Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، بر اساس قانون مالیات بر ارزش افزوده که به تازگی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، سهم عوارض مالیات شرکت‌های مستقر به پارک‌های علم و فناوری باز می‌گردد.

این مصوبه یکی از اساسی‌ترین قوانین زیر ساختی توسعه پارک‌هاست که با همت معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری پیگیری و پس از سیر مراحل قانونی برای اجرا ابلاغ شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تبصره ویژه تسهیل گری در کسب و کار و توسعه پارک‌های علم و فناوری برای ارتقای زیرساخت‌های دانش‌بنیان‌های مستقر که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید پس از تایید توسط شورای نگهبان توسط رئیس مجلس شورای اسلامی برای اجرا ابلاغ شد.

در این مصوبه آمده است؛

«عایدی و عوارض ارزش افزوده دریافتی از شرکت‌های فناور مستقر در پارک‌های علم و فناوری و پس از واریز به خزانه داری کل کشور به صورت صددرصد به همان پارک بابت ایجاد توسعه و نگهداری زیرساخت‌ها و فضا‌های عمومی آموزشی پژوهشی و فناوری و ارائه خدمات شهری اختصاص می‌یابد.

آیین نامه اجرایی این تبصره ظرف سه ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با همکاری وزارت علوم و وزارت بهداشت تهیه می‌شود و به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید.»

با این قانون، مالیات ناشی از ارزش افزوده فروش شرکت‌های پارکی که از سوی پارک‌ها به خزانه داری دولت پرداخت می‌شد مجددا به پارک‌ها برای تقویت زیرساخت‌های آن‌ها اختصاص خواهد یافت.

قانون مالیات بر ارزش افزوده پیش از این نیز وجود داشت، اما پس از اصلاح و تغییرات اساسی، در دستور کار مجلس قرار گرفت و تصویب شد. در این قانون سهم شرکت‌های مستقر در پارک‌های علم و فناوری از عوارض که در قانون مالیات بر ارزش افزوده باید پرداخت می‌شد، دوباره به پارک‌ها باز می‌گردد.

عوارض مالیات بر ارزش افزوده چیست؟

پارک‌های علم و فناوری که دارای محدوده مشخص و محصور هستند از خدمات شهرداری‌ها بهره‌مند نمی‌شوند، از این رو، هزینه تامین تاسیسات عمومی و ارائه خدمات شهری پارک‌ها باید از محل بودجه عمومی پارک تامین شود که این روش علاوه بر این که معمولا پارک‌ها را با کمبود اعتبار مواجه کرده؛ همواره تامین زیرساخت‌های شهری پارک‌های علم و فناوری را با مشکلات متعدد روبرو کرده است؛ بنابراین هم نیاز است که منابع نسبتا پایداری برای ارائه این خدمات در نظر گرفت و هم مکانیزم‌های شفاف هزینه‌کرد و ارزیابی ارائه این خدمات با کیفیت، طراحی و اجرا شود.

بند قانونی مدنظر در قالب تبصره ۷ بند «ب» ماده ۳۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده که با پیشنهاد و پیگیری ۳ ساله معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دنبال شد این امکان را به پارک‌های علم و فناوری می‌دهد که با افزایش تعداد شرکت‌های فناور مستقر و کمک به تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان، سهم فروش شرکت‌های پارک در اقتصاد ملی افزایش یافته و به تبع آن منابع مالی جدید برای توسعه زیرساخت‌های عمرانی و شهری پارک فراهم شود.

با ابلاغ و اجرای این قانون، گام بزرگی در زمینه ایجاد درآمد پایدار برای پارک‌های علم و فناوری کشور به منظور ایجاد و نگهداری زیرساخت لازم برای شرکت‌های دانش‌بنیان برداشته شد که موجب رونق بیش از پیش پارک‌ها و ارتقا خدمت‌رسانی به واحد‌های فناور مستقر در آن‌ها خواهد شد.

همچنین با پیگیری معاونت علمی و فناوری، سهم مالیات بر ارزش افزوده خدمات صندوق‌های پژوهش و فناوری کشور نیز مشمول معافیت قرار گرفت.

این دستاورد جدید برای پارک‌های علم و فناوری است که به آن‌ها کمک می‌کند در توسعه زیرساختی و گسترش فضای فعالیت شرکت‌ها به نحو مطلوب بهره ببرند؛ پیش از این، مبلغ یادشده به شهرداری‌ها پرداخت می‌شد در حالی‌که شهرداری‌ها خدماتی دریافت نمی‌کردند. با تصویب این قانون، محل مصرف به ناحیه نوآوری اختصاص می‌یابد که به تایید شورای نگهبان نیز رسیده و دست آن‌ها را در ارائه خدمات بهتر گشاده می‌کند.

