Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرانجام تئاتر کشور پس از نزدیک به دو سال تعطیلی بازگشایی شده است، این بازگشایی در اوایل فروردین سال ۱۴۰۰ بار دیگر به تعطیلی کشانده شد، اما سریعا با تغییر گروه شغلی تماشاخانه‌ها آغاز به کار کردند و حالا بار دیگر عرصه هنرهای نمایشی در آستانه پیک پنجم کرونا تعطیل شد.

خبرگزاری میزان - سرانجام تئاتر کشور پس از نزدیک به دو سال تعطیلی بازگشایی شده است، این بازگشایی در اوایل فروردین سال ۱۴۰۰ بار دیگر به تعطیلی کشانده شد، اما سریعا با تغییر گروه شغلی تماشاخانه‌ها آغاز به کار کردند، اما باز هم با آغاز شیوع موج چهارم کرونا باز هم عرصه نمایش به تعطیلی کشیده شد اما بار دیگر سالن‌های تئاتر با دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا بازگشایی شدند، و حالا بار دیگر عرصه هنرهای نمایشی در آستانه پیک پنجم کرونا تعطیل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید: برای مشاهده آخرین اخبار تئاتر طی هفته جاری اینجا کلیک کنید

به همین مناسبت خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان به مهمترین اخبار تئاتر در هفته جاری پرداخته است:

 
اجراهای تماشاخانه‌ ایرانشهر تا اطلاع ثانوی تعطیل شد

بنا به اعلام غیر رسمی مدیر کل هنرهای نمایشی و با توجه به شیوع پیک پنجم کرونا تمامی اجراهای تماشاخانه‌ ایرانشهر تا اطلاع ثانوی تعطیل شدند.

هم‌زمان با شیوع پیک پنجم کرونا و بنا بر دستور مدیرکل هنرهای نمایشی به سایت های فروش بلیت تئاتر و مصاحبه ایشان کلیه اجراهای عمومی تماشاخانه ایرانشهر تا اطلاع ثانوی تعطیل شدند.

نمایش‌های «شاهزاده خانم کاکل شالیزار» به کارگردانی علیرضا یوسفیان و «اسطرلاب» به کارگردانی صدرا صباحی به ترتیب در ساعت‌های ۱۸ و ۲۰، از سوم تیر در سالن ناظر زاده کرمانی و نمایش «غلامرضا لبخندی» به کارگردانی کهبد تاراج ساعت ۲۰، از ۹ تیر در سالن سمندریان میزبان مخاطبان بودند و امید است که با تبدیل شرایط تاسف‌بار کنونی کرونا به وضعیت مناسب در آینده نزدیک امکان خدمتگزاری مجدد به هنرمندان و هنردوستان عرصه هنرهای نمایشی فراهم شود.

 

«تهران-پرندک» و «آنکه گفت آری؛ آنکه گفت نه» در بازار کتاب

دو نمایشنامه «تهران-پرندک» و «آنکه گفت آری؛ آنکه گفت نه» نوشته مهرداد رایانی مخصوص با همتِ نشر نیستان منتشر و وارد بازار نشر شد.

هر دو نمایشنامه در سال ۱۳۸۵ در تالار سایه مجموعه تئاترشهر، اجرا رفته اند. اولی درباره زندگی و پیش‌گویی‌های یک مرد افغانی است و دومی زندگی دو زوج با دو تفکر قدمایی و امروزی در کنار میراث‌شان را نشان می‌دهد.

به نظر می‌رسد در ساحتِ ساختاری، تجربه خاصی در این دو نمایشنامه به‌ویژه در «تهران-پرندک» رخ داده است. نمایشنامه اول ۸ صحنه و نمایشنامه دوم ۱۰ صحنه دارد. صحنه‌ها در هر دو اثر، دو به دو همدیگر را به شکل موازی تکمیل می‌کنند. این تکمیل‌کنندگی در نمایشنامه «تهران-پرندک» به نحوی است که حتی تعداد کلماتِ صحنه‌های ۱+۲ و ۳+۴ و ۵+۶ و ۷+۸ و ۹+۱۰ یکسان هستند.

