Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس، حمزه مرادی‌ بهرام یکی از فهرست نویسان سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اعلام این خبر در توضیح این نسخه گفت: یکی از قدیمی‌ترین دیوان امیرخسرو دهلوی شاعر پارسی گوی هندی در کتابخانه ملی ایران موجود است.

وی ادامه داد: این نسخه به شماره بازیابی ۱۵۷۷۵ در کتابخانه نگهداری می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نسخه متعلق به عصر تیموری است که در سال ۸۸۰ قمری به خط غیاث‌الدین بن ولی قاسمی کتابت شده است.

مرادی‌ بهرام گفت: این نسخه قدیمی دیوان، نخستین دفتر از پنج دیوان امیر خسرو دهلوی است که حدود ۱۴ هزار بیت است. دهلوی در این دیوان مجموعه اشعار خود از ۱۲ تا ۲۰ سالگی را گرد آورده است و به همین دلیل نام «تحفة الصغر« را بر آن گذاشته است. این دیوان شامل غزلیات، قصاید به ترتیب حروف تهجی آخر قوافی و رباعیات است.

وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های این نسخه خطی وجود رباعیات خیام به خط نستعلیق خوش در حاشیه دیوان (حاشیه برگ‌های ۳۲۷ تا ۳۵۱) روی کاغذ دولت‌آبادی است. تعداد کل این رباعیات ۲۳۳ بیت است و در هر صفحه ۵ رباعی آمده است.

مرادی‌ بهرام فهرست نویس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران خاطرنشان کرد: ابتدای کتاب با رباعی: «ای سوخته سوخته سوختنی/ وی آتش دوزخ از تو افروختنی/ تا کی گویی که بر عمر رحمت کن/ حق را تو کجای رحمت آموختنی»، آغاز شده و با رباعی: «ای کاش که جای آرمیدن بودی/ یا این ره را به سر رسیدن بودی/ ای کاش از پی صد هزار سال از دل خاک/ چون سبزه امید بر دمیدن بودی»، به پایان رسیده است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: کتابخانه ملی شاعر هندی دیوان شعر پارسی گو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۳۲۶۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پخت ۱۰ کیلو چلو میگو توسط آشپز مشهور هندی (فیلم)



منبع:فرادید

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: طرز پخت ۵۰ کیلو چلو خورشت زبان گاومیش توسط آشپز هندی (فیلم) طرز پخت چلو مرغ توسط یک پدربزرگ‌ هندی (فیلم) طرز پخت 10 کیلو چلو مرغ کاری توسط آشپز هندی (فیلم)

دیگر خبرها

  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (9 اردیبهشت)
  • جریان حکمت عراق ۲هزار نسخه کتاب به کتابخانه‌های عمومی اهدا کرد
  • پخت ۱۰ کیلو چلو میگو توسط آشپز مشهور هندی (فیلم)
  • دست درازی صهیونیست‌ها به گنجینه ایران
  • شعر و ادب پارسی دومین زبان جهان اسلام است
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (8 اردیبهشت)
  • نگهداری ۴۲هزار نسخه خطی در سازمان اسناد وکتابخانه ملی کشور
  • باانگیزه‌ترین نسخه ملی‌پوش ۳۵ ساله تقدیم پائز
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (7 اردیبهشت)
  • روایت ژنرال هندی از حمله ایران به اسرائیل