Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین، معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران با همکاری یک گروه پژوهشی منتخب از اقتصاددانان و پژوهشگران اقتصاد، در مطالعه‌ای علمی و تحقیقی، به بررسی پیامدهای بیماری کووید ۱۹ بر اقتصاد کشور در میان‌مدت و راهکارهایی برای دوران پساکرونا پرداخته‌است. از این طرح پژوهشی طی نشستی در اتاق تهران، رونمایی شد و به زودی نسخه نهایی آن از سوی معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران منتشر و البته در اختیار مقامات مسوول قرار خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طی نشستی که در اتاق تهران برگزار شد، نتایج اولیه طرح پژوهشی «ارزیابی آثار بیماری کووید ۱۹ بر اقتصاد کشور در میان مدت و سیاست‌ها و ابزارهای مقابله با آن» مورد نقد و بررسی قرار گرفت. این طرح پژوهشی با محوریت معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران و همکاری مدرسه کسب‌وکار اتاق تهران، توسط گروهی از پژوهشگران منتخب با مدیریت محمد مروتی، عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه خاتم، صورت گرفته و در جلسه‌ای با حضور جمعی از اعضای هیات نمایندگان و فعالان اقتصادی از نتایج اولیه آن رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، این بسته مطالعاتی که طی روزهای آتی نسخه نهایی آن روی سایت اتاق بازرگانی تهران قرار خواهد گرفت، وضعیت شیوع کرونا در ایران و جهان از هنگام آغاز اپیدمی این بیماری و آثار مخرب آن بر اقتصاد و کسب‌وکارها را مورد ارزیابی قرار داده و تیم پژوهشی اتاق تهران ابتدا به سراغ شوک‌های ناشی از این ویروس بر اقتصاد جهان رفته و در گام نخست، شوک چین با شیوع ویروس کرونا در این کشور را مورد ارزیابی قرار داده و در یک نمونه، افت شاخص مدیران خرید به میزان ۲۲ درصد در ماه ابتدایی سرایت این بیماری و اثرگذاری آن بر افت ۶ درصدی صادرات چین طی سال ۲۰۲۰ میلادی را بازگو می‌کند.

 شوک تقاضا و در پی آن، شوک قرنطینه از دیگر آثار مورد بررسی این تحقیق است و تیم مطالعاتی اتاق تهران در ادامه، به این تحلیل درست یافته‌اند که با آغاز و گسترش واکسیناسیون در کشورهای جهان، اقتصاد مسیر احیا را در پیش گرفته و برای استدلال خود نیز، به صعود شاخص مدیران خرید بر اساس آمار جهانی تکیه کرده‌اند.

این پژوهش همچنین نشان می‌دهد که اقتصاد ایران طی سال‌های ۱۳۹۷ و ۹۸ که به ترتیب رشد منفی ۸/۴ و ۷ درصد را تجربه می‌کرد و تورم ۳۱ و ۴۱ درصد را از سر گذرانده بود، در هنگامه اپیدمی کرونا آسیب جدی دیده بود به طوری که شیوع این بیماری بیش از آن نتوانست این اقتصاد ضعیف را تخریب کند.

در بخش دیگری از این مطالعه تحقیقی، به رشد اندک در اقتصاد کشور طی سال ۱۳۹۹ اشاره شده که به گفته پژوهشگران این طرح، افزایش نرخ ارز و به تبع آن، گشایش در صادرات برخی کالاها، تاحدودی در بروز رشد اقتصادی طی این سال کمک کرد. در این بسته مطالعاتی، تصریح شده است که افزایش شدید نرخ ارز و به دنبال آن، کاهش شدید واردات به دلیل تحریم و کرونا، در اقتصاد ایران شرایطی نزدیک به خودکفایی و نیز مزیت رقابتی برای تولید داخلی را فراهم کرده‌است، با این حال تیم پژوهشی اتاق تهران بر این باور است که در چنین شرایطی، افزایش تولید صنایع، موقتی بوده و انتظار می‌رود پس از دورانی از رشد تولید، میزان آن به سقف تقاضای داخلی نزدیک شده و متوقف شود.

همچنین در این طرح پژوهشی، به وضعیت اعطای کمک‌ها و تسهیلات دولت‌ها به خانوارها و کسب‌وکارها در طول دوران کرونا اشاره شده و کارکردهای آن در کشورهای مختلف مورد بررسی قرار گرفته است، آنچنان که این بررسی نشان می‌دهد میزان کمک‌های دولت طی این مدت رقمی در حدود یک میلیارد یورو بوده که از صندوق توسعه ملی برداشت شده‌ و تخصیص این منابع به دلیل محدودیت‌های بروکراتیک و اجرایی به درستی صورت نگرفته است.

همچنین در این طرح پژوهشی پس از بررسی عواقب و آثار بیماری کووید ۱۹ بر اقتصاد ایران، چندین سیاست پیشنهادی در بخش‌های مختلف برای عبور از وضعیت حاکم بر اقتصاد کشور در این دوران، ارائه شده که از آن جمله، توسعه انواع چارچوب‌های وثیقه‌گیری و عرضه اوراق بهادار مبتنی بر دارایی است.