در اجرا‌های این دو نمایش در سال ۱۳۸۵ عوامل و بازیگران به شرح زیر بودند:

نمایش: «تهران-پرندک»؛ نویسنده: مهرداد رایانی‌مخصوص، کارگردان و طراح: سپیده نظری‌پور؛ بازیگران: حمیدرضا آذرنگ، علی سرابی، هدایت هاشمی، سپیده نظری‌پور؛ آهنگساز: سعید ذهنی؛ عکاس: سیامک زمردی‌مطلق؛ طراح گریم: ماریا حاجیها؛ دستیار اول کارگردان: عمار خطی، محمدهادی عطایی؛ طراح پوستر، بروشور و اقلام تبلیغاتی: پریسا نظری‌پور؛ مدیر صحنه: سهیل برخورداری، ابراهیم عزیزی.

نمایش: «آنکه گفت آری؛ آنکه گفت نه»؛ نویسنده و کارگردان: مهرداد رایانی مخصوص؛ بازیگران: سپیده نظری‌پور و فرزین صابونی؛ مشاور کارگردان: نصرالله قادری؛ طراح صحنه: سپیده نظری‌پور؛ آهنگساز: هانا کامکار؛ عکاس: اختر تاجیک؛ طراح گریم: ماریا حاجیها؛ دستیاران کارگردان: خیرالله تقیانی‌پور و محمد هادی عطایی؛ مدیر اجرایی: محمدرضا عطایی‌فر؛ روابط عمومی: وحید سعیدی؛ طراح پوستر، بروشور و اقلام تبلیغاتی: مسعود نوروزی؛ طراح لباس: پریندخت عابدین نژاد؛ منشی صحنه: مهدی توسلی‌نیا؛ تدارکات: محمد سهراب‌پور.


معرفی هیأت داوران سه بخش مختلف جشنواره تئاتر دانشگاهی

بخش‌های «عکس، پوستر و ماکت»، «تجربه‌های اجرا» و «نمایشنامه نویسی» جشنواره تئاتر دانشگاهی داوران خود را شناختند.

از سوی سید مجتبی جدی دبیر بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران با ابلاغ حکمی، سینا ییلاق بیگی، مهدی آشنا، فرهاد فزونی، مصطفا مرادیان و کیارش مسیبی به عنوان هیات داوران بخش «عکس، پوستر و ماکت» جشنواره معرفی شدند.

همچنین هیات داوران مرحله نهایی بخش «نمایشنامه نویسی» (جایزه اکبر رادی) جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران با حکمی از سوی مجتبی جدی معرفی شدند.

بر این اساس حسین کیانی، مهرداد رایانی مخصوص و مسعود صرامی به عنوان هیات داوران مرحله نهایی بخش نمایشنامه نویسی (جایزه اکبر رادی) معرفی شدند.

در حکمی دیگر که از طرف دبیر جشنواره صادر شد هیات داوران بخش «تجربه‌های اجرا» جشنواره نیز معرفی شدند.

بر این اساس میلاد شجره، سامان خلیلیان و رامین اکبری به عنوان هیات داوران بخش «تجربه‌های اجرا» معرفی شدند.

بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی به دبیری سید مجتبی جدی و همت اداره کل فرهنگی اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در حال برگزاری است.

معرفی نامزدهای نهایی بخش نمایشنامه کودک و نوجوان کانون پرورش فکری

هیات داوران بخش نمایشنامه پنجمین مسابقه فیلمنامه و نمایشنامه کودک و نوجوان کانون پرورش فکری هشت اثر را به عنوان نامزد مرحله دوم این بخش معرفی کردند.

هیأت داوران بخش نمایشنامه پنجمین مسابقه فیلمنامه و نمایشنامه کودک و نوجوان متشکل از شهرام کرمی، حسن دادشکر و نادر برهانی‌مرند از میان ۱۹ اثر برتر مرحله اول، نمایشنامه‌های «‌پنگوئن طلایی» نوشته‌ مرضیه شریفی از شهرستان فلاورجان استان اصفهان، «آواز ساعت‌ها» نوشته‌ علیرضا اسدی از مشهد، «دماغ یا بوق» اثر لیلا روغن‌گیر قزوینی از قزوین را به عنوان آثار نامزد مرحله دوم معرفی کردند.

هیات داوران همچنین نمایشنامه‌های «مترسک برفی» اثر زهره شفیعی، «اژدهای شب برفی» به نویسندگی امین‌رضا ملک محمودی، «گردنبند خورشید» نوشته‌ مریم علی‌نیا، «اپلیکیشن بابایاب» از محمد عبدی جمالی و «هیولایی در میان ما» اثر نجیبه نعمتی، همگی از تهران را نیز به‌عنوان دیگر نامزدهای این بخش انتخاب کردند.

