Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا ، کارشناسان بر این باورند که ۳۱ درصد طلاق‌ها در استان فارس در پنج سال ابتدای زندگی مشترک زوجین رخ داده، نیمی از طلاق‌های ثبت شده قبل از گذشت هشت سال از زندگی مشترک بوده و بیشترین درصد طلاق‌ها در فاصله یک تا ۲ سال بعد از زندگی مشترک به وقوع پیوسته است.

آنها می گویند: کمبود مهارت‌های زندگی، اعتیاد،بی وفایی، بد دهنی و کتک کاری از جمله علت های طلاق در این سال ها بوده است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین بر اساس اعلام مسئولان، استان فارس در بحث طلاق  در سال ۹۸ در زمره پنج استان نخست کشور بوده هر چند در ۶ ماهه نخست سال ۹۹ در مقایسه با ۹۸ بیشترین آمار ازدواج را داشته و جزو پنج استان برتر کشور معرفی شده است .

مشاوره قبل از ازدواج عوامل موثر

 ارائه خدمات مشاوره قبل از ازدواج از عوامل موثر برای جلوگیری از طلاق است که کارشناسان به این امر تاکید دارند و بر این اساس  آمار ازدواج های ناموفق کاهش می یابد. 

استاد دانشگاه : ارایه خدمات مشاوره قبل از ازدواج بسیار مهم است

 استاد دانشگاه شیراز با بیان اینکه ارائه خدمات مشاوره قبل از ازدواج بسیار مهم است، اعلام کرد: مشاوره باید به گونه ای باشد تا آمار ازدواج های ناموفق کاهش یابد زیرا این مهم از سوی مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز ودیگر دستگاه های متولی در حال اجرا است وسالانه از تعداد قابل توجهی ازدواج ناموفق جلوگیری می شود.

حجت الاسلام حمید مقامی گفت : براساس آمارها تعداد طلاق ها در سال اول ازدواج زوج های این استان از ۱۴ درصد در سال ۸۸ به سه درصد در سال ۹۸ کاهش یافته است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های فارس ادامه داد:ارائه خدمات مشاوره های ازدواج و خانواده از مهمترین عوامل کاهش طلاق است.

مقامی تاکید کرد: براساس آمارهای ثبت‌احوال طی سال ۱۳۸۸ در استان فارس حدود ۱۴ درصد از  ازدواج‌ها در سال اول زندگی به طلاق ختم می‌شد، یعنی از هر ۱۰۰  زوج، ۱۴ مورد در همان سال اول زندگی طلاق می‌گرفتند.

کاهش سه درصدی آمار طلاق

وی گفت: کاهش سه در صدی امار طلاق در استان فارس بیانگر آن است که آموزش‌هایی که به زوج‌ها ارائه شده، به‌ویژه مشاوره‌های تخصصی، در کمک به زوج‌ها برای نگه‌داشتن زندگی مشترکشان موثر بوده است.

او با اظهار اینکه  طرح بهار نکو برای نخستین بار در کشور با هدف افزایش آگاهی دختران و پسران پیش از شروع زندگی مشترک، در شیراز آغاز شد ، بیان داشت: موفقیت این طرح موجب شد به صورت رسمی با حمایت شورای انقلاب فرهنگی در برخی از نقاط کشور به اجرا درآید.

مقامی با اشاره به توسعه بیشتر خدمات نیمه رایگان مجموعه بهار نکو در امر مشاوره  به زوج های  جوان گفت: امروز موسسه بهار نکو به جایگاهی رسیده که در کشور الگو شده و در کاهش آمار طلاق پیشرو است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام  معظم رهبری در دانشگاه های فارس  اظهار داشت: موسسه بهار نکو قادر است برای ارائه خدمات بیشتر به خانواده ها با موسسه های موفق مشاوره همکاری داشته باشد تا بتواند خانواده ها را نسبت به موارد زناشویی و موضوعات اجتماعی بیشترآگاه کند.

