Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@09:39:58 GMT

واکسیناسیون، عاملی مهم در کاهش کرونا در شرق آسیا

تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۳۳۵۰۲

واکسیناسیون، عاملی مهم در کاهش کرونا در شرق آسیا

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، روزانه در حال حاضر حدود ۴۰ میلیون و ۷۰۰ هزار دوز واکسن کرونا در جهان تزریق می شود و هر روز این آمار افزایش می یابد با این حال کرونا حتی در کشورهای پیشرو در زمینه واکسیناسیون هم هنوز مهار نشده اگرچه شیوع آن تا حدی کاهش یافته است.

گزارش ها حاکی است فقط یک درصد مردم کشورهای کم درآمد واکسن کرونا دریافت کرده اند آن هم فقط یک دوز، اما کشورهای شرق آسیا از جمله چین، ژاپن و کره جنوبی در این زمینه وضعیت به مراتب بهتری دارند و از کشورهای پیشرو جهان در این زمینه محسوب می شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

واکسیناسیون ۱۲ درصدی در ژاپن، تشدید نگرانی ها با برگزاری المپیک 

در ژاپن از مجموع ۱۲۵ میلیون جمعیت، تا کنون ۴۶ میلیون و ۲۰۰ هزار دوز واکسن کرونا تزریق شده است. این رقم برابر با ۲۴ درصد جمعیت کل این کشور است. بر این اساس تا کنون ۱۶ میلیون نفر برابر با ۱۲.۷ درصد کل جمعیت ژاپن به طور کامل واکسینه شده و هر دو دوز را دریافت کرده اند.

علیرغم آغاز واکسیناسیون عمومی در ژاپن، ویروس کرونا همچنان مهار نشده است. برای مثال در روز جمعه، ۱۱ تیرماه فقط در کلانشهر توکیو ۶۶۰ مبتلای جدید به کرونا شناسایی شدند. این تعداد ۹۸ نفر نسبت به جمعه گذشته بیشتر بود و برای سیزدهمین روز متوالی نسبت به روز مشابه در هفته پیش از آن، افزایش نشان می دهد.

ژاپن تا کنون در سراسر این کشور وضعیت اضطراری اعلام کرده است. تازه ترین مورد آن یکشنبه هفته گذشته پایان یافت با این وجود در ۷ استان ژاپن از جمله توکیو و اوساکا، بجای وضعیت اضطراری، محدودیت های متمرکز برقرار شد.

در ژاپن به دلیل تداوم شیوع کرونا، فاصله اجتماعی همچنان رعایت می شود. دور کاری در ادارت و نهادهای دولتی اجرا می شود و مردم همچنان پروتکل های اجتماعی را رعایت می کنند.

برگزاری بازی های المپیک و پارالمپیک توکیو ۲۰۲۰ هم باعث نگرانی مردم، دولت و کارشناسان این کشور شده است. با توجه به شیوع نسخه های مختلف کرونا مانند دلتا، هندی و انگلیسی، این نگرانی ها بیشتر شده است.

با این حال اگرچه تا کنون درصد کمی از جمعیت ژاپن واکسینه شده است ولی این کشور قصد دارد واکسن کرونا را در اختیار کشورهای دیگر قرار دهد. توکیو حدود یک میلیون دوز واکسن به ویتنام ارسال کرده است و به اندونزی و سه کشور دیگر در جنوب شرقی آسیا نیز در اوایل ماه میلادی آینده واکسن می فرستد.

سوگا یوشیهیده نخست وزیر ژاپن بتازگی نیز متعهد شده است تا سه میلیون دوز واکسن کرونا به کشورها و مناطق جزیره ای اقیانوس آرام ارسال کند، این واکسن ها از طریق ابتکار عمل جهانی کواکس تامین خواهند شد.

در ژاپن تا کنون حدود ۸۰۲ هزار تن به کرونا مبتلا شده و ۱۴ هزار و ۸۰۰ تن هم فوت شده اند.

چین، پیشگام جهان در واکسیناسیون

چین تقریبا یکی از معدود کشورهای جهان است که از ماه ها پیش توانسته است ویروس کرونا را کنترل کند. در این کشور غیر از موارد معدودی که آن هم بیشتر وارداتی می باشد تعداد مبتلایان روزانه تقریبا صفر شده است.

چین از همان ابتدای شیوع کرونا، به دلیل تدابیر دولت و همراهی مردم در کنترل کرونا موفق عمل کرد به طوری که علیرغم اینکه این ویروس نخستین بار در چین شناسایی شد اما این کشور کمترین آمار مبتلایان و همچنین فوتی ها را در مقایسه با جمعیت یک میلیارد و ۴۰۰ میلیونی نفری دارد.

در سرزمین اصلی چین تا کنون یک میلیارد و ۲۶۰ دوز واکسن کرونا تزریق شده است. در این کشور ۲۳۰ میلیون نفر به طور کامل واکسینه شده اند این میزان تقریبا معادل نیمی از سه میلیارد دوز واکسن کرونای تزریق شده در سطح جهان است.

مقامات چین پیش بینی کرده بودند که در نیمه اول سال ۲۰۲۱ میلادی حدود ۴۰ درصد جمعیت کشور را واکسینه کنند اما  «فنگ دووجیا» رئیس انجمن صنعت واکسن چین می گوید با توجه به اینکه پکن در تحقق این وعده پیشی گرفته است این امکان وجود دارد که هدف تعریف شده چین مبنی بر واکسیناسیون ۷۰ درصد از جمعیت این کشور در سال ۲۰۲۱ نیز زودتر از موعد محقق گردد.

