Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-27@15:05:38 GMT

نکات مهمی که باید درباره روغن‌های خوراکی بدانید

تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۳۷۸۱۶

نکات مهمی که باید درباره روغن‌های خوراکی بدانید

سالم بودن روغن‌ها بیشتر به چگونگی واکنش آن‌ها نسبت به حرارت مرتبط است. به‌طور کلی روغن‌های زیتون، آووکادو و کانولا برای پخت‌وپز سالم‌تر هستند.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از مدیکال نیوز، روغن وقتی به نقطه دود می‌رسد، دود کرده و تجزیه می‌شود و رادیکال‌های آزادی که به سلول‌های بدن صدمه می‌زنند، رها می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ثبات روغن‌ها به چگونه قرار گرفتن اسید‌های چرب موجود در آن بستگی دارد. هر چه این اسید‌های چرب محکم‌تر کنار هم قرار بگیرند، روغن ثبات بیشتری خواهد داشت.

بهترین روغن‌ها برای سرخ کردن طولانی‌مدت و عمیق

تحقیقات نشان داده که روغن زیتون فرابکر و نارگیل از باثبات‌ترین روغن‌ها هستند و می‌توان آن‌ها را تا ۱۸۰درجه سانتی‌گراد به مدت ۶ ساعت حرارت داد.

روغن زیتون خواص ضدالتهابی دارد و سرشار از آنتی‌اکسیدان و اسید‌های چرب است. روغن نارگیل هم حاوی ۹۲درصد چربی‌های اشباع‌شده است و در برابر اکسیداسیون مقاومت می‌کند. البته به دلیل اینکه روغن نارگیل حاوی چربی‌های اشباع‌شده است، بهتر است از آن در حد متوسط استفاده شود.

بهترین روغن‌ها برای سرخ کردن‌های کوتاه‌مدت مواد غذایی

در کنار روغن زیتون و نارگیل، روغن آووکادو برای سرخ کردن کوتاه‌مدت مواد غذایی مناسب است. روغن آووکادو حاوی مقدار زیادی چربی‌های تک‌اشباع‌نشده است که تقریبا موقع حرارت دیدن ثابت باقی می‌مانند. این روغن چربی‌های خوب بدن را افزایش داده و از نوع بد آن می‌کاهد. همچنین روغن آووکادو حاوی ویتامین E است. این آنتی‌اکسیدان از تولید رادیکال‌های آزاد بدن و مضرات آن تا حد زیادی پیشگیری می‌کند.

روغن آفتابگردان هم برای سرخ‌کردن کوتاه‌مدت مواد غذایی مناسب است. این روغن هم نقطه دود پایینی دارد و منبع خوبی از ویتامین E است. البته روغن آفتابگردان حاوی مقدار فراوانی امگا۶ است و چنانچه این نوع اسید چرب بیش از حد مصرف شود، موجب التهاب در بدن می‌شود. پس بهتر است از روغن آفتابگردان در حد متعادل استفاده شود.

سالم‌ترین روغن‌ها برای برشته کردن

وقتی سخن از برشته کردن است، باید روغنی انتخاب کنید که نقطه دود بالایی داشته باشد. از این روغن‌ها می‌توان به روغن‌های نارگیل، بادام زمینی و آفتابگردان اشاره کرد. روغن زیتون سالم‌ترین روغن است، اما نقطه دود آن‌ها از این روغن‌ها کمی پایین‌تر است. در واقع این روغن‌ها نقطه دودشان ۱۹۰درجه سانتی‌گراد است.

روغن آووکادو هم نقطه دودی مانند روغن زیتون دارد.

از دیگر روغن‌های سالم باید به روغن‌های کانولا و تخم کتان اشاره کرد.

روغن کانولا برای سرخ‌کردن مناسب است و می‌تواند حساسیت به انسولین را بهبود بخشد و از مقدار کلسترول بد خون بکاهد.

روغن تخم کتان هم مملو از اسید‌های چرب امگا۳ است که از بیماری‌های قلبی پیشگیری می‌کنند. البته روغن تخم کتان در حرارت به‌سرعت اکسیده می‌شود و بهتر است از آن برای سالاد یا مواد غذایی آماده و درست کردن سس استفاده کرد و هرگز این روغن را حرارت نداد.

