Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - ظرفیت بالای تولید کلزا در استان ایلام می‌تواند مؤثر در اشتغال، معیشت و رونق اقتصادی باشد اما به علت نبود صنایع تولیدی از این ظرفیت کمتر استفاده می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ایلام؛ با توجه به اهمیت بالای گیاه کلزا و از سوی دیگر سودآوری بالا آن برای کشاورزان، در سال‌های اخیر شاهد افزایش کشت گیاه کلزا در مناطق مختلف کشور بوده‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین راستا کشت دانه‌های روغنی کلزا در استان ایلام به دلیل مستعد کشت بودن، چند سالی است رونق چشمگیری داشته و همین امر موجب شده که استان ایلام رتبه سوم تولید کلزا در کشور را به خود اختصاص دهد.

توسعه کشت این محصول علاوه بر این‌که می‌تواند کشور را از واردات دانه‌های روغنی بی‌نیاز کند، تأثیرات مثبتی بر مدیریت مصرف آب و درآمدزایی بیشتر کشاورزان و توسعه کشاورزی در استان دارد.

دولت بیش از 550 میلیارد تومان طلب کلزاکاران را پرداخت نکرد/ کشاورزان برای کشت جدید به مشکل خوردندگندمکاران و کلزاکاران گلستانی از دولت چه میزان طلب دارند؟بخشی از مطالبات کلزاکاران گلستانی تا آخر هفته پرداخت می‌شود

کیفیت بالای روغن کلزا

سعید یعقوبی کارشناس کشاورزی در ‌گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم گفت: روغن به‌دست‌آمده از گیاه کلزا به دلیل ترکیب مناسب اسیدهای چرب غیراشباع و درصد پایین اسیدهای چرب اشباع همانند زیتون جزو باکیفیت‌ترین روغن‌های خوراکی به شمار می‌رود و از سوی دیگر نیز سازگاری گیاه کلزا با شرایط آب‌وهوای ایران اهمیت این محصول را بیشتر کرده است.

وی بابیان اینکه تنها در مهران، دهلران و دشت عباس مکانیزاسیون مناسب برای کاشت و برداشت این گیاه در زمینه‌های آبی وجود دارد افزود: درصورتی‌که زیرساخت‌های لازم مهیا باشد، کشت این گیاه از دیگر محصولات کشاورزی به‌صرفه‌تر است.

تولید سالانه 22 هزار تن کلزا در استان

محمد علی اقدسی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: در حال حاضر به‌صورت میانگین در سطح استان سالانه بالغ‌بر 22 هزار تن تولید کلزا داریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی بابیان اینکه در سال 1399 دوازده هزار هکتار از خرازی استان ایلام به کشت دانه روغنی کلزا اختصاص پیداکرده است افزود: بیشترین میزان تولید دانه روغنی کلزا مربوط به شهرستان دهلران و مهران بوده است.

وی افزود: با توجه به برنامه‌های زیرساختی که در شهرستان ایوان، چرد اول و شهرستان دره شهر در حال اجرا است امید می‌رود در آینده نزدیک سطح زیر کشت کلزا در استان افزایش چشم‌گیری پیدا کند.

این مسئول تصریح کرد: خوشبختانه الگوی کشت موجود در سطح استان و همچنین سیاست راهبردی سازمان جهاد کشاورزی موجب شده است که استان ایلام به یکی از استان‌های پیشرو درزمینهٔ تولید کلزا تبدیل شود.

نبود صنایع تبدیلی در استان؛ ضرر بزرگ

در عین حال با وجود ظرفیت بالای تولید کلزا در استان، سال‌هاست نبود صنایع تبدیلی معضلی جدی بر سر راه تولید کلزا به شمار می‌رود؛ زیرا نبود صنایع تبدیلی در استان علاوه بر اینکه سبب افزایش هزینه حمل و انتقال به استان‌های هم‌جوار شده، موجب از بین رفتن فرصت‌های شغلی در منطقه می‌شود.

اصغر باباخانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم گفت: هم‌زمان با افزایش تولید یک محصول کشاورزی، سعی ما بر این است در راستای ارزش‌افزوده، افزایش ظرفیت جذب مواد خام و افزایش درآمد کشاورزان، استقرار صنایع تبدیلی در استان در دستور کار قرار گیرد.

مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی افزود: در همین راستا با توجه به میزان تولید کلزا و افزایش آن در آینده، تاکنون اقداماتی مبنی بر صدور جواز تأسیس صنایع تبدیلی در دو شهرستان دهلران و ایلام به عمل‌آورده‌ایم.

این مسئول بابیان اینکه احداث صنایع تبدیلی در شهرستان ایلام 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد تصریح کرد: در ادامه اقداماتی از قبیل احداث کارخانه فراوری روغن کنجد خام با ظرفیت 48 تن در سال در شهرستان دهلران در دستور کار قرار دارد که با توجه به 80 درصد پیشرفت فیزیکی، امید می‌رود به‌زودی به مرحله افتتاح و بهره‌برداری برسد.

انتهای پیام/180/س

منبع: تسنیم

کلیدواژه: صنایع تبدیلی کلزا در استان استان ایلام نبود صنایع روغنی کلزا تولید کلزا گیاه کلزا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۴۰۵۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز برداشت کلزا از مزارع  گيلانغرب

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه، مدیر جهاد کشاورزی گیلانغرب  گفت: پیش بینی می‌شود با میانگین تولید دو تن در هر هکتار بیش از هزار و ۳۰۰ تن کلزا از مزارع  شهرستان گیلانغرب برداشت شود.  
ولی‌پور افزود: این میزان برداشت نسبت به سال گذشته  یک ونیم برابر بیشتر است.  
 

دیگر خبرها

  • سطح زیرکشت کلزا در آذربایجان‌غربی ۲ برابر شد/پیش‌بینی برداشت حدود ۱۲ هزار تنی
  • ۶ هزار هکتار از اراضی لرستان زیر کشت دانه‌های روغنی رفت
  • تولید ۱۰۰ هزار تن دانه‌های روغنی در اردبیل
  • آغاز برداشت کلزا از مزارع  گيلانغرب
  • برنامه ریزی جهاد کشاورزی برای افزایش ۳۰ درصدی کشت پنبه در گلستان + فیلم
  • صدور مجوز برای تأسیس ۵ کارگاه صنایع‌دستی در آبدانان ایلام
  • افزایش یک و نیم برابری کشت دانه روغنی در پارس آباد
  • برنامه ریزی جهاد کشاورزی برای افزایش ۳۰ درصدی کشت پنبه در گلستان
  • کشت کلزا در ۳۲۷۰ هکتار از اراضی آذربایجان شرقی
  • خرید تضمینی دانه‌های روغنی به بیش از ۶۰ هزارتن رسید