اکنون مردم چین با کنار گذاشتن عدم تمایل به واکسینه شدن و یا هر گونه تضاد فکری دیگری، با سرعت در مسیر واکسیناسیون پیش می روند و حتی برخی مردم مناطق دورافتاده برای دسترسی هرچه زودتر به واکسن راهی شهرهای دیگر می شوند.

میزان بالای واکسیناسیون یکی از پیش شرط های بازگشایی مرزهای چین به سوی شهروندان کشورهای دیگر و ازسرگیری مبادلات خارجی به شمار می رود.

بر اساس گزارش های رسمی تا کنون چین بیش از ۴۸۰ میلیون دوز واکسن تولید خود را در اختیار حدود ۱۰۰ کشور دنیا گذاشته و همچنین ۱۰ میلیون دوز نیز به برنامه تسهیل دستیابی به واکسن کرونای سازمان بهداشت جهانی (کواکس) اهدا کرده و به این ترتیب عرضه کننده بیشترین میزان واکسن به جهان بوده است.

چین همچنین در زمینه تحقیق و تولید واکسن با چندین کشور در حال توسعه همکاری کرده و شرکت های خود را به همکاری با کشورهای دیگر در زمینه انجام آزمایش مرحله سوم واکسن تشویق کرده است. اثربخشی و امنیت واکسن چین مورد تأیید گسترده کشورهای جهان قرار گرفته و بیش از ۱۰۰ کشور دنیا مجوز استفاده از واکسن چینی را صادر و رهبران بیش از ۳۰ کشور دنیا واکسن چینی تزریق کرده اند.

در مجموع در چین حدود ۹۲ هزار تن به کرونا مبتلا شده و چهار و ۶۳۶ تن هم فوت شده اند. با این وجود می توان گفت اکنون چین از ویروس کرونا پاک شده و کار و زندگی در این کشور به روال عادی بازگشته است.

کره جنوبی به دنبال سفر بدون قرنطینه

کره جنوبی اگرچه یکی از کشورهای پیشرو در زمینه مبارزه و کنترل کرونا بود اما این کشور نتوانست مانند چین این بیماری را کاملا مهار کند به طوری که سئول در آستانه ورود به پیک پنجم کرونا قرار دارد.

در کره جنوبی هم تا کنون ۱۹ میلیون و ۴۰۰ هزار دوز واکسن کرونا تزریق شده است. در این کشور ۵ میلیون و ۱۶۰ هزار نفر برابر با ۱۰ درصد کل جمعیت به طور کامل واکسینه شده اند.

در این کشور در حال حاضر روزانه حدود ۷۰۰ تا یک هزار مورد ابتلا به کرونا ثبت می شود. کرونا در مجموع در کره جنوبی تا کنون ۱۵۹ هزار تن را مبتلا کرده است. این ویروس همچنین باعث مرگ ۲ هزار و ۲۵ تن دیگر شده است.

کره جنوبی که اقتصادش به ویژه صنعت گردشگری به دلیل شیوع کرونا به شدت آسیب دیده، به دنبال راه اندازی سفرهای بدون قرنطینه است. اقدام جسورانه ای که به نظر می رسد نقش زیادی در احیا صنعت گردشگری کشور داشته باشد.

این کشور که بیش از ۵۱ میلیون نفر جمعیت دارد هرگز مانند کشورهای دیگر قرنطینه و محدودیت های جدی اعمال نکرده است ولی توانست مرگ و میر را پایین نگه دارد در حالی که همچنان صدها مورد جدید را هر روز گزارش می کند.

با گذشت بیش از ۱۸ ماه از بحران جهانی کرونا، این کشور بار دیگر به دنبال اجرای نمونه ای نادر است که اکنون گام های مشخصی را برای بازگشایی مرزهای خود برمی دارد. بر اساس این طرح، بازدیدکنندگان کاملا واکسینه شده می توانند با هدف ملاقات با خانواده یا سفر به دلایل تجاری، تحصیلی یا علایق عمومی بدون قرنطینه اجباری به این کشور سفر کنند.

برچسب‌ها کره‌ جنوبی کرونا ژاپن چین پروندهٔ خبری هراس جهانی از ویروس کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کره جنوبی کرونا ژاپن کره جنوبی کرونا ژاپن چین دوز واکسن کرونا کشورهای دیگر واکسینه شده ویروس کرونا میلیون دوز واکسن چین تزریق شده کره جنوبی شده اند تا کنون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۳۳۵۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجلاس اتاق های بازرگانی کشورهای عضو ACD-اصفهان

دومین اجلاس اتاق‌های بازرگانی عضو مجمع گفتگوی همکاری آسیا با حضور روسا و نمایندگان اتاق‌های بازرگانی کشورهای آسیایی و اتاق‌های بازرگانی ایران روز دوشنبه به میزبانی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان آغاز به کار کرد.نمایشگاه منتخب توانمندی‌های صادراتی استان اصفهان و نشست نمایندگان اتاق‌های بازرگانی عضو مجمع گفتگوی همکاری آسیا از برنامه‌های جنبی این رویداد بود. به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3077137 درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

دیگر خبرها

  • انجام واکسیناسیون پنوموکوک کودکان در استان سیستان و بلوچستان
  • اجلاس اتاق های بازرگانی کشورهای عضو ACD-اصفهان
  • موضوعات مشترک کشورهای عضو ACD پیگیری شود
  • فاصله نجومی قهرمانی‌های ایران با رقبا؛ آقایی فوتسال در آسیا
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی
  • واکسن روتاویروس به جدول واکسیناسیون کشوری اضافه می‌شود
  • واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور وارد شد
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس برای برنامه ایمن‌سازی کشور
  • ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور