Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@14:25:39 GMT

کتابی درباره هنر کاشی هفت رنگ شیراز منتشر شد

تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۳۲۹۶۵

کتابی درباره هنر کاشی هفت رنگ شیراز منتشر شد

هادی سیف در کتاب" آن از قصه خواب پرواز فرشتگان" با عنوان فرعی شیراز میعادگاه رنسانس هنرهای مردمی ایران به موضوع کاشیگری و کاشی نگاری یا کاشی هفت رنگ پرداخته است.
نویسنده در آغاز این کتاب در نوشته‌ای طولانی که به نظر می‌رسد مقدمه باشد با نثری سنگین و آمیخته با خیال و واقعیت و خاطره به انگیزه‌های خود برای نگاشتن این اثر پرداخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


هادی سیف نوشته است: اول بار نام خالق مجلس کاشی هفت رنگ جنگ رستم و دیوسفید را از زبان حاج باقر جهانمیری شنیدم اوکه در یکی از دیدارهایش با پدر در موزه با بیانی از سر قدرشناسی اعتراف کرد اگر در روزگار بنای ارگ کریمخان، نقاش و کاشی پزی به حق استاد کار چون خدا بیامرز آقا بهرام کاشی پز همت به خرج نمی‌داد در نقاشی مجلس باشکوه نبرد رستم و دیو سفید برای نصب بر سردر ارگ کریمخان و رستم دستان را با چنان جلال و شکوهی به جنگ با دیو سفید نمی‌فرستاد حاشا که نقاشی بر کاشی های هفت رنگ در شیراز ما به چنین جایگاهی می‌رسید.هیهات که قدر خودش و خاندان کاشی پزش ناشناخته ماند.
در بخش دوم کتاب، نویسنده با همان نثر پرتکلف به زندگی آقا بهرام کاشی پز و معاصرانش همچنین به شرح کاشیکاری در بناهای مهم شیراز پرداخته  است.
در پشت جلد کتاب آمده است: در اثر حاضر با مدد از نقل راویان و رهروان صادق و شریف ، نقش کارساز و ماندگار هنرمندان گمنام عابد و عاشق شیراز، خاندن کاشیگر و کاشی نگار(مروجان نقاشی بر کاشی های هفت رنگ) به راهبری استاد آقا بهرام شیرازی خالق مجالس باشکوه نبرد رستم با دیو سفید بر سر در ارگ کریمخانی در برپایی رنسانس هنرمای مردمی ایران در قرن چهاردهم هجری موردبررسی، نقد و شناسایی قرار گرفته است.    
این کتاب را انتشارات روزنه و سازمان فرهنگی،اجتماعی ورزشی شهرداری شیراز منتشر کرده اند. 
کتاب دارای عکس هایی سیاه و سفید از کاشیکاری و بناهای مشهور شیراز است.           

برچسب‌ها هنرهای تجسمی شیراز کتاب پروندهٔ خبری شیراز، پایتخت کتاب ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: هنرهای تجسمی شیراز کتاب هنرهای تجسمی شیراز کتاب هفت رنگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۳۲۹۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحول ساختاری در فرایند حمل‌ و نقل کالا در استان یزد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان یزد، محمد رستگاری عنوان کرد: هوشمند سازی و مجازی‌سازی فرآیند حمل‌ونقل کالا یکی از سیاست‌های اصلی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد است که طی سال‌های اخیر این مهم در شهرستان‌های ابرکوه، مروست، بافق و معادن متمرکز بخش ندوشن اجرا، مراحل آزمون‌وخطا را پشت سر گذاشته و پس از تست‌های اولیه به تکامل مطلوب رسیده است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد افزود: با توجه به حواشی متعدد حاکم بر ساختار حمل‌ونقل محمولات کاشی و سرامیک، برنامه‌ریزی‌های مختلف برای اجرای این طرح در صنایع نامبرده نیز در دستور کار مجموعه راهداری قرار گرفت که پس از انجام هماهنگی‌های لازم با دستگاه‌های اجرایی مرتبط، تشکل‌های صنفی و واحدهای تولیدی، طرح ساختاری اعلام بار مجازی از تاریخ ۹ اردیبهشت‌ماه سال جاری در رابطه با حمل محمولات کاشی و سرامیک سراسر استان پیاده‌سازی شد.

رستگاری با بیان اینکه در اولین روز اجرا بیش از هزار و ۱۰۰ بارنامه برای محمولات کاشی و سرامیک استان مبتنی بر سامانه هوشمند صادر شد، بیان کرد: همزمان با آغاز اجرای این طرح، تمامی فعالان حوزه حمل‌ونقل و شرکت نرم‌افزاری سازنده و کنترل کننده این سامانه نیز آماده‌باش بودند تا در صورت وجود هرگونه نقص و ایجاد اختلال، به سرعت مشکل را برطرف نمایند که خوشبختانه هیچ‌گونه مشکلی گزارش نشد.

وی ضمن تشکر از شرکت واحدهای تولیدی، تشکل‌های صنفی حمل‌ونقل به‌ویژه انجمن و کانون رانندگان استان، شرکت‌های حمل‌ونقل، تصریح کرد: شفافیت، عدالت محوری و چابک سازی در فرآیند حمل‌ونقل از جمله مزایای طرح هوشمند سازی و مجازی‌سازی است که در حوزه حمل‌ونقل استان بروز کرده و منشأ برکات بسیاری خواهد شد.

رستگاری از پیاده‌سازی ساختار مجازی در فرایند حمل‌ونقل در صنایع کاشی و سرامیک به عنوان یک تحول بزرگ یاد کرد و گفت: مهم‌ترین دستاورد طرح نامبرده که پس از دو سال برنامه‌ریزی و کار کارشناسی قابلیت اجرا یافت، برقراری عدالت بین رانندگان و رضایت کامل آنان، سهولت و چابک سازی در امر حمل‌ونقل برای همه ارکان فعال در این حوزه است.

کد خبر 6093282

دیگر خبرها

  • ناشران خارجی به نمایشگاه آمدند
  • بازیگر سینما و پیشنهاد کتابی مرموز
  • تحول ساختاری در فرایند حمل‌ و نقل کالا در استان یزد
  • انتشار کتابی از عدنان غُریفی در اولین سالگرد درگذشتش
  • مسجد کبود تبریز؛ معماری زیبا و تاریخی ایران
  • عرضه «پرونده مختارنامه» در نمایشگاه کتاب تهران
  • رونمایی از سه کتاب منتخب آثار جشنواره شهید آوینی
  • رونمایی از کتاب هزار و چهارصد و خیلی زود در شیراز
  • «دیکتاتوری با اخلاق سگی» به نمایشگاه کتاب می‌آید
  • شماره هجدهم کتاب هدهد سفید در نمایشگاه کتاب رونمایی می‌شود