Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-05-02@14:47:32 GMT

۶۰ درصد عوامل بیماری‌زا بین انسان و دام مشترک است

تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۳۹۰۳۰

۶۰ درصد عوامل بیماری‌زا بین انسان و دام مشترک است

آفتاب‌‌نیوز :

زهرا نهبندانی به مناسبت هفته اطلاع رسانی بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان، ۱۳ تا ۲۱ تیرماه، افزود: ضرر و زیان اقتصادی به دلیل کاهش تولید فراورده های دامی، مرگ و میر دام ها، معدوم کردن دام ها برای کنترل بیماری ها بسیار زیاد است از این رو این بیماریها از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی ادامه داد: افرادی نظیر قصابان، سلاخان، چوبداران، کارکنان کشتارگاهها، کشاورزان و در نهایت عموم مردم جامعه به علت تماس و مصرف فراورده های دامی، در معرض ابتلا به این بیماریها هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس پیشگیری از بیماریهای واگیردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه هاری، تب مالت، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، سالک، سیاه زخم و آنفلوانزای پرندگان از مهمترین بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان هستند، گفت: خودداری از نگهداری سگ و گربه در منزل و در صورت نگهداری قلاده زدن و واکسیناسیون آنها علیه هاری، جلوگیری از تردد سگهای صاحبدار در معابر عمومی، جلوگیری از نزدیک شدن کودکان به سگهای ولگرد، پیشگیری جمع آوری و دفن بهداشتی زباله، ایمن سازی و واکسیناسیون افراد در معرض خطر از جمله راههای پیشگیری از انتقال بیماری هاری است.

وی ادامه داد: توجه خاص به گازگرفتگی حیوانات، هر چند جزیی و به صورت خراش باشد و شستشوی زخم با آب صابون به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه و مراجعه به واحدهای مبارزه با هاری مستقر در مرکز بهداشت شهرستانها در هر ساعت شبانه روز برای انجام واکسیناسیون بعد از گزش حیوان، امری ضروری است.

دکتر نهبندانی با اشاره به اینکه تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، بیماری ویروسی خطرناک واگیردار و گاهی برای انسان کشنده است که با تب و خونریزی همراه است، گفت: راههای انتقال این بیماری، گزش کنه آلوده یا له کردن آن روی پوست، تماس پوست با لاشه، خون یا ترشحات حیوان آلوده، تماس با خون یا ترشحات بدن انسانهای بیمار است.
این مسوول بیان کرد: شناسایی و درمان کامل بیماران، جداسازی دام از محل زندگی انسانها، پرهیز از تماس بدن با بافتهای آلوده انسان و حیوانات مبتلا، استفاده از وسایل حفاظتی و جلوگیری از گزش کنه، جلوگیری از نقل و انتقال حیوانات مبتلا و قاچاق دام، بهسازی محل نگهداری دام، جلوگیری از کشتار غیرمجاز دام، از بین بردن کنه ها از طریق سمپاشی و ایجاد حمام ضد کنه، خودداری از کشتار دام به عنوان نذر و قربانی در داخل مغازه و معابر عمومی از راههای پیشگیری از بیماری است.

وی با بیان اینکه سالک یک بیماری پوستی، طولانی مدت و بدون درد و تب قابل انتقال بین انسان و تعدادی از حیوانات از جمله جوندگان مثل موش صحرایی و سگ است، گفت: سالک از طریق نیش پشه خاکی به انسان و حیوانات منتقل می شود از همین رو برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری، ضمن استفاده از لباس مناسب و نصب توری در و پنجره و از خوابیدن زیر جریان کولر و پنکه خودداری کنند، همچنین پرهیز از انباشتن هر گونه مواد زائد و کودهای حیوانی داخل یا خارج ازمنازل مورد تاکید است.