منبع: فرارو

کلیدواژه: روغن خوراکی برای سرخ کردن روغن آووکادو اسید های چرب روغن زیتون مواد غذایی نقطه دود روغن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۳۷۸۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتف و بال مرغ را با این روش ویژه سوخاری کنید

فراروـ  امروز فست‌فود‌ها در تمام دنیا جایگاه ویژه‌ای دارند، به طوری که ذائقه بسیاری از مردم از غذا‌های سنتی به سمت غذا‌های مدرن و یا به اصطلاح فست فود میل پیدا کرده است. ویژگی مهم فست‌فود‌ها صرف‌نظر از طعم دلچسبی که دارند، مدت زمان کوتاهی است که صرف آماده کردن آن‌ها می‌شود. مرغ سوخاری یا مرغ معروف به کنتاکی یکی از فست فود‌های خوشمزه و بسیار محبوب به خصوص در میان کودکان است. در این میان بال و کتف سوخاری هم بسیار پرطرفدار است و معمولا بر سر آن دعواست. زمانی که مرغ می‌خرید و نمی‌دانید با بال‌ها و کتف‌هایش چکار کنید، بهتر است همه را جمع کنید و در یک فرصت مناسب با روشی که در ادامه آموزش خواهیم داد، یک ظرف بال و کتف سوخاری خوشمزه برای اعضای خانواده تهیه کنید، پس در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

مواد لازم

بال و کتف مرغ: به میزان لازم
دوغ آبعلی: به اندازه‌ای که روی بال و کتف‌ها را بگیرد
نمک و زردچوبه: به میزان لازم
روغن برای سرخ کردن: به میزان لازم

طرز تهیه

برای درست کردن این کتف و بال سوخاری خوشمزه ابتدا بال و کتف‌ها را خوب بشویید و روی هر کدام را با چاقو یک برش ایجاد کنید. حالا بال و کتف‌ها را داخل یک قابلمه مناسب بریزید و کمی نمک و زردچوبه بپاشید، سپس دوغ آبعلی را تا جایی که کاملا روی بال و کتف‌ها را بگیرد، داخل قابلمه بریزید. قابلمه را روی حرارت متوسط اجاق گاز بگذارید تا دوغ شروع به جوشیدن کند، سپس حرارت را کم کنید و اجازه بدهید بال و کتف‌ها حدود ۲۰ دقیقه با دوغ بجوشد. بعد از این مدت زمان بال و کتف‌ها را آبکش کنید و صبر کنید تا آب اضافه آن‌ها کشیده شود و کمی خشک شوند. در مرحله آخر مقداری روغن داخل یک قابلمه یا ماهی تابه گود بریزید و بال و کتف‌ها را یکی یکی داخل روغن داغ سرخ کنید. توجه داشته باشید که بال و کتف باید داخل روغن شناور سرخ شود. حالا بال و کتف سوخاری خوشمزه و خاص شما آماده سرو است، نوش جان و مراقب انگشتانتان باشید!

نکات مهم
۱ ـ برای تهیه این بال و کتف سوخاری می‌توانید از هر نوع دوغ ترش گازدار استفاده کنید.

۲ ـ هنگام سرخ کردن بال و کتف‌ها توجه داشته باشید که روغن حتما داغ و به اندازه‌ای باشد که بال و کتف‌ها داخل آن شناور شوند.

۳ ـ این بال و کتف سوخاری را با هر نوع سسی که تمایل دارید، سرو کنید.

دیگر خبرها

  • قیمت روغن خوراکی در بازار امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • اعجاز سنگ نمک را بدانید تا از بلای مختلف و انرژی‌های منفی به دور باشید | خود را به آرامش دعوت کنید
  • نکات تربیتی فرزند از زبان استاد قرائتی + فیلم
  • آنچه باید درباره سندرم ناخن زرد بدانید
  • آنچه باید سندرم ناخن زرد بدانید
  • لاغری در یک هفته ؛ نکات مهم برای کاهش وزن در یک هفته
  • کتف و بال مرغ را با این روش ویژه سوخاری کنید
  • کاشت ۸۰ هکتار باغ زیتون در لرستان
  • هرآنچه باید از مشخصات و امکانات قطار میلاد بدانید
  • شمارش معکوس برای اصلاح نرخ تورم سالانه