Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «انرژی امروز»
2024-04-30@19:28:21 GMT

دلیل مرگ ماهیان در تالاب هورالعظیم

تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۳۶۵۵۷

دلیل مرگ ماهیان در تالاب هورالعظیم

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: بخشی از آنچه که این روزها در تالاب مشاهده می شود و با عنوان مرگ و میر ماهیان منتشر شده به دلیل عدم تامین حقابه رودخانه دجله است که در سالیان اخیر و بدنبال توسعه طرح های بهره برداری از منابع آب در بالادست با معضلات و مشکلات عدیده ای روبرو شده است.

به گزارش «انرژی امروز» از خبرکزاری ایسنا، قاسم تقی زاده خامسی با انتشار فیلمی از تالاب هورالعظیم در صفحه اینستاگرام خود نوشت: فضای مجازی جانشین ناخلف بزرگنمایی کاریکاتور در درشت نمایی مسائل شده است و بصورت هجومی یکباره صفحات پر می شود از تصاویری که گاه متعلق به سالها قبل است و یا فتوشاپ تا با ظرافت آنرا به باور عمومی تبدیل کنند!

وی ادامه داد: تالاب هورالعظیم در مرز ایران و عراق واقع شده که یک سوم این تالاب در ایران و دوسوم در کشور عراق قرار گرفته و به دلیل تعهدات مرزی و همچنین مدیریت منابع آبی این تالاب در سالیان گذشته یک دایک سراسری در محل مرز دو کشور ایجاد شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: دلیل دیگر مرگ و میر ماهیان در این تالاب وجود وضعیت ترسالی در دو سال گذشته و افزایش منابع آبی تالاب بوده است که موجب افزایش جمعیت ماهیان شده است. این گسترش جمعیت در سمت عراق باعث کمبود اکسیژن محلول در تالاب به ویژه گرمای تابستان و رشد میکرومغذی ها و جلبک ها در تالاب شده و کاهش منابع آبی در مقایسه با سالهای تر، مرگ و میر ماهیان در هورالعظیم در سمت عراق را افزایش داده است.

به گفته وی هورالعظیم در سمت ایران غالبا از سد کرخه که در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری تالاب قرار دارد، سیراب می شود بخاطر دارم در هنگام وقوع سیل ۹۸ که از آن بازدید کردم در هر دو طرف ایران و عراق سرریز از آب شده بود و نگرانی ما از پرآبی و شکستن دایک ها بود!

خامسی ادامه داد: امروز در طرف عراق که کاملا خشک است و در طرف ایران با اینکه حجم آورده های آبی ۵۰ درصد کاهش یافته اما خوشبختانه سطح وسیعی از تالاب آب دارد و از سد کرخه برای تالاب رهاسازی شده و می شود.

وی اظهار کرد: هرچند با کاهش منابع آبی موجود در سال جاری چاره ای به جز کاهش مصارف وجود ندارد در این شرایط سد کرخه به عنوان تامین کننده منابع آبی پایین دست حوضه آبریز باید تامین آب شرب، کشاورزی و نیازهای زیست محیطی حوضه که تالاب هورالعظیم بخشی از آن است را انجام دهد.

به گفته خامسی مخازن هورالعظیم در ایران حدود ۱۰۱۹ کیلومتر مربع وسعت دارد که در حال حاضر ۸۷ درصد آن پر است.

برچسب هاایران تالاب هورالعظیم خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) قاسم تقی‌زاده خامسی معاونت آب و آبفای وزارت نیرو

منبع: انرژی امروز

کلیدواژه: ایران تالاب هورالعظیم خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا قاسم تقی زاده خامسی آسیا اروپا اقتصاد انرژی امروز ایران بین الملل تحریم خبرگزاری بین المللی خبرگزاری داخلی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ریاست جمهوری سازمان های بین المللی سایتهای اینترنتی شرکت ملی نفت ایران NIOC شرکت های بین المللی مجلس شورای اسلامی وزارت نفت وزارت نیرو تالاب هورالعظیم منابع آبی منابع آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۳۶۵۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز پرورش ماهی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرنگار مهر، نامدار ملکپور صبح یکشنبه در جمع خبرنگاران چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: با توجه به وجود استخرهای ذخیره آب کشاورزی فراوانی که در سطح استان وجود دارد، با مشاوره کارشناسان مدیریت شیلات و امور آبزیان، کشاورزان می‌توانند نسبت به ماهی‌دار کردن استخرهای ذخیره آب کشاورزی خود اقدام نمایند.

وی افزود: در صورت بهره‌برداری کامل از این استخرهای ذخیره آب کشاورزی امکان تولید بیش از یک هزار تن ماهی قزل‌آلای رنگین کمان در سطح چهارمحال و بختیاری وجود خواهد داشت.

مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: برای این کار باید کشاورزان نسبت به ذخیره ماهیان با وزن بین ۵۰ تا ۱۰۰ گرم اقدام نمایند تا در پایان فصل کشاورزی یعنی اواخر مهر یا اواسط آبان ماه ماهیان به وزن بازاری رسیده و روانه بازار مصرف شود.

ملکپور عنوان کرد: از دیگر اقداماتی که برای پرورش ماهی قزل‌آلا در این نوع استخرها می‌توان انجام داد استفاده از دستگاه‌های هواده اسپلش یا برج‌های هوادهی در استخر است.

وی خاطرنشان کرد: از مزایای پرورش ماهی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی می‌توان به افزایش بهره‌وری محصول کشاورزی نیز اشاره کرد، آب استخرهای کشاورزی که در آن ماهیان پرورش داده می‌شوند غنی از املاح و مواد معدنی مناسب برای رشد سایر محصولات کشاورزی هستند.

کد خبر 6090769

دیگر خبرها

  • آسمان عراق نارنجی شد | ویدئو
  • حقابه هورالعظیم چگونه تامین می‌شود؟
  • سیلاب عامل اصلی مرگ و میر ماهیان سد ۱۵ خرداد
  • سیلاب عامل اصلی مرگ و میر ماهیان سد ۱۵ خرداد دلیجان است
  • تلاش برای احیای کامل تالاب نئور
  • تحرکات آمریکا در سوریه از بیم تشدید عملیات‌های مقاومت
  • چگونه عملیات بیت المقدس موفق شد؟
  • پایان فصل صید در گلستان؛ صید بیش از ۱۲۰۰ تُن انواع ماهیان استخوانی
  • استخر‌های ذخیره آب کشاورزی در چهارمحال و بختیاری مهیای پرورش ماهی
  • آغاز پرورش ماهی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی چهارمحال و بختیاری