت کنند تا دیگر مشکل خاصی پیش نیاید. 

وی درباره اینکه به نظر می‌رسد یکی از عوامل مثبت شدن تست دوپینگ دو ورزشکار کشورمان در آستانه المپیک به این دلیل است که فدراسیون پزشکی ورزشی در دوره‌ای با سرپرست اداره می‌شد، گفت: در کل نه تنها در این فدراسیون بلکه سرپرست گذاشتن آن هم دو سرپرست برای مدت‌های طولانی برای هر فدراسیونی را  آسیب‌زننده به بدنه و بنیان آن فدراسیون می‌دانم. این را فرصت می دانم که توفیقی شد مجدد در فدراسیون پزشکی باشم.

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی خاطرنشان کرد:  همکاران ما هم در دوره با سرپرست اداره شدن فدراسیون زحمت کشیدند اما کسی که سرپرست است، برنامه‌های محوری فدراسیون مثل نظارت بر هیات‌های استانی را به آن شکل که باید انجام نمی‌دهد. به دلیل بلاتکلیف بودن، دوستان سرپرست برنامه خاصی نداشتند و همّ و غم آنها اداره روزانه فدراسیون بود. با توجه به این موضوع برخی اوقات هم آسیب‌هایی به فدراسیون وارد شد. 

نوروزی درباره وضعیت فعالیت باشگاه‌ها در تهران و شهرهای قرمز با توجه به وارد شدن به پیک جدید کرونا عنوان کرد: متأسفانه هرچند وقت یکبار بنا به دلایلی، پیکی از همه‌گیری کرونا  با شکل‌های مختلف و نوع جدید اتفاق می‌افتد. اکنون هم نوع دلتا را داریم و حتی دیده شده افرادی با تزریق دو دوز واکسن، تست کرونایشان مثبت شده است. روز گذشته از همکاران خوب و پزشکان عزیز مواردی دیدم که با تزریق دو دوز واکسن تست‌شان مثبت شده و این نشان می‌دهد باید جدیت بیشتری به این موضوع نگاه کنیم و آن را سرسری نگیریم، زیرا شوخی نیست.

وی ادامه داد: راه اصلی مبارزه هم رعایت پروتکل های بهداشتی شامل سه عامل مهم مانند ماسک زدن، فاصله‌گذاری اجتماعی، شتسشوی مرتب دست‌ها به ویژه ماسک زدن است زیرا نوع جدید از طریق هوا منتقل می‌شود. ما هم که مسئولیت کرونا در ورزش را داریم، باید رعایت حداقلی نفرات در تمرینات و مسابقات ورزشی را دور از هرگونه اجتماع در نظر بگیریم.

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی درباره اینکه فقط از تعداد نفرات حاضر در باشگاه‌ها کمتر می‌شود و آیا خبری از تعطیلی آنها نخواهد بود، توضیح داد: برخی رشته‌های ورزشی در گروه‌بندی جدید تعریف شدند. گروه اول در وضعیت نارنجی می‌توانند فعالیت کنند و باشگاه‌ها تعطیل نمی‌شوند، اما در باشگاه‌هایی که شرایط لازم مثل تهویه مناسب و پارامترهای مورد نیاز برای یک باشگاه ایمن را دارند، در شرایط نارنجی با رعایت ۳۰ درصد تراکم جمعیت و پرهیز از تراکم می‌توانند فعالیت کنند.

نوروزی درباره اینکه آیا تیم پزشکی با توجه به محدودیت‌های کرونای به اندازه کافی وارد توکیو می‌شود، گفت: هماهنگی‌هایی شده که در دو گروه به توکیو بروند. گروه اول دو پزشک و یک فیزیوتراپ دارند و هر تیم هم پزشک و یک فیزیوتراپ دراختیار دارد و مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد. 

