Web Analytics Made Easy - Statcounter

جمیل علی زاده شایق دبیر انجمن برنج کشور در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در واکنش به اظهارات واردکنندگان مبنی بر کمبود عرضه برنج در بازار اظهار کرد: در ابتدای سال واردکنندگان اعلام کردند که در ۲ ماه آینده با قحطی برنج در بازار روبه‌رو می‌شویم که در همان مقطع گمرک آماری مبنی بر واردات یک میلیون تن برنج طی ماه‌های فروردین و اردیبهشت اعلام کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با اشاره به اینکه سالیانه ۳ میلیون تن برنج مورد نیاز است، افزود: امسال با فرض آنکه ۲ میلیون تن برنج تولید شود، کسری در تامین نیاز کشور نداریم.

علی زاده شایق ادامه داد: سال گذشته ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن برنج تولید شد که امسال با فرض ۴۰۰ هزار تن کسری، کمبودی در تامین نیاز کشور نداریم. در حالی که در کشور به حدی گرفتار کم آبی یا خشکسالی نشدیم که به یک باره تولید ۲۰ درصد معادل ۴۰۰ هزار تن کاهش یابد.

دبیر انجمن برنج کشور با انتقاد از افزایش سطح زیر کشت برنج در کشور بیان کرد: بارها انجمن برنج و وزارت جهاد کشاورزی اعلام کردند که شالیکاران سطح زیر کشت را ناشی از مشکلات کم آبی افزایش ندهند.

او سطح کشت نرمال برنج در کشور را ۵۰۰ تا ۵۲۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: این‌میزان سطح زیرکشت ارتباطی به خشکسالی و کم آبی ندارد و برای این میزان وزارت جهاد نهاده‌های مورد نیاز را تامین می‌کند.

این مقام‌ مسئول، کشاورزان را مقصر اصلی بحران فعلی دانست و افزود: با توجه به وضعیت مناسب بازار، کشاورزان ۱۰۰ هزار هکتار به سطح کشت اضافه کردند؛ به طوری که از ۵۲۰ هزار هکتار به ۶۲۰ هزار هکتار رسید که این میزان افزایش در مازندران و گیلان نیست و در استان‌هایی همچون اصفهان و خوزستان افزایش داشته است.

به گفته او، پایان امسال آمارها نشان می‌دهد که سطح کشت برنج به ۵۲۰ تا ۵۳۰ هزار هکتار رسیده و مابقی از بین رفته است، اما با این حال هم پیش بینی می‌شود که از سطح کشت فعلی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن تا ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تن برنج تولید شود که با احتساب میزان واردات، ۴۰۰ تا ۴۵۰ هزار تن مازاد داریم.

دبیر انجمن برنج با اشاره به اینکه تفاوت قیمت گیلان و مازندران با شهرهای بزرگ همچنان چشمگیر است، بیان کرد: قیمتی که کشاورز شمالی برنج را به تاجر یا کارخانه دار تحویل می‌دهد، نه تنها در قیمت، بلکه از لحاظ کیفیت هم تفاوت محسوسی با بازار تهران دارد.

این مقام مسئول در پایان تصریح کرد: با توجه به آنکه تاجرهای بزرگ پس از خرید برنج از استان‌های شمالی، ناخالصی به آن اضافه می‌کنند، از این رو قرار است به مرور برنج در اختیار تعاونی وزارتخانه‌ها و شرکت‌ها قرار گیرد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بازار برنج تولید برنج واردات برنج هزار هکتار انجمن برنج ۲ میلیون تن برنج هزار تن سطح کشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۴۰۳۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت برنج در میادین و بازارهای میوه و تره‌بار اعلام شد

طبق اعلام نرخنامه مصوب سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران، قیمت انواع برنج اعلام شد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم،‌ قیمت انواع برنج در میادین و بازارهای میوه و تره‌بار به شرح ذیل است:

هر کیلوگرم انواع دودی پر محصول غیرتنظیم بازار 93 هزار تومان
هر کیلوگرم هاشمی غیرتنظیم بازار 115هزار تومان
هر کیلوگرم دمسیاه غیرتنظیم بازار 115 هزارتومان
هر کیلوگرم شیرودی غیرتنظیم بازار 81 هزار تومان
هر کیلوگرم طارم اصل غیرتنظیم بازار 115هزار تومان
هر کیلوگرم فجر غیرتنظیم بازار 92 هزار تومان
هر کیلوگرم قهوه ای غیرتنظیم بازار 94 هزار تومان
هر کیلوگرم معطر ایرانی سایر انواع (گرده، چمپا، عنبر بو ...) غیرتنظیم بازار 76 هزار تومان
هر کیلوگرم ندا غیرتنظیم بازار 48 هزار تومان
هر کیلوگرم نیمدانه پر محصول غیرتنظیم بازار 38 هزار تومان
هر کیلوگرم نیمدانه معطر غیرتنظیم بازار 61 هزار تومان
هر کیلوگرم وارداتی پاکستانی غیرتنظیم بازار 38 هزار تومان
هر کیلوگرم هندی وارداتی دانه بلند 1121 غیرتنظیم بازار 52هزار تومان
هر کیلوگرم وارداتی هندی دانه بلند غیرتنظیم بازار برندهای طبیعت، محسن، مژده و غیره 62هزار تومان

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • روزانه ۳۰۰ تن گوشت گرم وارداتی در تهران و البرز توزیع می شود
  • قیمت محصولات سایپا پنجشنبه ۶ اردیببهشت ۱۴۰۳؛ تفاوت ۳۰ میلیونی قیمت پراید در کارخانه و بازار
  • مدیریت بازار کالای اساسی جدی گرفته شود
  • قیمت جدید برنج اعلام شد
  • اختلال محسوس قیمت مسکن در تبریز و تهران؛ آپارتمان ۹۰ تا ۱۵۰ متری چند؟
  • قیمت برنج ایرانی و خارجی در میادین تره بار
  • قیمت برنج در میادین و بازارهای میوه و تره بار
  • قیمت برنج در میادین و بازارهای میوه و تره‌بار اعلام شد
  • محبوب‌ترین سکه طلا در بازار ایران این سکه است
  • نیم سکه همچنان در صدر تقاضا