Web Analytics Made Easy - Statcounter

براساس گزارش‌ها، ارتش ملی افغانستان که از سوی آمریکا تجهیز شده است، در بحبوحه خروج نیروهای آمریکایی و ناتو از این کشور و پیش‌بینی فروپاشی قریب‌الوقوع دولت کابل و انحلال گردان‌های سربازان، ادوات نظامی و تسلیحاتش را در سطحی هشدار دهنده تسلیم طالبان کرده است.

 به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، پایگاه خبری "اوریکس" (Oryx) که متمرکز بر درگیری‌هاست و مورد اعتماد رسانه‌های بزرگ آمریکایی از جمله مجله "فوربس" است در یک تحقیقات اطلاعاتی جامع از تجهیزات نیروهای امنیتی افغانستان برآورد می‌کند که طالبان در هفته‌های اخیر به حدود ۷۱۵ خودروی هاموی و دیگر خودروهای سبک به اضافه ده‌ها خودروی زرهی و سیستم‌های توپخانه‌ای سنگین دسترسی پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پایگاه اوریکس گزارش می‌دهد که دو تا از تانک‌های ارتش ملی افغانستان، ده‌ها سیستم موتوری و سلاح‌های ضد هواپیما، که تعدادی از آنها از جنگ جماهیر شوروی سابق- افغانستان در دهه ۱۹۸۰ میلادی باقیمانده‌اند، ۱۷ خمپاره‌ انداز دی-۳۰، ۱۲۲ میلی‌متر، ۱۴۱ کامیون نویستار اینترنشنال آمریکایی، ۲۱ خودروی زرهی مقاوم و محافظت شده در برابر مین و کمین، بلدوزر، بیل مکانیکی و دیگر تجهیزات جزو تجهیزاتی است که به دست طالبان افتاده است.

همراه این گزارش، فیلم‌ها و تصاویر زیادی از نیروهای امنیتی افغان در حال تسلیم تسلیحات و تجهیزات به طالبان وجود دارد که در رسانه‌های اجتماعی نیز منتشر شده‌اند.

در برخی از این فیلم‌ها، شبه‌نظامیان طالبان در حالی که سلطه خود را بر این خودروهای مصادره‌ای به نمایش گذاشته‌اند، دیده می‌شوند.
آمریکا وقت و هزینه زیادی برای تجهیز نیروی پلیس و ارتش ملی افغانستان صرف کرده، بیش از ۲۵ هزار خودروی هاموی به افغانستان ارسال کرده و هزاران خودرو و قطعات مربوط به تجهیزات نظامی برای دولت کابل تامین کرده است.

مجله فوربس هشدار می‌دهد که اگر طالبان بتواند منبع سوختی برای این خودروها پیدا کند، ممکن است از این تجهیزات مصادره شده برای ایجاد یک نیروی جنگی بزرگ استفاده کند.

توافق صلح فوریه ۲۰۲۰ میان آمریکا و طالبان شامل دولت کابل نمی‌باشد و آتش‌بس مختصری که میان کابل و طالبان وجود داشت به سرعت شکسته شده و باعث خشونت‌های گسترده از جمله موج بمب‌گذاری‌های انتحاری، حملات طالبان در سراسر ولایت‌های افغانستان، حملات با استفاده از تک تیرانداز و بزن در رو علیه نیرهای پلیس و ارتش افغانستان شد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه نسبت به اوضاع افغانستان ابراز نگرانی کرد و نسبت به تمرکز داعش در شمال افغانستان هشدار داد.

چین نیز که یک مرز مشترک ۷۶ کیلومتری با افغانستان دارد، نگرانی خود را نسبت به اوضاع در افغانستان ابراز کرده است. وانگ یی، وزیر امور خارجه چین هشدار داد که خروج عجولانه آمریکا از افغانستان ضربه‌ای جدی به روند صلح در این کشور جنگ‌زده می‌زند و تاثیرات منفی بر ثبات منطقه‌ای خواهد گذاشت./ ایسنا

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۳۲۶۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، «انجو کچلی» سخنگوی وزارت خارجه ترکیه در جمع خبرنگاران اعلام کرد که سفر «رجب طیب اردوغان» رییس‌جمهور ترکیه به آمریکا که برای ۹ ماه «می» برنامه‌ریزی‌شده بوده، به تعویق افتاده و در تاریخ دیگری که برای هر دو طرف راحت‌تر باشد، انجام خواهد شد.

وی دراین‌باره گفت: سفر رییس‌جمهور ما به ایالات متحده، که برای ۹ می برنامه ریزی شده بود، به دلیل ناسازگاری برنامه ها به تاریخ دیگری که برای هر دو طرف راحت تر است، به تعویق افتاده است. گفتگوی سطح بالا بین ترکیه و ایالات متحده برای آماده‌سازی این سفر ادامه خواهد داشت.

پیش از این رسانه های ترکیه و غربی به نقل از منابعی در آنکارا از تعویق این سفر خبر داده بودند.

کد خبر 6089562

دیگر خبرها

  • سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
  • چند بار باید دستان خود را بشوئید؟
  • پالیتیکو: آمریکا آماده امضای قرارداد ۶ میلیارد دلاری تسلیحاتی برای اوکراین است
  • هشدار روسیه درباره استقرار تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان
  • قرارداد ۶میلیارد دلاری تسلیحات و تجهیزات آمریکا برای اوکراین
  • تحریم های آمریکا ظالمانه است
  • آمریکا مهاجم فرودگاه کابل را به افغانستان منتقل کرده بود
  • آمریکا: عادی‌سازی روابط مشروط به تغییر رفتار طالبان است
  • ببینید | خبر مهم درباره تجهیزات جدید لباس‌ و خودروهای پلیس
  • چه تعداد پهپاد اسرائیلی دست ایران افتاده؟ پاسخ جالب ژنرال اسرائیلی