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی درباره اینکه رسانه‌ها استنباط می‌کنند مسئولان فدراسیون و دومیدانی نمی‌خواستند بگویند احسان حدادی با وجود آسیب‌دیدگی نمی‌تواند در المپیک  عملکرد مثبتی داشته باشد، توضیح داد: احسان با جدیت کار خود را انجام می‌دهد، تیم پزشکی هم مراقب وی است و کارهای فیزیوتراپی، توانبخشی و مراقبتی را زیرنظر همکاران من انجام می‌دهد. اگر غیر از این بود حدادی در المپیک حضور پیدا نمی‌کرد زیرا سالها زحمت کشیده و می‌‌خواهد نتیجه‌اش را هم در توکیو که حضور فعال در المپیک است بگیرد.

نوروزی در گفت‌وگو با برنامه رادیو ورزشی تهران درباره اینکه آیا نظر کمیسیون پزشکی این است که حدادی می‌تواند عملکرد خوبی در المپیک داشته باشد، گفت: بله همینطور است.

انتهای پیام/

منبع: پارس فوتبال

کلیدواژه: رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی فدراسیون پزشکی ورزشی نوروزی درباره باشگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت parsfootball.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس فوتبال» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۳۲۳۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورزش باعث افزایش قد می‌شود؟

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، هورمون رشد در طول شبانه روز به شکل ضربانی ترشح می‌شود و برخی محرک‌های فیزیولوژیک می‌توانند، ترشح هورمون رشد را تحریک کنند. دو تا از قوی‌ترین این محرک‌ها، ورزش و خواب هستند و هورمون رشد نقش‌های متفاوتی در طول زندگی دارد؛ از تاثیر روی رشد، بازیافت عضله، استخوان و کلاژن گرفته تا تنظیم جنبه‌های انتخابی عملکرد متابولیک شامل افزایش متابولیسم چربی و حفظ ترکیب بدنی سالم تر در آینده و ورزش های قدرتی و هوازی می‌توانند موجب افزایش قابل توجه ترشح هورمون رشد شوند و با افزایش شدت ورزش، ترشح بیشتر می شود.

بیشتر بخوانید: راه‌های افزایش قد در دوران نوجوانی

اگر حجم ورزش بیش از توان فرد باشد، ابتدا دچار خستگی تمرینی می‌شود. متغیرهای تکرار، زمان و شدت، حجم ورزش را تعیین می‌کنند و در صورتی که حجم زیاد در طول زمان ادامه یابد، فرد وارد مرحله بیش‌تمرینی و تغییرات هورمونی ناشی از آن و تاخیر رشد شود.

از سوی دیگر در برخی ورزش‌ها به ویژه ورزش‌های دارای دسته‌بندی وزنی یا ورزش‌های استقامتی یا ورزش‌هایی که زیبایی حرکات و نظر داوران و شکل بدنی ممکن است در امتیازدهی موثر باشند، تمایل ورزشکاران به کاهش وزن و کاهش درصد چربی بدن بیش‌تر است. بدین ترتیب، ورزشکاران ممکن است دچار کمبود نسبی انرژی شوند. این وضعیت در ابتدا در بانوان ورزشکار با عنوان سه گانه بانوان ورزشکار (اختلالات خورد و خوراک- آمنوره- پوکی استخوان) معرفی و در مشاهدات و مطالعات بعدی مشخص شد که تاثیرات کمبود انرژی، خیلی فراتر از این مثلث بوده و تغییرات هورمونی و عوارض آن در پسران هم قابل رویت است. بنابراین، نام آن به سندروم کمبود نسبی انرژی تغییر یافت و بدیهی است در ورزشکارانی که دچار این مشکل می شوند، رشد و بلوغ دچار اختلال می‌شود.

بر اساس این مطلب که از سوی لاله حاکمی، متخصص پزشکی ورزشی تهیه شده و از سوی فدراسیون پزشکی ورزشی در اختیار قرار گرفته، آمده است: افرادی که بیش از اندازه ورزش می‌کنند و به اندازه ورزش مواد غذایی دریافت نمی‌کنند، غیر از بحث کمبود انرژی نسبی، دچار کمبود مواد مغذی می‌شوند و بدیهی است کمبود ریزمغذی ها و درشت مغذی ها می‌توانند در رشد اختلال ایجاد کنند.