این طرح پژوهشی پس از گردآوری نظرات و پیشنهادهای صاحبان کسب‌وکار و تشکل‌های عضو اتاق تهران، از سوی معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران تکمیل و طی روزهای آتی از طریق سایت اتاق بازرگانی تهران در دسترس علاقمندان قرار خواهد گرفت.

کد خبر 612015 برچسب‌ها كروناويروس كرونا در ايران اقتصاد اتاق بازرگانی تهران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: كروناويروس كرونا در ايران اقتصاد اتاق بازرگانی تهران اتاق بازرگانی تهران طرح پژوهشی اقتصاد ایران اقتصاد کشور اتاق تهران بر اقتصاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۳۲۷۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین فراخوان نیاز پژوهشی شرکت ملی حفاری ایران در سال ۱۴۰۳ منتشر شد

مدیر پژوهش، فناوری و مهندسی ساخت شرکت ملی حفاری ایران از انتشار نخستین فراخوان نیاز پژوهشی این شرکت در سال ۱۴۰۳ خبر داد.

به گزارش شانا به‌نقل از شرکت ملی حفاری ایران، محمدعلی بیگ‌زاده گفت: در سال «جهش تولید با مشارکت مردم» این شرکت در نظر دارد نیاز پژوهشی خود را که با همکاری واحدهای مختلف فنی و عملیاتی شناسایی می‌شوند، در مقاطع مختلف زمانی و براساس نظام پژوهش، فناوری و تجاری‌سازی وزارت نفت، میان دانشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری و مراکز علمی، فراخوان کند.

وی عنوان نخستین فراخوان پژوهشی سال ۱۴۰۳ را «تهیه و تدوین دانش‌ فنی، فناوری طراحی و پیاده‌سازی ثبت نرم‌افزار تخصصی مهندسی و عملیات نمودارگیری سطحی با قابلیت تطبیق با مجموعه‌های نمودارگیری سطحی» بیان کرد و افزود: این پروژه با همکاری متخصصان شاغل در واحدهای فنی و مدیریت خدمات ویژه حفاری شرکت تعریف و نهایی شده است و از طریق طرح پژوهشی اجرا می‌شود.

مدیر پژوهش، فناوری و مهندسی ساخت شرکت ملی حفاری ایران در ادامه گفت: موضوع این طرح شامل ساخت نرم‌افزار تخصصی مهندسی عملیات نمودارگیری سطحی است که پیش از این نیز یک نوبت فراخوان شده است و اکنون براساس مصوبات نشست‌های کارگروه داوری و با توجه به اصلاحیه‌های انجام‌شده، دومین فراخوان آن منتشر شد.

بیگ‌زاده درباره راه‌های دسترسی و مشاهده فراخوان بیان کرد: این فراخوان در سامانه اجرایی تقاضا و عرضه پژوهش و فناوری (ساتع) به آدرس www.sate.atf.gov.ir و سامانه نظام ایده‌ها و نیازها به آدرس www.nan.ac قابل مشاهده است و پژوهشگران می‌توانند پیشنهاد خود را در قالب فرم پیشنهاد طرح پژوهشی روی سایت به آدرس www.rtd.nioc.ir تهیه و همراه با نامه رسمی از سوی معاونت پژوهشی دانشگاه یا رئیس پارک علم و فناوری مربوطه در سامانه ساتع ارسال کنند.

وی گفت: اطلاعات تکمیلی مربوط به طرح پیش‌گفته روی سامانه قابل دسترس بوده و آخرین مهلت بارگذاری پیشنهادها برای علاقه‌مندان تا پایان اردیبهشت امسال است. شماره‌تلفن‌های ‌ ۰۶۱۳۴۱۴۴۳۵۸ و ۰۶۱۳۴۱۴۴۳۲۰ برای پاسخ‌گویی به پرسش‌ها اختصاص دارد.

دیگر خبرها

  • پیام‌ها و پیامدهای عملیات «وعده صادق»/ اسرائیل و آمریکا تحقیر شدند
  • کنفرانس فیزیک بنیادی ایران ۱۲ اردیبهشت در قم برگزار می‌شود
  • نخستین فراخوان نیاز پژوهشی شرکت ملی حفاری ایران در سال ۱۴۰۳ منتشر شد
  • بررسی زمینه‌های پژوهشی حوزه بازی میان ایران و دانشگاه سینرجی
  • اصلاح‌طلبان درباره روند بررسی صلاحیت‌ها چه گفتند؟
  • مجلس بعدی باید ریل‌گذاری درستی برای دولت ایجاد کنند
  • بررسی یارانه تشویقی ۲۲۰ هزار تومانی کالابرگ
  • گردهمایی بزرگ تاریخ علم
  • درخواست کریمی قدوسی از دولت افغانستان برای بررسی رگ و ریشه اش /سخنگوی سپاه ادعای جنجالی را تکذیب کرد /گاف تاریخی نماینده مشهد چه بود؟
  • کاهش رشد نقدینگی به تنهایی موجب مهار تورم نخواهد شد