Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران، محمد جواد حق شناس با ارائه صورت جلسه کمیسیون نامگذاری شورای شهر در جلسه علنی گفت: پیشنهاد کمیته نامگذاری درباره نامگذاری ۳۱ معبر، دو بوستان و یک مورد زمین چمن است. در همین راستا پیشنهاد ما مبنی بر نامگذاری زمین چمن جدید احداث به نام شهید مرتضی عبدالله وند، بوستان ۱۷ شهریور به نام شهیدان گمنام در منطقه ۱۷ و بوستان آلاله به نام شهدای ۱۷ شهریور در منطقه ۱۸ است که تمامی این موارد دارای تکرار نام بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه زهرا صدر اعظم نوری با طرح پرسشی گفت: در بند یک بوستان ۱۷ شهریور به بوستان شهدای گمنام تغییر نام یافته و در بند دو بوستان الاله به شهدای ۱۷ شهریور تغییر نام یافته است. این چه نوع جابه جایی است؟

در ادامه جلسه و در جریان تغییر نام خیابان عنصری به نام خانم میرهادی، سید محمود میرلوحی در مخالفت با این تغییر نام اظهار کرد: ابوالقاسم حسن بن احمد عنصری از شعرای به نام پارسی گوی است که در سال ۳۵۰ مثنوی وامق‎ و غذرا را سروده است و دو هزار بیت شعر دارد و حالا می‎بینیم که دوستان می‎خواهند نام خیابان عنصری را به نام خانم توران میرهادی تغییر دهند.

وی افزود: سابقا هم نام خواجوی کرمانی و عطار نیشابوری تغییر داده شد.

 حق شناس در پاسخ به میرلوحی گفت: با مبنای سخن آقای میرلوحی کاملا موافقیم، اما پنج مکان به نام عنصری در شهر به همراه یک خیابان اصلی به همین نام موجود است و این درحالیست که محل تغییر به نام خانم میرهادی یک کوچه فرعی روبروی محل کار خانم میرهادی است.

بر همین اساس در این جلسه معابری از جمله خیابان عنصری واقع در خیابان ابوریحان بنام استاد توران میر هادی از بزرگان ادبیات کودکان به تصویب اعضا شورا رسید. سیده توران میرهادی (خُمارلو) (تولد ۲۶ خرداد ۱۳۰۶ – درگذشت ۱۸ آبان ۱۳۹۵) استاد ادبیات کودک، نویسنده و کارشناس آموزش و پرورش و پایه گذار مجتمع آموزشی تجربی فرهاد، از بنیانگذاران شورای کتاب کودک و بنیانگذار فرهنگنامه کودکان و نوجوانان بود. میرهادی را «مادر ادبیات کودک و نوجوان در ایران» خوانده‌اند.

همچنین کوچه لادن واقع در خیابان شهید اعجازی بنام استاد دکتر ژاله آموزگار استاد زبان‌های باستانی تغییر نام یافت. او دکتری زبان‌های باستانی (به‌طور دقیق‌تر، زبان‌های ایرانی و ادبیات مزدیسنی) از دانشگاه سوربن دارد و بیش از ۳۰ سال در دانشگاه تهران تدریس کرده‌است.

همچنین خیابان بهار شمالی واقع در حدفاصل خیابان روشنایی تا بزرگراه صدر بنام مریم بهروزی از فعالین زنان در حوزه سیاست نامگذاری شد.

در ادامه خیابان محیط واقع در شهید الفت بنام میمنت میرصادقی 

 و خیابان دهم واقع در خیابان سید جمال اسدآبادی بنام نیمتاج سلماسی(با حفظ شماره ) شاعر آذری زبان نامگذاری شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان بخشی از بیوگرافی و کارنامه این بانوان به شرح ذیل است:

۱: میمنت میرصادقی

اولین خیابان، خیابان محیط واقع در حدفاصل خیابان شهیدالفت تا خیابان یاس است که قرار شده به نام خانم میمنت میرصادقی نامگذاری شود. این خانم با تخلّص آزاده متولد سال ۱۳۱۶ در استان فارس، شاعر و ادیب ایرانی و همسر جمال میرصادقی است. او بیشتر شعر نو نیمایی و تعداد کمتری غزل سروده است، طبیعت نقش مهمی در اشعار او دارد. بعضی مواقع اشعارش رنگ اعتراض و جهت‌گیری اجتماعی به خود می‌گیرد. همچنین مهمترین دفاتر شعرش از بیداری جویباران، با آب‌ها و آیینه‌ها، جان‌های آفتابی و زیر خونسردترین برف جهان است.