در ورزشکاران در حال رشد که صفحات رشد باز و فعال هستند، وارد آمدن ضربات مکرر یا ضربه ناگهانی شدید ممکن است به این صفحات آسیب رسانده و متعاقب آن رشد طولی استخوان دچار مشکل شود. برخی فعالیت‌ها مثل پریدن از ارتفاع بالا روی سطوح سخت می‌تواند به صفحات رشد آسیب برساند و سطوح جاذب ضربه مثل تشک‌های فرود، ضربه وارد شده را به اندام بر نمی‌گردانند اما فرود روی سطوح غیرجاذب موجب بازگشت نیرو به مفاصل و آسیب صفحات رشد می‌شود.

در بلوغ جسمی، عمدتا تمرکز بر هورمون‌های جنسی و برای شروع عادت ماهیانه نیاز به سطح مشخصی از درصد چربی بدن است. چربی‌های بدن، حاوی آروماتاز هورمون‌های جنسی بوده و تبدیل استروئیدهای مردانه را تسریع می‌کنند. ورزش، موجب کنترل وزن و درصد چربی بدن شده و از بلوغ زودرس جلوگیری می‌کند. با توجه به اینکه صفحات رشد به دنبال بلوغ بسته می‌شوند، ممکن است در بلوغ زودرس ابتدا یک رشد جهشی نسبت به همسالان دیده شود اما در نهایت، قد این افراد کوتاه‌تر خواهد ماند. این مشکلی است که در مصرف استروئیدهای آنابولیک در سنین نوجوانی نیز اتفاق می افتد. همان طور که می‌دانید، استروئیدهای آنابولیک از دسته S۱ در لیست ممنوعه دوپینگ قرار دارند و علاوه بر تاثیرات گوناگون مخرب دیگر، این داروها موجب بلوغ زودرس و بسته شدن زودرس صفحات رشد در نوجوانان و کوتاه ماندن قد در بزرگسالی می شوند.

بدیهی است که برای بلوغ اجتماعی و روانی، ارتباطاتی که در ورزش تشکیل می شود از یک سو و احساس عزت و اعتماد به نفسی که فعالیت‌های ورزشی به ارمغان می‌آورد از سوی دیگر، بالندگی و بلوغ را تسهیل می‌کند و مراقبت سازمانی و خانوادگی، آموزش مهارت «نه گفتن» و هدایت ورزشکاران نوجوان به محیطی عاری از دارو و دوپینگ از اصول پیشگیری از صدمات اجتماعی در دوران بلوغ است و محیط های ورزشی از این مهم مستثنا نیست.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1228724 برچسب‌ها دانستنی ها

دیگر خبرها

  • مناف هاشمی: مجلس ردیف بودجه رویداد‌های بین المللی را حذف کرد/ بالای ۳۵ سهیمه المپیک خواهیم داشت
  • المپیک با طعم سبزیجات
  • نشست مشترک کارگروه ورزش حزب موتلفه اسلامی و مسئولین کمیته ملی المپیک
  • محمود خسروی وفا: می توانیم در المپیک ناگویا ژاپن شانس پنجمی داشته باشیم؛ کشتی امید اول ماست
  • خسروی‌وفا: توان ورزش ما بسیار فراتر از اینهاست
  • خداحافظی 4 قهرمان توکیو با المپیک پاریس!
  • برگزاری نشست کارگروه ورزش حزب موتلفه و کمیته ملی المپیک
  • اسبقیان خطاب به دوومیدانی‌کاران: عملکرد شما را تحت نظر داریم
  • معتمدی: رکورد المپیک برای دوومیدانی ایران دست نیافتنی است
  • ورزش باعث افزایش قد می‌شود؟