مقامی بیان داشت : امروز جامعه ما نیاز دارد از ظرفیت فرهنگسراها در محلات برای توسعه مراکز مشاوره به خانواده ها با همکاری بهارنکو بهره بگیرد تا  خدمات مشاوره برای شهروندان بیشتر قابل دسترس باشد.

وی گفت : به واقع کلاس‌های اجباری پیش از عقد تلنگری به زوجین های جوان  است تا با احساس نیاز به دنبال کسب مهارت و آموزش جهت استحکام و ثبات زندگی مشترک باشند و تداوم آموزش‌ها نیز پاسخی به نیازهای آنان در پنج سال اول زندگی مشترک است.

مهتمرین مشکل افراد در جامعه شناخت ناکافی از مهارت های زندگی است

مسئول مرکز مشاوره آرامش پارس فعال در شیراز  هم با بیان اینکه امروزه مهمترین مشکل افراد در جامعه شناخت ناکافی از موضوعات و پدیده های اجتماعی، مهارت های زندگی و توان نامناسب برقراری ارتباط است اظهارداشت: این مرکز مشاوره سعی دارد بدون نگاه درآمدزایی خانواده ها نسبت به مباحث زناشویی بیشتر آشنا کند.

محمد صحت گفت:  بسیاری از مراجعه کنندگان از ابتدایی ترین موضوعات روانشناسی اطلاع کافی ندارند و برهمین اساس در زندگی خود با مشکلات مختلفی مواجه هستند.

فارس در  بحث طلاق جزو پنج استان نخست کشور است 

همچنین معاون امور جوانان اداره ورزش و جوانان فارس ۲۴  فروردین ۱۴۰۰ به ایرنا گفته بود:  فارس نسبت به سایر استان های  کشور در ۶ ماهه نخست سال ۹۹ در مقایسه با  ۹۸ بیشترین آمار ازدواج را داشته و جزو پنج استان برتر بودیم. اما  در بحث طلاق نیز بیشترین آمار در کشور داشتیم و جزو پنج استان نخست در این امر هستیم. 

لیلا نورافشان  با بیان اینکه پارسال ۱۸ هزار و  ۱۶۴ مورد ازدواج در استان فارس به ثبت رسیده است، بیان داشت:  این آمار نسبت به مشابه سال ۹۸ که ۱۶ هزار ۶۰۹ نفر بود، افزایش سه درصدی داشته است.

وی اضافه کرد: اگر بخواهیم به نسبت جمعیت استان فارس مقایسه کنیم در واقع باید گفت، ازدواج و  طلاق کاهش داشته است که یکی از دلایل آن می‌تواند بر اثر شیوع ویروس کرونا باشد.
نورافشان ادامه داد : در سال ۹۹ در مقایسه با سایر استان ها به میزان هشت و ۶ دهم درصد کاهش ثبت ازدواج داشتیم  که  بجز کرونا، مسایل اقتصادی و معیشتی، اشتغال و مسکن از دیگر مسایلی است که مانع ازدواج جوانان ها شده است..
نسبت ازدواج به طلاق بر اساس آمار نگران کننده است

پیش از این معاون دادگستری فارس  با اشاره به نسبت ازدواج‌ به طلاق‌ اعلام کرد: نسبت ازدواج به طلاق بر اساس آمار نگران کننده‌ای است، همچنین باتوجه به نسبت ازدواج به طلاق در شهرستان‌ها نیز شاهد افزایش طلاق بوده‌ایم. البته وضعیت استان فارس در کشور خوب نیست.

اسماعیل اکبری بیستم دیماه ۹۹ در نشست تخصصی با موضوع  خانواده، استان فارس را جزو پنج استان آمار بالای طلاق در کشور دانست و افزود: برای رسیدن به چشم‌انداز حوزه خانواده و کاهش آمار طلاق نیازمند راه‌اندازی شورایی با حضور تمام نهادها هستیم.