پنجمین مسابقه‌ فیلمنامه و نمایشنامه‌ کودک و نوجوان در ۲ مرحله صورت گرفت به‌گونه‌ای که ابتدا طرح‌های ارسالی با توجه به شرایط مسابقه از سوی هیات انتخاب بررسی و آثار برتر معرفی شدند و در مرحله دوم صاحبان آثار برتر یک ماه فرصت داشتند تا نسخه اصلی نمایشنامه خود را برای داوری پایانی به دبیرخانه مسابقه ارسال کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار تئاتر تئاتر در هفته جاری

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اخبار تئاتر تئاتر در هفته جاری جشنواره تئاتر دانشگاهی مهرداد رایانی مخصوص هیات داوران بخش پیک پنجم کرونا بخش نمایشنامه هنرهای نمایشی کودک و نوجوان تهران پرندک معرفی شدند دو نمایش آنکه گفت بار دیگر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۳۵۸۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لغو محدودیت اعطای پایه‌های تشویقی اعضای هیات علمی

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمد علی زلفی گل در صفحه شخصی خود در فضای مجازی با انتشار نامه مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری درخصوص اعمال پایه‌های تشویقی اعضای هیأت علمی با انتشار نامه مذکور اعلام کرد: یک اتفاق مبارک و مؤثر برای وزارت علوم تحقیقات و فناوری (عتف) بخشی ازجورچین (پازل) انگیزشی دوره جدید مدیریت وزارت (عتف).

بیشتر بخوانید: بخشنامه سازمان سنجش ابطال شد/ نقل و انتقال فرزندان اعضای هیأت علمی غیرقانونی است

متن نامه به شرح زیر است:

مهدی مسکنی مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در نامه‌ای به محمد علی زلفی گل وزیر علوم تحقیقات و فناوری اعلام کرد: بازگشت به نامه شماره ۳۶۸۳۵۲/ و مورخ ۵ فروردین ۱۴۰۳ در خصوص پایه‌های تشویقی اعضای هیأت علمی به استحضار می‌رساند:

با توجه به ماده (۷) تصویب نامه شماره ۱۶۰۷۱۶/ ت ۶۰۰۲۹ ه مورخ ۲ آذر ۱۴۰۱ هیأت وزیران، دستورالعمل اعطای پایه‌های تشویقی تا (۶۰ پایه) ازسوی آن وزارت خانه ابلاغ‌شده برای تمامی اعضای هیأت علمی که از طریق مراکز جذب وزارت‌خانه مربوطه به‌کار گرفته شده یا می‌شوند از سال هزار و چهارصد و ۲ قابلیت اجرایی یافته است.

بنابراین محدودیت اعطای پایه‌های تشویقی تا (۷) پایه موضوع ماده پنجاه و سه آئین‌نامه استخدامی اعضای هیأت علمی از تاریخ اجرای ماده مذکور لغو می‌گردد.

علی‌ای‌حال چنانچه احدی از اعضای مذکور در شرف بازنشستگی هستند در صورت رعایت ضوابط کلی اعطای پایه‌های مورد بحث که دستورالعمل مزبور تشریح گردیده موضوع اعمال پایه‌های تشویقی در محاسبه حقوق بازنشستگی قابل رسیدگی و اقدام خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1228534 برچسب‌ها وزیر علوم، تحقیقات و فناوری

دیگر خبرها

  • اعضای هیئت داوران جشنواره فیلم کن معرفی شدند
  • بازیگران و عوامل «گنجشک مفرغی» معرفی شدند
  • همکاری سازمان عقیدتی سیاسی ارتش و اداره کل هنرهای نمایشی برای تولید آثار نمایشی
  • یک هشدار دیگر درباره «سنگلج» و شروع «جادوی شهرزاد»
  • تفاهم تولید آثار نمایشی مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برتر منعقد شد
  • تفاهم ارتش واداره‌کل هنرهای نمایشی درحمایت از نمایشنامه‌های برتر
  • رویکرد اصلی هیات بدمینتون زنجان بازگشت به دوران اوج است
  • لغو محدودیت اعطای پایه‌های تشویقی اعضای هیات علمی
  • رویکرد اصلی هیات بازگشت به دوران اوج بدمینتون زنجان است
  • دلش برای «آسید کاظم» پر می‌کشید