Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-30@21:03:39 GMT

گمانه‌زنی‌ها بر سر گزینه‌های معاون اولی اژه‌ای

تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۴۱۲۴۸

گمانه‌زنی‌ها بر سر گزینه‌های معاون اولی اژه‌ای

گمانه‌زنی به لطف ساز و کارهای موجود در قوه قضاییه و دوری این نهاد از همان اندک شفافیت موجود در قوای مقننه و مجریه، به بخشی لاینفک از اقدامات رسانه‌ها برای پی بردن به اسرار این نهاد تبدیل شده است.

پیش از آنکه حکم غلامحسین محسنی اژه‌ای از سوی رهبری برای ریاست قوه قضاییه صادر و دوران پسا سیدابراهیم رییسی رسما در این نهاد آغاز شود، این رسانه‌ها بودند که تلاش می‌کردند با پیگیری‌های مداوم سرنوشت این نهاد و رییس بعدی‌اش را پیش از اعلام رسمی مشخص کنند و در نهایت میان سه گزینه، همانی انتخاب شد که هم از بدنه قوه بود و هم نوع نگاهش به مسائل قضایی و تحول در این نهاد چندان همسو با سید ابراهیم رییسی نبود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حذف و اضافه‌ها برای رسیدن به گزینه نهایی ریاست قوه جواب داد و از چند روز پیش از اعلام رسمی، مشخص بود که اعرافی رسما از میان گزینه‌ها حذف شده و مرتضوی مقدم نیز از یک جایی به بعد دیگر تمایلی به تکیه بر کرسی ریاست قوه ندارد پس تنها گزینه باقی مانده اژه‌ای بود. این شیوه حالا و برای تعیین گزینه معاون اولی اژه‌ای هم در جریان است با این تفاوت که حداقل تا اینجای کار خبری از ۳ گزینه نیست و فقط نام ۲ گزینه به رسانه‌ها رسیده است.

مصطفی پورمحمدی از دوستان و چهره‌های نزدیک به غلامحسین محسنی اژه‌ای نخستین فردی است که نامش به عنوان معاون اول رییس فعلی قوه قضاییه رسانه‌ای شد و حالا که ریاست اژه‌ای رسمی شده، این گمانه‌زنی‌ها تقویت شده و برخی شنیده‌ها از توافق او با اژه‌ای حکایت می‌کند ولی از سوی دیگر هم نام پورمحمدی به عنوان یکی از گزینه‌های وزارت اطلاعات دولت رییسی مطرح شده از این رو باید دید در نهایت او به قوه قضاییه نقل مکان می‌کند یا پاستور یا اینکه راهی دیگر را انتخاب خواهد کرد. پورمحمدی اما تنها گزینه مدنظر اژه‌ای نیست و برخی شنیده‌ها از رایزنی رییس جدید قوه قضاییه با دادستان کل کشور برای تکیه‌اش بر کرسی معاون اول قوه قضاییه حکایت می‌کنند.

محمد‌جعفر منتظری از جمله چهره‌های نزدیک به اژه‌ای در قوه قضاییه به شمار می‌رود. منتظری از ۱۵ فروردین ۹۵ و در دوران ریاست صادق آملی لاریجانی بر قوه قضاییه به عنوان دادستان کل کشور انتخاب شد و برخی ناظران از تداوم حضورش در این کرسی با خواست اژه‌ای در دوران رییسی سخن به میان آورده بودند ولی حالا به نظر می‌رسد که او نیز به پایان راهش در این مقام رسیده اما قرار نیست به‌رغم تمام گلایه‌های فعالان سیاسی و مدنی، از بدنه قوه قضاییه کنار گذاشته شود بلکه به کرسی بالاتر نقل مکان ‌می‌کند. کرسی که اژه‌ای مدت‌ها به آن تکیه کرده بود و در نهایت به عنوان رییس قوه قضاییه انتخاب شد. ریاستی که احتمالا طولانی‌تر از ریاست رییسی بر این نهاد خواهد بود./روزنامه اعتماد

منبع: فردا

کلیدواژه: قوه قضائیه گزینه های معاون اولی قوه قضاییه اژه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۴۱۲۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گمانه‌زنی تایمز درباره بازداشت سران تل‌آویو به اتهام جنایت جنگی

به گزارش خبرگزاری مهر، همزمان با افزایش گمانه‌زنی‌ها از اقدام دیوان دادگستری بین‌المللی در صدور حکمی درباره بازداشت شماری از مقام‌های ارشد رژیم صهیونیستی به اتهام ارتکاب جنایت جنگی در غزه تا پایان ماه جاری میلادی، یک نشریه معتبر انگلیسی زبان از احتمال حکم بازداشت سه مقام ارشد سیاسی رژیم صهیونیستی به اتهام جنایت جنگی در غزه خبر داد.

بر پایه این گزارش، روزنامه تایمز اعلام کرد احتمالاً دیوان کیفری بین‌المللی در حال آماده‌شدن برای صدور حکم بازداشت نتانیاهو و مقام‌های ارشد اسرائیلی از جمله وزیر جنگ، رئیس ستاد کل ارتش و برخی مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی به خاطر جنگ علیه غزه است.

این روزنامه انگلیسی نوشته ممکن است که حکم بازداشت در اوایل هفته آینده صادر شود.

نتانیاهو مدعی شده تصمیمات دیوان لاهه بر تصمیم‌های اسرائیل تأثیری نخواهد گذاشت، اما می‌تواند تبدیل به روال خطرناکی شود.

روزنامه عبری زبان معاریو به نقل از منابع آگاه نوشت: نتانیاهو از ترس صدور حکم بازداشتش توسط دیوان کیفری بین‌المللی به شدت نگران آشفته است.

این روزنامه فاش کرد که نتانیاهو تماس‌های گسترده‌ای با مقامات آمریکایی به منظور جلوگیری از صدور حکم بازداشتش برقرار کرده است.

پنجشنبه هفته گذشته بود که شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی فاش کرد که بنیامین نتانیاهو خواستار میانجی‌گری وزیران امور خارجه انگلیس و آلمان برای جلوگیری از صدور قرار بازداشت دیوان بین‌المللی دادگستری علیه خود و دیگر مقامات این رژیم شد.

کد خبر 6090472

دیگر خبرها

  • گمانه زنی درباره تصمیم مهم اسرائیل برای ۴۸ تا ۷۲ ساعت آینده/ هیات حماس قاهره را ترک کرد/ آمار شهدای غزه به ۳۴ هزار و ۵۳۵ تن افزایش یافت
  • گمانه زنی درباره تصمیم مهم اسرائیل برای 48 تا 72 ساعت آینده/ هیات حماس قاهره را ترک کرد
  • دیدار مردمی معاون قوه قضاییه در حرم عبدالعظیم(ع)
  • برپایی نمایشگاه دائمی مهدویت در دانشگاه آزاد اسلامی قزوین
  • دیدار مردمی اصغر جهانگیر در حرم شاه عبدالعظیم حسنی
  • حنجره خود را در کرسی های تلاوت قرآن در سرزمین وحی، وقف خدا کنید
  • پرواز بودجه نهاد ریاست‌جمهوری در دولت رئیسی؛ افزایش ۸۶ درصدی کجا صرف می‌شود؟
  • افزایش ۸۶ درصدی بودجه در دولت سیزدهم!
  • ۲۱ اردیبهشت؛ تعیین تکلیف ۴۵ کرسی مجلس
  • گمانه‌زنی تایمز درباره بازداشت سران تل‌آویو به اتهام جنایت جنگی