دکتر نهبندانی افزود: خودداری از انباشتن هر گونه مواد زائد و کودهای حیوانی داخل یا خارج از منازل و جمع آوری و دفع صحیح زباله، مرمت و ترمیم حفره ها و شکاف دیوارها، تخریب و تسطیح اماکن مخروبه، مبارزه با جوندگان از دیگر راههای پیشگیری از بیماری است.

وی با بیان اینکه یک بیماری عفونی حاد یا مزمن قابل انتقال بین انسان و تعدادی از حیوانات از جمله گاو، گوسفند، بز، خوک و شتر است که از طریق تماس با دام یا فرآورده های دامی به انسان منتقل می شود، ادامه داد: راههای انتقال این بیماری تماس مستقیم با بافتهای حیوانی آلوده نظیر خون و ترشحات جنین سقط شده، مصرف شیر خام و فرآورده های لبنی آلوده خصوصا پنیر تازه، خامه و سرشیر، انتقال تنفسی از طریق استنشاق هوای آلوده است.

رئیس پیشگیری از بیماریهای واگیردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: شناسایی و کشتار دامهای آلوده، واکسیناسیون دامهای واجد شرایط، رعایت اصول بهداشتی در هنگام برخورد با دام و بافتهای حیوانی آلوده، خودداری از مصرف شیر خام و فرآورده های لبنی غیر پاستوریز از جمله راهکارهای پیشگیری از این بیماری است.

دکتر نهبندانی ادامه داد: به منظور کاهش احتمال ابتلا به بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان، پرهیز از کشیدن صورت روی بدن حیوان، شستشوی دست ها بلافاصله پس از نوازش حیوان، اجتناب از دست زدن به حیوانات ولگرد و غیرخانگی، استفاده از لباس و دستکش مناسب در صورت ذبح دام، جوشاندن شیر و مصرف نکردن فرآورده های لبنی غیر پاستوریزه، شستشوی محل نیش پشه و حشرات با آب و صابون، در کاهش احتمال ابتلا به بیماریهای زئونوز اهمیت دارد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: بیماری حیوانی بیماری عفونی پیشگیری از بیماری انسان و حیوان بین انسان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۳۹۰۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) تعظیم یک گوزن پس از خوردن غذا به سبک ژاپنی‌ها

در پارک‌های ژاپن، گوزن‌ها با سر خم کردن و تعظیم در برابر بازدیدکنندگان، درخواست غذا و توجه می‌کردند. این رفتار آموخته‌شده در طول زمان در آنها شکل گرفته بود، زیرا متوجه شده بودند که این حرکات می‌تواند به آنها پاداش برساند.

 مردم نیز از این تعامل لذت می‌بردند و با غذا دادن و نوازش کردن گوزن‌ها، این رفتار را تقویت می‌کردند. این صحنه‌ها نشان می‌داد که چگونه حیوانات می‌توانند با محیط پیرامونشان سازگار شوند و رفتار‌های جدیدی بیاموزند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

منبع: خبرآنلاین

 

tags # حیوانات سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند (تصاویر) کشف پرنده‌ عجیبی که سمت راست بدنش نر است و سمت چپش ماده!

دیگر خبرها

  • واکسیناسیون دام‌ها علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک
  • گربۀ محله مهم است
  • ضرورت تقویت زیرساخت های سلامت در کشور
  • پیشگیری از دومیلیون مرگ کودکان با استفاده واکسن‌های موجود
  • بیماری هزار چهره‌ای که همه را گرفتار می‌کند
  • نمایش زجر به قیمت لایک!
  • تا کنون موردی از بیماری «تب کریمه کنگو» در لرستان مشاهده نشده است
  • موردی از تب کریمه کنگو در لرستان مشاهده نشده است
  • (ویدئو) پذیرایی عجیب از مشتریان مانند حیوانات در یک رستوران لاکچری!
  • (ویدئو) تعظیم یک گوزن پس از خوردن غذا به سبک ژاپنی‌ها