بیشتر بخوانید 

تفاهم نامه همکاری بین پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و بنیاد ملی توسعه فناوری

انتهای پیام /

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: پارک علم و فناوری توسعه ملی قانون مالیات بر ارزش افزوده پارک های علم و فناوری علمی و فناوری زیرساخت ها پارک ها شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۳۵۷۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همکاری اتاق‌های بازرگانی و پارک علم و فناوری بین‌المللی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، با اعلام سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، تعدادی از فعالان و نمایندگان اتاق‌های بازرگانی بین‌المللی ایران در کشورهای گرجستان، ایتالیا، عراق، قطر و ارمنستان و اتاق بازرگانی تهران برای ایجاد اتاق مشترک بازرگانی فناوری بین‌المللی در کشور در سازمان حضور یافتند.

معاون وزیر علوم و رییس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران ضمن اشاره به اهمیت جایگاه اتاق‌های مشترک بازرگانی اقتصادی بیان کرد: اتاق‌ها در عرصه تولید، خدمات، خصوصا صادرات همچنین جهت کمک به فراهم آوردن موجبات رشد و توسعه اقتصادی کشور نقشی اثرگذار دارند.

حسن زمانیان گفت: علاوه بر شرکت‌های مستقر در این پارک، قطب فناوری پارک نیز در شهر آفتاب تاسیس شده است. در راستای علمی و تخصصی کردن محصولات شرکت‌ها و تولیدکنندگان داخلی و با تفاهم و همکاری با وزارت صنعت، معدن و تجارت و با امضای دو معاونت در وزارتخانه علوم و صنعت گواهی‌نامه‌های رتبه بندی تحقیق و توسعه صادر می شود. معتقد هستیم نهادها و شرکت‌های اقتصادی در صورت نبود بخش تحقیق و توسعه از عرضه و تقاضای بازارهای جهانی عقب می مانند و وجود این بخش در شرکت‌ها کاملا ضروری است.

معاون وزیر علوم گفت: یکی دیگر از گواهینامه‌ها که تعیین کننده درصد داخلی یا خارجی بودن محصولات شرکت‌ها را تعیین می‌کند، گواهی عمق ساخت داخل است که توسط سازمان پژوهش های علمی وصنعتی ایران صادر می شود و در صورتی که درصد امتیاز گواهی بالا باشد آن محصول از معافیت گمرکی برخوردار شده و چنانچه بتواند نیاز آن محصول را در کشور فراهم کند از واردات آن جلوگیری خواهد شد.

وی بیان کرد: رتبه کشور ما در جهان از نظر علمی پانزده است ولی در نوآوری و دانش فنی رتبه ۶۳ را داریم. فاصله به این دلیل است که نمی توانیم به خوبی از پژوهش و تحقیقات خود دانش فنی تولید کنیم و در نهایت این دانش فنی را نیز به تجاری سازی نرسانده ایم که به تولید محصولات تجاری و بازار محور منجر شود. بنابراین باید به دنبال تولید محصولاتی باشیم که پیچیدگی اقتصادی مثبت داشته باشند.

زمانیان افزود: تحقیقاتی مهم است که تبدیل به دانش فنی و پس از آن منجر به تولید محصولی شود که در سطح بین‌المللی رقابت‌پذیر باشد. همچنین محصولات تولید شده باید به خوبی در بازار ارائه و در معرض دید قرار گیرد که این بازاریابی و تجارت را اتاق‌های بازرگانی می توانند در سطحی وسیع انجام دهند و در تجاری سازی و فروش محصولات نقش کلیدی داشته باشند.

دیگر خبرها

  • پرداخت ۱۲ هزارمیلیارد ریال عوارض ارزش افزوده در آذربایجان غربی
  • مهلت ۲ روزه برای اصلاح و تکمیل اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده زمستان ۱۴۰۲
  • تمدید ارائه اظهار نامه مالیاتی در لرستان
  • مهم‌ترین گام‌توسعه‌ای‌ اکوسیستم فناوری اتصال دانش‌بنیان‌های ایرانی به بازار‌های جهانی است
  • بیش از ۱۲ هزار میلیارد ریال عوارض ارزش‌افزوده در آذربایجان‌غربی پرداخت شد
  • بومی سازی کاتالیست‌هایی که در تولید بنزین استفاده می‌شود
  • معرفی نیروی مستعدجویای کار به شرکت‌های حاضر در نمایشگاه ایران هلث
  • ارزش افزوده در شهرهای کوچک ناچیز است و باید این قانون اصلاح شود
  • همکاری اتاق‌های بازرگانی و پارک علم و فناوری بین‌المللی
  • استقرار اتاق‌های بازرگانی فناوری در پارک فناوری بین‌المللی ایران