۲: توران میرهادی

دومین خیابان، خیابان عنصری واقع در خیابان ابوریحان تا خیابان شهید وحید نظری است که قرار شده به نام استاد سیده توران میرهادی نامگذاری شود؛ سیده توران میرهادی (خُمارلو) متولد سال ۱۳۰۶،  استاد ادبیات کودک، نویسنده و کارشناس آموزش و پرورش و پایه گذار مجتمع آموزشی تجربی فرهاد است. او از بنیانگذاران شورای کتاب کودک و بنیانگذار فرهنگنامه کودکان و نوجوانان بود.  او به همراه همسرش محسن خمارلو به مدت ۲۵ سال مدرسه فرهاد را از سال ۱۳۳۴ تا ۱۳۵۹ اداره کرد. این مجتمع یکی از آموزشگاه‌های تجربی و الگو واره ایران بود که هدف‌ها و کارکرد‌های آموزشی و پرورشی مدرن در آن تجربه و ارزیابی می‌شدند. توران میرهادی به همراه لیلی ایمن آهی و معصومه سهراب و همکاری گروهی از کارشناسان تعلیم و تربیت در سال ۱۳۴۱ شورای کتاب کودک را بنیان گذاشت، از سال ۱۳۵۸ سرپرستی تدوین و تألیف فرهنگنامه کودکان و نوجوانان را نیز برعهده داشته‌است. میرهادی را «مادر ادبیات کودک و نوجوان در ایران» خوانده‌اند.

 

۳: نیمتاج سلماسی

سومین خیابان که قرار است به نام نیمتاج سلماسی نامگذاری شود، واقع در حدفاصل سیدجمال اسدآبادی تا شهید گمنام است. نام فعلی این معبر، خیابان دهم است که در صورت تصویب اعضای شورای شهر به نیمتاج سلماسی تغییر خواهد کرد. این خانم نوه حاج وزیر سلماسی و دختر یوسف لکستانی بود و تحصیلات او تا کلاس یازدهم دبیرستان بوده و به زبان های انگلیسی و عربی هم آشنایی داشته است؛ دو غزل قوی اجتماعی ـ سیاسی از نیمتاج سلماسی به جا مانده و جنبه انتقادی دارد همچنین درونمایه های وطن پرستی، آزادیخواهی و عنایت به مشکلات از ویژگی های مهم شعر دوره مشروطه و پس از آن است که این سه شاخصه در اشعار نیمتاج سلماسی دیده می شود؛ قطعه «کاوه» فوق العاده مؤثر و مهیج است. او در سرودن این اثر، مردم را به مبارزه علیه اخلالگران و آشوب طلبان ترغیب کرد. اشعار این بانوی شاعر، مردم را به گونه ای هیجان زده نمود که قابل تصور نبود و کار به جایی رسید که آنان جان بر کف نهاده و ریشه فساد و تباهی را کندند.

 

۴: ژاله آموزگار

کوچه لادن واقع در خیابان شهید اعجازی در میدان شهید اعجازی است که اعضای شورای پنجم شهر تهران قصد دارند آن را به نام استاد ژاله آموزگار نامگذاری کنند، او متولد ۱۲ آذر ۱۳۱۸ در خوی، پژوهشگر ایرانی فرهنگ و زبان‌های باستانی است.  همچنین استاد آموزگار دکترای زبان‌های باستانی (به‌طور دقیق‌تر، زبان‌های ایرانی و ادبیات مزدیسنی از دانشگاه سوربن دارد و بیش از ۳۰ سال در دانشگاه تهران تدریس کرده‌است؛ او سال‌ها به عنوان همکار استاد احمد تفضلی به فعالیت‌های علمی پرداخت و پس از کشته شدن او به تدریس و تألیف و ترجمه ادامه داده‌ است. ژاله آموزگار عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی بوده‌است و هم‌اکنون به مدت ۴۶ سال است که به تدریس در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران مشغول است و بسیاری از استادان رشته‌های گوناگون این دانشکده، از شاگردان وی بوده‌اند.