وی با اشاره به برخی از علل طلاق مانند کمبود مهارت‌های زندگی، اعتیاد،بی وفایی، بددهنی و کتک کاری گفته بود: در حوزه ازدواج شیراز در سال ۹۶ تعداد ۱۲ هزار و ۲۸۹ ازدواج داشتیم که در سال ۹۷ به ۱۱ هزار ازدواج کاهش یافت و در سال ۹۸ به ۱۰ هزار و ۲۹۹ مورد و در ۹ ماهه سال ۹۹ به هفت هزار و ۵۴۰ ازدواج کاهش یافته است.

۳۱ درصد طلاق ها در پنج سال ابتدای زندگی مشترک رخ داده است

همچنین دوم دیماه  ۹۹  مدیر کل ثبت احوال فارس گفته بود :  آمارها نشان می‌دهد که ۳۱ درصد طلاق‌ها در پنج سال ابتدای زندگی مشترک زوجین رخ داده، نیمی از طلاق‌های ثبت شده قبل از گذشت هشت سال از زندگی مشترک بوده و بیشترین درصد طلاق‌ها در فاصله یک تا ۲ سال بعد از زندگی مشترک به وقوع پیوسته است.

علیرضا انصاری افزود :  در ۹ ماه سال ۹۹ ، بر اساس آمار  ۲۲ هزار و ۹۰۰ مورد ازدواج در استان ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال ۹۸  هشت دهم درصد کاهش داشته است.
وی تاکید کرد: نسبت ازدواج به طلاق ثبت شده در استان سه و یک دهم درصد است که بیانگر این مطلب است که در استان برابر هر یک طلاق، سه ازدواج ثبت شده که این عدد در شهر شیراز ثبت ۲ و چهار دهم ازدواج در مقابل یک طلاق است.
انصاری ادامه داد: بیشترین ازدواج مردان در گروه سنی ۲۵ تا ۲۹ سال و زنان در گروه سنی ۲۰ تا ۲۴ سال بوده و میانگین اختلاف سن زوجین هنگام ازدواج نیز پنج و هشت دهم سال است.
مدیرکل ثبت احوال فارس تصریح کرد: همچنین طی ۹ ماه سال ۹۹ هفت هزار و ۳۸۸ مورد طلاق در این استان ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ ، ۲ و ۹ دهم درصد کاهش داشته است.
انصاری اضافه کرد: میانگین سنی مردان در زمان طلاق ۳۷ و ۹ دهم سال و زنان ۳۲ و هشت دهم سال، میانگین طول مدت ازدواج در طلاق‌های ثبت شده ۱۰ و ۶ دهم سال است که علت روند افزایشی آن می‌تواند افزایش طلاق در زوج‌های قدیمی‌تر باشد.

برچسب‌ها مدیرکل ثبت احوال فارس دانشگاه شیراز شیراز اداره کل ورزش و جوانان استان فارس استان فارس قانون تسهیل ازدواج جوانان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مدیرکل ثبت احوال فارس دانشگاه شیراز شیراز مدیرکل ثبت احوال فارس دانشگاه شیراز شیراز اداره کل ورزش و جوانان استان فارس استان فارس قانون تسهیل ازدواج جوانان مشاوره قبل از ازدواج نسبت ازدواج به طلاق مهارت های زندگی درصد طلاق ها زندگی مشترک جزو پنج استان استان فارس خدمات مشاوره آمار ازدواج ارائه خدمات خانواده ها پنج سال اساس آمار ثبت احوال دهم درصد بهار نکو سال اول دهم سال ثبت شده بر اساس سال ۹۸ سال ۹۹ زوج ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۴۰۷۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای مسلمان شدن مورایس؛ ازدواج با دختر ایرانی

خبر گرویدن ژوزه مورایس به دین اسلام و ازدواج قریب الوقوع او با یک دختر ایرانی، یکی از پر سر و صداترین اخبار فوتبال ایران در 24 ساعت گذشته بود.

