Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-01@17:03:00 GMT

الگوی شاعران در شعر دفاع مقدس عاشورا بود

تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۳۶۶۹۰

الگوی شاعران در شعر دفاع مقدس عاشورا بود

نشست رونمایی از پوسترهای دو رویداد ملی دفاع مقدس در پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس برگزار شد.

امیر سرتیپ «نبی سهرابی» جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در آیین رونمایی از پوسترهای دو رویداد ملی «بیست و سومین کنگره سراسری شعر دفاع مقدس» و «دهمین دوره جایزه ادبی یوسف» با تاکید براینکه زبان فارسی همان زبان شعر است، اظهار داشت: زبان فارسی با شعر حفظ شده است؛ همانطور که فردوسی با شعر فارسی را حفظ کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: علاقه‌مندان حافظ و فردوسی در سراسر جهان اگر بخواهند بوستان و گلستان بخوانند، ابتدا باید زبان فارسی را بدانند چراکه ترجمه این اشعار روح را از آن‌ها می‌گیرد. لذا همان‌طور که مسلمانان برای قرائت قرآن و نماز باید عربی بدانند، خواندن شعر نیز چنین است، چراکه ترجمه آیات قرآن معنای دقیق عربی آن را نخواهد داشت.

سهرابی: شاعران عاشورا را در شعر دفاع مقدس الگو قرار دادند

وی زبان فارسی را عامل حفظ هویت ملی دانست و افزود: شعر فارسی توانسته است این کشور را از پستی و بلندی‌های بسیاری عبور دهد و فرهنگ غنی ایران را در پی تهاجم‌هایی که به ما شده را حفظ کند. در پی قرون گذشته و با وجود حملاتی که به ایران شده اما این اتفاقات هیچ‌گاه نتوانسته خللی در فرهنگ، زبان و اندیشه این کشور وارد کند و دلیل آن شعر و زبان فارسی بوده است.

جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ماندگاری شعر حماسی را به دلیل توجه به حادثه عاشورا دانست و افزود: شاعران حماسی همواره آثارشان را مدیون حماسه‌های کربلا می‌دانند، چراکه بسیاری از این شاعران، دستمایه‌ای خودشان را حماسه کربلا و حضرت زینب (س) قرار داده‎‌اند. بزرگانی همچون محتشم کاشانی، سید حسن حسینی، نصرالله مردانی و قیصر امین‌پور حماسه عاشورا را در شعر دفاع مقدس الگو قرار دادند.

سهرابی گفت: همچنین در شعر حماسی، شعر مدافعین حرم الگو کربلا و این حماسه‌های عظیم است. همچنین شعرای خوش ذوق در دفاع مقدس چین رویکردی در اشعاری دارند و این مسیر در شعر حماسی برای مدافعان سلامت نیز مشاهده می‌شود. شعرای این سرزمین حماسی و در قالب شعر ناملایمات، ظلم‌های سلاطین را به‌صورت شعر برای مردم سروده و گفته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: شعر دفاع مقدس از قلب شاعران برآمده و تراوش کرده است و به گفته رهبر معظم انقلاب اسلامی «همچون خورشید می‌درخشد»، چراکه برگرفته از میراث هزاران ساله شاعران این سرزمین است و خوشبختانه هر ساله با برگزاری کنگره شعر دفاع مقدس توسط شاعران جوان شاهد نوآوری آن هستیم.  ما امید داریم که دوره ۲۳ کنگره شعر دفاع مقدس توسط شاعران خوش ذوق بیشتر مورد استقبال قرار گیرد و شاهد اشعار خوش مضمونی باشیم و همچنین امیدواریم این کنگره از شعر دفاع مقدس پربار باشد تا مردم بتوانند از سروده‌های آن بهره‌مند شوند.

جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس درخصوص اهمیت داستان کوتاه دفاع مقدس عنوان کرد: در ادبیات کهن و سنن ما ایرانیان، داستان‌گویی و قصه جایگاه خاص و ویژه‌ای داشته است و بخاطر همین داستان‌های کوتاه، بسیار موثر و تاثیرگذار است. روانشناسان کودک و نوجوان به تاثیرات قصه‌پردازی برای کودکان پرداخته‌اند و جایزه ادبی یوسف برای پرداختن به همین موضوع و تشویق نویسندگان جوان و نوجوان برای ورود به این عرصه است.

سهرابی جایزه ادبی یوسف را محفلی برای ورود نویسندگان جوان دانست و تاکید کرد: جشنواره ادبی یوسف نویسندگان متعهد را فرامی‌خواند تا داستان‌های جذاب خود را از شهدا و رزمندگان بنویسند تا این اتفاقات مهم را از موج فراموشی برهاند.

بایرامی: قابلیت برگزاری بین‌المللی کنگره شعر دفاع مقدس و جایزه ادبی یوسف

در ادامه، سرهنگ «عباس بایرامی» با اشاره به پیشینه کنگره ملی شعر دفاع مقدس اظهار داشت: پایه‌گذاری کنگره شعر دفاع مقدس در دهه‌های گذشته در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس صورت گرفته که یک اقدام مهم و اثرگذار بوده است. اهداف ما از برگزاری این اتفاقات که با ورود به دهه پنجم و گذشت حدود نیم قرن از دفاع مقدس صورت می‌گیرد، انتقال فرهنگ دفاع مقدس به نسل سوم و چهارم انقلاب برای ایجاد انگیزه در جهت دفاع از کشور است.

وی «بیست و سومین کنگره سراسری شعر دفاع مقدس» و «دهمین دوره جایزه ادبی یوسف» را دو رویداد مهم ملی با قابلیت برگزاری بین‌المللی دانست و افزود: دو برنامه «کنگره سراسری شعر دفاع مقدس» و «جایزه ادبی یوسف» از رویدادهای مهمی هستند که قابلیت برگزاری بین‌المللی دارند.

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس خاطرنشان کرد: سال گذشته بیش از هشت هزار اثر به دبیرخانه شعر این رویداد رسید که نشان می‌دهد جامعه ایرانی تشنه فرهنگ دفاع مقدس است. همچنین ارسال سه هزار و ۵۰۰ داستان کوتاه به دبیرخانه جایزه ادبی یوسف نشان دهنده همین رویکرد نسبت به داستان است.

دفاع پرس/

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس کنگره شعر دفاع مقدس جایزه ادبی یوسف دفاع مقدس زبان فارسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۳۶۶۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختتامیه‌ی جشنواره‌ی ملی «افتخار من» همزمان با سراسر کشور در گیلان

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای گیلان ؛ مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان در آیین اختتامیه این جشنواره گفت: در حوزه‌ی استانی جشنواره‌ی «افتخار من» که سال گذشته همزمان با سراسر کشور در گیلان برگزار شد، بیش از هزار اثر به دبیرخانه ارسال شد که ۸ اثر برتر به تهران معرفی شد.

سرهنگ حسن حبیبی افزود: هدف از برگزاری این جشنواره آشنایی نسل جوان و آینده ساز با فرهنگ و تاریخ دفاع مقدس و تاسی از تاریخ شفاهی رزمندگان پیشکسوت است که در ۸ سال مقاومت ملی مردم ایران مقابل تجاوز حزب بعثی ، درس شهامت، ایثار و آزادگی را مشق نمودند و از کیان و شرف این سرزمین دفاع کردند.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان تصریح کرد: در سلسله جشنواره‌های ملی «افتخار من» فرزندان و نوادگان پیشکسوتان دفاع مقدس، حوادث و خاطرات دوران جنگ را از اجداد خویش جویا شده ودر قالب نثر یا ضبط، به جشنواره ارایه می‌دهند. 

سرهنگ حسن حبیبی اضافه کرد: نخستین جشنواره‌ی ملی «افتخار من» سال ۱۴۰۰ همزمان با سراسر کشور در گیلان برگزار شد و فراخوان چهارمین جشنواره هم سوم خردادماه امسال همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر اعلام خواهد شد.

دیگر خبرها

  • تفحص پیکر هشت شهید دفاع مقدس
  • تشییع و خاکسپاری پیکر ۲۰ شهید دفاع مقدس در ۹ استان‌
  • شهدای کربلای ۵ و عاشورا مهمان مسجد مقدس جمکران
  • تفحص پیکر هشت شهید دفاع مقدس در عراق
  • ورود پیکر ۲ شهید تازه تفحص شده دفاع مقدس به اهواز
  • عکس/ استقبال از پیکر شهید دفاع مقدس در شیراز
  • شناسایی هویت شهید دفاع مقدس
  • درخشش در سومین جشنواره ملی افتخار من
  • اختتامیه‌ی جشنواره‌ی ملی «افتخار من» همزمان با سراسر کشور در گیلان
  • ۱۵۲ اثر به جشنواره « افتخار من» در مازندران ارسال شد