 

۵: مریم بهروزی

مریم بهروزی متولد ۱۳۲۴ در تهران، فعال و زندانی سیاسی دوران پهلوی، نماینده دوره اول مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تهران و دبیرکل جامعه زینب بود. او  سال‌ها به تدریس علوم حوزوی و دانشگاهی در دانشگاه‌های شهید بهشتی، تهران و حوزه‌های علمیه شهید شاه آبادی و شهید مدنی اشتغال داشته است؛ او در ۱۶ سالگی با یک طلبه که از مخالفین رژیم پهلوی و مقلد امام خمینی (ره)،  ازدواج کرد و ثمره آن چهار فرزند، ۲ دختر و ۲ پسر بود که فرزند دوم وی (شهید مهدی حاجی عباسی) عضو بسیج مستضعفان در سال ۱۳۶۰ در سن ۱۶ سالگی توسط منافقین کوردل به شهادت رسید. مریم بهروزی  ۲۹ بهمن سال ۱۳۹۰ بر اثر بیماری سرطان درگذشت.

حال باید ببینیم آیا در جلسات بعدی شورای شهر به تمامی این نامگذاری‌ها رسیدگی می‌شود‌ یا خیر!

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: زبان های باستانی واقع در خیابان توران میرهادی ژاله آموزگار خیابان شهید ادبیات کودک نام خانم ۱۷ شهریور تغییر نام نام استاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۳۵۷۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمجید سخنگوی دولت از بانوی ورزشکار ایرانی بابت رکوردشکنی در آسیا

علی بهادری جهرمی، سخنگو و دبیر هیأت دولت با اشاره به کسب مدال طلای قهرمانی آسیا توسط خانم نازنین فاطمه عیدیان در مسابقات دوی ۴۰۰ متر نوشت:

«پارسال در جلسه‌ای خدمت خانم نازنین فاطمه عیدیان و خانوادهٔ محترمش بودم.

این دختر قهرمان، نمونهٔ جوان ایرانی موفقی است که با انگیزه و تلاش، توکل و ایمان، و حمایت خانواده، یکی پس از دیگری موانع را پشت‌سر گذاشت و حالا در قلهٔ قهرمانی پرچم پرافتخار ایران اسلامی را به اهتزاز درآورده است…

تبریک به خانم عیدیان عزیز بخاطر قهرمانی و رکوردزنی در آسیا.

قهرمانی المپیک ان‌شاءالله

تا باد چنین بادا»

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دولت

دیگر خبرها

  • ترمیم آسفالت خیابان بنفشه درخواست شهروندان اهوازی شد
  • بهسازی معابر اراک برای افزایش رفاه شهروندان آغاز شد
  • تمجید سخنگوی دولت از بانوی ورزشکار ایرانی بابت رکوردشکنی در آسیا
  • تبریک بهادری جهرمی به بانوی ورزشکار ایرانی
  • فرزانه فصیحی، اولین بانوی ایرانی در دوومیدانی لیگ الماس
  • نامگذاری خیابانی در تهران به نام اولین روزنامه نگار شهید ایران
  • فرسودگی روکش آسفالت در معابر دغدغه شهروندان شهریار شد + تصاویر
  • افتخار آفرینی نازنین فاطمه عیدیان برای کشورمان / کسب طلای ۴۰۰ متر با مانع توسط این بانوی ایرانی
  • آخرین جزئیات از آتش سوزی خیابان شهید رجایی/ آتش تحت کنترل است
  • شدت باران در استان یزد و آبگرفتگی معابر شهر یزد+عکس