مربی پرتغالی سپاهان، به لحاظ اخلاقی بی‌تردید یکی از متفاوت‌ترین مربیان خارجی است که در سال‌های اخیر به فوتبال ایران آمده است.

به گزارش ورزش سه، فارغ از آرامش و ادبیات مودبانه‌ای که او در برابر سوالات غالباً چالشی، یکی از ویژگی‌های قابل تحسین او، علاقه‌ای است که نسبت به فرهنگ، هنر و موسیقی ایرانی بروز می‌دهد. این طرز تفکر، دقیقاً نقطه مقابل برخی مربیان اروپایی است که حتی با وجود سال‌ها حضور در ایران، نگاه بالا به پایین و اظهارنظرهای توأم با نیش و کنایه را حفظ می‌کنند.

حادثه‌ای که زندگی مورایس را تغییر داد
به گفته برخی نزدیکان این مربی، ماجرای عجیبی زندگی او را تحت تاثیر قرار داده است. ماجرایی که کمتر درباره آن صحبت شده است.

او پیش از اینکه پیشنهاد سپاهان را بپذیرد و به ایران سفر کند، در یک سانحه رانندگی دچار وضعیتی شبیه بیهوشی و کما می‌شود و پس از بهبودی، نوع نگاه وی به زندگی به کلی متفاوت شده است.

می‌خواهم مسلمان شوم

اما آنچه مدیران باشگاه سپاهان را شگفت زده کرد، این بود که مورایس چندی پیش به باشگاه مراجعه کرده و می‌گوید: «من می‌خواهم مسلمان شوم. باید از کجا شروع کنم؟»

به منظور راهنمایی این مربی پرتغالی، ابتدا از طریق بخش فرهنگی باشگاه سپاهان، مسائلی در خصوص عرف، شرع و قانون در ایران و دین اسلام برای وی توضیح داده شده و بلافاصله مقدمات شرعی تشرف مورایس به دین مبین اسلام انجام شده است. وی همچنین در محضر یکی از علما، شهادتین را به زبان جاری ساخته و شرعا مشرف به دین اسلام شد و شیعه گردیده است.

نکته دیگر اینکه به موازات این اقدامات، یک مشاور مذهبی با آشنایی کامل به زبان انگلیسی در کنار وی، فرایند آشنایی و آموزش مبانی اعتقادی و نیز پاسخگویی به سوالات مورایس را برعهده داشته است.

ازدواج با دختر ایرانی

از مدت‌ها قبل زمزمه‌هایی مبنی بر ازدواج قریب الوقوع ژوزه مورایس با یک بانوی ایرانی در جریان بود. موضوعی که همراه با خبر تشرف او به دین اسلام، پررنگ‌تر شد و رسانه‌ها نیز درباره آن صحبت کردند.

در این خصوص گفته می‌شود مسائل شرعی ازدواج مورایس با همسر ایرانی‌اش اتفاق افتاده و طی چند روز آینده این مراسم به صورت رسمی برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • اتفاقی که باعث شد مورایس مسلمان شود
  • ماجرای مسلمان شدن مورایس؛ ازدواج با دختر ایرانی
  • سازش ۲۵ درصدی در پرونده‌های طلاق خراسان رضوی
  • بهره‌مندی ۳۶۰ هزار نفر از خدمات روانشناختی در مازندران ‌
  • عقب‌نشینی پسران از مبارزه با غول کنکور/ آسیب‌های کاهش مردان تحصیلکرده
  • بهره‌مندی بیش از ۳۶۰ هزار نفر از خدمات مشاوره بهزیستی مازندران
  • ۲۳ درصد پرونده های مشاوره طلاق در مازندران منجر به ساز شد
  • کاهش سرقت درچناران با جمع آوری معتادان متجاهر
  • فاصله ازدواج و فرزندآوری کاهش یافت | پیرترین پدر و مادرها در اولین فرزندآوری کدام استان زندگی می‌کنند؟
  • ضرورت استفاده از الگو‌های موفق افزایش ازدواج و کاهش طلاق